abonnement Unibet Coolblue
pi_180288619
Ik ben een enorme noob op het gebied van excel, maar ik zit met een probleempje.
Is het mogelijk om gegevens van twee excel bestanden samen te voegen, met een gemeenschappelijke kolom?

Ik heb een fysieke winkel en een webwinkel en ben met de laatste overgestapt naar een ander platform (ccv)
Het probleem is alleen dat ik (voorlopig) handmatig de voorraad bij moet houden.
Ik heb zo'n 1700 verschillende producten in de webwinkel en zo'n verschillende 2100 producten in de fysieke winkel.

Bij mijn vorige provider kon ik eenvoudig een export bestand inlezen en deze zocht door naar de artikelnummers te kijken de juiste voorraad gegevens bij elkaar. ccv kan dit niet en dit moet ik dus zelf doen.

Ik heb dus twee bestanden met allebei een kolom met artikelnummers en een kolom met aantallen voorraad.

Kan excel (en hoe) de voorraad de artikelen van het ene bestand aanpassen door de artikelnummers en de voorraad te vergelijken met het bestand van de fysieke winkel?

Ik denk dat het een behoorlijk domme vraag is, maar ik heb geen idee helaas.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:51:57 #2
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_180288723
Je zou beiden kunnen inlezen in een access database
Query 1
Query 2

En dan een koppeling maken op de uniek maker
En dan een nieuwe lijst genereren
En export richting Excel doen
pi_180294781
Verticaal zoeken kan precies wat je wilt :)
pi_180301767
Dank voor de tips.

Acces is letterlijk de tweede keer dat ik dat programma open :o
Lees op google dat dat inderdaad erg geschikt hiervoor moet zijn.
Maar de tutorials van Microsoft zelf vallen nog behoorlijk tegen, trouwens ook die van excel zijn knap waardeloos.

Maar ik blijf proberen tot het lukt. Ik heb namelijk het gevoel dat iemand die er verstand van heeft dit in 10 seconden kan realiseren :P
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_180303498
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 08:10 schreef ClintOosthout het volgende:
Maar ik blijf proberen tot het lukt. Ik heb namelijk het gevoel dat iemand die er verstand van heeft dit in 10 seconden kan realiseren :P
Ja, met verticaal zoeken :s)
Zijn echt honderden tutotials en voorbeelden van te vinden.
Ik ga het op mobiel ff niet voor je uittypen :P
pi_180306726
verticaal zoeken is de eenvoudigste oplossing om snel de aantallen van het ene bestand bij de juiste artikelnummers in het andere bestand te krijgen.

Het eerst in een Access database importeren van de excelbestanden is meer werk, maar wanneer geautomatiseerd is het wel meer future-proof wanneer je ook andere analyses wilt doen (en uiteraard meer gegevens in de database hebt). Alleen voor dit voorraadbeheer met 1700 en 2100 rijen is het een beetje overkill en werkt excel icm een draaitabel prima
pi_181156084
Het heeft even geduurd, maar het is gelukt met verticaal zoeken.

Bedankt voor de tips.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')