abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 juli 2018 @ 14:12:16 #1
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_180397945
Morgenmiddag heb ik een sollicitatiegesprek bij een leuk bedrijf. Eerdere sollicitatiegesprekken waren niks geworden, omdat ze overtuiging misten. Hoe kan ik dat overbrengen? Dat werk wilde ik toen wel graag doen. Als ik op gesprek ga, ga ik er volledig voor. De sollicitatie van morgen wil ik niet verpesten. (Ben vandaag uitgenodigd.)

Heeft iemand links naar websites of advies over hoe ik overtuigend kan overkomen?
pi_180398025
Het ligt aan je persoonlijkheid. Hoe je overkomt. Als je schuchter overkomt, dat helpt niet echt.
Maar je zegt dit: "Dat werk wilde ik toen wel graag doen".

Begin daarmee en bereid voor WAAROM je dat werk graag wilt doen.

Zorg in de eerste plaats dat je twee uur voorbereiding neemt om je goed te wassen en netjes aan te kleden in kleren die je prettig en toch netjes vindt. Zodat je je zeker voelt.

Een boterham en een kop koffie vantevoren helpt al heel veel.
En met de gedachte in je hoofd: Als ik het niet krijg, is er niks aan de hand.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 11 juli 2018 @ 14:27:35 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_180398294
Klinkt alsof ze geen of onvoldoende enthousiasme zagen
  woensdag 11 juli 2018 @ 14:29:38 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_180398339
Probeer woorden als “verheugen”, “kijk er naar uit” te gebruiken. En neem een kop koffie extra als je van nature laag in je energie zit. Of een borrel, als je durft.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_180398666
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 14:12 schreef Plots het volgende:
Dat werk wilde ik toen wel graag doen. Als ik op gesprek ga, ga ik er volledig voor.
Uitleggen waarom je die functie wilt. Verbaal en (nog belangrijker!) non-verbaal je enthousiasme tonen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180399011
Het kan natuurlijk ook zijn dat er intern al is besloten wie er voor de functie in aanmerking komt, en die advertentie moet gewoon van de wet.
Dus vandaag de dag moet je vooral netwerken en niet de kranten lezen.
pi_180399060
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 14:29 schreef Tinkepink het volgende:
Probeer woorden als “verheugen”, “kijk er naar uit” te gebruiken. En neem een kop koffie extra als je van nature laag in je energie zit. Of een borrel, als je durft.
Ja vooral als een alcohollist op de vroege ochtend meuren bij een sollicitatiegesprek ^O^
pi_180399089
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:01 schreef Hiddendoe het volgende:
Het kan natuurlijk ook zijn dat er intern al is besloten wie er voor de functie in aanmerking komt, en die advertentie moet gewoon van de wet.
Dus vandaag de dag moet je vooral netwerken en niet de kranten lezen.
Dan nodig je als bedrijf geen kandidaten meer uit je kunt je tijd wel beter gebruiken
pi_180399103
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan nodig je als bedrijf geen kandidaten meer uit je kunt je tijd wel beter gebruiken
Is mogelijk. Ik weet ook niet echt hoe dat tegenwoordig gaat.
pi_180399165
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:03 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ja vooral als een alcohollist op de vroege ochtend meuren bij een sollicitatiegesprek ^O^
Uiteraard grapefruit eten nadat je gedronken hebt :)
That should do the trick.
U MAD?
  woensdag 11 juli 2018 @ 15:10:34 #11
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_180399226
Goed voorbereiden door op te schrijven waar je goed en slecht in bent, maar vooral ook waar je energie van krijgt. Zowel met werk als privé. Dat privé moet je dan combineren met iets op je werk (ik houd van gestructureerd werken, dus ik vind het heerlijk om tijdens mijn hobby (koken) met een strakke mise-en-place te werken), werkt altijd wel goed. Probeer ervaringen uit het verleden aan te halen waar je in je nieuwe functie echt iets mee kunt.

Maar vooral: enthousiast praten. Zoek een weggetje om het over dingen te hebben waar jij oprecht energie van krijgt en zorg dat je die energie gebruikt tijdens het praten; iets harder (niet té hard) praten, af en toe wat lachen, wissel toonhoogte af en zorg dat je niet te monotoon praat.
pi_180399529
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:10 schreef vinnypassy het volgende:
Maar vooral: enthousiast praten. Zoek een weggetje om het over dingen te hebben waar jij oprecht energie van krijgt en zorg dat je die energie gebruikt tijdens het praten; iets harder (niet té hard) praten, af en toe wat lachen, wissel toonhoogte af en zorg dat je niet te monotoon praat.
Zorg ook dat je dan non-verbaal dezelfde signalen afgeeft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 11 juli 2018 @ 16:51:30 #13
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_180401769
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:03 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ja vooral als een alcohollist op de vroege ochtend meuren bij een sollicitatiegesprek ^O^
Ik zei toch”als je durft”. TS wekt de indruk wat geremd te zijn wat hem in de weg staat bij het solliciteren. Zelf zou ik andere oplossingen kiezen, maar ik heb ook geen problemen met enthousiasmeren.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 11 juli 2018 @ 22:29:02 #14
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_180411251
Ben inderdaad vrij introvert en relax van persoon, misschien te rustig. Ik zal proberen inhoudelijk vragen voor te bereiden waar ik energie van krijg, wat ik uitdagend vind en in het verleden heb gedaan. Om dat enthousiasme non-verbaal over te brengen vind ik moeilijk. Dat lijkt dan snel op acteren, fake en niet oprecht. Ik denk niet aan nep lachen en overdreven praten. Mijn intonatie moet ook minder monotoom. Geen idee hoe dat moet. Net als de vorige keren heb ik me weer goed ingelezen in het bedrijf. Bij dit bedrijf heb ik wel een beter gevoel dan bij vorige sollicitiegesprekken, hopelijk straal ik dat ook uit.

Ik drink geen koffie, maar zal van t voren thuis wat oefeningen doen om de bloedstroom te versnellen en tegen mezelf roepen dat ik de beste ben en dit aankan. Alvast bedankt voor de reacties dusver.
  donderdag 12 juli 2018 @ 09:30:01 #15
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_180417994
Oefenen helpt ook. Ik doe dat lopend door de woonkamer en hoe gemakkelijker ik me ergens bij ga voelen, hoe meer ik ook non-verbaal mee ga doen. Dat is nu misschien wat laat, maar voor een volgende keer helpt dat ook echt.

Dat oefenen kun je alleen doen (doe ik het liefst) of met iemand anders (wat mijn vriendin liever doet). Dus kijk ook daar voor jezelf waar je het meeste aan hebt.
  donderdag 12 juli 2018 @ 09:39:32 #16
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180418152
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:29 schreef Plots het volgende:
Mijn intonatie moet ook minder monotoom. Geen idee hoe dat moet.
Kun je niet eens oefenen met een vriend, en daarna feedback vragen? Of desnoods alleen, en gewoon opnemen met je webcam.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:29 schreef Plots het volgende:
Om dat enthousiasme non-verbaal over te brengen vind ik moeilijk. Dat lijkt dan snel op acteren, fake en niet oprecht.
Niet acteren, maar wellicht het enthousiasme wat aanzetten?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 12 juli 2018 @ 12:21:50 #17
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_180421348
Alleen tegen mezelf praten is niet vergelijkbaar. Ik zal idd een maatje inschakelen. Enthousiasme probeer ik aan te zetten, ook door inhoudelijk de juiste woorden te gebruiken. Gesprek is om 13:00 uur.
pi_180424270
Je kan natuurlijk ook aan het eind van het gesprek aangeven dat je ontzettend veel zin in deze functie hebt, en dat je weet dat je door je introverte karakter dat misschien niet op de juiste manier toont.

Hoe is het gegaan?
pi_180424272
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 12:21 schreef Plots het volgende:
Alleen tegen mezelf praten is niet vergelijkbaar. Ik zal idd een maatje inschakelen. Enthousiasme probeer ik aan te zetten, ook door inhoudelijk de juiste woorden te gebruiken. Gesprek is om 13:00 uur.
Hoe is het gegaan? Update bitte!
  donderdag 12 juli 2018 @ 16:14:19 #20
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_180425748
Ging fifty/fifty. Ze nodigde me gister telefonisch uit, maar ik was in de bibliotheek en gaf aan daarom naar buiten te lopen. Vandaag vroeg ze wat ik de bibliotheek deed. Ik zei dat ik een boek aan het zoeken/inlezen was over overtuigingskracht. (Was ook echt zo). Omdat de sollicitatie vandaag al was, geen tijd om het boek te lezen, daarom een topic geopend. Van jullie heb ik geleerd dat het ligt aan non-verbaal en juiste woorden zeggen. Ik zei dat ik een beetje gezonde spanning had, en misschien daarom minder enthousiast overkomen. Om mezelf in te dekken. daar maakte ze geen probleem van. Voordat ze me een rondleiding gaf, aangegeven dat ik deze kans met beide handen wil grijpen en er volledig voor wil gaan. Aan het eind zei ik iets wat niet handig is, namelijk dat mijn vorige werkgever een beetje louche was. Het is niet goed om negatief over je vorige werkgever te praten. Maar goed, ik hoor het morgen als het goed is. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt.
  donderdag 12 juli 2018 @ 23:21:13 #21
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_180436100
AANGENOMEN!! Om 18:45 ben ik gebeld. Ik wil jullie bedanken, zonder Fok! was het niet gelukt. Met name de volgende personen wil ik bedanken:

Sigaartje
Hugecool
TinkePink
blomke
Vinnypassy
Hallmark
C.L. Werner

Ze hebben me meteen gemaild met een Arbeidsvoorstel. Dit is voor mij de eerste keer. Tijdens het gesprek met mn toekomstige Manager heb ik een salarisindicatie van 2300-2500 aangegeven, in dat document stelt die HR medewerker 2300 voor. Kan ik vragen voor een heroverweging, door mijn CV naast het functieprofiel te leggen? Het is wel een commerciele functie, maar ik ga niet onderhandelen. De 2300 zou ik ook accepteren.
pi_180440468
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 23:21 schreef Plots het volgende:
AANGENOMEN!! Om 18:45 ben ik gebeld. Ik wil jullie bedanken, zonder Fok! was het niet gelukt. Met name de volgende personen wil ik bedanken:

Gefeliciteerd!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 09:09:45 #23
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_180441032
Gefeliciteerd! ^O^

Tip voor een volgende keer: gewoon je max salaris aangeven en niet 2300-2500, dan gaan ze bijna altijd voor je laagste bedrag. Met heroverwegen bedoel je toch onderhandelen? Kun je doen, maar dan moet je wel beargumenteren waarom je meer verdient dan die 2300.
pi_180441958
Gefeliciteerd kerel! Mooi om te lezen!

Ik zou overigens wel altijd dicht bij mezelf blijven. Mijn 'fijnste' sollicitatiegesprekken waren de gesprekken die ik totaal niet heb voorbereid. Dan heb je echt een gesprek, waar je gaandeweg ontdekt wat jij wilt en wat zij vragen. Als je laveloos alle feitjes op kunt drammen dan wordt het zo'n vraag-antwoord-vraag-antwoord gesprek. Ook wel eens meegemaakt; verschrikkelijk.

Daarnaast: als jij laidback bent van jezelf, wat is daar dan mis mee? Waarom zou je dan extra koffie (of zelfs alcohol, wtf :') ) moeten nuttigen? Anders gesteld: waarom zou je in je bedrijf alleen extraverte uitbundige mensen moeten hebben. Ik ben ook totaal niet zo en het lijkt me verschrikkelijk om die act de hele dag te moeten opvoeren.

Uiteindelijk leg je bij zo'n sollicitatie ook de basis voor de toekomst. Als jij je voordoet als totaal iemand anders, dan verwachten ze die persoon ook terug te zien op de werkvloer.
pi_180442039
Gefeliciteerd! ^O^ En ik zou er behoorlijk van gecharmeerd zijn als iemand me eerlijk vertelt een boek over overtuigingskracht te zoeken in de bibliotheek. Want weet je wat dat uitstraalt? Dat je de baan zo graag wilt dat je kijkt wat je zwakke punten zijn voor zo'n gesprek en dat je daar iets aan wilt doen en daar vervolgens de moeite voor neemt om naar de bieb te gaan. Als dat geen enthousiasme/gemotiveerd zijn is :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180443597
Gefeliciteerd met je nieuwe job!! :D
  vrijdag 13 juli 2018 @ 21:13:32 #27
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_180455395
Bedankt allemaal.

Ik had nog gevraagd over rek omhoog in m'n basissalaris met bovenstaande tactiek. Het bedrag blijft bij hun eerste voorstel, maar ze gaven aan dat in het vierde kwartaal beoordelingsgesprekken zijn. Dan zullen ze m'n verzoek in overweging nemen.

Al die tijd was ik zoekende waar het overtuigendvermogen nou in zit. Met jullie hulp ben ik tot inzicht gekomen. Hopelijk kunnen anderen er ook iets van leren.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 13 juli 2018 @ 21:39:17 #28
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_180456069
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:13 schreef Plots het volgende:
Bedankt allemaal.

Ik had nog gevraagd over rek omhoog in m'n basissalaris met bovenstaande tactiek. Het bedrag blijft bij hun eerste voorstel, maar ze gaven aan dat in het vierde kwartaal beoordelingsgesprekken zijn. Dan zullen ze m'n verzoek in overweging nemen.
Gewoon lekker gaan werken en het naar je zin hebben. Je best doen en bewijzen dat je goed bent en dan volgt je salaris vanzelf :)
quote:
Al die tijd was ik zoekende waar het overtuigendvermogen nou in zit. Met jullie hulp ben ik tot inzicht gekomen. Hopelijk kunnen anderen er ook iets van leren.
Heel mooi om te horen. Altijd fijn als FOK! en FOK!kers zo'n goede invloed hebben.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')