Twee weken geleden begon vier jaar geleden het WK in Brazilië met de wedstrijd Brazilie-Kroatie.
Zelf denk ik met enige weemoed terug aan die tijd, natuurlijk wegens de prestaties van oranje, maar ook omdat ik in de 2 maanden voorafgaand aan dat WK stage liep in het land, en dus van dichtbij heb meegemaakt hoe men in dat land uitkeek naar het WK, hoe men er mee bezig was, etc.
Natuurlijk kun je iets als dit mijlen ver van tevoren aan zien komen, maar toch frustreert het me : Zo veel geld, energie is er destijds in gestoken, maar er zal nooit meer iets noemenswaardigs gebeuren met/in de prachtige stadions die voor het WK2014 zijn gebouwd.
Het allermooiste stadion, het Maracana stadion. Vanaf het strand van Rio de Janeiro zie je al de contouren van dit imposante bouwwerk, met veel prestige volledig gerenoveerd voor een wedstrijd of 7, 4 jaar geleden:
![MuHF8FQ.jpg]()
Niemand lijkt zich nog te bekommeren om het wereldberoemde stadion, dat voor het WK van 2014 en de Spelen van dit jaar op kosten van de Braziliaanse belastingbetaler nog voor 400 miljoen euro werd gerenoveerd. Op de tribunes ontbreken 7000 stoeltjes, opgeslagen meubilair rot weg in de catacomben van het stadion, her en der zitten gaten in de muren, ramen en deuren hangen los en het gras is droog en dor. Tientallen wilde straatkatten hebben bezit genomen van de plek waar nog maar vier jaar geleden de WK-finale werd gespeeld.
Zo gaat het leven nu eenmaal, dingen gaan voorbij. Maar wat een desillusie moet het toch zijn geweest voor al die Brazilianen.Zit je dan 4 jaar later met je goeie gedrag, iedereen is dat hele toernooi straal vergeten..
Dit topic is een kopie van een topic over Zuid Afrika :
KLB / Zuid Afrika 4 jaar later. Voor Brazilië geldt natuurlijk nog dat het Maracana ook nog gebruikt is voor de Olympische Zomerspelen van 2016. Het maracana is niet het enige stadion dat al is verpauperd. Het Corinthians stadion staat al op instorten. Het stadion in Brasilia (waar Nederland de troostfinale tegen Brazilië speelde) wordt nu gebruikt als opslagplaats voor stadsbussen
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Klacht: Dat de wereld dit eigenlijk maar gewoon accepteert