abonnement Unibet Coolblue
pi_180603041
Hallo,

Ik woon in een appartement en ik heb een glasvezel-modem met WIFI.
Het modem staat in de woonkamer en ik ga deze ook niet verplaatsen.
Ik heb in het gehele appartement bereik, behalve in mijn werkkamer :9 .
Ik heb echter wel een ethernet kabel vanaf het modem naar deze werkkamer getrokken.

Een acces point lijkt mij een uitkomst, echter weet ik daar niet het fijne vanaf....
Mijn drie vragen zijn:

1. Kan ik een acces point aanschaffen, waar ik mijn getrokken ethernet kabel in de werkkamer op aansluit, zodat ik in mijn werkkamer ook (hetzelfde) sterke WIFI-signaal heb?

2. Zo ja, zend mijn glasvezel-modem daarnaast dan nog steeds ook (hetzelfde) WIFI-signaal uit? Want ik las dat een acces point dat compleet over zou nemen?

3. Wanneer een acces point geen goede oplossing is, wat zou je dan adviseren?

Alvast hartelijk bedankt! :)
pi_180603322
Ik heb natuurlijk geen plattegrond van je woning maar over het algemeen hang je zo'n accesspoint op een centrale plek in je woning, zodat de afstand van iedere hoek van je woning naar het accesspoint ongeveer gelijk is.

Vaak sluit ik een accesspoint eerst aan met een lange losliggende kabel om de beste plek te vinden en monteer ik het daarna pas netjes af. Als je het wegwerkt met wat schilderstape (tegen het struikelen :P) kan je dan gerust eerst een paar dagen testen voor je aan het boren en schroeven slaat.

Voeding van een accesspoint kan met PoE (Power over Ethernet), je hoeft dan alleen een netwerkkabel te trekken naar de plaats waar het accesspoint komt. Stroom wordt dan over de netwerkkabel meegevoed (met een speciale PoE adapter waar je de netwerkkabel inprikt).

WiFi op het modem zet ik doorgaans uit als ik ergens een accesspoint instel.

Zoek dus naar een accesspoint met PoE mogelijkheden, kijk ook of de PoE adapter is meegeleverd (met of zonder scheelt in de prijs en vergelijkt makkelijker).

Wil je budget, dan zou je voor een TP-Link EAP-245 accesspoint kunnen gaan met een TP-Link PoE adapter.

Wil je wat meer uitgeven dan is o.a. Ubiquiti of Engenius leuk spul.

Veel routers kunnen ook in een "accesspoint modus" ingesteld worden, je gebruikt dan het routerdeel niet maar laat hem alleen de WiFi doen (via 1 van de 4 LAN-aansluitingen). PoE heb je dan niet, dus zul je een stopcontact moeten hebben op de plek waar je 'm plaatst.

Wil je topspul dan zou je kunnen kijken naar Ruckus Unleashed, al heeft dat pas echt voordelen als je meer dan 1 accesspoint wil plaatsen.
pi_180603496
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 10:06 schreef Kiezekat1234 het volgende:
1. Kan ik een acces point aanschaffen, waar ik mijn getrokken ethernet kabel in de werkkamer op aansluit, zodat ik in mijn werkkamer ook (hetzelfde) sterke WIFI-signaal heb?
Ja
quote:
2. Zo ja, zend mijn glasvezel-modem daarnaast dan nog steeds ook (hetzelfde) WIFI-signaal uit?
Ja, tenzij je dat uitzet.
quote:
Want ik las dat een acces point dat compleet over zou nemen?
Nee. Wel is het handig om op beide apparaten hetzelfde SSID in te stellen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180603864
Meestal nemen mensen een accesspoint voor een goed WIFI-signaal, maar ieder zijn meug.

Ik zou ook hetzelfde SSID (netwerknaam) instellen, maar wel verschillende kanalen, anders heb je kans dat router en AP elkaar storen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180604118
Hallo,

Bedankt! Ik zat zelf te denken aan de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR.
Stel nou dat ik van zowel de router als het AP de SSID incl. wachtwoord hetzelfde instel, zal een apparaat (bijvoorbeeld een laptop) dan ook automatisch switchen naar het sterkste signaal (of wanneer het signaal van het modem bijvoorbeeld wegvalt wanneer ik naar de werkkamer loop?)
pi_180604196
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 11:10 schreef Kiezekat1234 het volgende:
Stel nou dat ik van zowel de router als het AP de SSID incl. wachtwoord hetzelfde instel, zal een apparaat (bijvoorbeeld een laptop) dan ook automatisch switchen naar het sterkste signaal (of wanneer het signaal van het modem bijvoorbeeld wegvalt wanneer ik naar de werkkamer loop?)
Ja
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180604238
Ik zag ook nog iets als dit:
https://www.coolblue.nl/p(...)mbps-2-adapters.html

Het gaat puur om één ruimte waar geen signaal is, zou dit ook een goede optie kunnen zijn?
pi_180604251
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 11:10 schreef Kiezekat1234 het volgende:
Hallo,

Bedankt! Ik zat zelf te denken aan de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR.
Stel nou dat ik van zowel de router als het AP de SSID incl. wachtwoord hetzelfde instel, zal een apparaat (bijvoorbeeld een laptop) dan ook automatisch switchen naar het sterkste signaal (of wanneer het signaal van het modem bijvoorbeeld wegvalt wanneer ik naar de werkkamer loop?)
In theorie wel, in de praktijk werkt het niet met alle apparatuur optimaal. Kwestie van testen met een lange kabel voor je het definitief plaatst. Als centraal plaatsen kan (en wifi op modem uit) dan heeft dat altijd mijn voorkeur.

Duurdere accesspoints (zoals de Ruckus Unleashed) hebben daar management voor die je van accesspoint naar accesspoint stuurt (seamless roaming). Maar dan moet je met een fors budget komen :P
pi_180604364
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 11:16 schreef Kiezekat1234 het volgende:
Ik zag ook nog iets als dit:
https://www.coolblue.nl/p(...)mbps-2-adapters.html

Het gaat puur om één ruimte waar geen signaal is, zou dit ook een goede optie kunnen zijn?
Zeker, Devolo werkt vaak prima.
Eerst “pairen” bij 2 stopcontacten bij elkaar in de buurt (scheelt heen-en-weer lopen) en dan plaatsen waar je het gebruikt. Is ook eenvoudig uitbreidbaar, goede software. Wel altijd direct in een stopcontact gebruiken, niet in een verlengsnoer/verdeelstekker.
Er zijn ook luxere met een doorlusstekker, dan kost het je geen stopcontact.

Er zijn gevallen waar het niet werkt, dus pak de doos voorzichtig uit zodat het retour kan.
pi_180604417
Maar er gaat natuurlijk niets boven een UTP-kabel met accesspoint. Snelheid en verbinding is dan optimaal tot aan je WiFi-punt.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 19:47:10 #11
75556 erkel
back from Dagestan
pi_180614466
Luister niet naar Magnet, want die maakt het veel moeilijker dan het hoeft te zijn. Koop gewoon zo'n ding van TP-link: https://www.bol.com/nl/p/(...)er/9200000040775490/

Heb je dual band Wifi en kun je gewoon aansluiten in je werkkamer op de ethernetkabel die je al hebt liggen. Op de website van TP-link staat een duidelijke instructie hoe je 'm instelt als accesspoint. Kan niet misgaan.
Weisst
pi_180614542
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:47 schreef erkel het volgende:
Luister niet naar Magnet, want die maakt het veel moeilijker dan het hoeft te zijn. Koop gewoon zo'n ding van TP-link: https://www.bol.com/nl/p/(...)er/9200000040775490/

Heb je dual band Wifi en kun je gewoon aansluiten in je werkkamer op de ethernetkabel die je al hebt liggen. Op de website van TP-link staat een duidelijke instructie hoe je 'm instelt als accesspoint. Kan niet misgaan.
zou toch iets meer uitgeven een voor Gbit aansluitingen gaan
:]
  vrijdag 20 juli 2018 @ 20:09:39 #13
75556 erkel
back from Dagestan
pi_180614916
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:51 schreef wootahH het volgende:

[..]

zou toch iets meer uitgeven een voor Gbit aansluitingen gaan
Waarom die overkill. Zelfs een goedkopere router met alleen 2,4 GHz signaal zou prima voldoen. Voor de gemiddelde kantoorwerkzaamheden heb je voldoende aan 50 Mbit/s.
Weisst
pi_180615058
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:47 schreef erkel het volgende:
Luister niet naar Magnet, want die maakt het veel moeilijker dan het hoeft te zijn. Koop gewoon zo'n ding van TP-link: https://www.bol.com/nl/p/(...)er/9200000040775490/

Heb je dual band Wifi en kun je gewoon aansluiten in je werkkamer op de ethernetkabel die je al hebt liggen. Op de website van TP-link staat een duidelijke instructie hoe je 'm instelt als accesspoint. Kan niet misgaan.
Er is nergens gesteld dat TS de goedkoopste poep-oplossing wilde.

Ik installeer van TP-Link tot Ruckus en van Ubiquiti tot Mikrotik, het is maar net wat iemand te besteden heeft en of hij het goed wil oplossen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 20:09 schreef erkel het volgende:

[..]

Waarom die overkill. Zelfs een goedkopere router met alleen 2,4 GHz signaal zou prima voldoen. Voor de gemiddelde kantoorwerkzaamheden heb je voldoende aan 50 Mbit/s.
Het is wel zonde van je glasvezelverbinding om een router aan te sluiten die een bekabelde limiet van 12MB per seconde heeft.
pi_180803431
Allen bedankt voor jullie reacties!
Ik waardeer de adviezen, ik ben voor een Ubiquiti UniFi AP-AC-LR gegaan.
Het werkt als een zonnetje!
pi_180870160
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:24 schreef Kiezekat1234 het volgende:
Allen bedankt voor jullie reacties!
Ik waardeer de adviezen, ik ben voor een Ubiquiti UniFi AP-AC-LR gegaan.
Het werkt als een zonnetje!
Redacted
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')