Want een auto van de zaak is geen verkapt inkomen?quote:Op woensdag 18 juli 2018 18:46 schreef Tyr80 het volgende:
Bijtelling gaat over de waarde van de auto, heeft toch niks met je inkomen te maken?
Dan gaat het om je totale inkomen, en wordt het met je aangifte vanzelf rechtgetrokken / uitgesmeerd.quote:Op woensdag 18 juli 2018 18:53 schreef step2step het volgende:
De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen (arbeidskorting etc.)
Thanks! Zeker?quote:Op woensdag 18 juli 2018 19:12 schreef JDude het volgende:
De bijtelling wordt toegevoegd aan je inkomen door je werkgever. Je eigen inkomen staat daar verder los van.
Dat soort auto's zijn vanaf volgend jaar veel minder interessant omdat je bij zulke dure elektrische auto's te maken krijgt met de Tesla taxquote:80.000 (4% = 3.200) 1/12 = 266 euro bijtelling bruto. Netto dus (¤ 266 x 0,42 belastingschijf =) 111,72 (netto). Als dat achteraf op mijn inkomstenbelasting 0,52 wordt, moet ik dus met terugwerkende kracht loonbelasting betalen omdat ik te weinig betaald heb, dat kan toch niet?
Zal morgen de accountant wel bellen
quote:Wie privé in een auto van de zaak rijdt, moet belasting betalen over de waarde van de auto; de zogenoemde bijtelling. Voor elektrische auto's is die bijtelling 4 procent, voor alle andere auto's 22 procent. Door de zogenoemde Tesla-taks geldt de 4 procent-regel alleen nog over de eerste 50.000 euro.
Oh ja, die schijven had ik nog niet aan gedacht. Toch wel verstandig om je nog even te laten informeren dan.quote:Op woensdag 18 juli 2018 19:16 schreef step2step het volgende:
Dat zou inhouden dat ik met terugwerkende kracht loonbelasting zou moeten betalen over het bruto loon van mijn werkgever toch?
Alle loon bij elkaar val ik in de hoogste categorie loonbelasting voor een gedeelte. Dat van mijn werkgever valt allemaal in de 42%. Inclusief dat van mijn eigen bedrijf val ik in de 52%. Laat ik zeggen mijn lease-auto kost 80.000 met 4% bijtelling.
80.000 (4% = 3.200) 1/12 = 266 euro bijtelling bruto. Netto dus (¤ 266 x 0,42 belastingschijf =) 111,72 (netto). Als dat achteraf op mijn inkomstenbelasting 0,52 wordt, moet ik dus met terugwerkende kracht loonbelasting betalen omdat ik te weinig betaald heb, dat kan toch niet?
Zal morgen de accountant wel bellen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |