abonnement Unibet Coolblue
pi_180085767
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Inductie is bijna net zo fijn als gas
Zodra je het moet schoonmaken een stuk fijner dan gas :P
pi_180085785
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 19:10 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Dat klinkt in ieder geval heel bemoedigend. Bijna net zo fijn of fijner dan gas lees ik hier van ervaringsdeskundigen.

Hoe zit het met de energierekening? Zien jullie de elektriciteitsmeter op hol slaan als je kookt?
Dat valt reuze mee, je gebruikt niet alle pitten tegelijk op volle kracht en kookt niet 24/7 neem ik aan? :P

Gasverbruik van koken is overigens ook maar zo'n 35m3 gas per jaar, gemiddeld.
Dat zijn geen bedragen die er inhakken.

Verwarmen van je woning is veruit het duurst.
pi_180085929
neuh, ik ben geen kok van beroep. Ik kook vaak liefst iets waar ik twee keer van kan eten, eventueel door er iets aan te variëren, een keer "al dat werk" van schoonmaken en snijden (wat voor een dubbele hoeveelheid net zo veel tijd kost als voor een klein beetje groente), en een of twee dagen later opwarmen op een dag dat ik zelf al gaar uit mijn werk kom.
Dus daar zal ik niet wakker van hoeven liggen, maar ik vroeg me af of er ergens ooit een vergelijkend onderzoek was gedaan naar de kosten van de verschillende kookwijzen.
pi_180089463
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 17:35 schreef RobinOok het volgende:
Als een oude pan het al doet, dan doet ie het volgens mij inefficient. Kost meer stroom, duurt langer om warm te worden, etc.
Dat er kromme pan minder goed in staat is de energie te discipelen is waar. Dus het maximale vermogen waarmee je kunt koken zal bij een slechte pan lager zijn. Dat de efficiëntie afneemt, klopt echter niet (op wat minimale alleen in het laboratorium meetbare verschillen na). Het door het fornuis opgenomen vermogen neemt ongeveer evenredig af als de pan minder energie opneemt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_180091888
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Bijna alle pannen zijn tegenwoordig geschikt voor inductie. Het staat gewoon op de pan en op de verpakking.
Dat vond ik nog vies tegenvallen! Als je vluchtig langs de schappen kijkt staat er overal “geschikt voor alle warmtebronnen” op ja. Als je iets beter kijkt staat er heel vaak in minuscule lettertjes onder “behalve inductie”... :N
pi_180091951
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat vond ik nog vies tegenvallen! Als je vluchtig langs de schappen kijkt staat er overal “geschikt voor alle warmtebronnen” op ja. Als je iets beter kijkt staat er heel vaak in minuscule lettertjes onder “behalve inductie”... :N
Heb pas bij de Blokker nieuwe pannen gekocht voor m'n inductieplaat (die nog niet geplaatst is haha), geen probleem mee gehad.
pi_180095823
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:25 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Wat een onzin! Je tilt een pan gewoon op als je denkt dat ie te heet wordt cq schuift hem even aan de kant. Echt nul excuses voor gecremeerd eten.

Inductie werkt gewoon net als gas. Klaar.
Dat is niet waar, inductie is op een lage stand inderdaad al hel snel heet.

Zolang je goed oplet verbrand er niks, maar dat het het zelfde is als koken op gas is totale onzin.
  donderdag 28 juni 2018 @ 07:53:16 #33
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180096042
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 07:30 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dat is niet waar, inductie is op een lage stand inderdaad al hel snel heet.

Zolang je goed oplet verbrand er niks, maar dat het het zelfde is als koken op gas is totale onzin.
Nou nou je overdrijft nogal. Pit op een lage stand laat je boel echt niet aanbranden hoor. Maar goed dit wordt zo'n welles-nietes discussie die nergens goed voor is. Als je ook maar een klein beetje affiniteit hebt met eten bereiden dan is het allemaal niet zo spannend. Ff in het boekje kijken welke stand voor welk doel ze aanraden en je hebt het zo in de vingers. Het blijft een pan op een warmtebron, geen rocket science.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180096585
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 07:30 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dat is niet waar, inductie is op een lage stand inderdaad al hel snel heet.

Zolang je goed oplet verbrand er niks, maar dat het het zelfde is als koken op gas is totale onzin.
Ik had het over inductie op hoge stand (die dus alleen geschikt is voor water koken).

Inductie op lage stand geeft juist heel weinig energie in de pan. Standje 1 is minder dan het kleinste gaspitje met vlamverdeler.

De schaal is gewoon groter bij inductie. De hoogste stand is heter dan gas, de laagste stand is koeler.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180096604
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 08:53 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik had het over inductie op hoge stand (die dus alleen geschikt is voor water koken).

Inductie op lage stand geeft juist heel weinig energie in de pan. Standje 1 is minder dan het kleinste gaspitje met vlamverdeler.

De schaal is gewoon groter bij inductie. De hoogste stand is heter dan gas, de laagste stand is koeler.
Mijn ervaring ook.
Kook inmiddels 13 jaar op inductie. Wil niet anders.
  donderdag 28 juni 2018 @ 09:04:27 #36
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180096775
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:24 schreef RobinOok het volgende:
Staat gewoon onderop de pan of ie geschikt is voor inductie: drie ellen.


[ afbeelding ]

Drie ellen, dat had ik er nog nooit in gezien.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 28 juni 2018 @ 09:21:34 #37
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_180097008
Wij hadden een set koekepannen van Tefal, nieuw gekocht maar ze hebben geen lang leven gehad. Met zo'n rode stip in het midden. Veel geld gekost, nooit meer.

En nu hebben we een simpele set van de Action nota bene, die prima bevalt ^O^ (is ook van dat marblespul zag ik net toen ik ze opzocht :D ). Ze hebben er ook een steelpan, een grillpan en een wok van, meen ik.

Kookpannen zijn stalen pannen met glazen deksels, geen idee wat voor merk maar het werkt prima. Wij waren ook geen inductie gewend maar inmiddels is het geen probleem meer. Doseren werkt misschien nog wel fijner dan met gas. Wij hebben een kookplaat met 9 standen plus boost (om heel snel iets aan de kook te brengen) en tussen elke 2 standen heb je nog een extra stand. Daardoor kun je heel goed doseren.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_180099976
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:24 schreef RobinOok het volgende:
Staat gewoon onderop de pan of ie geschikt is voor inductie: drie ellen.


[ afbeelding ]

Verder zou ik altijd voor colledig metalen pannen gaan, die gaan je leven mee en blijven mooi.

Of bedoelde je dat je op zoek bent naar koekenpannen? *O*
Dit, de meeste pannen werken prima op inductie. Verder zou ik geen anti-aanbakpannen kopen, maar leren koken met goede volledig metalen pannen zoals Robin zegt.

Waarom? Met inductie wordt de pan vrij snel nogal heet, de anti-aanbaklaag kun je daarmee kapot stoken. Dat is ongezond en je dure pan moet je regelmatig vervangen. Een geseasonede stalen pan gaat een leven lang mee, ook op inductie.

Verder werkt inductie ongeveer zoals gas, het reageert snel. En water koken gaat zelfs extreem snel. je zult zeker niet hoeven te leren koken. Het is gewoon gewoon. De pan wordt iets sneller heet, dus je kunt als je echt te hard gaat wat verbranden. Maar gecremeerd voedsel... als je dat vaker dan 2x gebeurt ligt dat niet aan de inductieplaat.

De reden dat mensen zeggen dat je nieuwe pannen moet hebben is omdat pannen krom kunnen trekken op gas. Dat merk je dan op het formuis niet, maar op inductie wel. Dat kan de afstand zorgen dat de plaat gaat schakelen enzo. Als de pan mooi vlak blijft staan zonder wiebel dan is het gewoon ok (ervan uitgaande dat de bodem geschikt is voor inductie).
Whatever...
pi_180100644
Mijn vader is meerdere malen met dezelfde pannen gewisseld van inductie naar gas en via wederom inductie naar gas en ik gok dat een eventuele volgende switch naar inductie ook geen probleem gaat opleveren qua pannen.
  donderdag 28 juni 2018 @ 13:51:29 #40
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180101328
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 12:28 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Verder zou ik geen anti-aanbakpannen kopen, maar leren koken met goede volledig metalen pannen zoals Robin zegt.
Dat zeg ik niet he, als notoir teflonfan. :s)
pi_180101588
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 13:51 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet he, als notoir teflonfan. :s)
Ik wel, maargoed. Ik snap het wel. Zolang ze in orde zijn werkt het prima. Ik heb een hekel aan dat uiteindelijk de laag kapot gaat en zelfs afbladdert enzo. Tot die tijd werkt het. Eigenlijk zou teflon wel goed werken voor mij in alles wat geen koekenpan is...
Whatever...
pi_180115733
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 12:28 schreef Spanky78 het volgende:

De reden dat mensen zeggen dat je nieuwe pannen moet hebben is omdat pannen krom kunnen trekken op gas. Dat merk je dan op het fornuis niet, maar op inductie wel. Dat kan de afstand zorgen dat de plaat gaat schakelen enzo. Als de pan mooi vlak blijft staan zonder wiebel dan is het gewoon ok (ervan uitgaande dat de bodem geschikt is voor inductie).
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 13:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn vader is meerdere malen met dezelfde pannen gewisseld van inductie naar gas en via wederom inductie naar gas en ik gok dat een eventuele volgende switch naar inductie ook geen probleem gaat opleveren qua pannen.
Ik heb mijn oude pannen uitgegraven (vanwege de ombouw van de keuken staan overal dozen en tassen waarvan de inhoud mij inmiddels onbekend is), en naar de bodem gekeken. Daar staan inderdaad 3 ellen op, en de bodem lijkt vlak, de pan blijft staan zonder wiebel. Maar met een liniaal over de middellijn van de bodem zie ik een millimeter licht tussen bodem en liniaal, d.i. de bodem is niet absoluut vlak, maar in het midden iets verhoogd (niet bol maar hol van de bodem uitgezien). Als ik niet de middellijn pak, zijn andere delen wel exact vlak.

Kan ik die pan nog gebruiken of moet ik nieuwe kopen?
Is er een manier om het te testen, bijvoorbeeld water er in proberen te koken, of gaat mijn inductieplaat kapot als de pan niet goed is?
pi_180116167
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 07:30 schreef la_perle_rouge het volgende:
De pan blijft dus staan zonder wiebel.
Dan moet het goed zijn.

Bij gewiebel kun je het glas bekrassen, en de sensormagneet kan vanwege de afstand niet reageren als je pech hebt. Dan werkt het niet.

Gewoon testen, plaat gaat er.niet van kapot.
Whatever...
  Moderator vrijdag 29 juni 2018 @ 12:55:57 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180121081
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik heb helaas nog geen ervaring met koken op inductie, dat is nog toekomstmuziek.
Niet mijn genre...
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')