abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180396267
Al even bezig met een nieuwe keuken en vanaf het begin pijlen gericht op een mooi gasfornuis met alles erop en eraan. Vanwege verleden als kok en nog steeds gebruiksgemak ben ik nogal anti- electrisch koken, maar, gezien het toekomstbeeld voor koken met gas wil ik dit toch nog eens goed afwegen.

Ook nieuwsgierig dan naar de meningen van de culinaire Fokker.
Zouden jullie vandaag de dag nog voor gas gaan, of zijn jullie zelfs fan van electrisch koken? Ik ken de voordelen van electrisch koken, maar toch heb ik er zelf nooit aan kunnen wennen. Nu zijn mijn ervaringen gebaseerd op voornamelijk vakanties, dus wellicht is er ook veel betere apparatuur.
pi_180396335
Elektrisch koken kan inductie, keramisch of ouderwets met hete platen.
Inductie is fantastisch, keramisch mwah en die oude platen bestaan niet meer nieuw hoop ik.

Ik heb nu keramisch, maar ga zo snel mogelijk weer naar inductie. Snel warm en koud, efficiënt, makkelijk schoon te houden. En net zo direct als gas.
Enig nadeel van inductie is dat je wellicht een paar nieuwe pannen moet kopen.
pi_180396433
Ik ben al blij dat ik sinds een half jaar een keramische plaat heb in plaats van gas. Op termijn komt er wel een inductieplaat. Ik vind het een groot voordeel dat het veel makkelijker schoon te maken is. En ook dat het niet zo achterlijk warm wordt, het is met warm weer veel minder bezwaarlijk om te koken op elektra dan op gas. En de handvaten van de pannen worden niet of nauwelijks war,, handig met afgieten.
Spoilers!
pi_180396508
Geen problemen gehad met overgang gas naar elektrisch?
Mijn grootste vrees is dat je timing/gevoel verziekt is, zoals dat je bij gas op gevoel je biefstukkie omkeert. Ook zit ik altijd te kloten met die touchknoppen..
pi_180396603
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 13:01 schreef lighted het volgende:
Geen problemen gehad met overgang gas naar elektrisch?
Mijn grootste vrees is dat je timing/gevoel verziekt is, zoals dat je bij gas op gevoel je biefstukkie omkeert. Ook zit ik altijd te kloten met die touchknoppen..
Inductie _O_

Het is wel ff wennen ja :T
pi_180396696
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 13:01 schreef lighted het volgende:
Geen problemen gehad met overgang gas naar elektrisch?
Mijn grootste vrees is dat je timing/gevoel verziekt is, zoals dat je bij gas op gevoel je biefstukkie omkeert. Ook zit ik altijd te kloten met die touchknoppen..
inductie reageert net als gas. Ik ben inmiddels gewend aan de waardeloze keramische plaat hier in de keuken, maar ik ga juichen als we binnenkort inductie hebben. Hier ligt geen gasleiding meer naar de keuken, heeft de vorige bewoner gedaan.
pi_180397651
Na jaren inductie heb ik nu weer gas.

De snelheid hoe je temperatuur kan regelen is bij gas Zoveel beter.
pi_180397681
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 13:01 schreef lighted het volgende:
Geen problemen gehad met overgang gas naar elektrisch?
Mijn grootste vrees is dat je timing/gevoel verziekt is, zoals dat je bij gas op gevoel je biefstukkie omkeert. Ook zit ik altijd te kloten met die touchknoppen..
Inductie werkt bijna zoals gas, behalve een wokbrander.

Andere vormen van electrisch niet doen, dat is ruk.
Whatever...
pi_180398178
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 12:51 schreef Piles het volgende:
Elektrisch koken kan inductie, keramisch of ouderwets met hete platen.

Bestaat halogeen niet meer? Dan had je een soort lamp onder de glasplaat die je pan verwarmde. Leek ook heel erg op gas kwa gevoel, inclusief aan dat licht kunnen zien hoe hard ie stond.
pi_180398468
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 14:22 schreef nanuk het volgende:

[..]

Bestaat halogeen niet meer? Dan had je een soort lamp onder de glasplaat die je pan verwarmde. Leek ook heel erg op gas kwa gevoel, inclusief aan dat licht kunnen zien hoe hard ie stond.
Is dat niet hetzelfde als keramisch? :@
pi_180398513
Wel even opletten bij inductie hoe sterk je plaat is qua vermogen. Meer is beter natuurlijk.
En in hoeveel stappen je de pit in kan stellen. Ik had ooit de goedkoopste van Ikea, met 9 stappen. Das soms onhandig: stand 4 is net geen kokende rijst, stand 5 is overkoken. Dus 20 stappen is dan een stuk fijner.
pi_180398815
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 14:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Is dat niet hetzelfde als keramisch? :@
Nee, keramisch is een warmte spiraal die de warmte door geleiding overbrengt. Halogeen is is een lamp die de warmte voor een groot deel door straling overbrengt. Voor zover ik weet regelt Halogeen wat makkelijker en vlotter dan keramisch. Maar ik wil ze beiden niet hebben :-)
  woensdag 11 juli 2018 @ 14:57:44 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180398949
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 12:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben al blij dat ik sinds een half jaar een keramische plaat heb in plaats van gas.
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
pi_180399327
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 13:01 schreef lighted het volgende:
Geen problemen gehad met overgang gas naar elektrisch?
Mijn grootste vrees is dat je timing/gevoel verziekt is, zoals dat je bij gas op gevoel je biefstukkie omkeert. Ook zit ik altijd te kloten met die touchknoppen..
Met een overgang van gas naar gas moet je ook wennen is mijn ervaring.
Spoilers!
pi_180399981
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 13:57 schreef tailfox het volgende:
Na jaren inductie heb ik nu weer gas.

De snelheid hoe je temperatuur kan regelen is bij gas Zoveel beter.
Dit.

Plus dat als je pannenkoeken aan het bakken bent, en er wat olie op de inductieplaat spettert, de pan het contact met de plaat verliest en dat ding dus steeds na vijf seconden uitvliegt }:|

Zoals eerder ergens op Fok! gezegd: er zijn gasplaten die verhoogd op het aanrecht staan en die daardoor makkelijk schoon te maken zijn. Als ik zou moeten kiezen, zou ik voor zoiets gaan.
Somebody that I used to know
  woensdag 11 juli 2018 @ 18:21:42 #16
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180403822
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 12:51 schreef Piles het volgende:

Enig nadeel van inductie is dat je wellicht een paar nieuwe pannen moet kopen.
... Én dat die dingen na verloop van tijd nog wel eens willen gaan zoemen, of valt dat heel erg mee?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180404708
quote:
2s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dit.

Plus dat als je pannenkoeken aan het bakken bent, en er wat olie op de inductieplaat spettert, de pan het contact met de plaat verliest en dat ding dus steeds na vijf seconden uitvliegt }:|

Zoals eerder ergens op Fok! gezegd: er zijn gasplaten die verhoogd op het aanrecht staan en die daardoor makkelijk schoon te maken zijn. Als ik zou moeten kiezen, zou ik voor zoiets gaan.
Dat ligt echt aan de plaat zelfm dan is er iets mis.
Whatever...
pi_180404727
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat ligt echt aan de plaat zelfm dan is er iets mis.
Hoezo kan dat niet aan de olie liggen?
Somebody that I used to know
  woensdag 11 juli 2018 @ 19:11:05 #19
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_180404818
Heb vier jaar op inductie gekookt. Uit arren moede een gasleiding laten aanleggen en kook nu alweer jaren op gas. Zie ook al een berg op tegen de energietransitie.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_180404840
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:05 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hoezo kan dat niet aan de olie liggen?
Dat hoort niet zo. Een beetje knoeien hoort niets uit te maken. Ik heb jaren op diverse platen gekookt, nooit gedoe gehad.

Het is wel zo dat normaliter in de plaat een magneet zit die zorgt als er geen pan is, de plaat uitgaat. Als deze niet in orde is, of je pan niet ferromagnetic genoeg is, Dan werkt het niet.
Whatever...
pi_180404945
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat hoort niet zo. Een beetje knoeien hoort niets uit te maken. Ik heb jaren op diverse platen gekookt, nooit gedoe gehad.

Het is wel zo dat normaliter in de plaat een magneet zit die zorgt als er geen pan is, de plaat uitgaat. Als deze niet in orde is, of je pan niet ferromagnetic genoeg is, Dan werkt het niet.
In het begin ging het ook nog wel (niet zoveel spetters). Maar het werd steeds erger en de pan veegde de olie verder uit. Uiteindelijk was de hele plaat glibberig. En we hebben nog geprobeerd om met een keukenrolpapiertje het vet te verwijderen, maar dat werkte maar mondjesmaat. Het kwaad was al geschied. Ligt het dan nog steeds aan de pannen?

(deze mensen kennende hebben ze goede kwaliteit in huis. En het fornuis was maximaal vijf jaar oud)
Somebody that I used to know
pi_180404955
Inductie vind ik echt heel goed werken. Sinds een paar jaar kook ik erop, was even wennen eerste week ofzo. Maar nu weet ik precies welke stand ik waarvoor nodig heb. Koelt snel af en warmt snel op. Top. Ook makkelijk schoonmaken en kans op brand praktisch nihil itt gas.

Zie eigenlijk geen voordeel meer om met gas te koken.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_180404993
Ik haat het gebrek aan visuele feedback van inductie. Die heb je met een gasvlam veel meer. Veel directer, simpeler en dus beter. Inductie is wat dat betreft een extra laag complexiteit die je niet wil. Ik heb ook jarenlang op halogeen moeten koken, nog ellendiger. Je went er na een tijd wel aan maar het blijft behelpen.
pi_180405047
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:19 schreef Farenji het volgende:
Ik haat het gebrek aan visuele feedback van inductie. Die heb je met een gasvlam veel meer. Veel directer, simpeler en dus beter. Inductie is wat dat betreft een extra laag complexiteit die je niet wil. Ik heb ook jarenlang op halogeen moeten koken, nog ellendiger. Je went er na een tijd wel aan maar het blijft behelpen.
Amen. Plus dat het tijd kost om een pit lager te zetten. Eerst het knopje zoeken, dan erop toetsen, misschien wel drie, vier standen naar beneden. Inmiddels is je spaghetti overgekookt ;(
Met gas kun je tenmiste binnen een seconde reageren.
Somebody that I used to know
pi_180405141
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Amen. Plus dat het tijd kost om een pit lager te zetten. Eerst het knopje zoeken, dan erop toetsen, misschien wel drie, vier standen naar beneden. Inmiddels is je spaghetti overgekookt ;(
Met gas kun je tenmiste binnen een seconde reageren.
Je hebt gewoon platen met magnetische draaiknoppen. Die kun je eraf halen als je wilt schoonmaken.
Whatever...
  woensdag 11 juli 2018 @ 20:21:07 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180406596
Gas of inductie. Nederland gaat van het gas af, dus zou inductie nemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_180406720
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Gas of inductie. Nederland gaat van het gas af, dus zou inductie nemen.
  woensdag 11 juli 2018 @ 21:09:28 #28
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180408256
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Amen. Plus dat het tijd kost om een pit lager te zetten. Eerst het knopje zoeken, dan erop toetsen, misschien wel drie, vier standen naar beneden. Inmiddels is je spaghetti overgekookt ;(
Met gas kun je tenmiste binnen een seconde reageren.
Dan schuif je de pan toch gewoon eerst even aan de kant? :?
pi_180410009
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 21:09 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dan schuif je de pan toch gewoon eerst even aan de kant? :?
Als je een flexzone inductiekookplaat hebt dan is dat zelfs hoe het werkt: je schuift de pan naar achteren en hij gaat automatisch op een laag pitje verder.
pi_180411242
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Amen. Plus dat het tijd kost om een pit lager te zetten. Eerst het knopje zoeken, dan erop toetsen, misschien wel drie, vier standen naar beneden. Inmiddels is je spaghetti overgekookt ;(
Met gas kun je tenmiste binnen een seconde reageren.
Das gewoon gewenning / onkunde :')
En anders ff pan verschuiven of deksel schuin zetten. Kookt niks over hier hoor. Zelfs niet op keramisch.
pi_180411766
Ach ja, sommige mensen kunnen water nog laten aanbranden...
  donderdag 12 juli 2018 @ 09:46:09 #32
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_180418287
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 12:48 schreef lighted het volgende:
Al even bezig met een nieuwe keuken en vanaf het begin pijlen gericht op een mooi gasfornuis met alles erop en eraan. Vanwege verleden als kok en nog steeds gebruiksgemak ben ik nogal anti- electrisch koken, maar, gezien het toekomstbeeld voor koken met gas wil ik dit toch nog eens goed afwegen.

Ook nieuwsgierig dan naar de meningen van de culinaire Fokker.
Zouden jullie vandaag de dag nog voor gas gaan, of zijn jullie zelfs fan van electrisch koken? Ik ken de voordelen van electrisch koken, maar toch heb ik er zelf nooit aan kunnen wennen. Nu zijn mijn ervaringen gebaseerd op voornamelijk vakanties, dus wellicht is er ook veel betere apparatuur.
Ik was eerst ook zo'n purist die op gas moest koken. Na anderhalf jaar op inductie vind ik het perfect (en zelfs fijner dan gas) werken, maar dat vond ik al na 2 weken (nadat ik eerst de pindasaus liet aanbranden, was ik snel gewend aan de snelle werking van inductie). Ik ben echter geen professionele kok, maar iemand die elke dag voor zijn plezier thuis kookt.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:19 schreef Farenji het volgende:
Ik haat het gebrek aan visuele feedback van inductie. Die heb je met een gasvlam veel meer. Veel directer, simpeler en dus beter. Inductie is wat dat betreft een extra laag complexiteit die je niet wil. Ik heb ook jarenlang op halogeen moeten koken, nog ellendiger. Je went er na een tijd wel aan maar het blijft behelpen.
Wat moet je visueel teruggekoppeld krijgen dan? Bij inductie zie je cijfertjes die de hoogte aangeven. Bij gas is het de vlam die aangeeft hoe hoog iets staat. Niet elke vlam is hetzelfde, niet elk cijfertje is precies hetzelfde. Bij allebei moet je dus even wennen aan de hoogte en het effect, dus effectief maakt het dan weinig uit, toch?

quote:
2s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:38 schreef Postbus100 het volgende:

Dit.

Plus dat als je pannenkoeken aan het bakken bent, en er wat olie op de inductieplaat spettert, de pan het contact met de plaat verliest en dat ding dus steeds na vijf seconden uitvliegt }:|
Heb ik geen last van, ook niet met water (of bouillon tijdens de risotto) dat ik naast de pan mors. Dus lijkt dan inderdaad iets mis met de plaat.
pi_180419655
Wat mij een voordeel lijkt van inductie is dat er minder warmte vervliegt, bij gas gaat meer dan de helft langs je pan het huis in. Ook heb je door het verbranden van gas meer co2 en vooral waterdamp in je huis. je zal dus meer moeten ventileren.
pi_180419782
Ik heb niet lang geleden gekozen voor gas omdat een gasstel er mooier en robuuster uitziet op het keukenblad (kookeiland).

Daar heb ik nu best wel spijt van. Met name omdat het schoonmaken telkens wel een pleuriswerk is.

Ik zou nu 100% kiezen voor inductie.
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 17:44:27 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180427953
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 14:57 schreef RobinOok het volgende:

[..]

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Dit inderdaad
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 17:45:08 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180427968
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:10 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik heb niet lang geleden gekozen voor gas omdat een gasstel er mooier en robuuster uitziet op het keukenblad (kookeiland).

Daar heb ik nu best wel spijt van. Met name omdat het schoonmaken telkens wel een pleuriswerk is.

Ik zou nu 100% kiezen voor inductie.
Ooit op inductie gekookte? Ik vind het niet wat.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')