abonnement Unibet Coolblue
pi_180242770
Op allerlei websites lees je met betrekking tot zelfstandigenaftrek dat je als zzp-er aan de urennorm moet voldoen van 1225 uur. Maar je hoort zelden dat er daarnaast ook een minimale winst moet zijn om als ondernemer te worden gezien. Volgens mij is dit een grijs gebied. Het is duidelijk dat als je 3000 euro winst hebt en dit deelt door de urennorm dat je op een zodanig laag uurloon komt dat de belastinginspecteur je niet ziet als ondernemer, maar hoe zit het met een slecht jaar of opstartjaar vraag ik me dan af.

Als iemand met zijn onderneming start in april, toch aan de urennorm voldoet, maar per uur onder het minimumloon zakt, dan is hij niet een ondernemer begrijp ik van een boekhouder. En heeft daardoor geen recht op zelfstandigenaftrek en alle andere voordelen.

Zoals ik het begrijp is hier geen duidelijk minimum bedrag aan verbonden, maar is het meer een beetje 'op gevoel'. Maar misschien vergis ik me hier in en is er wel degelijk een duidelijke lijn, die ik zo 1,2,3, op Google niet kan vinden als ik zoek naar 'minimale winst' e.d.?
pi_180242874
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:58 schreef lachelkedag het volgende:
Op allerlei websites lees je met betrekking tot zelfstandigenaftrek dat je als zzp-er aan de urennorm moet voldoen van 1225 uur. Maar je hoort zelden dat er daarnaast ook een minimale winst moet zijn om als ondernemer te worden gezien. Volgens mij is dit een grijs gebied. Het is duidelijk dat als je 3000 euro winst hebt en dit deelt door de urennorm dat je op een zodanig laag uurloon komt dat de belastinginspecteur je niet ziet als ondernemer, maar hoe zit het met een slecht jaar of opstartjaar vraag ik me dan af.

Als iemand met zijn onderneming start in april, toch aan de urennorm voldoet, maar per uur onder het minimumloon zakt, dan is hij niet een ondernemer begrijp ik van een boekhouder. En heeft daardoor geen recht op zelfstandigenaftrek en alle andere voordelen.

Zoals ik het begrijp is hier geen duidelijk minimum bedrag aan verbonden, maar is het meer een beetje 'op gevoel'. Maar misschien vergis ik me hier in en is er wel degelijk een duidelijke lijn, die ik zo 1,2,3, op Google niet kan vinden als ik zoek naar 'minimale winst' e.d.?
Het gaat volgens mij niet om het 'gevoel', maar de verwachting. Dat zou je kunnen onderbouwen met een ondernemingsplan. Zet je toekomstplannen eens op papier, dan heb je een onderbouwing waarom jij denkt een ondernemer te zijn.
pi_180243685
Winst behalen is een vereiste om een ondernemer te zijn en zonder ondernemerschap geen aftrek.

het is allemaal redelijk afhankelijk van elkaar. Je kan niet zomaar stellen dat je een bedrag x nodig hebt om tot ondernemerschap te komen. Een ondernemer hoeft niet per se een goede ondernemer te zijn.

Mocht je de urennorm halen met 3k winst, stop je meestal vanzelf wel omdat het de moeite niet is.

maak je op de urennorm verlies, zal de belastingdienst na een upstartperiode sowieso je ondernemerschap al gaan betwisten.
pi_180243968
Ik wil er niet een persoonlijk topic van maken en houd het graag algemeen, maar ik ben zelf zo'n geval die er net van kon rond komen (even boven bijstand-niveau per maand) maar er nu achter kom dat dit niet genoeg is om als ondernemer te worden gezien. Omdat ik omgerekend (de winst gedeeld door de urennorm van 1225) behoorlijk onder het minimumloon zit van een volwassene. Ik ben ook niet helemaal in het begin van het jaar begonnen, dit heeft ook invloed op het winstbedrag uiteraard. Maar zelfs als dit wel zo zou zijn, is het per uur zo weinig zegt mijn boekhouder dat ik echt niet als ondernemer gezien ga worden.
pi_180244087
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:55 schreef lachelkedag het volgende:
Ik wil er niet een persoonlijk topic van maken en houd het graag algemeen, maar ik ben zelf zo'n geval die er net van kon rond komen (even boven bijstand-niveau per maand) maar er nu achter kom dat dit niet genoeg is om als ondernemer te worden gezien. Omdat ik omgerekend (de winst gedeeld door de urennorm van 1225) behoorlijk onder het minimumloon zit van een volwassene. Ik ben ook niet helemaal in het begin van het jaar begonnen, dit heeft ook invloed op het winstbedrag uiteraard. Maar zelfs als dit wel zo zou zijn, is het per uur zo weinig zegt mijn boekhouder dat ik echt niet als ondernemer gezien ga worden.
Ik zou een andere boekhouder zoeken.

Het minimumloon van een volwassenen is namelijk geen vereiste om een ondernemer te zijn. Bovendien, je begint net. niemand maakt dan bakken met winst.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:05:25 #6
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180244223
Opmerkelijk dat je boekhouder dat beweert.

Dat je later in het jaar bent begonnen boeit ook niet, zolang je maar minimaal die ~1200h hebt behaalt in het kalenderjaar.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180244368
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:55 schreef lachelkedag het volgende:
Ik wil er niet een persoonlijk topic van maken en houd het graag algemeen, maar ik ben zelf zo'n geval die er net van kon rond komen (even boven bijstand-niveau per maand) maar er nu achter kom dat dit niet genoeg is om als ondernemer te worden gezien. Omdat ik omgerekend (de winst gedeeld door de urennorm van 1225) behoorlijk onder het minimumloon zit van een volwassene. Ik ben ook niet helemaal in het begin van het jaar begonnen, dit heeft ook invloed op het winstbedrag uiteraard. Maar zelfs als dit wel zo zou zijn, is het per uur zo weinig zegt mijn boekhouder dat ik echt niet als ondernemer gezien ga worden.
Ik neem aan dat het niet je bedoeling was om minder dan het minimumloon te gaan verdienen?
Wil je zo doorgaan, of heb je ambitie om het in de toekomst beter te doen en een plan om dit te realiseren?
Als je stopt kun je achteraf prima zeggen: ik had een plan met verwachtingen, maar het is niet gelukt. Risico nemen en falen hoort ook bij ondernemen.
Ga je door, dan moet je wel een plan hebben om in de toekomst meer te gaan verdienen. Als je zo door gaat modderen ben je geen ondernemer en kun je beter een baan zoeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 04-07-2018 21:20:39 ]
pi_180244797
Ik heb ambities om het uit te bouwen ja, maar voor een eerste jaar vond ik het niet ronduit slecht. Maar dat was met de gedachte dat ik vrijwel geen belasting hoefde te betalen omdat ik als startende ondernemer gezien zou worden.

Misschien moet ik inderdaad om een second opinion vragen, maar dat verhaal dat je een bepaalde minimumwinst moet halen dat is voor mij nog niet helemaal uit de lucht. Een bepaalde link kan ik nu niet meer terugvinden daarover, maar onderstaande tekst uit 2007 hierover wel, alleen dat is dan weer niet feitelijk omdat het juist de vaagheid van deze 'regel' onderstreept. Begint onder het eerste tussenkopje over deze kwestie: https://www.ondernemeneni(...)rek-enkel-bij-winst/
pi_180245209
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:33 schreef lachelkedag het volgende:
Ik heb ambities om het uit te bouwen ja, maar voor een eerste jaar vond ik het niet ronduit slecht. Maar dat was met de gedachte dat ik vrijwel geen belasting hoefde te betalen omdat ik als startende ondernemer gezien zou worden.

Misschien moet ik inderdaad om een second opinion vragen, maar dat verhaal dat je een bepaalde minimumwinst moet halen dat is voor mij nog niet helemaal uit de lucht. Een bepaalde link kan ik nu niet meer terugvinden daarover, maar onderstaande tekst uit 2007 hierover wel, alleen dat is dan weer niet feitelijk omdat het juist de vaagheid van deze 'regel' onderstreept. Begint onder het eerste tussenkopje over deze kwestie: https://www.ondernemeneni(...)rek-enkel-bij-winst/
Zoals het stuk al beschrijft gaat het om de verwachting. Je moet voor de Belastingdienst aannemelijk kunnen maken dat je de verwachting had dat je winst zou maken. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een ondernemingsplan te overleggen. Je hebt winst dus dat is normaal gesproken al voldoende. Het criterium dat een zelfstandige meer dan het minimumloon zou moeten verdienen is een plan van het kabinet, maar is nog niet in regelgeving vastgelegd. Je boekhouder loopt volgens mij dus vooruit op de regelgeving.

Op deze pagina beschrijft de Belastingdienst een aantal criteria waar naar gekeken wordt. De vraag of er winst wordt gemaakt en of dit meer is dan 'een heel kleine winst' speelt wel een rol, maar is zeker niet het enige waar naar wordt gekeken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Benger op 04-07-2018 22:02:12 ]
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:12:28 #10
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180245699
https://www.belastingdien(...)/zelfstandigenaftrek

Ik quote:
quote:
Niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek

Is uw winst te laag om de zelfstandigenaftrek geheel toe te passen?
Dan verrekenen wij het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek in de volgende 9 jaar.
Zie voor meer informatie Verrekenen niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek.
U vindt daar ook informatie over het verrekenen bij overlijden.
Als de minimale winst hoger dan minimaal loon zou zijn, hadden ze dit stukje er niet neer gezet lijkt me.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180246152
@Benger en Embedguy: dank voor de zeer nuttige input.
Nu twijfel ik er niet aan dat ik in elk geval een second opinion moet vragen. Heb met uitstel nog tot 1 september.

Geef nog wel een update
pi_180247337
TS, als je een second opinion wil kan je mij een DM sturen :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_180251156
Ik snap de twijfel van de boekhouder, echter... Als je net start met een onderneming dan is het logisch dat je niet direct tonnen verdient. Dat snapt de fiscus ook, zeker als je maar een deel van het jaar gewerkt hebt. Er moet wel de komende jaren een stijgende trend zichtbaar zijn (dus dat je winst op jaarbasis toeneemt). Maar dat is iets waar je wel naar streeft. En objectief gezien= je hebt wel degelijk winst gerealiseerd. Het kan nog hoger maar het is niet zo dat je verlies geleden hebt of iets dergelijks.

Ik zou idd een ander persoon hierover benaderen want die boekhouder is wel erg kort door de bocht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')