abonnement Unibet Coolblue
pi_180336512
Hallo,

Graag zou ik met mensen in contact komen die serieus overwogen hebben of echt hun appartement tijdelijk hebben verhuurd omdat ze voor lange tijd verbleven in het buitenland. Vanwege mijn werk ben ik redelijk vaak in het buitenland en ik zou dan graag mijn appartement verhuren voor korte periodes.

Van wat ik zie moet ik de volgende dingen regelen:

- Schriftelijk informeren VvE, zorgen dat zij een verklaring krijgen van de nieuwe huurder dat hij/zij de regels volgt opgelegd door de VvE.

- Toestemming van de hypotheek verstrekker

En omdat het voor korte termijn is, met een vast eind datum hoef ik geen vergunning van de gemeente en heeft de verhuurder geen huurbescherming.

Zijn er verder nog dingen waar ik als tijdelijk verhuurder rekening mee zou moeten houden? De woning word dan gemeubileerd verhuurd.
pi_180336587
Deze topicreeks doorlezen en dan pas beslissen WGR / Huurder betaald niet?
pi_180336677
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 17:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Deze topicreeks doorlezen en dan pas beslissen WGR / Huurder betaald niet?
Dat is sowieso al anders omdat er daar geen duidelijk eind datum is van het contract, als ik mijn woning kort verhuur hebben de huurders geen huurbescherming.

Daarnaast is het de bedoeling, mocht dit mogelijk zijn om de woning te verhuren aan een bedrijf dat gelieerd is aan het bedrijf waar ik werk. Zodat zij daar medewerkers tijdelijk in kunnen plaatsen of dat een medewerker van het bedrijf waar ik voor werk (van datzelfde bedrijf) de woning tijdelijk huurt.
pi_180337762
Wat is kort?
Een week, een maand?
pi_180337822
Airbnb
  zondag 8 juli 2018 @ 18:52:57 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180337872
Je weet dat huurbescherming in NL zo werkt dat als de huurder er niet uit wil het vrijwel onmogelijk is deze eruit te krijgen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_180337944
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 18:46 schreef Blue_note het volgende:
Wat is kort?
Een week, een maand?
Telkens 3 maanden of net iets korter, de periodes dat ik weg ben vanwege mijn werk.
pi_180338017
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Je weet dat huurbescherming in NL zo werkt dat als de huurder er niet uit wil het vrijwel onmogelijk is deze eruit te krijgen?
https://www.eigenhuis.nl/besparen/tijdelijke-verhuur

Hoe zit het met huurbescherming?
Zowel voor verhuur op basis van de Leegstandwet als een kortdurend huurcontract geldt geen uitgebreide huurbescherming zoals bij normale verhuur. Aan het einde van het huurcontract moet de huurder de woning verlaten.
pi_180338796
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 17:40 schreef Anton91 het volgende:

Zijn er verder nog dingen waar ik als tijdelijk verhuurder rekening mee zou moeten houden? De woning word dan gemeubileerd verhuurd.
Regelmatig nieuwe meubels moeten kopen omdat je je appartement uitgeleefd terugkrijgt?
pi_180339134
quote:
10s.gif Op zondag 8 juli 2018 19:30 schreef Piles het volgende:

[..]

Regelmatig nieuwe meubels moeten kopen omdat je je appartement uitgeleefd terugkrijgt?
Dat is wel even een punt ja. Ik hoef geen sigaretten lucht en haren van huisdieren in het meubilair. Dat uiteindelijk de bank/stoelen/tafels iets minder lang mee gaan is geen probleem.
pi_180339376
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 19:00 schreef Anton91 het volgende:

[..]

https://www.eigenhuis.nl/besparen/tijdelijke-verhuur

Hoe zit het met huurbescherming?
Zowel voor verhuur op basis van de Leegstandwet als een kortdurend huurcontract geldt geen uitgebreide huurbescherming zoals bij normale verhuur. Aan het einde van het huurcontract moet de huurder de woning verlaten.
Dat is alleen in het kader van de leegstandswet en dus niet op jou van toepassing.
Als de huurders willen blijven zitten krijg je er ze niet zondermeer uit.

Met dat risico in je achterhoofd kan je het beste verhuren aan expats die ook een tijdelijke aanstelling hebben, bv hoogleraren die tijdelijk les komen geven aan de lokale universiteit.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_180339526
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 19:57 schreef shazaam het volgende:

[..]

Dat is alleen in het kader van de leegstandswet en dus niet op jou van toepassing.
Als de huurders willen blijven zitten krijg je er ze niet zondermeer uit.

Met dat risico in je achterhoofd kan je het beste verhuren aan expats die ook een tijdelijke aanstelling hebben, bv hoogleraren die tijdelijk les komen geven aan de lokale universiteit.
quote:
Tijdelijke verhuur
Wie zijn koopwoning tijdelijk wil verhuren, heeft twee opties. Verhuur op basis van de Leegstandwet of een kortdurend huurcontract.
Staat ook dat het met een kortdurend huurcontact kan. Dit ben ik ook op andere site's tegen gekomen.
  zondag 8 juli 2018 @ 20:50:12 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_180340413
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 20:03 schreef Anton91 het volgende:

[..]

[..]

Staat ook dat het met een kortdurend huurcontact kan. Dit ben ik ook op andere site's tegen gekomen.
De problemen beginnen pas als pietje niet wilt vertrekken, ookal zegt het contract van wel. Dan zit je op zijn best met 2 agenten die pietje eruit gooien of op z'n slechtst met een totaal vernield huis en een rechtszaak van enkele maanden tot jaren.
Dum de dum
  zondag 8 juli 2018 @ 21:10:14 #14
464603 VanAvesaat
Korte tekst
pi_180340829
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 17:40 schreef Anton91 het volgende:
Hallo,

Graag zou ik met mensen in contact komen die serieus overwogen hebben of echt hun appartement tijdelijk hebben verhuurd omdat ze voor lange tijd verbleven in het buitenland. Vanwege mijn werk ben ik redelijk vaak in het buitenland en ik zou dan graag mijn appartement verhuren voor korte periodes.

Van wat ik zie moet ik de volgende dingen regelen:

- Schriftelijk informeren VvE, zorgen dat zij een verklaring krijgen van de nieuwe huurder dat hij/zij de regels volgt opgelegd door de VvE.

- Toestemming van de hypotheek verstrekker

En omdat het voor korte termijn is, met een vast eind datum hoef ik geen vergunning van de gemeente en heeft de verhuurder geen huurbescherming.

Zijn er verder nog dingen waar ik als tijdelijk verhuurder rekening mee zou moeten houden? De woning word dan gemeubileerd verhuurd.
Ik werk bij een hypotheekverstrekker, en ik kan je een ding nu al vertellen: Die toestemming krijg je niet. Enigste uitzondering is verhuren onder de leegstandswet en dus je appartement te koop zetten. Maar met de huidige woningmarkt betwijfel ik of een hypotheekverstrekker daar ook nog in mee gaat.

Verder wat de andere mensen hier zeggen. Huurder heeft huurbescherming, en zal moeilijk eruit te krijgen zijn. Met leegstandsverhuur moet er een ontruimingsbeding komen, maar bij normale huur krijg je dat niet.

Alternatief zou nog Airbnb zijn. Gezien je korte periodes weg bent lijkt dat me de beste oplossing.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')