abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 juli 2018 @ 20:58:07 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_180317227
Ik heb 1,5 jaar geleden 4 x 16GB aan geheugenmodules gekocht voor mijn gaming pc. In die tijd waren die setjes maar "maar", 55 euro. Ik dacht op dat moment, dat is goedkoop, ik prop mijn game pc vol met dit geheugen.

Nu, 1,5 jaar later zie ik gewoon dat deze setjes bijna zijn verviervoudigd in prijs.

Hoe werkt nu zoiets als mijn pc zou worden gestolen? Als ik de waarde krijg die ik er zelf voor betaald heb kan ik hooguit 16GB er voor terug kopen. Kijken verzekeraars naar de huidige prijs van eht artikel (ter vervanging) of naar de aanschafprijs destijds?
  Redactie Frontpage zaterdag 7 juli 2018 @ 21:03:11 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_180317307
Van een willekeurige verzekeraarssite: de zaken waar de verzekeraars normaal gesproken hun uitkering op baseren:


De huidige vervangingswaarde van het betreffende product.
Is er sprake van een maximaal schadebedrag of is er een nieuwwaarderegeling?
Welke afschrijvingstermijn hanteert de verzekeraar voor het betreffende product?

Het hangt dus sterk van je verzekeringsvoorwaarden af hoe jouw verzekeraar dit af zal handelen.
quote:
Nieuwwaarde en 40%-regeling

Door gebruik en veroudering wordt uw inboedel in de loop van de tijd minder waard. Maar wanneer keert een verzekeraar de dagwaarde en wanneer de nieuwwaarde uit? Veel verzekeraars hanteren hiervoor de 40%-regeling. Is de dagwaarde hoger dan 40% van de vervangingswaarde, dan wordt de nieuwwaarde uitgekeerd.
ALs jij ze dus voor pak 'm beet 200eur hebt gekocht, en ze zijn 2jr oud, dan zouden we zo ongeveer 50% afschrijving kunnen rekenen. 100eu dus

Vervangingswaarde = 800. (immers, de prijs is verviervoudigd)
Dagwaarde 100eu = 12,5% van de vervangingwaarde. Lager dan 40% dus, en er volgt dan uitkering van de dagwaarde.

Tenzij de verzekeraar van de door jou betaalde prijs uitgaat, dan is het rekensommetje:
Vervangings/nieuwwaarde: 200eu
Dagwaarde: 100eu. Hoger dan 40% van de nieuwwaarde, dus zou er dan nieuwwaarde moeten worden uitgekeerd. Echter, dat is dan natuurlijk maar 200eu

Let wel: die 50% is een aanname obv fiscale afschrijving wat meestal 4jr voor apparatuur.


De verzekeraar zal nooit die prijsstijging gaan compenseren.

[ Bericht 46% gewijzigd door Innisdemon op 07-07-2018 21:12:58 ]
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zaterdag 7 juli 2018 @ 21:07:46 #3
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_180317392
Is er geen algemene richtlijn wat betreft tot gestolen goederen die, als je nu opnieuw moet kopen, veel duurder zijn in aanschaf?

Nu heeft dat geheugen bv. wel een heel snelle prijsstijging gehad in korte tijd.
pi_180319761
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 21:07 schreef TechnoCat het volgende:
Is er geen algemene richtlijn wat betreft tot gestolen goederen die, als je nu opnieuw moet kopen, veel duurder zijn in aanschaf?

Nu heeft dat geheugen bv. wel een heel snelle prijsstijging gehad in korte tijd.
Je zou het in een civiele procedure van de dief kunnen proberen te claimen, alszijnde schade die jij geleden hebt om jouw systeem weer werkend te krijgen.
Maarja, van een kale kip valt niets te plukken; als ze hem uberhaubt te pakken krijgen ;)
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')