FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe veel KM op een diesel halen?
KlaagVaak1maandag 2 juli 2018 @ 21:42
Ik wil weten of ik dit goed doe, dus vraag het aan jullie specialisten. Ik pas niet het nieuwe rijden toe o.i.d.

Mijn vraag gaat voornamelijk over snelweg kilometers, hoe haal ik zoveel mogelijk een volle tank? Gaat om een 2.0 CDTI Diesel Opel, 6-bak.

Tijdens opstarten rij ik gelijk weg, rustig optrekken tot 2100 toeren en dan schakelen. Ongeveer rond 10 seconden zit ik dan op 100. (Om maar een voorbeeld te geven) ik zet daarna de auto op 110 en zet cruise control aan), airco aan op laagste standje. Banden zijn goed opgepompt.

Is dit zo'n beetje goed?
Kamelenteenmaandag 2 juli 2018 @ 21:48
Zoek de zuinigste en veilige snelheid op voor de snelweg. 110 zal zuiniger rijden dan 130, maar misschien rijdt 95 nog wel zuiniger. Als het echt om enorm zuinig rijden gaan en die paar extra minuten boeien je niet, zou je dat moeten uitzoeken.
halfwaymaandag 2 juli 2018 @ 21:48
2100 toeren komt net je Opel turbo erin, ik trek hem door naar 4000 en rij gewoon 1:23
Fermaandag 2 juli 2018 @ 21:54
GM Torino (ex Fiat/Opel) diesel motortje. Doorgaans gaan de blokjes zelf nog heel goed, als de eigenaar al lang gillend gek is geworden van de andere (electronische/mechanische) GM slijtage. Startmotor, dynamo, egr, airco/boord computers, wiellagers, stuurbekrachtiging, knopjes, lampjes, enz...

Vergeet niet wekelijks de boel even schoon te blazen/gassen, anders koekt er roet aan, haalt ie makkelijk 300000-400000km
terrorsjaakmaandag 2 juli 2018 @ 21:55
Gewoon gassen
Hyaenidaemaandag 2 juli 2018 @ 22:04
De auto gewoon laten is verreweg het zuinigst.
blomkemaandag 2 juli 2018 @ 22:12
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2018 21:42 schreef KlaagVaak1 het volgende:

Tijdens opstarten rij ik gelijk weg, rustig optrekken tot 2100 toeren en dan schakelen. Ongeveer rond 10 seconden zit ik dan op 100. (Om maar een voorbeeld te geven) ik zet daarna de auto op 110 en zet cruise control aan), airco aan op laagste standje. Banden zijn goed opgepompt.

Bij starten laat ik 10 sec. de motor stationair draaien om even te luisteren of ie vreemde geluiden maakt en/of lampjes uitgaan.. Daarna rijd ik weg en kom met een koude motor tot 2000 rpm. Helaas heb ik een 5-bak; wil naar een 6-bak.
Sounddragondinsdag 3 juli 2018 @ 08:07
Doe maar eens 90 op de snelweg.. Voor extreem zuinig rijden; zoek een vrachtwagen die een beetje doorrijdt met een goede opbouw met een mooie lage bumper waar weinig lucht onderdoor komt, ga er een meter of 10 achter rijden en match de snelheid met je cc.
Luchtweerstand is je grootste verbruiker.
nogeenoudebekendedinsdag 3 juli 2018 @ 08:09
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 08:07 schreef Sounddragon het volgende:
Doe maar eens 90 op de snelweg.. Voor extreem zuinig rijden; zoek een vrachtwagen die een beetje doorrijdt met een goede opbouw met een mooie lage bumper waar weinig lucht onderdoor komt, ga er een meter of 10 achter rijden en match de snelheid met je cc.
Luchtweerstand is je grootste verbruiker.
Qua verbruik heb je gelijk maar het is niet de meest veilige methode natuurlijk. Sandwich overleef je vaak niet.
Sounddragondinsdag 3 juli 2018 @ 08:14
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 08:09 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Qua verbruik heb je gelijk maar het is niet de meest veilige methode natuurlijk. Sandwich overleef je vaak niet.
klopt, maar je hebt altijd de keus om ertussenuit te piepen als er iets dicht achter je komt rijden ;)
vannelledinsdag 3 juli 2018 @ 15:02
Mythbusters hebben dat al uitgezocht en het klopt dus niet.
Je hebt er qua zuinigheid pas voordeel van als je zo'n 30 cm achter een vrachtwagen gaat rijden maar dat is uiteraard sterk af te raden.
halfwaydinsdag 3 juli 2018 @ 15:38
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 08:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

klopt, maar je hebt altijd de keus om ertussenuit te piepen als er iets dicht achter je komt rijden ;)
Er is maar 1 manier.


nogeenoudebekendedinsdag 3 juli 2018 @ 15:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 15:02 schreef vannelle het volgende:
Mythbusters hebben dat al uitgezocht en het klopt dus niet.
Je hebt er qua zuinigheid pas voordeel van als je zo'n 30 cm achter een vrachtwagen gaat rijden maar dat is uiteraard sterk af te raden.
Dat was toch achter een "truck" oftewel pickup?
vannelledinsdag 3 juli 2018 @ 15:57
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 15:40 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat was toch achter een "truck" oftewel pickup?
Andere uitzending misschien?
Ze kregen nog wel eens commentaar dat hun experiment niet klopte dus deden ze het nog een keer maar dan aangepast adhv opmerkingen van kijkers.
Waar ik het over heb was toch echt achter een volwaardige vrachtwagen.
LoveAtFirstDrivedinsdag 3 juli 2018 @ 16:49
Die met pickup was een andere. Of een pickup zuiniger is met fe achterklep open of alleen een netje.
vannelledinsdag 3 juli 2018 @ 18:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 16:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Die met pickup was een andere. Of een pickup zuiniger is met fe achterklep open of alleen een netje.
Juist!! Nu je het zegt, die kan ik me herinneren idd. :D
WcPotwoensdag 18 juli 2018 @ 14:51
Mijn record is 1844 km op één tank
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 18 juli 2018 @ 20:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 15:02 schreef vannelle het volgende:
Mythbusters hebben dat al uitgezocht en het klopt dus niet.
Je hebt er qua zuinigheid pas voordeel van als je zo'n 30 cm achter een vrachtwagen gaat rijden maar dat is uiteraard sterk af te raden.
Mijn actuele verbruiksmeter laat toch echt winst zien. En de nauwkeurigheid van dat ding wordt ondersteunt door empirische data.

Overigens dicteert basic natuurkunde dat Mythbusters er naast zit, of, aannemelijker, dat jij wellicht hun conclusie verkeerd hebt begrepen.
Glijdt_lichtwoensdag 18 juli 2018 @ 20:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 15:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Andere uitzending misschien?
Ze kregen nog wel eens commentaar dat hun experiment niet klopte dus deden ze het nog een keer maar dan aangepast adhv opmerkingen van kijkers.
Waar ik het over heb was toch echt achter een volwaardige vrachtwagen.
Ooit gezien hoeveel loze ruimte er onder Amerikaanse trailers zit?
Revolution-NLwoensdag 18 juli 2018 @ 20:43
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 14:51 schreef WcPot het volgende:
Mijn record is 1844 km op één tank
Amateur, ik 3800 km op één tank :)
Anno 2018 nog in een gifdiesel rijden :')
WcPotzaterdag 21 juli 2018 @ 17:38
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:43 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Amateur, ik 3800 km op één tank :)
Anno 2018 nog in een gifdiesel rijden :')
Netjes wat voor auto heb je dan :@
DETELEVISIEKIJKERzaterdag 21 juli 2018 @ 17:40
Airco uit, 86 op de cruise control en achter een vrachtwagen hangen.
DETELEVISIEKIJKERzaterdag 21 juli 2018 @ 17:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:38 schreef WcPot het volgende:

[..]

Netjes wat voor auto heb je dan :@
Scania R ofzo :D
vossszaterdag 21 juli 2018 @ 17:42
Wat voor Opel heb je precies TS?
WcPotzaterdag 21 juli 2018 @ 17:46
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:41 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Scania R ofzo :D
Ja dat kan bijna niet anders. :D
halfwayzaterdag 21 juli 2018 @ 18:09
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:41 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Scania R ofzo :D
Denk TS een Insignia van 1500-1650 kg
vannellezaterdag 21 juli 2018 @ 19:07
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mijn actuele verbruiksmeter laat toch echt winst zien. En de nauwkeurigheid van dat ding wordt ondersteunt door empirische data.

Overigens dicteert basic natuurkunde dat Mythbusters er naast zit, of, aannemelijker, dat jij wellicht hun conclusie verkeerd hebt begrepen.
Nee, niet verkeerd begrepen en fijn dat jij een nauwkeurige verbruiksmeter hebt maar ook zij meten bijzonder nauwkeurig.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:39 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Ooit gezien hoeveel loze ruimte er onder Amerikaanse trailers zit?
Jazeker.
Sounddragonzaterdag 21 juli 2018 @ 19:28
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mijn actuele verbruiksmeter laat toch echt winst zien. En de nauwkeurigheid van dat ding wordt ondersteunt door empirische data.

Overigens dicteert basic natuurkunde dat Mythbusters er naast zit, of, aannemelijker, dat jij wellicht hun conclusie verkeerd hebt begrepen.
klopt gewoon hoor; als ik in de Benz op eco-mode rijd krijg ik hem tot ongeveer 5.5 - 5.7l/100km. Lager gaat hij dan niet en mijn reikweidte telling loopt dan ook niet meer op. Als ik hem dan een meter of 10 - 15 achter een vrachtwagen hang op de cc begint de teller weer op te lopen. Beste score 'till now is 4.7, dus hij gaat gewoon een liter lager achter een vrachtwagen, da's dus 20% in dit geval.

Principe is stomsimpel; luchtweerstand. Je rijdt niet úit de wind natuurlijk, maar het is wel flink minder. Het scheelt ook best wel of je achter een tankwagen of containerchassis hangt of achter een mooi laag afgewerkte kastenwagen met zo'n pimp-spatlap tot op het asfalt.
Ferzaterdag 21 juli 2018 @ 20:38
Ik ga het maandag eens testen. Beste wat ik nu haal is met 100km op de cc bijna 1 op 30. Achter een truck moet het dan nog hoger kunnen, alhoewel die Seat van zichzelf al aerodynamisch is, dus misschien weinig winst.

En veel afstand natuurlijk. Dan doe ik bijvoorbeeld Ede/Wageningen -> Alkmaar/Heerhugowaard met alle spitsstroken kun je daar perfect 100km rijden.
Pizza_Boomzaterdag 21 juli 2018 @ 22:11
Zo min mogelijk stoppen en als het dan toch moet, uit laten rollen. Het verschil tussen 600 km kunnen doorrijden en 1175 km in twee etappes moeten doen vanwege file is behoorlijk fors. De 600 km kon ik 1:24 doen met een 2 liter diesel, de 1175 deed ik 1:18 ofzo.
Sounddragonzaterdag 21 juli 2018 @ 22:29
Spitsverkeer is ook best van invloed.. Als ik hem met 100 op de cc kan laten hobbelen doet hij makkelijk een lage 6 liter. Als je in spitsverkeer rijdt rond de 100 verwacht je dus ongeveer hetzelfde, maar door dat subtiele remmen en gasgeven de hele tijd zit hij dan gewoon boven de 7 liter.

Als je trouwens motor rijdt, merk je nog veel beter wat en waar er gebeurt met luchtweerstand.. Sommige busjes veroorzaken een bak rotzooi in hun slipstream, das echt niet meer grappig. Sommige luxe auto's ook trouwens, maar dat is lager, bij een busje heb je die troep precies op hoofdhoogte. Achter een vrachtwagen is het voor je gevoel bijna windstil.
Pizza_Boomzaterdag 21 juli 2018 @ 22:32
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:29 schreef Sounddragon het volgende:
Spitsverkeer is ook best van invloed.. Als ik hem met 100 op de cc kan laten hobbelen doet hij makkelijk een lage 6 liter. Als je in spitsverkeer rijdt rond de 100 verwacht je dus ongeveer hetzelfde, maar door dat subtiele remmen en gasgeven de hele tijd zit hij dan gewoon boven de 7 liter.
Ik moest onderlaatst uit Rotterdam komen. Op de heenweg aardig doorgebanjert, zondagochtend vroeg. Op de terugweg maar met 100 op de CC naar huis gereden, dat rijdt op zondagmiddag/avond relaxter dan door willen rijden. Ik zat onder onze fabrieksopgave op de terugrit. :P
GereDathanzaterdag 21 juli 2018 @ 22:38
450
Sounddragonzondag 22 juli 2018 @ 00:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik moest onderlaatst uit Rotterdam komen. Op de heenweg aardig doorgebanjert, zondagochtend vroeg. Op de terugweg maar met 100 op de CC naar huis gereden, dat rijdt op zondagmiddag/avond relaxter dan door willen rijden. Ik zat onder onze fabrieksopgave op de terugrit. :P
kan makkelijk meestal.. Gemiddeld is fabrieksopgave 7.3 voor de mijne, en daar kom ik makkelijk onder. Gemiddeld over de hele tank is lastiger omdat ik hardrijden gewoon prettiger vind.
Captain_Jack_Sparrowzondag 22 juli 2018 @ 16:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 19:07 schreef vannelle het volgende:

Nee, niet verkeerd begrepen en fijn dat jij een nauwkeurige verbruiksmeter hebt maar ook zij meten bijzonder nauwkeurig.
De conclusie die jij denkt dat ze getrokken hebben, kan simpelweg niet kloppen.
Pizza_Boomzondag 22 juli 2018 @ 19:49
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

kan makkelijk meestal.. Gemiddeld is fabrieksopgave 7.3 voor de mijne, en daar kom ik makkelijk onder. Gemiddeld over de hele tank is lastiger omdat ik hardrijden gewoon prettiger vind.
Ik heb het over de snelweggemiddeldes. :P 6,6 staat hier gegeven.
vannellemaandag 23 juli 2018 @ 04:34
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 16:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De conclusie die jij denkt dat ze getrokken hebben, kan simpelweg niet kloppen.
Oké, dan klopt hun conclusie niet. Kun je er over ophouden.
Revolution-NLzaterdag 28 juli 2018 @ 11:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:38 schreef WcPot het volgende:

[..]

Netjes wat voor auto heb je dan :@
Chevrolet Volt :)
WcPotzaterdag 28 juli 2018 @ 18:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 11:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Chevrolet Volt :)
Ja zo kan ik het ook met je elektrische aandrijving. ;)
SuperNegerdinsdag 31 juli 2018 @ 10:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 11:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Chevrolet Volt :)
Kan je daar 3800 km op halen?

en dat is dus 1 keer opladen?
Martijn137dinsdag 31 juli 2018 @ 13:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 11:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Chevrolet Volt :)
en je achterbank als extra tank gebruikt? :P
normaal halen die hybride dingen toch maar iets van 700km op een tank en volle accu's?