abonnement Unibet Coolblue
pi_180177667
Hoi allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik, en mijn familie met mij, te horen gekregen dat mijn vader na 5 jaar vechten tegen kanker niet meer beter gaat worden. De verwachting is dat hij nog ongeveer 6 maanden te leven heeft.

Nu heeft hij flink wat geld in contanten op de bank en een huis waar een flinke overwaarde opzit. Hij zou dan ook graag willen dat hetgeen hij opgebouwd heeft niet allemaal in de handen van de fiscus terechtkomt. Daarom heeft hij mij verzocht me te verdiepen in deze materie en een manier te zoeken om zoveel mogelijk belasting te besparen. Hierbij de kanttekening dat we het netjes legaal willen doen maar wetende dat de materie ingewikkeld is. Zijn er mensen die hierin thuiszijn en wellicht met me mee willen denken aan oplossingen?

Wat ik zelf al uitgezocht heb:
- eenmalige verhoogde schenking van 25.731. - > probleem met schenken is dat het aannemelijk is dat hij er over een half jaar niet meer is en er een bepaling is dat alle bedragen die 180 voorafgaand aan het overlijden geschonken zijn gerekend worden tot de erfenis. Weet iemand of die bepaling altijd geldt of dat er uitzonderingen zijn?

Zijn er nog andere mogelijkheden voor zover jullie weten tot schenken? Zoals ik het zie, kunnen we vrij weinig doordat alle schenkingen die nu gedaan worden tot de erfenis gerekend gaan worden :/.... Alvast bedankt voor het meedenken! (kleine disclaimer: als blijkt dat er belasting betaald moet worden, dan is dat zo. Gaan ook geen illigale dingen doen oid. Wil alleen niet onnodig de fiscus spekken.)
pi_180177804
Wat akelig! Sterkte in elk geval...

De schenking zou nog net kunnen lukken (6 maanden * 30 dagen = 180 dagen tenslotte...). Is alles ook niet een beetje afhankelijk van het bedrag en het aantal erfgenamen?
  maandag 2 juli 2018 @ 00:17:25 #3
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_180177896
Inderdaad veel sterkte toegewenst.

quote:
1s.gif Op zondag 1 juli 2018 23:57 schreef Jaarsma93 het volgende:
Wat ik zelf al uitgezocht heb:
- eenmalige verhoogde schenking van 25.731. - > probleem met schenken is dat het aannemelijk is dat hij er over een half jaar niet meer is en er een bepaling is dat alle bedragen die 180 voorafgaand aan het overlijden geschonken zijn gerekend worden tot de erfenis. Weet iemand of die bepaling altijd geldt of dat er uitzonderingen zijn?
quote:
Uitzondering op de regel

Er is 1 uitzondering op deze regel. Erfgenamen betalen geen erfbelasting als de schenking binnen 180 voor overlijden is gedaan en zij gebruik hebben gemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling voor schenkingen.
Verkleining erfenis door schenking

Ben je nog jonger dan 41 jaar en heb je een eigen woning? Dan kan hij ¤ 100.800 belastingvrij schenken.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_180177941
Sterkte...

Alle kinderen m.b.t. huis 100k schenken lijkt mij het slimste ja.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 2 juli 2018 @ 04:08:39 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_180178756
quote:
1s.gif Op zondag 1 juli 2018 23:57 schreef Jaarsma93 het volgende:

Wil alleen niet onnodig de fiscus spekken.)
Nee je wil zelf meer overhouden.
Pinnen, trek al dat geld uit de muur en verdeel het contant. Je hoeft echt niet roomser te zijn dan de paus.
  maandag 2 juli 2018 @ 06:29:58 #6
64781 bonke
pipo koeie
pi_180179907
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 04:08 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Nee je wil zelf meer overhouden.
Pinnen, trek al dat geld uit de muur en verdeel het contant. Je hoeft echt niet roomser te zijn dan de paus.
zelfs daar kan je tegenwoordig al een boete voor krijgen
haal je meer van de bank waarvan de belasting denkt "hmmm dat doet ie anders nooit " dan gaan ze er vanuit dat je iets wil ontwijken :)
pies on joe toe
  maandag 2 juli 2018 @ 06:34:13 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180179916
Sterkte!
Heeft je vader geen zin het geld alsnog uit te geven, of is hij al te ziek om nog ergens van te genieten?
  maandag 2 juli 2018 @ 07:08:43 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180180070
Heb je al gekeken naar de bedragen die voor partner, kinderen zijn vrijgesteld van erfbelasting?

Sterkte met de situatie.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 2 juli 2018 @ 08:32:23 #9
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_180180779
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 06:29 schreef bonke het volgende:

[..]

zelfs daar kan je tegenwoordig al een boete voor krijgen
haal je meer van de bank waarvan de belasting denkt "hmmm dat doet ie anders nooit " dan gaan ze er vanuit dat je iets wil ontwijken :)
Al vraag ik me of banken dat opvalt als je vanaf nu gewoon wekelijks je max pint.
pi_180180812
Dank voor alle sterktewensen, is misschien raar om te zeggen maar het doet me goed.

Mijn vader zal het geld zelf niet meer kunnen uitgeven (wel willen wij hem de beste zorg geven waar mogelijk). Hij ligt op dit moment sinds begin april in het ziekenhuis. Lang verhaal kort: begin maart vastgesteld dat er een uitzaaiing was, die is bestraald. Door de bestraling is een zwakke plek in de darm geraakt wat een grote infectie tot gevolg had. Als gevolg van de infectie is zijn weerstand dusdanig verzwakt dat de kanker vrij spel kreeg. Tevens kon hij de infectie niet zelf bestrijden. Zijn fysiek is dusdanig verzwakt dat hij de hele dag in een ziekenhuisbed ligt en als hij erg zijn best doet 30min rechtop kan zitten en 2x 20m kan lopen.

Qua schenken: hij heeft 2 kinderen (dus ook 2x de vrijstellingen), gen partner. Allebei de kinderen hebben geen eigen woning. @Mistertiredfeet begrijp ik uit jouw quote dat de 180dagen regel niet geldt bij schenkingen waarbij een verhoogde vrijstelling (danwel algemeen danwel eigen woning) gebruikt wordt? Dit zou dan betekenen dat we daar wat mee kunnen! (2x de algemene vrijstelling is toch maar mooi 50000 zonder erfbelasting)
  maandag 2 juli 2018 @ 08:53:50 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180180970
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 08:32 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Al vraag ik me of banken dat opvalt als je vanaf nu gewoon wekelijks je max pint.
1of 2 keer misschien niet, maar als het een patroon wordt gaan er toch echt vragen gesteld worden
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180181141
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 08:32 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Al vraag ik me of banken dat opvalt als je vanaf nu gewoon wekelijks je max pint.
Als daarna de rekening daarna binnen een korte tijd opgeheven wordt wegens overlijden, dan kan er wel extra kritisch naar gekeken worden.

En je wilt geen gezeik hebben met de belastingdienst.... Dus is dit het risico waard?
pi_180181772
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 09:13 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Als daarna de rekening daarna binnen een korte tijd opgeheven wordt wegens overlijden, dan kan er wel extra kritisch naar gekeken worden.

En je wilt geen gezeik hebben met de belastingdienst.... Dus is dit het risico waard?
Voor ons i.i.g. niet ;). Topic is in principe bedoeld om op een volledig legale manier belasting te ontwijken. (dus niet ontduiken) Dus bijv door het gebruik maken van extra vrijstellingen of het doen van schenkingen waardoor er per saldo zo min mogelijk belasting betaald hoeft te worden.
pi_180181821
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 00:17 schreef MyTiredFeet het volgende:
Inderdaad veel sterkte toegewenst.

[..]


[..]

Verkleining erfenis door schenking

Ben je nog jonger dan 41 jaar en heb je een eigen woning? Dan kan hij ¤ 100.800 belastingvrij schenken.
en dat bedrag moet je uiterlijk in 2020 gebruiken, dus misschien is dat uiteindelijk voordeliger dan die ruim ¤25.000. Als je er tenminste aan toe bent om een huis te kopen.
https://www.belastingdien(...)l-ik-schenkbelasting
pi_180181861
Maar praat op zeer korte termijn met een notaris, ook over een levenstestament, als hij dat nog niet heeft, want vanuit het ziekenhuis kan je vader waarschijnlijk niet zo makkelijk dingen zelf regelen.
Sterkte!
  maandag 2 juli 2018 @ 10:08:32 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_180181886
Als je het legaal wil doen is deze informatie prima te vinden op de site van de belastingdienst.
pi_180181975
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 06:29 schreef bonke het volgende:

[..]

zelfs daar kan je tegenwoordig al een boete voor krijgen
haal je meer van de bank waarvan de belasting denkt "hmmm dat doet ie anders nooit " dan gaan ze er vanuit dat je iets wil ontwijken :)
Het is natuurlijk heel vreemd als je net voordat je dood gaat contant geld op zou nemen om het uit te geven? Wat wil de rechter doen dan? Verbieden dat je 2k per week uit geeft om er nog een mooi einde er van te maken? (Even niet gekeken naar de huidige toestand van de vader).

Sterkte TS
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_180182128
Ik zou sowieso direct (lees: vandaag) die 25.731 pp overmaken onder noemer eenmalig verhoogde schenking. Als je vader nog 180 dagen haalt, is dat in ieder geval geregeld. Zo niet, dan komt de BD mogelijk alsnog om de hoek, dus jullie (de kinderen) moeten dat geld direct apart zetten en niet uitgeven.

De rest zou ik zo snel mogelijk met een expert (notaris of een financieel adviseur, al ben ik van de tweede niet zeker) bespreken.
  maandag 2 juli 2018 @ 10:34:06 #19
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180182219
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 10:18 schreef ITrade het volgende:

[..]

Het is natuurlijk heel vreemd als je net voordat je dood gaat contant geld op zou nemen om het uit te geven? Wat wil de rechter doen dan? Verbieden dat je 2k per week uit geeft om er nog een mooi einde er van te maken? (Even niet gekeken naar de huidige toestand van de vader).

Sterkte TS
Verbieden misschien niet, maar wel kritische vragen stellen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 2 juli 2018 @ 10:38:40 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_180182294
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 10:34 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Verbieden misschien niet, maar wel kritische vragen stellen.
Dus op voorbereiden dan...

@ TS, als hij dat wilt kan hij bijvoorbeeld al beginnen met jullie boodschappen te betalen. Het geld dat jij daar dan mee bespaart kun je sparen bv.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 2 juli 2018 @ 10:53:33 #21
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_180182507
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 10:38 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus op voorbereiden dan...

@ TS, als hij dat wilt kan hij bijvoorbeeld al beginnen met jullie boodschappen te betalen. Het geld dat jij daar dan mee bespaart kun je sparen bv.
TS zegt toch dat hij het legaal wil doen?

Dus niet allerlei boodschappen betalen, want dat kan legaal, zonder belasting te moeten betalen, evengoed maar tot het vrijgestelde bedrag.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_180182659
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 10:28 schreef GereDathan het volgende:
Ik zou sowieso direct (lees: vandaag) die 25.731 pp overmaken onder noemer eenmalig verhoogde schenking. Als je vader nog 180 dagen haalt, is dat in ieder geval geregeld. Zo niet, dan komt de BD mogelijk alsnog om de hoek, dus jullie (de kinderen) moeten dat geld direct apart zetten en niet uitgeven.

De rest zou ik zo snel mogelijk met een expert (notaris of een financieel adviseur, al ben ik van de tweede niet zeker) bespreken.
Een estate planner houdt zich hiermee bezig, de notaris voor de formaliteiten (testament).

Sterkte TS!
pi_180183912
Huur een kluisje bij de bank.
  maandag 2 juli 2018 @ 12:44:46 #24
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180184214
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 12:27 schreef Black_Baron het volgende:
Huur een kluisje bij de bank.
En dan?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180194744
De 180 dagen regel geldt niet voor verhoogde vrijstellingen

Belastingdienst: “En als u overlijdt kort na de schenking?

Als u binnen een half jaar overlijdt, binnen 180 dagen om precies te zijn, zien wij de schenking als deel van de erfenis. En dan betalen uw erfgenamen misschien erfbelasting

Dit is níet het geval als de ontvanger een ANBI is, óf als de ontvanger 1 van deze vrijstellingen voor de schenkbelasting gebruikt:

de vrijstelling voor de eigen woning
de vrijstelling voor een dure studie
de vrijstelling van ¤ 25.731

In die gevallen betaalt uw erfgenaam dus géén erfbelasting over de schenking als u binnen een half jaar overlijdt.”
https://www.belastingdien(...)rfenis-die-ik-nalaat

Sowieso kan je vader dan 25k per kind buiten de erfenis houden. Volgens mij geldt hiervoor wel dat het geld daadwerkelijk over gemaakt moet zijn voor overlijden.

Andere mogelijkheid is nog het huis van je vader kopen evt met je broer/zus en dan daarvoor de schenking van 100k te gebruiken.

Of dit voordelig en mogelijk is hangt wel veel factoren af dus zou hier zeker advies voor inwinnen bij bijv notaris of financieel adviseur, maar onder andere:

- Overdrachtsbelasting versus besparing van de erfbelasting

- Als je een hypotheek afsluit moet het vaak het huis hoofdverblijf zijn
pi_180200573
Dank voor alle tips iedereen! Zoals het er u naar uitziet gaan we voor de verhoogde vrijstelling van 25.731 middels een schenking op papier (met notaris). Ikzelf ben (zeker na de erfenis) toe om een huis te gaan kopen, mijn broer echter niet. Hierdoor is het een beetje lullig als ik een grotere schenking (lees: niet eerlijk/rechtvaardig) krijg. Vooralsnog lijkt die vrijstelling de enige optie afgezien van bedragen door vaders te laten betalen. Al met al lijkt de erfbelasting (op basis van een grove schatting onder vermindering van de vrijstelling met schenken en erven) P.p. Neer te komen op een bedrag van ongeveer 15.000 dus dat valt nog mee. Gezien andere zaken (zoals qualitytime) nu belangrijker zijn, gaan we contact opnemen met de notaris hierover en wellicht nog kort informeren naar overige mogelijkheden. Echt nog graven naar andere opties gaan we waarschijnlijk niet meer doen. Iig erg bedankt voor de input!
pi_180201749
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 22:56 schreef Jaarsma93 het volgende:
Dank voor alle tips iedereen! Zoals het er u naar uitziet gaan we voor de verhoogde vrijstelling van 25.731 middels een schenking op papier (met notaris). Ikzelf ben (zeker na de erfenis) toe om een huis te gaan kopen, mijn broer echter niet. Hierdoor is het een beetje lullig als ik een grotere schenking (lees: niet eerlijk/rechtvaardig) krijg. Vooralsnog lijkt die vrijstelling de enige optie afgezien van bedragen door vaders te laten betalen. Al met al lijkt de erfbelasting (op basis van een grove schatting onder vermindering van de vrijstelling met schenken en erven) P.p. Neer te komen op een bedrag van ongeveer 15.000 dus dat valt nog mee. Gezien andere zaken (zoals qualitytime) nu belangrijker zijn, gaan we contact opnemen met de notaris hierover en wellicht nog kort informeren naar overige mogelijkheden. Echt nog graven naar andere opties gaan we waarschijnlijk niet meer doen. Iig erg bedankt voor de input!
Je kunt die verhoogde schenking voor het huis vast laten leggen, zodat dat wordt verrekend bij de erfenis.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 01:10:12 #28
455506 Pietjanhenkcorneel
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_180202692
Gratis advies, neem contact op met een estate planner en (in eerste instantie) niet met een notaris. Een estate planner kan je vaak beter (fiscaal) adviseren dan alleen een notaris, die vooral gericht is op het formeel regelen van alle zaken die afgehandeld moeten worden.
pi_180202735
Stel je voor: Persoon X neemt vlak voor overlijden al zijn spaargeld contant op en geeft dit aan persoon Y. Persoon Y houdt dit geld zwart bij zich. Wat wilt de Belastingdienst dan doen?
pi_180202842
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 22:56 schreef Jaarsma93 het volgende:
Dank voor alle tips iedereen! Zoals het er u naar uitziet gaan we voor de verhoogde vrijstelling van 25.731 middels een schenking op papier (met notaris). Ikzelf ben (zeker na de erfenis) toe om een huis te gaan kopen, mijn broer echter niet. Hierdoor is het een beetje lullig als ik een grotere schenking (lees: niet eerlijk/rechtvaardig) krijg. Vooralsnog lijkt die vrijstelling de enige optie afgezien van bedragen door vaders te laten betalen. Al met al lijkt de erfbelasting (op basis van een grove schatting onder vermindering van de vrijstelling met schenken en erven) P.p. Neer te komen op een bedrag van ongeveer 15.000 dus dat valt nog mee. Gezien andere zaken (zoals qualitytime) nu belangrijker zijn, gaan we contact opnemen met de notaris hierover en wellicht nog kort informeren naar overige mogelijkheden. Echt nog graven naar andere opties gaan we waarschijnlijk niet meer doen. Iig erg bedankt voor de input!
schenken op papier heeft niet zoveel zin als je vader al op sterven ligt.
pi_180202848
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2018 23:41 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Je kunt die verhoogde schenking voor het huis vast laten leggen, zodat dat wordt verrekend bij de erfenis.
de schenking voor eigen woning moet daadwerkelijk betaald zijn om de vrijstelling te claimen.
pi_180202858
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 01:15 schreef Beatific het volgende:
Stel je voor: Persoon X neemt vlak voor overlijden al zijn spaargeld contant op en geeft dit aan persoon Y. Persoon Y houdt dit geld zwart bij zich. Wat wilt de Belastingdienst dan doen?
te geeft aan niks illegaals te willen doen.

Ik bedoel, je kan ook geen aangifte doen en naar Panama verkassen...
pi_180205174
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 01:34 schreef Yreal het volgende:

[..]

schenken op papier heeft niet zoveel zin als je vader al op sterven ligt.
Hij is nog volledig bij kennis. Hij wordt niet meer beter nee, maar hij is nog gewoon handelingsbekwaam. De reden voor schenken op papier is omdat een deel van het geld vastzit in het huis. En daarnaast willen we zijn banksaldo (indien nodig) kunnen gebruiken voor de best mogelijke zorg. Schenken op papier biedt daarom een mooie uitkomst.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 08:30:17 #34
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180205390
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 01:15 schreef Beatific het volgende:
Stel je voor: Persoon X neemt vlak voor overlijden al zijn spaargeld contant op en geeft dit aan persoon Y. Persoon Y houdt dit geld zwart bij zich. Wat wilt de Belastingdienst dan doen?
Gaan onderzoeken waar het bedrag gebleven is dat op de rekening stond en "ineens" verdwenen is. Met erfenissen is het meestal niet zo moeilijk om bij de naaste familie te gaan zoeken.....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 3 juli 2018 @ 09:10:36 #35
15466 --HOOLIE--
Maar das logisch...
pi_180205752
Neem contact op met deze mensen.
Zij helpen je echt en weten alle regels en mazen..
Sterkte!
|X|
|X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. ***
|X|
pi_180205973
Ga aub snel naar een notaris, de tijd kan je echt zomaar inhalen.
En waarom zou je niet voor die schenking voor een eigen huis gaan? Of je broer nou schenkingsbelasting (omdat hij het niet uiterlijk 2020 voor een huis gebruikt) of erfbelasting betaalt maakt niet uit (dat komt op hetzelfde neer), jou zou het een fiks bedrag aan erfbelasting schelen. En anders zou het ook nog in een testament gelijkgetrokken kunnen worden dat jij nu een hogere schenking krijgt en je broer tzt bij het overlijden het verschil krijgt). Praat met een notaris!
pi_180207152
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 08:32 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Al vraag ik me of banken dat opvalt als je vanaf nu gewoon wekelijks je max pint.
De bank niet.

De Belastingdienst ziet echter wel wat er op 1 januari 2018 op je (spaar-)rekening staat en wat er op staat op het moment dat er een erfenis te verdelen was.
pi_180207212
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 08:06 schreef Jaarsma93 het volgende:

[..]

Hij is nog volledig bij kennis. Hij wordt niet meer beter nee, maar hij is nog gewoon handelingsbekwaam. De reden voor schenken op papier is omdat een deel van het geld vastzit in het huis. En daarnaast willen we zijn banksaldo (indien nodig) kunnen gebruiken voor de best mogelijke zorg. Schenken op papier biedt daarom een mooie uitkomst.
op die manier.
pi_180207637
Even heel cru gezegd, maar ik heb de situatie helaas meerdere keren bij de hand gehad: als iemand alleen nog maar in het ziekenhuis ligt en ook voornamelijk echt ligt (en evt nog naar een hospice of palliatieve afdeling kan) wat denk je dan dat je nog aan zorg zelf zou moeten inkopen van zijn spaargeld? Uiteraard moet je wel liquide geld achter de hand houden voor de lopende kosten, maar dat kan je ook uit jouw ton voorschieten, ik neem niet aan dat je nu direct een huis koopt.
Zorg dat bijna het gehele saldo van zijn bankrekening zo snel mogelijk via een schenking op jullie eigen rekeningen komt en betaal dan daarvan de kosten. Het is zo zonde om er erfbelasting over te betalen en vanwege jullie leeftijd kun je nu nog mooi van die eenmalige verhoogde vrijstelling profiteren.

[ Bericht 24% gewijzigd door Doedezemaar op 03-07-2018 11:57:56 ]
pi_180215757
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Even heel cru gezegd, maar ik heb de situatie helaas meerdere keren bij de hand gehad: als iemand alleen nog maar in het ziekenhuis ligt en ook voornamelijk echt ligt (en evt nog naar een hospice of palliatieve afdeling kan) wat denk je dan dat je nog aan zorg zelf zou moeten inkopen van zijn spaargeld? Uiteraard moet je wel liquide geld achter de hand houden voor de lopende kosten, maar dat kan je ook uit jouw ton voorschieten, ik neem niet aan dat je nu direct een huis koopt.
Zorg dat bijna het gehele saldo van zijn bankrekening zo snel mogelijk via een schenking op jullie eigen rekeningen komt en betaal dan daarvan de kosten. Het is zo zonde om er erfbelasting over te betalen en vanwege jullie leeftijd kun je nu nog mooi van die eenmalige verhoogde vrijstelling profiteren.
Hij lijkt naar een hospice te gaan en daar vragen ze een eigen bijdrage van 40 euro per dag. Dus het is wel degelijk nodig wat geld te geld daarvoor te gebruiken.
pi_180216258
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:03 schreef Jaarsma93 het volgende:

[..]

Hij lijkt naar een hospice te gaan en daar vragen ze een eigen bijdrage van 40 euro per dag. Dus het is wel degelijk nodig wat geld te geld daarvoor te gebruiken.
kijk even of er via de aanvullende zorgverzekering nog iets vergoed wordt. Duur hospice trouwens
En nog steeds blijft mijn advies staan: regel dat het geld via een schenking zsm op jullie rekeningen komt, minus evt dan ¤6000 als je aan max een half jaar met ¤40 per dag denkt en je het anders te ingewikkeld vindt.
pi_180217511
De kinderen kunnen de 40 euro ook betalen
  dinsdag 3 juli 2018 @ 21:08:04 #43
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_180219992
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 22:56 schreef Jaarsma93 het volgende:
Ikzelf ben (zeker na de erfenis) toe om een huis te gaan kopen, mijn broer echter niet. Hierdoor is het een beetje lullig als ik een grotere schenking (lees: niet eerlijk/rechtvaardig) krijg. Vooralsnog lijkt die vrijstelling de enige optie afgezien van bedragen door vaders te laten betalen.
Je vader zou ook jou een ton kunnen schenken voor een huis en dat jij daarna 25 jaar lang 2147 euro aan je broer schenkt (huidige belastingvrije schenking).
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 23:30:05 #44
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_180225467
Dat zou ik niet doen, als je dat namelijk doet en je legt het vast is het een repeterende schenking die in totaliteit contant wordt gemaakt en geacht wordt in één keer te zijn geschonken.En juist in dit soort situaties wil je dat vastleggen, om ruzie te voorkomen.
Of het is alsnog een verkrijging krachtens erfrecht door broer door t samenstel aan rechtshandeling
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  woensdag 4 juli 2018 @ 02:51:32 #45
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180227347
Te snel gereageerd. Kutsituatie.. dr zijn leukere dingen om over na te denken maar ik snap je volledig dat je en je pa dit nog even willen regelen :/

Optimaal gebruik maken van schenkingen, misschien wat dure spullen cash kopen voor jullie?


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 44% gewijzigd door Kamelenteen op 04-07-2018 03:11:48 ]
  woensdag 4 juli 2018 @ 08:04:25 #46
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_180229371
Mensen die denken dat de belastingdienst een FBI achtige organisatie is :')

Ze hebben daar zoveel mankracht tekort alleen de grote vissen hebben last van de belastingdienst.
pi_180229992
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 02:51 schreef Kamelenteen het volgende:
Te snel gereageerd. Kutsituatie.. dr zijn leukere dingen om over na te denken maar ik snap je volledig dat je en je pa dit nog even willen regelen :/

Optimaal gebruik maken van schenkingen, misschien wat dure spullen cash kopen voor jullie?


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hij vroeg om normale legale tips, niet om dit soort idioterie
pi_180230002
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:04 schreef RamboDirk het volgende:
Mensen die denken dat de belastingdienst een FBI achtige organisatie is :')

Ze hebben daar zoveel mankracht tekort alleen de grote vissen hebben last van de belastingdienst.
nou nee hoor, ze komen echt wel vragen om uitleg als het saldo bij overlijden significant lager is dan op 1 januari
pi_180230417
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:11 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

hij vroeg om normale legale tips, niet om dit soort idioterie
Zij* ;)

Zonder te grappen. Als mijn vader nog kon lopen had dit nog best een idee kunnen zijn. Maar als hij niet eens kan lopen is naar het casino gaan wat lastig. Ach, in september zijn zowel mijn broer als ik jarig dus dat kan een leuk cadeau worden.

Over het idee om mij een hogere vrijstelling te geven, ik sta niet te springen om een langere periode (+-75000/2000=30 jaar) jaarlijks een bedrag aan mijn broer over te moeten maken.

Ik ga denk ik contact opnemen met de partij die hierboven ergens gelinkt werd om te kijken of zij naast die vrijstelling nog wat weten. Kijk als zij alleen als tussenpartij de verhoogde vrijstelling noemen en de algemene erfvrijstelling dan ga ik liever direct naar de notaris om wat kosten uit te sparen.
pi_180234282
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:42 schreef Jaarsma93 het volgende:

[..]

Zij* ;)

Zonder te grappen. Als mijn vader nog kon lopen had dit nog best een idee kunnen zijn. Maar als hij niet eens kan lopen is naar het casino gaan wat lastig. Ach, in september zijn zowel mijn broer als ik jarig dus dat kan een leuk cadeau worden.

Over het idee om mij een hogere vrijstelling te geven, ik sta niet te springen om een langere periode (+-75000/2000=30 jaar) jaarlijks een bedrag aan mijn broer over te moeten maken.

Ik ga denk ik contact opnemen met de partij die hierboven ergens gelinkt werd om te kijken of zij naast die vrijstelling nog wat weten. Kijk als zij alleen als tussenpartij de verhoogde vrijstelling noemen en de algemene erfvrijstelling dan ga ik liever direct naar de notaris om wat kosten uit te sparen.
die jaarlijkse som naar je broer overmaken moet je ook helemaal niet doen, maar daar is nou juist een notaris voor, daarmee bespreek je hoe je dat recht kunt trekken als de erfenis vrij komt (schenking op papier, testament of wat dan ook). Ik zou echt niet eerst naar zo'n estate planner gaan, je hoeft geen plan te maken voor een aantal jaren, je moet nu als de sodemieter zorgen dat de boel in gang gezet wordt. Bij mijn schoonmoeder had ik echt letterlijk pas een paar dagen voor haar overlijden bij de bank geregeld dat ik voor haar rekening gemachtigd was. De tijd kan je echt zomaar inhalen, we wisten dat ze niet meer thuis zou komen, waren druk aan het regelen dat ze de dag erna vanuit het ziekenhuis naar het hospice zou gaan en ze piepte er zo tussenuit.
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:26:24 #51
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180237526
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:11 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

hij vroeg om normale legale tips, niet om dit soort idioterie
Wat nou idioterie? Bovendien, dat is hoe ik het wellicht zou doen. Ik, de persoon die deze woordjes hier neertypt, die rustig naar een andere supermarkt koopt omdat ie daar een paar knaken bespaart op zn boodschappen. Ik, die geen moeite heeft om XX000 euro belastingbesparing te realiseren voor zn naasten, mocht dat mogelijk zijn in een paar uurtjes ;)

Maar het ging niet om mij, maar om de topicstarter.Hij Zij wil belasting zoveel mogelijk ontwijken.. dan kom je op die 'idioterie' en creatief denken. En dan kun je het beter creatief en enigzins controleerbaar en aannemelijk verpakt hebben, dan opeens een halve ton opgenomen te hebben dat spoorloos verdwenen is heel toevallig net voor een overlijden. Daar zullen vragen over kunnen komen, over een eventuele gefingeerde 'casinoverslaving' met pintransacties in het casino uiteraard ook, maar dan kun je wat makkelijker zeggen 'ja, we hebben het nagekeken op de bankafschriften en hij ging weleens naar het casino de laatste tijd. We hebben ook wat fiches gevonden in zn colbertje'.

In het casino wordt gegokt, verloren, gewonnen en heb je dus grote geldstromen waar de fiscus verder geen zicht op heeft. Belastingvrij ook nog eens! En rara, wat kun je met onzichtbare geldstromen? Juist, iemand nog eens wat toeschuiven zonder dat de fiscus daar van weet. En nu is dat geld dus gewoon verloren in een casino. Een dagelijkse gebeurtenis en niet/nauwelijks te controleren of dat klopt. Daarom dus wel even IN het casino pinnen, is daar geen discussie over dat je daar geweest bent.

Idioterie is het dat een dode zijn geld waar ie zn hele leven voor heeft gespaard en ook al belasting over heeft betaald, alsnog voor een deel aan de belastingdienst af mag dragen omdat ie het niet over de balk heeft geflikkerd maar voor zn kinderen heeft gespaard :(

[ Bericht 13% gewijzigd door Kamelenteen op 04-07-2018 15:55:59 ]
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:52:58 #52
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180238153
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:12 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

nou nee hoor, ze komen echt wel vragen om uitleg als het saldo bij overlijden significant lager is dan op 1 januari
Dus moet je daar een verklaring voor hebben. Creatief denken, kan helpen daarbij. Fiscalisten en dergelijk doen niet anders voor hun klanten. Dag in, dag uit.
  woensdag 4 juli 2018 @ 16:08:22 #53
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_180238524
De vraag van TS ziet op ontwijking. Niet op ontduiking, dat kan namelijk naast een boete ook nog strafbaar zijn, sla de AWR er eens op na. En jouw ideeën zijn puur ontduiking, vandaar dat je terecht gewezen wordt.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_180238675
Sterkte. Wat dubbel allemaal.

Nog een praktische tip : zorg dat één van jullie mederekinghouder wordt van je vader. Als hij dan is overleden, kan je gewoon bij de rekening blijven komen en kan je de belangrijkste eerste dingen betalen.
Somebody that I used to know
  woensdag 4 juli 2018 @ 16:19:09 #55
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180238701
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:08 schreef Kopstoot het volgende:
De vraag van TS ziet op ontwijking. Niet op ontduiking, dat kan namelijk naast een boete ook nog strafbaar zijn, sla de AWR er eens op na. En jouw ideeën zijn puur ontduiking, vandaar dat je terecht gewezen wordt.
Wat niet weet, wat niet deert. En laat de belastingdienst het maar bewijzen; gaat ze niet lukken. Tenzij te opvallend, te excessieve bedragen. Dus je moet niet opeens 50k gaan opnemen in het casino maar kleinere bedragen.

Maar wie wou de belastingdienst eigenlijk bekeuren? Kan een dode een boete opgelegd krijgen?

Mij ging het om het 'idioterie' en daar valt ook belastingontduiking voor mij niet onder. Maar ja, ik loop ook gewoon door rood bij een stoplicht als me dat beter uitkomt dus ik ben niet zo'n brave burger die de wet trouw volgt op zn tijd ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Kamelenteen op 04-07-2018 16:43:11 ]
  woensdag 4 juli 2018 @ 17:07:36 #56
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_180239557
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 06:29 schreef bonke het volgende:

[..]

zelfs daar kan je tegenwoordig al een boete voor krijgen
haal je meer van de bank waarvan de belasting denkt "hmmm dat doet ie anders nooit " dan gaan ze er vanuit dat je iets wil ontwijken :)
Dan is ie gewoon het laatste half jaar naar de keileweg geweest.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_180243963
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:26 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Wat nou idioterie? Bovendien, dat is hoe ik het wellicht zou doen. Ik, de persoon die deze woordjes hier neertypt, die rustig naar een andere supermarkt koopt omdat ie daar een paar knaken bespaart op zn boodschappen. Ik, die geen moeite heeft om XX000 euro belastingbesparing te realiseren voor zn naasten, mocht dat mogelijk zijn in een paar uurtjes ;)

Maar het ging niet om mij, maar om de topicstarter.Hij Zij wil belasting zoveel mogelijk ontwijken.. dan kom je op die 'idioterie' en creatief denken. En dan kun je het beter creatief en enigzins controleerbaar en aannemelijk verpakt hebben, dan opeens een halve ton opgenomen te hebben dat spoorloos verdwenen is heel toevallig net voor een overlijden. Daar zullen vragen over kunnen komen, over een eventuele gefingeerde 'casinoverslaving' met pintransacties in het casino uiteraard ook, maar dan kun je wat makkelijker zeggen 'ja, we hebben het nagekeken op de bankafschriften en hij ging weleens naar het casino de laatste tijd. We hebben ook wat fiches gevonden in zn colbertje'.

In het casino wordt gegokt, verloren, gewonnen en heb je dus grote geldstromen waar de fiscus verder geen zicht op heeft. Belastingvrij ook nog eens! En rara, wat kun je met onzichtbare geldstromen? Juist, iemand nog eens wat toeschuiven zonder dat de fiscus daar van weet. En nu is dat geld dus gewoon verloren in een casino. Een dagelijkse gebeurtenis en niet/nauwelijks te controleren of dat klopt. Daarom dus wel even IN het casino pinnen, is daar geen discussie over dat je daar geweest bent.

Idioterie is het dat een dode zijn geld waar ie zn hele leven voor heeft gespaard en ook al belasting over heeft betaald, alsnog voor een deel aan de belastingdienst af mag dragen omdat ie het niet over de balk heeft geflikkerd maar voor zn kinderen heeft gespaard :(
ts had het over legaal he.
pi_180244031
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:19 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Wat niet weet, wat niet deert. En laat de belastingdienst het maar bewijzen; gaat ze niet lukken. Tenzij te opvallend, te excessieve bedragen. Dus je moet niet opeens 50k gaan opnemen in het casino maar kleinere bedragen.

Maar wie wou de belastingdienst eigenlijk bekeuren? Kan een dode een boete opgelegd krijgen?

Mij ging het om het 'idioterie' en daar valt ook belastingontduiking voor mij niet onder. Maar ja, ik loop ook gewoon door rood bij een stoplicht als me dat beter uitkomt dus ik ben niet zo'n brave burger die de wet trouw volgt op zn tijd ;)
Ja, en die 50k duikt dan vervolgens weer op bij de kinderen. En dan? Erfbelasting wordt trouwens van de verkrijger geheven ;)
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:16:58 #59
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180244476
quote:
9s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

ts had het over legaal he.
Ja, geld achterhouden van de belasting is idd illegaal als je een beetje creatief doet.
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:58 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja, en die 50k duikt dan vervolgens weer op bij de kinderen. En dan? Erfbelasting wordt trouwens van de verkrijger geheven ;)
Die kinderen moeten het dan ook niet direct op dr bank storten, maar gewoon lekker cash uitgeven aan leuke dingen of dingen die niet zo makkelijk zijn te controleren. Of gewoon in een kluisje bij de bank gooien of.. of.. Je moet jezelf niet in de kijker spelen natuurlijk zodat het extreem opvalt. Maar dat dakkapelletje op het dak, die keuken- of badkamerverbouwing of die extra vakantie.. daar komt de fiscus echt niet achter als je dat deels contant afrekent.

Wordt idd geheven bij de verkrijger. Van een dode kun je geen belasting meer heffen, want dat betaalt ie toch nooit. Da's een van de mooie dingen aan doodgaan: eindelijk ben je af van de bemoeizucht van de (r)overheid. Maar dan was het nog steeds zijn gespaarde geld dat niet volledig bij zn nabestaanden terecht komt omdat zij erover moeten betalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kamelenteen op 04-07-2018 21:32:41 ]
pi_180245869
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:16 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Ja, geld achterhouden van de belasting is idd illegaal als je een beetje creatief doet.

[..]

Die kinderen moeten het dan ook niet direct op dr bank storten, maar gewoon lekker cash uitgeven aan leuke dingen of dingen die niet zo makkelijk zijn te controleren. Of gewoon in een kluisje bij de bank gooien of.. of.. Je moet jezelf niet in de kijker spelen natuurlijk zodat het extreem opvalt. Maar dat dakkapelletje op het dak, die keuken- of badkamerverbouwing of die extra vakantie.. daar komt de fiscus echt niet achter als je dat deels contant afrekent.

Wordt idd geheven bij de verkrijger. Van een dode kun je geen belasting meer heffen, want dat betaalt ie toch nooit. Da's een van de mooie dingen aan doodgaan: eindelijk ben je af van de bemoeizucht van de (r)overheid. Maar dan was het nog steeds zijn gespaarde geld dat niet volledig bij zn nabestaanden terecht komt omdat zij erover moeten betalen.
als je dan gaat frauderen doe het dan meteen goed.

Kijk, ik weet ook wel hoe de bd ervoor staat en de kans dat je er mee weg komt vrij hoog is. Ze zijn echter ook niet gek. Als pa veel geld had bij zijn meeste recente Ib aangifte en bij zijn overlijden niet meer is dat een dingetje. Combineert dat met een zoon die ineens een dakkapel laat zetten zonder dat zijn vermogen afneemt...

Als ze willen is het makkelijk om zulke dingen in elkaar te zetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')