abonnement Unibet Coolblue
pi_180303629
Allereerst: als deze niet goed staat mag hij uiteraard verplaatst worden, ik wist niet zo goed waar hij heen moest :P

Ik heb in de loop van de afgelopen jaren een soort van wens ontwikkeld om nog eens wat meer van de wereld te zien. Ik ben bijna 28 jaar en woon inmiddels samen in de woning die we 2 jaar geleden gekocht hebben. We hebben allebei een goede baan en zijn vooralsnog kinderloos.

Toen ik 23/24 was zag ik reizen nooit zo zitten; liever andere mensen dan ik dacht ik altijd. Echter sinds een jaar of 2 merk ik dat ik toch zelf ook wel graag eens een langere reis wil maken. Ik ben ook bang dat, wanneer ik dit niet doe, ik over een jaar of 20 gigantisch spijt heb als ik op allerlei manieren vast zit op de plek waar ik nu zit. Ik weet zeker dat ik het met mijn werk wel kan regelen en aangezien we geen kids hebben kunnen we de deur gewoon achter ons dicht trekken.

Maar nu komt het: mijn vriendin heeft gigantisch vliegangst. D.w.z: ze is bang dat ze in paniek raakt en dan niet meer naar buiten kan (wat feitelijk ook klopt natuurlijk :P ). Nou heb ik imo 2 opties:
1: Alleen reizen, minder lang dan gepland. Wellicht 2/3 maanden.
2: Zorgen dat mijn vriendin open komt te staan voor het 'bestrijden' van haar vliegangst.

Optie 1 is vooralsnog de meest reële optie. Alleen vind ik het jammer om zo'n ervaring niet te kunnen delen met degene waar je zoveel van houdt. Mijn vriendin geeft wel aan dat ze graag eens naar bijv. Australië wil, maar dat het echt de reis is die haar tegenhoudt ('spuit mij maar plat, dan ga ik wel mee').

Deze discussie met haar loopt inmiddels al een kleine 2 jaar. Ze is (normalerwijs op een lieve manier :P) behoorlijk koppig. Ik heb het gevoel dat het een soort moeras is waar je je in bevindt; des te meer kracht je zet, des te vaster komt het te zitten. Ik heb ook al eens een boek gekocht met de vraagt of ze die wilde lezen; tot aan de dag van vandaag zit het plastic er nog om.

Ik ben nu ook op zoek naar een cursus, maar de meeste cursussen zijn vrij 'agressief'. Dat wil zeggen: na 2/3 dagen staat er al een reis/praktijkding op het programma, ik heb eigenlijk iemand nodig die ervoor zorgt dat ze überhaupt met een open vizier naar dit thema wil kijken.

Alle tips/hulp/adviezen zijn welkom! Bvd
  Forum Admin / PR zaterdag 7 juli 2018 @ 10:59:23 #2
436595 crew  Sked
Zonnestraal
pi_180303695
quote:
('spuit mij maar plat, dan ga ik wel mee')
Nou, paar pammetjes erin. Probleem opgelost.
pi_180303717
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:59 schreef Sked het volgende:

[..]

Nou, paar pammetjes erin. Probleem opgelost.
:D

Met mijn vriendin op de schouder kom ik het vliegtuig niet in. Daarnaast zullen de scanners op het vliegveld haar wel zien als ik haar in de koffer stop :P
pi_180304745
Ga dan met een boot.
pindazakje
pi_180304769
Ga zonder je vriendin

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 12:06:05 ]
  zaterdag 7 juli 2018 @ 12:08:14 #6
342418 VKV
Plausibel
pi_180304799
Ik heb ook vliegangst en ook wel eens gekeken voor cursussen om er wat aan te doen, maar ook mij houdt het "praktijkdeel" tegen. Het hele rationele denken, als in "de kans dat je tijdens een vliegreis iets overkomt is zoveel kleiner dan tijdens een autorit" zetten mijn hersens gelijk om in "tsja, dat dachten de mensen in vliegtuigen die zijn neergestort waarschijnlijk ook, je kan altijd diegene zijn die er toch bij betrokken is". En in een auto heb ik meer het gevoel dat ik in kan grijpen dan in het vliegtuig.
Overigens heb ik wel een aantal keer gevlogen maar elke keer heb ik weer enorme spijt en eigenlijk verergert m'n vliegangst steeds weer. Zou ook wel graag naar Australië willen, maar heb het gevoel dat het me 10 à 15 jaar van m'n leven kost door stress.

Ik lees dus even mee :P
pi_180304924
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:08 schreef VKV het volgende:
Zou ook wel graag naar Australië willen, maar heb het gevoel dat het me 10 à 15 jaar van m'n leven kost door stress.
Ga met een boot.
pindazakje
pi_180305074
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:08 schreef VKV het volgende:
Ik heb ook vliegangst en ook wel eens gekeken voor cursussen om er wat aan te doen, maar ook mij houdt het "praktijkdeel" tegen. Het hele rationele denken, als in "de kans dat je tijdens een vliegreis iets overkomt is zoveel kleiner dan tijdens een autorit" zetten mijn hersens gelijk om in "tsja, dat dachten de mensen in vliegtuigen die zijn neergestort waarschijnlijk ook, je kan altijd diegene zijn die er toch bij betrokken is". En in een auto heb ik meer het gevoel dat ik in kan grijpen dan in het vliegtuig.
Overigens heb ik wel een aantal keer gevlogen maar elke keer heb ik weer enorme spijt en eigenlijk verergert m'n vliegangst steeds weer. Zou ook wel graag naar Australië willen, maar heb het gevoel dat het me 10 à 15 jaar van m'n leven kost door stress.

Ik lees dus even mee :P
Ga gewoon die cursus doen. Laat jezelf niet zo kennen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:12:03 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_180305777
Valiummetje en drie pinten. Niets aan de hand.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:17:12 #10
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_180305852
Boot, auto ?
  zaterdag 7 juli 2018 @ 14:20:05 #11
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_180306803
Kan je niet gewoon een klein vluchtje proberen? Weekje Rome. Zo'n vlucht duurt anderhalf uur. Dan weet je hoe ze daarop reageert.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_180312925
Je moet gewoon klein beginnen dus zeker niet meteen met een vlucht naar Australië.

Bij Texel kun je zelfs halve vluchtjes boeken. Alleen opstijgen en bij het hoogste punt spring je eruit. Aangezien de landing het gevaarlijkste is van een vliegreis ga ik ervan uit dat dit ook het engste is. Bij deze vluchten op Texel hoef je je dus geen zorgen te maken over dat gedeelte.
Probeer het een aantal vluchten en zodra de stress en angst begint af te nemen kun je proberen om er een keer niet uit te springen maar te blijven zitten tot de landing. Je zal je verbazen hoe snel iemand door heeft dat een hele vlucht helemaal niet veel enger is dan een halve.
pi_180313957
Vliegangst hebben en toch wel graag naar Australië willen want dat is zo lekker hip. :')

Misschien eerst eens een vlucht van 2 uur doen in de EU ipv één van 24 fucking uur. Daar zou ik zonder vliegangst toch ook serieus tegen op kijken.

Ik reis ook graag maar het hoeft echt niet per se verweg te zijn om er een toffe reis van te maken. Al eens in Griekenland geweest? De Balkans? Italië? Scandinavië? Genoeg landen waar je ook bijvoorbeeld met de trein prima naar toe kan reizen (interrail ticket). Je kan ook zonder al te veel moeite een reis naar Vladivostok maken om nog maar eens wat anders te noemen. Daar hoef je echt geen vliegtuig voor aan te raken.

Dus wil je echt graag reizen of vooral hip kijk mijn eens aan de andere kant van de wereld zitten foto's?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_180317419
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 19:03 schreef ITrade het volgende:
Dus wil je echt graag reizen of vooral hip kijk mijn eens aan de andere kant van de wereld zitten foto's?
Afhankelijk van je interesses kun je met Europa inderdaad ook wel een mensenleven aan vakanties vullen. Zelfs als je meer wilt zien dan het strand en hotel.

Zelf jaren terug een maandje rondgereisd in Australië. Genoeg unieke dingen gezien en meegemaakt om het de moeite waard te maken, maar iemand met weinig reiservaring hoeft voor unieke dingen echt niet naar de andere kant van de wereld. Aan de andere kant (van de wereld) is het feit dat het zover weg is al een charme op zichzelf. Je bent toch aan de andere kant van de wereld geweest en op het zuidelijk halfrond. Die 30 uur heen 30 uur terug denk je na afloop toch niet meer aan.
pi_180322491
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:03 schreef Hyaenidae het volgende:
Ga dan met een boot.
Duurt zo lang.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:05 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ga zonder je vriendin
Is een optie indd, zoals ik hierboven al beschreef.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:08 schreef VKV het volgende:
Ik heb ook vliegangst en ook wel eens gekeken voor cursussen om er wat aan te doen, maar ook mij houdt het "praktijkdeel" tegen. Het hele rationele denken, als in "de kans dat je tijdens een vliegreis iets overkomt is zoveel kleiner dan tijdens een autorit" zetten mijn hersens gelijk om in "tsja, dat dachten de mensen in vliegtuigen die zijn neergestort waarschijnlijk ook, je kan altijd diegene zijn die er toch bij betrokken is". En in een auto heb ik meer het gevoel dat ik in kan grijpen dan in het vliegtuig.
Overigens heb ik wel een aantal keer gevlogen maar elke keer heb ik weer enorme spijt en eigenlijk verergert m'n vliegangst steeds weer. Zou ook wel graag naar Australië willen, maar heb het gevoel dat het me 10 à 15 jaar van m'n leven kost door stress.

Ik lees dus even mee :P
Maar jij bent dus al wel verder; je staat namelijk open voor verandering. Je hebt zelfs al een paar keer gevlogen! Mijn vriendin staat niet eens open voor een poging. Wat zeg ik; ze staat niet eens open voor zo'n cursus lijkt het wel..

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:20 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Kan je niet gewoon een klein vluchtje proberen? Weekje Rome. Zo'n vlucht duurt anderhalf uur. Dan weet je hoe ze daarop reageert.
Het hele probleem is dat ze überhaupt niet in een vliegtuig wil vooralsnog. Ook elke poging tot therapie/vliegangstcurssusen etc. wimpelt ze af. Komt ook een stukje koppigheid bij kijken. Kijk; ik vind het prima dat je angst hebt voor iets. Als je dan vervolgens, na meerdere pogingen om er wat aan te doen, tot de conclusie komt dat het echt niks wordt dan is dat prima. Wat ik jammer vindt is dat ze daar niet open voor staat. En wat ik dan ook frustrerend vind is dat ze wel aangeeft dat reizen haar leuk vindt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:25 schreef Dally het volgende:
Je moet gewoon klein beginnen dus zeker niet meteen met een vlucht naar Australië.

Bij Texel kun je zelfs halve vluchtjes boeken. Alleen opstijgen en bij het hoogste punt spring je eruit. Aangezien de landing het gevaarlijkste is van een vliegreis ga ik ervan uit dat dit ook het engste is. Bij deze vluchten op Texel hoef je je dus geen zorgen te maken over dat gedeelte.
Probeer het een aantal vluchten en zodra de stress en angst begint af te nemen kun je proberen om er een keer niet uit te springen maar te blijven zitten tot de landing. Je zal je verbazen hoe snel iemand door heeft dat een hele vlucht helemaal niet veel enger is dan een halve.
Uit springen? :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 19:03 schreef ITrade het volgende:
Vliegangst hebben en toch wel graag naar Australië willen want dat is zo lekker hip. :')

Misschien eerst eens een vlucht van 2 uur doen in de EU ipv één van 24 fucking uur. Daar zou ik zonder vliegangst toch ook serieus tegen op kijken.

Ik reis ook graag maar het hoeft echt niet per se verweg te zijn om er een toffe reis van te maken. Al eens in Griekenland geweest? De Balkans? Italië? Scandinavië? Genoeg landen waar je ook bijvoorbeeld met de trein prima naar toe kan reizen (interrail ticket). Je kan ook zonder al te veel moeite een reis naar Vladivostok maken om nog maar eens wat anders te noemen. Daar hoef je echt geen vliegtuig voor aan te raken.

Dus wil je echt graag reizen of vooral hip kijk mijn eens aan de andere kant van de wereld zitten foto's?
Het heeft niks met hip te maken. Onder diezelfde noemer hoeven de meeste mensen NL ook niet uit omdat 99% van de mensen hier alles ook nog niet heeft gezien. Ik ben in Europa wel op veel plekken geweest en ik zou graag eens wat compleet anders willen zien. Dat veel mensen die gedachte delen en dat het dan schijnbaar 'hip' is maakt me niet zoveel uit.

Ik wil dus echt wel gaan reizen. 2/3 maanden ervoor uittrekken om meerdere plekken in Oceanie/Zuid-Oost Azie te bezoeken.
  zondag 8 juli 2018 @ 00:26:41 #16
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_180323466
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 23:41 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Duurt zo lang.

[..]

Is een optie indd, zoals ik hierboven al beschreef.

[..]

Maar jij bent dus al wel verder; je staat namelijk open voor verandering. Je hebt zelfs al een paar keer gevlogen! Mijn vriendin staat niet eens open voor een poging. Wat zeg ik; ze staat niet eens open voor zo'n cursus lijkt het wel..

[..]

Het hele probleem is dat ze überhaupt niet in een vliegtuig wil vooralsnog. Ook elke poging tot therapie/vliegangstcurssusen etc. wimpelt ze af. Komt ook een stukje koppigheid bij kijken. Kijk; ik vind het prima dat je angst hebt voor iets. Als je dan vervolgens, na meerdere pogingen om er wat aan te doen, tot de conclusie komt dat het echt niks wordt dan is dat prima. Wat ik jammer vindt is dat ze daar niet open voor staat. En wat ik dan ook frustrerend vind is dat ze wel aangeeft dat reizen haar leuk vindt.

[..]

Uit springen? :')

[..]

Het heeft niks met hip te maken. Onder diezelfde noemer hoeven de meeste mensen NL ook niet uit omdat 99% van de mensen hier alles ook nog niet heeft gezien. Ik ben in Europa wel op veel plekken geweest en ik zou graag eens wat compleet anders willen zien. Dat veel mensen die gedachte delen en dat het dan schijnbaar 'hip' is maakt me niet zoveel uit.

Ik wil dus echt wel gaan reizen. 2/3 maanden ervoor uittrekken om meerdere plekken in Oceanie/Zuid-Oost Azie te bezoeken.
Blijkbaar wil ze er ook niet aan werken. Dat is wel vrij cruciaal. Als ze het zelfs niet wil proberen denk ik dat het heel lastig gaat worden.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_180325188
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 23:41 schreef nickhguitar het volgende:
Ook elke poging tot therapie/vliegangstcurssusen etc. wimpelt ze af. Komt ook een stukje koppigheid bij kijken.
Gokje: je neemt haar angst niet serieus en probeert haar te pushen. Succes ^O^
pi_180325233
Vliegen is over het algemeen nog de meest veilige optie van alles.
Maarja echt angst ervoor is ook wel een ding.

Er zijn wel cursussen voor?
Do what you love, love what you do!
pi_180327544
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 02:10 schreef Queller het volgende:

[..]

Gokje: je neemt haar angst niet serieus en probeert haar te pushen. Succes ^O^
Hey, bedankt voor je gokje. Je zit er helaas wel compleet naast.

Ik push haar helemaal niet. Veel meer dan het af en toe ter sprake brengen heb ik niet gedaan. Iedereen loopt in zijn of haar leven wel eens tegen dingen aan waar je 'angst' voor hebt. Bij mij was dat niet anders. Dan kun je in mijn optiek 2 dingen doen: voor de rest van je leven met een grote boog om dit probleem heen lopen (als je überhaupt over een probleem kunt spreken aangezien 'angst' gewoon tussen de oren zit) of er daadwerkelijk wat aan doen.

Als ze dan zegt: Leuk, maar ik geef geen neuk om reizen en/of andere dingen zien, dus ik heb er geen belang bij om te vliegen dan is het ook prima. Maar het is zo jammer dat deze kans voorbij gaat om deze reden.
pi_180327553
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 02:16 schreef kree het volgende:
Vliegen is over het algemeen nog de meest veilige optie van alles.
Maarja echt angst ervoor is ook wel een ding.

Er zijn wel cursussen voor?
Klopt. Ze heeft ook geen angst om te crashen/voor turbulentie (wat veel mensen wel hebben).

Ze is vooral bang dat ze in paniek raakt op 10 km hoogte en dan geen kant meer op kan (wat feitelijk ook juist is natuurlijk :P)
  zondag 8 juli 2018 @ 10:11:56 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180327795
Als je vriendin er niets aan wil doen, houdt het op.
pi_180329634
quote:
haha oja jeugd sentiment, had daar nog even niet aan gedacht lol
Do what you love, love what you do!
pi_180329665
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 09:51 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Klopt. Ze heeft ook geen angst om te crashen/voor turbulentie (wat veel mensen wel hebben).

Ze is vooral bang dat ze in paniek raakt op 10 km hoogte en dan geen kant meer op kan (wat feitelijk ook juist is natuurlijk :P)
Ja dat klopt, nu moet ik zeggen dat ik vliegen juist wel leuk vindt. Het wordt pas saai als je 10km hoog zit. Want dan is er weinig meer te zien uit de raampjes als je daar al bij zit.
Maargoed haha dit zal je vriendin wss ook niet echt gerust stellen.

Tja je kan dr niet uit natuurlijk daarom sucks lange vluchten
Do what you love, love what you do!
pi_180329725
Trouwens je zou, en weet dat dit kan want van iemand gehoord. Bij de huisarts eens kunnen vragen. Zijn wel pilletjes voor die iets kalmeren?
Do what you love, love what you do!
  zondag 8 juli 2018 @ 20:01:02 #26
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180339461
quote:
Moest hier ook aan denken. _O_
pi_180340241
Ik heb wel eens een docu gezien van Easyjet dat die een cursus hebben voor mensen met vliegangst. Is in Engeland echter.

Verder tja... Ik heb sinds afgelopen jaar 14x gevlogen (van voor die tijd niet meerekenend). Vlieg morgen weer.
Ik vind het echt geweldig. Elke keer weer een beleving.

Ik snap het probleem totaal niet.
Ja je hebt geen controle, maar wat boeit dat?
Heb je als passagier in de auto ook niet. En als bestuurder ben je heel afhankelijk van mede weggebruikers, terwijl een vliegtuig moederziel alleen rondvliegt. Daar is zoveel controle op.
Vliegen is zo ongelofelijk veilig, veel veiliger dan de auto, trein, fiets of lopen.
Je bent minder afhankelijk van ander. Er staat veel meer controle op.

Ja als er wat gebeurd is de kans op goede afloop veel kleiner. Maar de kans dat iets zou gebeuren is al vele malen kleiner.
Je bent dus niet afhankelijk van al die gekke mede weggebruikers.

Het is gewoon geweldig dat je zo snel, makkelijk en goedkoop overal kunt komen.
  zondag 8 juli 2018 @ 22:06:10 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180341895
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 20:40 schreef bianconeri het volgende:
Ik heb wel eens een docu gezien van Easyjet dat die een cursus hebben voor mensen met vliegangst. Is in Engeland echter.

Verder tja... Ik heb sinds afgelopen jaar 14x gevlogen (van voor die tijd niet meerekenend). Vlieg morgen weer.
Ik vind het echt geweldig. Elke keer weer een beleving.

Ik snap het probleem totaal niet.
Ja je hebt geen controle, maar wat boeit dat?
Heb je als passagier in de auto ook niet. En als bestuurder ben je heel afhankelijk van mede weggebruikers, terwijl een vliegtuig moederziel alleen rondvliegt. Daar is zoveel controle op.
Vliegen is zo ongelofelijk veilig, veel veiliger dan de auto, trein, fiets of lopen.
Je bent minder afhankelijk van ander. Er staat veel meer controle op.

Ja als er wat gebeurd is de kans op goede afloop veel kleiner. Maar de kans dat iets zou gebeuren is al vele malen kleiner.
Je bent dus niet afhankelijk van al die gekke mede weggebruikers.

Het is gewoon geweldig dat je zo snel, makkelijk en goedkoop overal kunt komen.
Angst is niet rationeel.
pi_180342180
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 20:40 schreef bianconeri het volgende:
Ik heb wel eens een docu gezien van Easyjet dat die een cursus hebben voor mensen met vliegangst. Is in Engeland echter.

Verder tja... Ik heb sinds afgelopen jaar 14x gevlogen (van voor die tijd niet meerekenend). Vlieg morgen weer.
Ik vind het echt geweldig. Elke keer weer een beleving.

Ik snap het probleem totaal niet.
Ja je hebt geen controle, maar wat boeit dat?
Heb je als passagier in de auto ook niet. En als bestuurder ben je heel afhankelijk van mede weggebruikers, terwijl een vliegtuig moederziel alleen rondvliegt. Daar is zoveel controle op.
Vliegen is zo ongelofelijk veilig, veel veiliger dan de auto, trein, fiets of lopen.
Je bent minder afhankelijk van ander. Er staat veel meer controle op.

Ja als er wat gebeurd is de kans op goede afloop veel kleiner. Maar de kans dat iets zou gebeuren is al vele malen kleiner.
Je bent dus niet afhankelijk van al die gekke mede weggebruikers.

Het is gewoon geweldig dat je zo snel, makkelijk en goedkoop overal kunt komen.


Nou alleen wil ik niet zeggen. Maargoed het blijft een veilig vervoersmiddel
Ik heb wel eens naast iemand gezeten die helemaal echt bang was. Tja ach beetje kletsen handje vasthouden en het ging prima
Do what you love, love what you do!
pi_180342922
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 09:50 schreef nickhguitar het volgende:
Hey, bedankt voor je gokje. Je zit er helaas wel compleet naast.

Iedereen loopt in zijn of haar leven wel eens tegen dingen aan waar je 'angst' voor hebt. Bij mij was dat niet anders. Dan kun je in mijn optiek 2 dingen doen: voor de rest van je leven met een grote boog om dit probleem heen lopen (als je überhaupt over een probleem kunt spreken aangezien 'angst' gewoon tussen de oren zit) of er daadwerkelijk wat aan doen.
Ik zit ernaast en toch bevestig je daaronder precies wat ik bedoel te zeggen.

Begin eens de 'angst' gewoon te accepteren als angst. Jouw optiek houdt daar nog geen rekening mee.
pi_180343181
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 22:06 schreef Boca_Raton het volgende:

Angst is niet rationeel.
Goh....

Maar toch, niet altijd.
Voor bepaalde zaken is het ook gewoon goed angstig voor te zijn, dat is in ons gelegd om te mijden.

quote:
10s.gif Op zondag 8 juli 2018 22:17 schreef kree het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nou alleen wil ik niet zeggen. Maargoed het blijft een veilig vervoersmiddel
Ik heb wel eens naast iemand gezeten die helemaal echt bang was. Tja ach beetje kletsen handje vasthouden en het ging prima
Je neemt aan dat je snapt wat ik met ''alleen'' bedoel toch?
Er is gewoon niemand bij je in de buurt, er is een verkeersleiding die jouw vliegtuig aan het begeleiden is ver en ver bij andere vliegtuigen vandaan.
Allemaal snelwegen in de lucht wat geprogrammeerd gebruikt wordt maar dan een snelweg waar kilometers tussen voertuigen zit en ook nog eens met begeleiding.
Van de ene verkeerstoren naar de andere toren.

En als je dan ziet hoeveel vliegtuigen er inderdaad rond gaan, met zoveel ruimte en zo ongelofelijk weinig problemen. Dan is er geen enkele reden om er problemen mee te hebben.
Het loslaten van controle? Zoals gezegd, als passagier in auto heb je die controle ook niet.
Als bestuurder heb je geen controle over je mede weggebruikers.
pi_180344092
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 23:01 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Goh....

Maar toch, niet altijd.
Voor bepaalde zaken is het ook gewoon goed angstig voor te zijn, dat is in ons gelegd om te mijden.

[..]

Je neemt aan dat je snapt wat ik met ''alleen'' bedoel toch?
Er is gewoon niemand bij je in de buurt, er is een verkeersleiding die jouw vliegtuig aan het begeleiden is ver en ver bij andere vliegtuigen vandaan.
Allemaal snelwegen in de lucht wat geprogrammeerd gebruikt wordt maar dan een snelweg waar kilometers tussen voertuigen zit en ook nog eens met begeleiding.
Van de ene verkeerstoren naar de andere toren.

En als je dan ziet hoeveel vliegtuigen er inderdaad rond gaan, met zoveel ruimte en zo ongelofelijk weinig problemen. Dan is er geen enkele reden om er problemen mee te hebben.
Het loslaten van controle? Zoals gezegd, als passagier in auto heb je die controle ook niet.
Als bestuurder heb je geen controle over je mede weggebruikers.
ja ben het ook wel met je eens hoor. maar ff wat toevoeging over het topic ;)
Do what you love, love what you do!
  maandag 9 juli 2018 @ 06:25:00 #34
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180347671
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 23:01 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Goh....

Maar toch, niet altijd.
Voor bepaalde zaken is het ook gewoon goed angstig voor te zijn, dat is in ons gelegd om te mijden.

[..]

Je neemt aan dat je snapt wat ik met ''alleen'' bedoel toch?
Er is gewoon niemand bij je in de buurt, er is een verkeersleiding die jouw vliegtuig aan het begeleiden is ver en ver bij andere vliegtuigen vandaan.
Allemaal snelwegen in de lucht wat geprogrammeerd gebruikt wordt maar dan een snelweg waar kilometers tussen voertuigen zit en ook nog eens met begeleiding.
Van de ene verkeerstoren naar de andere toren.

En als je dan ziet hoeveel vliegtuigen er inderdaad rond gaan, met zoveel ruimte en zo ongelofelijk weinig problemen. Dan is er geen enkele reden om er problemen mee te hebben.
Het loslaten van controle? Zoals gezegd, als passagier in auto heb je die controle ook niet.
Als bestuurder heb je geen controle over je mede weggebruikers.
Hij schrijft dat ze bang is voor een paniekaanval. Dat is heftiger dan wat twijfels hebben over of de veiligheid ergens niet van inzien.
  User die overal opduikt 2022 maandag 9 juli 2018 @ 06:26:53 #35
186611 Haags
pi_180347674
Probeer eerst eens een korte vlucht van pak hem beet twee uur. Als dat achteraf gezien meevalt dan kan je overwegen verder te gaan.
Zonder wrijving geen glans
  maandag 9 juli 2018 @ 08:59:16 #36
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_180348409
Ik ben ook niet dol op vliegen (maar doe het wel). Ik ben er voor mezelf ondertussen achter dat als ik 4 halve liters op Schiphol wegtank in zo’n barretje voor vertrek ik een heel stuk meer ontspannen in mn stoel zit.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  maandag 9 juli 2018 @ 09:38:57 #37
478981 Geentrolwelmol
Ja uh geen idee maat
pi_180348866
Wat mij hielp: Slapen en in het vliegtuig films kijken.
Tu
pi_180351839
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 06:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Hij schrijft dat ze bang is voor een paniekaanval. Dat is heftiger dan wat twijfels hebben over of de veiligheid ergens niet van inzien.
Anticipatieangst O+
Tap tap tap
pi_180351876
M'n zus houdt ook niet van vliegen. Ze is een jaar of 17 geleden een keer met het vliegtuig naar Londen geweest en toen scheet ze al zeven kleuren van het idee, en sindsdien vertikt ze het ook.

Vorig jaar ging ik met m'n ouders naar Londen en durfde ze toch mee (alleen met mij was nog een stap te ver). Maar tegenwoordig moet je dus extra betalen voor vaste plekken, als je dus per se naast je reisgenoot wilt zitten, dus dat was flink dokken voor een vluchtje van drie kwartier. Ze had een paar afleveringen van Friends meegenomen om te kijken en uiteindelijk heeft ze amper twee afleveringen kunnen zien, maar dat leidde wel enorm af. Nu gaat ze dit jaar zelfs alleen met mij met het vliegtuig. Ook alleen naar Londen, maar toch. Nu kan ze volgend jaar naar Rome, maar dat is verder vliegen dus durft ze nog niet. Kleine stapjes vooruit. Ze begon laatst ook al over New York en ik stelde al voor om er wat valeriaan in te pompen.
Tap tap tap
  maandag 9 juli 2018 @ 12:16:59 #40
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180351933
Temazepam erin tijdens het boarden en lekker slapen ;)

Maar ik zou toch ook eens beginnen met een korte vlucht. Kun je niet eens een keer naar een stilstaand vliegtuig gaan in een museum of zo? Misschien dat de angst al wat kleiner wordt als ze zoiets al een keer van binnen heeft gezien.
Don't let my username fool you...
pi_180351983
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 12:16 schreef Metalfreak het volgende:
Temazepam erin tijdens het boarden en lekker slapen ;)

Maar ik zou toch ook eens beginnen met een korte vlucht. Kun je niet eens een keer naar een stilstaand vliegtuig gaan in een museum of zo? Misschien dat de angst al wat kleiner wordt als ze zoiets al een keer van binnen heeft gezien.
Naar dat panoramadek op Schiphol misschien?
Tap tap tap
pi_180352020
Air Crash Investigation alle seizoenen kijken. Heeft bij mij ook geholpen, heb geen vliegangst meer want ik ga nooit mee vliegen :)
U MAD?
pi_180352390
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 12:24 schreef de_boswachter het volgende:
Air Crash Investigation alle seizoenen kijken. Heeft bij mij ook geholpen, heb geen vliegangst meer want ik ga nooit mee vliegen :)
_O-

Voordeel van een vliegtuigcrash is wel dat het meteen over is, bij een autocrash heb je altijd nog kans om het te overleven en voorgoed invalide te zijn...
  maandag 9 juli 2018 @ 13:38:35 #44
342418 VKV
Plausibel
pi_180353266
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 12:49 schreef JayHovah het volgende:

[..]

_O-

Voordeel van een vliegtuigcrash is wel dat het meteen over is, bij een autocrash heb je altijd nog kans om het te overleven en voorgoed invalide te zijn...
Volgens mij ligt de basis van vliegangst juist in de angst voor de dood ;)
pi_180353964
Ik heb precies hetzelfde, ik zou doodgraag ergens naartoe willen gaan met het vliegtuig, echter de gedachte alleen al dat ik in de lucht een paniekaanval ga krijgen weerhoudt mij ervan om te vliegen. Stel dat de heenreis zo erg tegenvalt zit je met de gebakken peren omdat je ook nog terug moet...

Angst is een bitch :(
Mario, Luigi, Help Me!
pi_180354777
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 12:24 schreef de_boswachter het volgende:
Air Crash Investigation alle seizoenen kijken. Heeft bij mij ook geholpen, heb geen vliegangst meer want ik ga nooit mee vliegen :)
Waarom zou je dasr bang van worden :'(

Van idioten op de weg ga je toch ook niet stoppen met autorijden, dan wel als passagier.

Ik kijk air crash investigation graag. Ook gewoon de hele week voor ik ga vliegen. Echt geweldig te zien hoe zo'n ding onderuit gaat.
Zijn vaak oude zaken en het laat je juist zien hoe ontzettend veilig vliegtuigen zijn. Hoe intensief er omgegaan wordt met de veiligheid, wat er allemaal gedaan wordt.
pi_180354830
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 13:38 schreef VKV het volgende:

Volgens mij ligt de basis van vliegangst juist in de angst voor de dood ;)
Maar waarom hebben ze vaak geen moeite met autorijden of als passagier in auto?
Als dood het probleem was dan hoorden ze het huis niet uit te komen, want auto, lopen, fietsen, eigenlijk alles is onveiliger dan vliegen.

quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:18 schreef Princess_Toadstool het volgende:
Ik heb precies hetzelfde, ik zou doodgraag ergens naartoe willen gaan met het vliegtuig, echter de gedachte alleen al dat ik in de lucht een paniekaanval ga krijgen weerhoudt mij ervan om te vliegen. Stel dat de heenreis zo erg tegenvalt zit je met de gebakken peren omdat je ook nog terug moet...

Angst is een bitch :(
Wie zegt dat je een paniekaanval krijgt? En waarom zou je die uberhaupt gaan krijgen. Hou jezelf dan niet zo tegen, alleen maar omdat het zou kunnen.
Als je het doet zul je alleen maar zien dat het nergens op slaat.
pi_180355117
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:59 schreef bianconeri het volgende:
Wie zegt dat je een paniekaanval krijgt? En waarom zou je die uberhaupt gaan krijgen. Hou jezelf dan niet zo tegen, alleen maar omdat het zou kunnen.
Als je er zo tegen aan kijkt begrijp je werkelijkwaar niets van paniek- en angstaanvallen. Houden zo, je wenst niemand ze toe.
Lambo of Rekt
  maandag 9 juli 2018 @ 15:16:06 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180355203
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:12 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Als je er zo tegen aan kijkt begrijp je werkelijkwaar niets van paniek- en angstaanvallen. Houden zo, je wenst niemand ze toe.
Dit dus.
pi_180356795
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:12 schreef EggsTC het volgende:
Als je er zo tegen aan kijkt begrijp je werkelijkwaar niets van paniek- en angstaanvallen. Houden zo, je wenst niemand ze toe.
Omdat het kan: dit dus!
pi_180357455
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:12 schreef EggsTC het volgende:

Als je er zo tegen aan kijkt begrijp je werkelijkwaar niets van paniek- en angstaanvallen. Houden zo, je wenst niemand ze toe.
Er wordt gezegd:
Zou kunnen. Dus dat heeft geen enkele basis.
Ik zou een aanval kunnen krijgen in het vliegtuig dus ga ik niet. Dat is gewoon jezelf dom tegen houden.

Nee zulke aanvallen heb ik gelukkig niet. Ik kan wel eens heel stom flippen, maar zulke gekke angsten heb ik niet.
Rationele angsten (angsten voor het mijden van gifte dieren bv) ook niet, buiten dat ik ze gezond mijd ofc.

Maar ja, over half uurtje ga ik weer lekker vliegen. Genieten :D
Nou ja, het vliegen wel. Helaas is het richting NL, dat is natuurlijk *piep* :'(
pi_180357496
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Er wordt gezegd:
Zou kunnen. Dus dat heeft geen enkele basis.
Ik zou een aanval kunnen krijgen in het vliegtuig dus ga ik niet. Dat is gewoon jezelf dom tegen houden.

Nee zulke aanvallen heb ik gelukkig niet. Ik kan wel eens heel stom flippen, maar zulke gekke angsten heb ik niet.
Rationele angsten (angsten voor het mijden van gifte dieren bv) ook niet, buiten dat ik ze gezond mijd ofc.

Maar ja, over half uurtje ga ik weer lekker vliegen. Genieten :D
Angst voor angst pik.... angst voor angst, daarmee trigger je vanzelf paniekaanvallen. Dát is het hele issue.

Als je dat niet kent, is het heel makkelijk om te zeggen "ja heb die angst dan gewoon niet".... dat is hetzelfde als tegen iemand die een eetverslaving, of coke verslaving heeft; ja eet of snuif dan gewoon niet, ben je ook niet meer verslaafd...

Je snapt niet waar je het over hebt.

edit; en eigenlijk is die metafoor nog veelste zwak, je kunt het beter vergelijken met tegen iemand met een gebroken been zeggen dat hij moet doen alsof hij geen gebroken been meer heeft, en dat hij dan gewoon weer kan lopen..... dat is een wat betere metafoor.

[ Bericht 10% gewijzigd door EggsTC op 09-07-2018 16:48:17 ]
Lambo of Rekt
pi_180357845
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:38 schreef EggsTC het volgende:

Angst voor angst pik.... angst voor angst, daarmee trigger je vanzelf paniekaanvallen. Dát is het hele issue.

Als je dat niet kent, is het heel makkelijk om te zeggen "ja heb die angst dan gewoon niet".... dat is hetzelfde als tegen iemand die een eetverslaving, of coke verslaving heeft; ja eet of snuif dan gewoon niet, ben je ook niet meer verslaafd...

Je snapt niet waar je het over hebt.
Alsnog om over zoiets heen te komen moet er lijkt mij iets van rationalisatie komen.
Waarom, waarvoor, is er een angst?

Je moet het proberen. De veiligheid erachter zien.
Ik snap ook nog wel dat hoe achterlijk een angst ook is het niet makkelijk is, maar ja je moet wat.
pi_180357916
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Alsnog om over zoiets heen te komen moet er lijkt mij iets van rationalisatie komen.
Waarom, waarvoor, is er een angst?

Je moet het proberen. De veiligheid erachter zien.
Ik snap ook nog wel dat hoe achterlijk een angst ook is het niet makkelijk is, maar ja je moet wat.
Klopt, het is dan ook irrationele angst, op het moment dat je in zo'n staat raakt van die paniekaanval is rationaliteit totaal weg, het enige wat je nog doet is proberen je te verweren tegen die angst en dat maakt het erger, zo kom je in een spiraal totdat je uit de situatie gaat waar die angst door komt, en dit kan vanalles zijn, ook vliegvelden.

Dit mondt later uit in "angst voor angst".... daarvoor is de angst, en dat triggert vanzelf een paniekaanval, zoals ik in de post hierboven zei.

Vanaf de zijlijn is het te makkelijk roepen dat die bal erin moet, zo ook met dit.
Lambo of Rekt
pi_180364221
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Alsnog om over zoiets heen te komen moet er lijkt mij iets van rationalisatie komen.
Waarom, waarvoor, is er een angst?

Je moet het proberen. De veiligheid erachter zien.
Ik snap ook nog wel dat hoe achterlijk een angst ook is het niet makkelijk is, maar ja je moet wat.
quote:
2s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:54 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Klopt, het is dan ook irrationele angst, op het moment dat je in zo'n staat raakt van die paniekaanval is rationaliteit totaal weg, het enige wat je nog doet is proberen je te verweren tegen die angst en dat maakt het erger, zo kom je in een spiraal totdat je uit de situatie gaat waar die angst door komt, en dit kan vanalles zijn, ook vliegvelden.

Dit mondt later uit in "angst voor angst".... daarvoor is de angst, en dat triggert vanzelf een paniekaanval, zoals ik in de post hierboven zei.

Vanaf de zijlijn is het te makkelijk roepen dat die bal erin moet, zo ook met dit.
Leuke discussie! Voor beide is wel wat te zeggen.. Angst is angst, en dat moet je niet onderschatten. Ik vind echter ook dat je verschil moet maken tussen rationele en irrationele angst; angst voor het lopen in een kuil vol met giftige slangen is gezond, angst voor vliegtuigen in principe niet.

Maakt het dan dat deze angst minder gegrond is? Nee, maar ik ben dan wel van mening dat je wel wat kunt proberen te doen aan deze irrationele angst; helemaal als dit dingen in de weg gaat staan.
pi_180364267
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:07 schreef nickhguitar het volgende:

[..]


[..]

Leuke discussie! Voor beide is wel wat te zeggen.. Angst is angst, en dat moet je niet onderschatten. Ik vind echter ook dat je verschil moet maken tussen rationele en irrationele angst; angst voor het lopen in een kuil vol met giftige slangen is gezond, angst voor vliegtuigen in principe niet.

Maakt het dan dat deze angst minder gegrond is? Nee, maar ik ben dan wel van mening dat je wel wat kunt proberen te doen aan deze irrationele angst; helemaal als dit dingen in de weg gaat staan.
En je vriendin ervaart blijkbaar nog zoveel angst dat ze de confrontatie niet aan wil gaan.
En daar kunnen wij (en jij) met z’n allen wat van vinden maar dat gaat er niet voor zorgen dat zij het wel gaat willen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_180365264
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:07 schreef nickhguitar het volgende:

Leuke discussie! Voor beide is wel wat te zeggen.. Angst is angst, en dat moet je niet onderschatten. Ik vind echter ook dat je verschil moet maken tussen rationele en irrationele angst; angst voor het lopen in een kuil vol met giftige slangen is gezond, angst voor vliegtuigen in principe niet.

Maakt het dan dat deze angst minder gegrond is? Nee, maar ik ben dan wel van mening dat je wel wat kunt proberen te doen aan deze irrationele angst; helemaal als dit dingen in de weg gaat staan.
Sluit ik mij ook bij aan hoor.

Ik heb ook al gezegd dat ik echt wel snap dat je niet zo maar over een angst heen stapt. Dat er ook geen logica achter (hoeft te) zit(ten).
Daarom heb ik ook meerdere argumenten voor het wel vliegen genoemd. Van het reizen tot de veiligheid. Allemaal dingen die kunnen helpen rationaliseren, want dat zal met deze angst toch eens moeten.

Wat ik tegen kan bedenken?
Geen controle en als er iets is ben je al gauw dood.
Maar zoals al eerder gezegd als auto passagier (of bus) heb je geen controle. Ook als bestuurder ben je altijd maar afhankelijk van al die andere weggebruikers terwijl een piloot daar totaal niet mee zit en ook vele ogen heeft om daarvoor te zorgen dat er kms tussen zit.
Dus de kans op de dood is elke keer groter wanneer je gaat wandelen of de auto instapt.

Zelf zie ik inderdaad ook wel een verschil tussen een irrationele angst, zoals vliegangst.
En een rationele angst, wat in principe in ons als mens gelegd is.
Angst idd bv voor giftige dieren, we weten dat we een gezonde angst moeten hebben voor giftige dieren want dat is gevaar.
pi_180365427
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:59 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Maar waarom hebben ze vaak geen moeite met autorijden of als passagier in auto?
Als dood het probleem was dan hoorden ze het huis niet uit te komen, want auto, lopen, fietsen, eigenlijk alles is onveiliger dan vliegen.

[..]

Wie zegt dat je een paniekaanval krijgt? En waarom zou je die uberhaupt gaan krijgen. Hou jezelf dan niet zo tegen, alleen maar omdat het zou kunnen.
Als je het doet zul je alleen maar zien dat het nergens op slaat.
"Denk niet aan een groene appel".
Mario, Luigi, Help Me!
pi_180366344
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:07 schreef nickhguitar het volgende:
Leuke discussie! Voor beide is wel wat te zeggen.. Angst is angst, en dat moet je niet onderschatten. Ik vind echter ook dat je verschil moet maken tussen rationele en irrationele angst; angst voor het lopen in een kuil vol met giftige slangen is gezond, angst voor vliegtuigen in principe niet.

Maakt het dan dat deze angst minder gegrond is? Nee, maar ik ben dan wel van mening dat je wel wat kunt proberen te doen aan deze irrationele angst; helemaal als dit dingen in de weg gaat staan.
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:53 schreef bianconeri het volgende:
Sluit ik mij ook bij aan hoor.

Ik heb ook al gezegd dat ik echt wel snap dat je niet zo maar over een angst heen stapt. Dat er ook geen logica achter (hoeft te) zit(ten).
Daarom heb ik ook meerdere argumenten voor het wel vliegen genoemd. Van het reizen tot de veiligheid. Allemaal dingen die kunnen helpen rationaliseren, want dat zal met deze angst toch eens moeten.

Wat ik tegen kan bedenken?
Geen controle en als er iets is ben je al gauw dood.
Maar zoals al eerder gezegd als auto passagier (of bus) heb je geen controle. Ook als bestuurder ben je altijd maar afhankelijk van al die andere weggebruikers terwijl een piloot daar totaal niet mee zit en ook vele ogen heeft om daarvoor te zorgen dat er kms tussen zit.
Dus de kans op de dood is elke keer groter wanneer je gaat wandelen of de auto instapt.

Zelf zie ik inderdaad ook wel een verschil tussen een irrationele angst, zoals vliegangst.
En een rationele angst, wat in principe in ons als mens gelegd is.
Angst idd bv voor giftige dieren, we weten dat we een gezonde angst moeten hebben voor giftige dieren want dat is gevaar.
Jullie begrijpen er werkelijk helemaal niets van. Dat is niet erg en neem ik jullie niet kwalijk, maar neem van me aan dat jullie denkwijze heilloos is. Het is te simpel; te rationeel.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 02:31:25 #60
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180367283
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:50 schreef Queller het volgende:

[..]


[..]

Jullie begrijpen er werkelijk helemaal niets van. Dat is niet erg en neem ik jullie niet kwalijk, maar neem van me aan dat jullie denkwijze heilloos is. Het is te simpel; te rationeel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')