abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180294021
Na een tijd gesolliciteerd te hebben, heb ik eindelijk werk gevonden.
Nu moet ik over twee weken een assessment maken om aangenomen te worden.
Nu heb ik een paar vragen waar ik tegenaan loop, en ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen.

Het gaat om een functie waar geen concurrentie ter sprake is, er was namelijk geen vacature open. Tijdens het gesprek werd er mij vertelt dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat ze alleen willen afnemen of ik mbo+ beheers (ik ben een net afgestudeerd van het mbo).

Over het interview en de persoonlijketest maak ik mij vrijwel geen zorgen om, dit is een kwestie van doen. Mijn struikelblok zijn de testen. De cijferreeks vind ik namelijk erg moeilijk, al baart oefenen ook kunst ;).

Nu vraag ik mij af, wat als ik het mbo niveau niet haal, maar lbo. Kan ik de baan dan vergeten, of wordt hier niet zo nauw naar gekeken als het andere gedeelte juist wel goed ging? En daarnaast, beslist het bedrijf waar je bent aangenomen uiteindelijk of je wordt aangenomen aan de hand van de test, of beslist het bedrijf waar het assessment wordt afgenomen of je geschikt bent of niet?
pi_180294466
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:11 schreef liwo het volgende:
Kan ik de baan dan vergeten, of wordt hier niet zo nauw naar gekeken als het andere gedeelte juist wel goed ging? En daarnaast, beslist het bedrijf waar je bent aangenomen uiteindelijk of je wordt aangenomen aan de hand van de test, of beslist het bedrijf waar het assessment wordt afgenomen of je geschikt bent of niet?
Het laatste woord ligt bij de het bedrijf. Ook een negatief advies (de naam zegt het al) kunnen ze negeren, hoewel ze het assessment wel laten meewegen in hun beslissing. Overigens kan je vóór het assessment al aan het bedrijf vragen wat daarvan de invloed op hun beslissing is, geven ze geen uitsluitsel, dan weiger je het assessment.

Het bureau dient jouw goedkeuring te ontvangen voordat de uitslag aan de opdrachtgever wordt verzonden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 23:06:27 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180295175
Ik zou je er niet te druk over maken, al weet ik uit ervaring dat het wel een dingetje is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180295711
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Het laatste woord ligt bij de het bedrijf. Ook een negatief advies (de naam zegt het al) kunnen ze negeren, hoewel ze het assessment wel laten meewegen in hun beslissing. Overigens kan je vóór het assessment al aan het bedrijf vragen wat daarvan de invloed op hun beslissing is, geven ze geen uitsluitsel, dan weiger je het assessment.

Het bureau dient jouw goedkeuring te ontvangen voordat de uitslag aan de opdrachtgever wordt verzonden.
Ze gaan natuurlijk wel dat assessment gebruiken en waarschijnlijk de conclusie opvolgen.

Tip aan ts: neem een maandabonnement op zo'n website waar je kunt oefenen, doe dat tot die assessment elke avond. Je gaat gegarandeerd hoger scoren dan je normaal zou doen. Als je weet waar je gaat testen kun je zelfs specifieke oefeningen doen. Helpt enorm.

Voor mbo is het vaak een online test. Maar als je een hele dag naar een bureau moet kun je je ook nog voorbereiden op wat rollenspellen.

Het is in ieder geval een goed teken dat ze je een assessment geven, dan ben je door de eerste schifting heen.
Whatever...
pi_180297049
Ik heb dit soort ook regelmatig gedaan voor sollicitaties. Ik maakte me er altijd best wel druk over en ging dan fanatiek oefenen. Tot nu toe nog steeds een 100% score (qua halen). Volgens mij is het echt niet zo streng, maar willen ze gewoon zien dat je logisch kan nadenken en redelijk denk niveau hebt.
Wat wel handig is, is om even enkele oefentestjes te maken, zodat je weet hoe de vragen gesteld worden en waar je op moet letten.
pi_180302880
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Het laatste woord ligt bij de het bedrijf. Ook een negatief advies (de naam zegt het al) kunnen ze negeren, hoewel ze het assessment wel laten meewegen in hun beslissing. Overigens kan je vóór het assessment al aan het bedrijf vragen wat daarvan de invloed op hun beslissing is, geven ze geen uitsluitsel, dan weiger je het assessment.

Het bureau dient jouw goedkeuring te ontvangen voordat de uitslag aan de opdrachtgever wordt verzonden.
Mijn gevoel zegt dat ze mij hoe dan ook graag aan het werk willen hebben. Ze zeiden ook dat ze met spoed iemand nodig hebben en na het sollicitatiegesprek had ik nog telefonisch contact met het bedrijf, ze vertelde mij dat ze zelfs al een afdeling voor mij heeft gevonden.

Ik ben al druk elke avond aan het oefenen, alleen tot nu toe wil de cijferreeks gewoon niet, de logica zie ik er (nog) niet van in. Hier krijg ik vandaag wel hulp bij, maar rekenen is nooit mijn vak geweest. Wat als ik wel lbo haal, heb ik dan nog steeds kans op de baan?
pi_180302914
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:33 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb dit soort ook regelmatig gedaan voor sollicitaties. Ik maakte me er altijd best wel druk over en ging dan fanatiek oefenen. Tot nu toe nog steeds een 100% score (qua halen). Volgens mij is het echt niet zo streng, maar willen ze gewoon zien dat je logisch kan nadenken en redelijk denk niveau hebt.
Wat wel handig is, is om even enkele oefentestjes te maken, zodat je weet hoe de vragen gesteld worden en waar je op moet letten.
Ik ben inderdaad druk bezig met oefenen en neem dat ook serieus. Het bedrijf vertelde mij dat ik mij niet druk hoef te maken en dat het wel goed komt. Ik heb gister met de figuurreeks hoger dan gemiddeld gescoord, maar met de cijferreeks haal ik juist weer lager dan gemiddeld....

Het bedrijf waar ik naar toe moet heeft als oefenmateriaal voor de verbale test: .... staat tot complex is als makkelijk staat tot..... en dan moet ik de woorden uitkiezen die erbij horen. Maar op internet zie ik ook veel andere soorten verbale testen, en deze eigenlijk helemaal niet. Nu weet ik niet waar ik vanuit moet gaan.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 10:08:55 #8
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_180302983
Is het een Ixly-test? Die verbale test heb ik namelijk ook gedaan en die is echt simpel, de cijfermatige test heeft voor 3/5 redelijk normale vragen en dan 2/5 vage vragen, en bij de symbolen heb ik er veel fout gedaan. Alsnog scoorde ik enorm hoog voor wo-niveau dus ik denk dat mbo+ echt niet zo moeilijk moet zijn. Op basis van hoe je hier schrijft zit je verbaal iig al boven het gemiddelde hbo-niveau _O-

Je moet gewoon de testmethode zelf oefenen zodat je straks in korte tijd alles redelijk goed kan doen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_180303150
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:11 schreef liwo het volgende:
Na een tijd gesolliciteerd te hebben, heb ik eindelijk werk gevonden.
Nu moet ik over twee weken een assessment maken om aangenomen te worden.
Nu heb ik een paar vragen waar ik tegenaan loop, en ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen.

Het gaat om een functie waar geen concurrentie ter sprake is, er was namelijk geen vacature open. Tijdens het gesprek werd er mij vertelt dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat ze alleen willen afnemen of ik mbo+ beheers (ik ben een net afgestudeerd van het mbo).

Over het interview en de persoonlijketest maak ik mij vrijwel geen zorgen om, dit is een kwestie van doen. Mijn struikelblok zijn de testen. De cijferreeks vind ik namelijk erg moeilijk, al baart oefenen ook kunst ;).

Nu vraag ik mij af, wat als ik het mbo niveau niet haal, maar lbo. Kan ik de baan dan vergeten, of wordt hier niet zo nauw naar gekeken als het andere gedeelte juist wel goed ging? En daarnaast, beslist het bedrijf waar je bent aangenomen uiteindelijk of je wordt aangenomen aan de hand van de test, of beslist het bedrijf waar het assessment wordt afgenomen of je geschikt bent of niet?
Zit er ook een schrijftoets in het assessment...
pi_180303333
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 09:57 schreef liwo het volgende:

[..]

Mijn gevoel zegt dat ze mij hoe dan ook graag aan het werk willen hebben. Ze zeiden ook dat ze met spoed iemand nodig hebben en na het sollicitatiegesprek had ik nog telefonisch contact met het bedrijf, ze vertelde mij dat ze zelfs al een afdeling voor mij heeft gevonden.

Ik ben al druk elke avond aan het oefenen, alleen tot nu toe wil de cijferreeks gewoon niet, de logica zie ik er (nog) niet van in. Hier krijg ik vandaag wel hulp bij, maar rekenen is nooit mijn vak geweest. Wat als ik wel lbo haal, heb ik dan nog steeds kans op de baan?
Cijferreeksen zijn ook wel trucjes.

Van heel simpel +1 bij elk getal wisselen soms +, x etc elkaar af. Iets moeilijker is het als in de reeks deze afwisselende functies ook nog oplopen of aflopen.

Bijvoorbeeld +1, X2, + 2 , x 3, + 3 etc.

Bijna altijd zit de Fibonacci er ook tussen. Dus oefen.

https://cijferreeksenoefenen.nl/cijferreeksen-tips/
Whatever...
  zaterdag 7 juli 2018 @ 10:48:42 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180303540
"Een assessment" kan vanalles zijn. Voor mijn huidige baan kreeg ik vraagstukken uit de praktijk van het bedrijf voorgelegd om op te lossen, het type vraagstukken dat ik nu dus dagelijks moet oplossen.
Hoor dat ook wel vaker, dat je gewoon moet laten zien of je dat werk aankan.

Als je moet oefenen op wat je wordt geacht als kennis en ervaring te hebben, ben je al niet al niet geschikt en zul je later in de problemen komen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 10:56:25 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180303649
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Cijferreeksen zijn ook wel trucjes.

Van heel simpel +1 bij elk getal wisselen soms +, x etc elkaar af. Iets moeilijker is het als in de reeks deze afwisselende functies ook nog oplopen of aflopen.

Bijvoorbeeld +1, X2, + 2 , x 3, + 3 etc.

Bijna altijd zit de Fibonacci er ook tussen. Dus oefen.

https://cijferreeksenoefenen.nl/cijferreeksen-tips/
Dit is ook altijd een leuke:
8 3 1 9 0 2 4 5 6 7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vraag is natuurlijk wat voor werk je gaat doen, waar je voor hebt geleerd, en of cijferreeksen relevant zijn.

Als manager heb ik altijd meer gehad aan mensen die feilloos het cijfer dat niet klopte wisten aan te wijzen, ook als ze vooraf niet wisten dat het niet klopte.
pi_180303884
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dit is ook altijd een leuke:
8 3 1 9 0 2 4 5 6 7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vraag is natuurlijk wat voor werk je gaat doen, waar je voor hebt geleerd, en of cijferreeksen relevant zijn.

Als manager heb ik altijd meer gehad aan mensen die feilloos het cijfer dat niet klopte wisten aan te wijzen, ook als ze vooraf niet wisten dat het niet klopte.
Klopt, ik heb er meerdere gedaan. De laatste was aardig pittig. Volledige dag met allerlei testen, gesprekken, rollenspellen etc.

Gelukkig kwam ik er goed uit en heb ik de baan gekregen, maar toen ik bijna klaar was dacht ik dat ik het aardig had verknald.

Het was namelijk een assessment waar ze ook kijken hoe je je onder druk en buiten je comfortzone gedraagt. Viel alles mee.
Whatever...
pi_180304389
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:08 schreef MacorgaZ het volgende:
Is het een Ixly-test? Die verbale test heb ik namelijk ook gedaan en die is echt simpel, de cijfermatige test heeft voor 3/5 redelijk normale vragen en dan 2/5 vage vragen, en bij de symbolen heb ik er veel fout gedaan. Alsnog scoorde ik enorm hoog voor wo-niveau dus ik denk dat mbo+ echt niet zo moeilijk moet zijn. Op basis van hoe je hier schrijft zit je verbaal iig al boven het gemiddelde hbo-niveau _O-

Je moet gewoon de testmethode zelf oefenen zodat je straks in korte tijd alles redelijk goed kan doen.
Ja, het is inderdaad zo’n test. Met de verbale test heb ik verder geen problemen mee. Het enige waar ik echt laag op kan scoren is het rekenen, want de figurenreeksen gaan mij ook goed af. Dankjewel voor je compliment, vind ik leuk om te horen!

Misschien moet ik het ook gewoon maar op mij af laten komen en gewoon doen.
pi_180304431
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Cijferreeksen zijn ook wel trucjes.

Van heel simpel +1 bij elk getal wisselen soms +, x etc elkaar af. Iets moeilijker is het als in de reeks deze afwisselende functies ook nog oplopen of aflopen.

Bijvoorbeeld +1, X2, + 2 , x 3, + 3 etc.

Bijna altijd zit de Fibonacci er ook tussen. Dus oefen.

https://cijferreeksenoefenen.nl/cijferreeksen-tips/
Dat gedeelte van de cijferreeks snap ik inderdaad ook wel en zie ik de logica ook wel van in. Het bedrijf waar ik het assessment moet maken heeft mij oefenmateriaal gegeven waar ik wortels en breuken uit moet rekenen, en dat vind ik juist lastig.
pi_180304468
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Klopt, ik heb er meerdere gedaan. De laatste was aardig pittig. Volledige dag met allerlei testen, gesprekken, rollenspellen etc.

Gelukkig kwam ik er goed uit en heb ik de baan gekregen, maar toen ik bijna klaar was dacht ik dat ik het aardig had verknald.

Het was namelijk een assessment waar ze ook kijken hoe je je onder druk en buiten je comfortzone gedraagt. Viel alles mee.
Ik heb alleen een middag, dus dat valt gelukkig wel mee. Ik moet inderdaad ook een rollenspel doen maar dat is meer een kwestie van doen, dat vind ik nog niet zo erg. Ik ben alleen benieuwd hoe “streng” ze de testen beoordelen.
pi_180304534
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dit is ook altijd een leuke:
8 3 1 9 0 2 4 5 6 7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vraag is natuurlijk wat voor werk je gaat doen, waar je voor hebt geleerd, en of cijferreeksen relevant zijn.

Als manager heb ik altijd meer gehad aan mensen die feilloos het cijfer dat niet klopte wisten aan te wijzen, ook als ze vooraf niet wisten dat het niet klopte.
Ik ga administratief werk doen en cijferreeksen zijn verder niet heel erg relevant. Ik ga namelijk niks met de financiën oid doen en zal dus ook weinig tot niks met cijfers te maken krijgen. Ik vind zo’n test ook meer een momentopname dan dat ze werkelijk mijn niveau kunnen bepalen en dat vind ik jammer, vooral als je de baan erg graag wilt.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 14:25:45 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180306882
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:44 schreef liwo het volgende:

[..]

Ik ga administratief werk doen en cijferreeksen zijn verder niet heel erg relevant. Ik ga namelijk niks met de financiën oid doen en zal dus ook weinig tot niks met cijfers te maken krijgen. Ik vind zo’n test ook meer een momentopname dan dat ze werkelijk mijn niveau kunnen bepalen en dat vind ik jammer, vooral als je de baan erg graag wilt.
Toon wat assertiviteit: ga vragen waar die wortels en breuken voor zijn als rekenen niet bij je werk hoort.
Misschien is dat de test: ben jij een slaaf die alles doet wat hem wordt opgedragen, zelfs als het nutteloos is? Durf je naar het nut van je taken te vragen?
pi_180317294
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Toon wat assertiviteit: ga vragen waar die wortels en breuken voor zijn als rekenen niet bij je werk hoort.
Misschien is dat de test: ben jij een slaaf die alles doet wat hem wordt opgedragen, zelfs als het nutteloos is? Durf je naar het nut van je taken te vragen?
Dat is een hele goede tip en daar ga ik zeker iets mee doen! Ik denk dat het zelf voor hun een willekeurige test is die iedereen krijgt om het niveau te bepalen, maar toch vind ik het een hele goede vraag om te stellen.
pi_180321370
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 21:02 schreef liwo het volgende:

[..]

Dat is een hele goede tip en daar ga ik zeker iets mee doen! Ik denk dat het zelf voor hun een willekeurige test is die iedereen krijgt om het niveau te bepalen, maar toch vind ik het een hele goede vraag om te stellen.
Je kunt het vragen, maar ga niet moeilijk doen.

Wees tijdens een assessment vriendelijk, duidelijk, positief, zorg dat ze weten dat je wilt leren en open staat voor verbetering.

Maak de capaciteitstesten gewoon voldoende.
Whatever...
  maandag 9 juli 2018 @ 10:20:13 #21
51385 baskick
Juist ja!
pi_180349572
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:11 schreef liwo het volgende:
Na een tijd gesolliciteerd te hebben, heb ik eindelijk werk gevonden.
Nu moet ik over twee weken een assessment maken om aangenomen te worden.
Nu heb ik een paar vragen waar ik tegenaan loop, en ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen.

Het gaat om een functie waar geen concurrentie ter sprake is, er was namelijk geen vacature open. Tijdens het gesprek werd er mij vertelt dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat ze alleen willen afnemen of ik mbo+ beheers (ik ben een net afgestudeerd van het mbo).

Over het interview en de persoonlijketest maak ik mij vrijwel geen zorgen om, dit is een kwestie van doen. Mijn struikelblok zijn de testen. De cijferreeks vind ik namelijk erg moeilijk, al baart oefenen ook kunst ;).

Nu vraag ik mij af, wat als ik het mbo niveau niet haal, maar lbo. Kan ik de baan dan vergeten, of wordt hier niet zo nauw naar gekeken als het andere gedeelte juist wel goed ging? En daarnaast, beslist het bedrijf waar je bent aangenomen uiteindelijk of je wordt aangenomen aan de hand van de test, of beslist het bedrijf waar het assessment wordt afgenomen of je geschikt bent of niet?
Dat hangt van het bedrijf af (en wellicht van de mate waarin je eventueel onder het gewenste niveau scoort). Als ze vooraf aangeven dat ze pertinent niets met de uitslag doen (qua aanname of ontwikkelingspunt), wat is dan het nut van de afname van de test?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180418413
Wat is mbo+? HBO-P ofzo?
Ook luchtverkeersleiding is maar gelul in de ruimte
  donderdag 12 juli 2018 @ 11:12:49 #23
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_180419838
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 09:53 schreef MarcusDomingus het volgende:
Wat is mbo+? HBO-P ofzo?
Nee, dat is dezelfde onzin als hbo+, ze willen dat je een bepaald niveau hebt hoger dan je diploma zodat zij een goede werknemer hebben maar daar niet voor hoeven te betalen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_180419947
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:12 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Nee, dat is dezelfde onzin als hbo+, ze willen dat je een bepaald niveau hebt hoger dan je diploma zodat zij een goede werknemer hebben maar daar niet voor hoeven te betalen.
Haha, wat kansloos.
Ook luchtverkeersleiding is maar gelul in de ruimte
pi_180438052
Laat ik het zo zeggen:
Als je je zorgen maakt over je assessment en je doet het niet goed.
Dan ben je gewoon niet geschikt, dan kan je er ook niet op trainen.
Je weet namelijk niet wat ze precies zoeken binnenin de assessment. Dat kan best divers zijn.

Ga het gewoon maken zonder te stressen en je zorgen te maken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')