abonnement Unibet Coolblue
pi_180225060
Hallo allemaal. Ik lees hier vaak mee maar nu heb ik zelf een vraagje.

Onze vader is een tijd geleden overleden. Onze moeder is opnieuw getrouwd, ik en mijn zus waren toen nog minderjarig. Wij vragen ons nu eigenlijk af hoe het zit met de erfenis van onze vader. Na een hele felle ruzie zijn ik en mijn zus uit huis gegaan, sinds dien is er geen contact meer geweest tussen mij en mijn zus en onze moeder (of andere familieleden). Beide partijen hebben hier ook geen behoefte aan.

Naar mijn weten wonen ze nog steeds in hetzelfde huis, volgens mij is dit huis de erfenis en is er niet een som geld ergens oid. Het probleem is, toen onze moeder opnieuw is getrouwd is meneer stiefvader mede eigenaar geworden van het huis. Als onze moeder nu zou overlijden dan zouden ik en mijn zus een erfdeel van onze vader kijgen (dus een deel van het huis?). Maar onze meneer stiefvader woont dan nog in dat huis, dus zouden we moeten wachten tot hij overlijd? Dit zou weer betekenen dat een deel van de erfenis van ONZE vader naar de kinderen gaat van onze meneer stiefvader. Een alternatief zou zijn dat het huis de verkoop in gaat en dat de opbrengst verdeeld zou worden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

tl dr:
Vader overleden, moeder hertrouwd. Wat gebeurt er met de erfenis van onze vader als onze moeder komt te overlijden?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 3 juli 2018 @ 23:19:16 #2
408813 crew  trein2000
pi_180225149
Wilsrechten
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 3 juli 2018 @ 23:22:02 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180225224
Had vader een testament? Waren er huwelijkse voorwaarden of niet?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180225375
Testament zou ik echt niet weten. Ik was zeven jaar oud toen hij overleed, verder nooit naar gevraagd of over gesproken.
Onze moeder is opnieuw getrouwd onder gemeenschap van goederen, geen aparte huwelijkse voorwaarden voor zover ik weet.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 23:30:49 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180225494
Ik doelde meer op het huwelijk tussen vader en moeder, niet tussen stiefvader en moeder.

En een testament is misschien nog wel de moeite waard om uit te zoeken, daar kunnen ook relevante dingen instaan.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180225698
Hmm, ik denk dat dat huwelijk ook het standaard gemeenschap van goederen zou zijn geweest. Zouden wij zo'n testament ergens kunnen opvragen?

Het is voor ons een principekwestie, om veel centen zal het niet gaan en het zal ook nog wel een tijd duren voordat iemand komt te overlijden.

Over wilsrecht lees ik dat de kinderen het kindsdeel op kunnen eisen bij de rechter maar dit moet schijnbaar voordat er opnieuw getrouwd wordt? Ze zijn al ongeveer 13-14 jaar getrouwd nu dus we zijn waarschijnlijk te laat.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 23:39:28 #7
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180225742
Eens navraag doen bij een notaris? Of bureau Rechtshulp voor tips/advies?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 3 juli 2018 @ 23:42:19 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180225812
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:37 schreef vogger het volgende:
Hmm, ik denk dat dat huwelijk ook het standaard gemeenschap van goederen zou zijn geweest. Zouden wij zo'n testament ergens kunnen opvragen?

Het is voor ons een principekwestie, om veel centen zal het niet gaan en het zal ook nog wel een tijd duren voordat iemand komt te overlijden.

Over wilsrecht lees ik dat de kinderen het kindsdeel op kunnen eisen bij de rechter maar dit moet schijnbaar voordat er opnieuw getrouwd wordt? Ze zijn al ongeveer 13-14 jaar getrouwd nu dus we zijn waarschijnlijk te laat.
Bij wilsrechten inroepen krijg je feitelijk nog niks in handen. Je hebt wel een grotere zekerheid dat je bepaalde goederen na overlijden van (stief)ouder in handen krijgt.

Volgens mij kan het alsnog bij overlijden van je moeder.

https://www.allesoverrech(...)nken/792-wilsrechten
The love you take is equal to the love you make.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 4 juli 2018 @ 07:58:47 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_180229329
Als er een testament was, kan een notaris dat voor je opzoeken. Ze worden in een centraal register bewaard.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:02:12 #10
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_180229900
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:37 schreef vogger het volgende:
Ze zijn al ongeveer 13-14 jaar getrouwd nu dus we zijn waarschijnlijk te laat.
Dat is zo lang dat ik me afvraag of het nieuwe erfrecht (met bescherming van de langstlevende) al ingegaan was toen je vader overleed. Indien er geen testament dus was. Is je vader voor of na 1 januari 2003 overleden?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_180230005
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bij wilsrechten inroepen krijg je feitelijk nog niks in handen. Je hebt wel een grotere zekerheid dat je bepaalde goederen na overlijden van (stief)ouder in handen krijgt.

Volgens mij kan het alsnog bij overlijden van je moeder.

https://www.allesoverrech(...)nken/792-wilsrechten
Zou dit na rato zijn? Bijv 1/3 van de woning zoals bij TS?

Zou namelijk flauw zijn als stiefouder jarenlang onderhoud heeft uitgevoerd/betaald van de woning, flink heeft verbouwd of een groot deel van de hypotheek heeft betaald.
.
pi_180230056
Je kunt zelf uitzoeken of je vader een testament had, en dan de notaris benaderen waar dat testament bewaard werd https://www.notaris.nl/bi(...)-testamentenregister
pi_180230090
Oh en het kan ook heel goed dat de erfenis van je vader negatief was he? Huis met tophypotheek onder water en een paar honderd euro spaargeld en een auto op afbetaling, ik noem maar een dwarsstraat.
pi_180239124
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:02 schreef Elpis het volgende:
Dat is zo lang dat ik me afvraag of het nieuwe erfrecht (met bescherming van de langstlevende) al ingegaan was toen je vader overleed. Indien er geen testament dus was. Is je vader voor of na 1 januari 2003 overleden?
Voor 2003 nog. Dus mocht er geen testament zijn dan gelden de regels van voor 2003?

Of er een testament is weten wij niet, dit gaan wij nog uitzoeken. Als er een testament is gaan we even bij de notaris langs.
  woensdag 4 juli 2018 @ 17:12:37 #15
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_180239653
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:41 schreef vogger het volgende:

[..]

Voor 2003 nog. Dus mocht er geen testament zijn dan gelden de regels van voor 2003?

Of er een testament is weten wij niet, dit gaan wij nog uitzoeken. Als er een testament is gaan we even bij de notaris langs.
Ja klopt. Zonder de langstlevende bescherming die nu geldt dus.

Ook als er geen testament blijkt te zijn lijkt een gesprek met een notaris of misschien nog beter een erfrechtadvocaat ter oriëntatie me een goed idee
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_180253607
kindsdeel kunnen ze niet onderuit
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_180254266
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 11:00 schreef Thezappa het volgende:
kindsdeel kunnen ze niet onderuit
vertel
  vrijdag 6 juli 2018 @ 20:19:32 #18
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_180289779
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 11:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

vertel
door je Legitieme portie
Waarom hoor je dan toch zo vaak dat je je kinderen niet kunt onterven? Waarschijnlijk vanwege de zogenaamde legitieme aanspraak of legitieme portie van kinderen. Dat is een soort gegarandeerd minimum (namelijk: de helft van het gewone kindsdeel),
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_180289935
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:19 schreef Thezappa het volgende:

[..]

door je Legitieme portie
Waarom hoor je dan toch zo vaak dat je je kinderen niet kunt onterven? Waarschijnlijk vanwege de zogenaamde legitieme aanspraak of legitieme portie van kinderen. Dat is een soort gegarandeerd minimum (namelijk: de helft van het gewone kindsdeel),
ik weet wat de legitieme portie inhoudt ja, maar leg eens uit wat TS daar op dit moment mee kan dan
  vrijdag 6 juli 2018 @ 20:31:52 #20
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_180290144
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:24 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

ik weet wat de legitieme portie inhoudt ja, maar leg eens uit wat TS daar op dit moment mee kan dan
opeisen
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  vrijdag 6 juli 2018 @ 20:35:32 #21
56724 Wombcat
rent wiel
pi_180290381
In het testament van mijn ouders was opgenomen dat de langslevende vruchtgebruik had, maar bij o.a. hertrouwen het kindsdeel direct opeisbaar was.
Dus idd nagaan of er een testament was.
in a crowd you lose humanity
pi_180290693
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:31 schreef Thezappa het volgende:

[..]

opeisen
en hoe zie je dat dan voor je? Je hebt geen idee of er een testament was en of TS daarin onterfd was en jij roept: eis de legitieme portie op. Hoe dan?
pi_180294146
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:45 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

en hoe zie je dat dan voor je? Je hebt geen idee of er een testament was en of TS daarin onterfd was en jij roept: eis de legitieme portie op. Hoe dan?
Best knap om je eigen kind te onterven.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_180294483
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:14 schreef ITrade het volgende:

[..]

Best knap om je eigen kind te onterven.
Mijn vader heeft dat geregeld door met een veel jongere vrouw te trouwen, zij krijgt dus vruchtgebruik terwijl ze naar ik weet nauwelijks ouder is dan ikzelf. Ik neem aan dat het huis en andere bezittingen ook wel op haar naam staan, puur om zijn kinderen te onterven. Ik ga er van uit dat ik niets te erven heb van hem en dat interesseert me ook weinig. Erven doe je tegenwoordig als je zelf al aardig op weg naar je pensioen bent. Als je dan je eigen zaakjes nog niet op orde hebt dan heb je iets fout gedaan.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 09:19:55 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180302370
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Mijn vader heeft dat geregeld door met een veel jongere vrouw te trouwen
Als erfenis de enige rede is vind ik hem wel een beetje dom. Ik zou ef toch ook wat andere dingen mee doen.
Tot nooit .......
pi_180304332
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 09:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als erfenis de enige rede is vind ik hem wel een beetje dom. Ik zou ef toch ook wat andere dingen mee doen.
Ik ga er van uit dat die redenen er echt wel zullen zijn en dat hij het een prettige bijkomstigheid vind dat wij niet of nauwelijks erven. Hoewel, de man is haatdragend genoeg om gekke dingen te doen. Zijn probleem.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 10:12:59 #27
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_180442014
Als ik het erfrecht goed begrijp en het verhaal ook dan heeft vader nu dus vruchtgebruik van de erfenis van moeder. Echter, dat vruchtgebruik van die erfenis van moeder zal eindig zijn. Kennelijk was dat niet bij trouwen, want dan was het deel van de erfenis van moeder waar de kinderen al bllot eigendom van hadden al geindigd. Het zal dus eindigen bij dood ws. Dus als vader overlijdt, dan vervalt het vruchtgebruik van vader op de erfenis van moeder en komen de blote eigendommen dus vrij. Vader kan wel besluiten dat zijn erfenis voor de langstlevende een vruchtgebruik oplevert. En op dat deel kan het dus lang wachten zijn als dat ook tot de dood is.

Maar als al gezegd, haal er een professional bij.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')