abonnement Unibet Coolblue
pi_180472030
Hoi Fok-ers,

Hopelijk heeft iemand ervaring met deze situatie en kan hij/zij mij wat meer info verschaffen.

Stukje achtergrondinformatie:
TS is in september 2017 een vof gestart. Compagnon besloot uiteindelijk i.v.m. ziekte niet mee te gaan in de opzet van het bedrijf waardoor ik mijn bedrijf heb om laten zetten tot EMZ.

Ik ben in Q1 vergeten mijn aangifte te doen. Ik heb in Q1 ¤0,- omzet gedraaid en had dus een nul aangifte moeten doen. Daarbij heeft de belastingdienst mijn btw belasting geschat op ¤5.000,-, met ¤16,- extra kosten vanwege het niet indienen van de aangifte.

Hierop heb ik via het bijgeleverde (roze) papieren document alsnog een nulaangifte gedaan, vergezeld van een bezwaarbrief met een verzoek tot aanpassing van de belasting en kwijtschelding van de boete.

Zojuist ontving ik een brief waarbij ik er van uitging dat dit een antwoord was op mijn bezwaarbrief. Tot mijn verassing blijkt er een dwangbevel in te zitten die mij sommeert het bedrag binnen twee dagen over te boeken, samen met ¤545,- kosten van betekening.

Schrikken natuurlijk. En maandag ga ik de BD bellen om te kijken hoe we dit kunnen glad strijken. Echter, voor mijn gemoedstoestand was ik benieuwd of mensen hier al ervaring mee hebben en me meer kunnen vertellen over de houding/mogelijkheden bij de belastingdienst over dit onderwerp.

Fijne avond!
pi_180472247
Is die dwangbrief nu antwoord op je bezwaar of niet?
Zo niet, dan zal je toch moeten betalen en krijg je het terug als je bezwaar wordt goedgekeurd.
Eeventueel kan je vragen om uitstel van betaling, maar of je dat krijgt weet ik niet gezien je verhaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180472251
Heb je in je bezwaar uitstel van betaling verzocht?
pi_180472255
Die gasten kunnen heel moeilijk doen, ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk heb ik een belastingadvieskantoor ingeschakeld om het op te lossen omdat die meer ingangen had bij de belastingdienst.
pi_180472273
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:54 schreef Victoriaatje het volgende:
Heb je in je bezwaar uitstel van betaling verzocht?
Dit is zowiezo eigenlijk wel een must en het lijkt mij een standaard zin bij een bezwaarbrief.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180472278
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:54 schreef Victoriaatje het volgende:
Heb je in je bezwaar uitstel van betaling verzocht?
Yes, dat heb ik.
pi_180472287
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:56 schreef SJanoski het volgende:

[..]

Yes, dat heb ik.
Dan even bellen en dat aangeven. Sowieso was het wel handig geweest eerst te betalen, je krijgt terug wat je te veel betaald hebt.
pi_180472294
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is die dwangbrief nu antwoord op je bezwaar of niet?
Zo niet, dan zal je toch moeten betalen en krijg je het terug als je bezwaar wordt goedgekeurd.
Eeventueel kan je vragen om uitstel van betaling, maar of je dat krijgt weet ik niet gezien je verhaal.
Thanks voor je reactie. :)

In het dwangbevel wordt niet gerefereerd naar mijn bezwaar, dus vermoedelijk is het geen antwoord.
pi_180472295
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit is zowiezo eigenlijk wel een must en het lijkt mij een standaard zin bij een bezwaarbrief.
Zal je verbazen hoe weinig mensen dat doen...
pi_180472302
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:57 schreef SJanoski het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie. :)

In het dwangbevel wordt niet gerefereerd naar mijn bezwaar, dus vermoedelijk is het geen antwoord.
Kans is groot dat de afdeling innen nog niet weet dat je bezwaar hebt gemaakt, dus die zullen daar zeker niet naar verwijzen.
pi_180472308
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:56 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Dan even bellen en dat aangeven. Sowieso was het wel handig geweest eerst te betalen, je krijgt terug wat je te veel betaald hebt.
Thanks voor je reactie!

Heb je hier ervaring mee? Weet je of dit ook gaat helpen bij een dwangbevel? Gewoon vooruit betalen is natuurlijk altijd beter, maar ¤5.000,- is een bedrag dat ik (helaas) niet zo maar kan missen.
pi_180472327
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:58 schreef SJanoski het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie!

Heb je hier ervaring mee? Weet je of dit ook gaat helpen bij een dwangbevel? Gewoon vooruit betalen is natuurlijk altijd beter, maar ¤5.000,- is een bedrag dat ik (helaas) niet zo maar kan missen.
Ik werk op de bezwaarafdeling van een gemeenschappelijke belastingorganisatie.

Bij ons wil het verwerken van een bezwaar (en dus uitstel van betaling) nog wel eens het verzenden van het dwangbevel kruisen. Heb je wel een ontvangstbevestiging van je bezwaar gehad?
pi_180472385
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:58 schreef SJanoski het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie!

Heb je hier ervaring mee? Weet je of dit ook gaat helpen bij een dwangbevel? Gewoon vooruit betalen is natuurlijk altijd beter, maar ¤5.000,- is een bedrag dat ik (helaas) niet zo maar kan missen.
Het is niet vooruitbetalen, het is een rekening betalen die de belastingdienst oplegt.
Of je het terug krijgt hangt ervanaf of je bezwaar wordt goedgekeurd. Zo niet, dan krijg je het niet terug, maar of je nu betaald of niet, bij afwijzing moet je het zowiezo betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180474351
Wanneer heb je die nulaangifte alsnog gedaan?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 14 juli 2018 @ 22:50:18 #15
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180477463
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:58 schreef SJanoski het volgende:
Gewoon vooruit betalen is natuurlijk altijd beter, maar ¤5.000,- is een bedrag dat ik (helaas) niet zo maar kan missen.
Hoeft ook niet, gewoon betaalregeling vragen en minimale eerste bedrag dokken. Maar zover hoeft het denk ik niet te komen.

Ik ben het ook wel eens vergeten, boete plus hoop gezeur. Ze hebben een vrij streng geautomatiseerd proces :Y Maar de soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgedient hoor! Ik zat ook een beetje in de rats maar het is allemaal vrij snel op te lossen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 17:58 schreef SJanoski het volgende:
maar ¤5.000,- is een bedrag dat ik (helaas) niet zo maar kan missen.
Ik doe al een tijdje ZZP'en en neem van mij aan: zorg zo snel mogelijk voor een behoorlijke buffer. Alle bullshit zoals mooie auto's en laptops moet je even laten zitten totdat je gewoon wat geld op de bankrekening hebt staan.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180481702
Uit mijn ervaring kan ik je dit vertellen:
- het vaststellen van de aangifte/ de schatting van je aangifte is zeer waarschijnlijk geautomatiseerd gegaan.
- ongeacht bezwaar in dit soort situaties altijd eerst betalen om verhogingen ivm
administratiekosten/incasso etc. te voorkomen
- de boete zal opgelegd zijn wegens verzuim van aangifte doen. Die zullen ze waarschijnlijk (lees: alleen als je een gegronde reden had om de aangifte te laat te doen, oftewel bijna nooit) niet kwijtgescholden worden. Houd hier rekening mee.
- bezwaar behandeling is waarschijnlijk een compleet andere afdeling dan de inning/invordering. De brieven zullen elkaar dus gekruisd zijn.

Bovenstaande punten heb je nu waarschijnlijk niet veel aan. Voor nu zou ik adviseren om de openstaande rekening te betalen. Dit om verdere verhogingen/boetes te voorkomen. Mocht na bezwaar behandeling de verschuldigde omzetbelasting verlaagd worden dan krijg je dat geld weer terug.
pi_180486574
Waarom adviseren te betalen als je bezwaar hebt gemaakt?

Gewoon bellen en aangeven dat je bezwaar + uitstel van betaling hebt ingestuurd op datum X (wel even controleren of dat 'tijdig' is geweest, naheffingsaanslagen hebben termijnen van 14dagen om te betalen, bezwaar heeft dan weer 6 weken).

In ieder geval wordt er vaak niet moeilijk gedaan als ze je bezwaar + uitstel in het systeem zien binnenkomen, gebeurd vaker dat die kruist met het dwangbevel en krijg je telefonisch bevestiging dat je niets hoeft te doen.

Succes !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')