abonnement Unibet Coolblue
pi_180008477
Wij krijgen die brieven/kaarten ook, maar gewoon op adres,
Lijkt me dat dat minder kwaad bloed zet bij de mensen.
Die makelaars ruiken geld, prijzen zijn hier in een jaar tijd met 25% gestegen, en de flats staan maar een paar maanden te koop.
  zondag 24 juni 2018 @ 16:43:33 #27
51385 baskick
Juist ja!
pi_180015679
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:06 schreef halfway het volgende:

[..]

Ja maar het is volgens mij nu zo, heb ik daar toestemming voor gegeven?
Toestemming is maar 1 van de 6 gronden waarop gegevens verwerkt mogen worden, hè. Zou dit kunnen onder gerechtvaardigd belang?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180016546
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:39 schreef paulowna het volgende:
Wij krijgen die brieven/kaarten ook, maar gewoon op adres,
Lijkt me dat dat minder kwaad bloed zet bij de mensen.
Die makelaars ruiken geld, prijzen zijn hier in een jaar tijd met 25% gestegen, en de flats staan maar een paar maanden te koop.
De makelaars merken dat er minder aanbod is en dus vangen ze minder courtage.. (minder aanbod = minder verkopen). Die merken de schaarste op de markt dus echt wel in hun portemonnee..
dag
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 17:32:35 #29
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_180017160
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 16:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ben je lid van de vereniging Eigen Huis? Die verkoopt lidmaatschapsgegevens. Het was voor ons zelfs reden het lidmaatschap op te zeggen.
Met een aantal maanden eens opzeggen. Zodra de aannemer alles af heeft gemaakt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_180018125
Ik sta als zzp’er ingeschreven en werd laaatst door een investeringsmaatschappij gebeld of we ons huis willen verkopen. Ben niet eens de eigenaar van het huis :’)
  zondag 24 juni 2018 @ 18:06:33 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180018177
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:04 schreef electronique het volgende:
Ik sta als zzp’er ingeschreven en werd laaatst door een investeringsmaatschappij gebeld of we ons huis willen verkopen. Ben niet eens de eigenaar van het huis :’)
Was lachen geworden als je "ja" had gezegd :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180019214
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 16:43 schreef baskick het volgende:

[..]

Toestemming is maar 1 van de 6 gronden waarop gegevens verwerkt mogen worden, hè. Zou dit kunnen onder gerechtvaardigd belang?
^O^
En indien je bezwaar hebt kan je dit bij het bedrijf indienen, waarbij je bezwaar belangrijker is dan het gerechtvaardigde belang.
pi_180019981
Niets bijzonders komt hier ook regelmatig voor.

zowel van makelaars als huizenkopers.
pi_180021513
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 16:43 schreef baskick het volgende:

[..]

Toestemming is maar 1 van de 6 gronden waarop gegevens verwerkt mogen worden, hè. Zou dit kunnen onder gerechtvaardigd belang?
Gerechtvaardigd belang is als het noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld de personeelsadministratie of een afleveradressenbestand bij een transportbedrijf.
Een bestand van random huiseigenaren lijkt mij niet noodzakelijk om makelaardij te bedrijven.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 24 juni 2018 @ 22:50:06 #35
51385 baskick
Juist ja!
pi_180024521
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:34 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Gerechtvaardigd belang is als het noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld de personeelsadministratie of een afleveradressenbestand bij een transportbedrijf.
Een bestand van random huiseigenaren lijkt mij niet noodzakelijk om makelaardij te bedrijven.
Het werven van nieuwe klanten lijkt me vrij essentieel voor het voortbestaan van een onderneming. Artikel 6 en overweging 47 (specifiek over direct marketing), maar jij lijkt er anders over te denken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180025069
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:50 schreef baskick het volgende:

[..]

Het werven van nieuwe klanten lijkt me vrij essentieel voor het voortbestaan van een onderneming. Artikel 6 en overweging 47 (specifiek over direct marketing), maar jij lijkt er anders over te denken?
Dan zou elk bedrijf op elke manier nieuwe klanten mogen werven zonder toestemming van die klanten?
dag
pi_180026273
Bij gerechtvaardigd belang moet je eerder denken aan camerabewaking. Personeelsadministratie is een wettelijke verplichting en een adressenbestand gebruik je om een overeenkomst op te volgen.

On topic: dit lijkt mij niet legaal omdat niet aan het principe van doelbinding wordt voldaan. De persoonsgegevens worden voor een geheel ander doel gebuikt dan waarvoor ze zijn verzameld en dat is niet conform de AVG.
pi_180027234
Steeds meer mensen verkopen hun huis zonder makelaar, die heb je helemaal niet nodig en kost geld, afdingen doen makelaars niet eens meer.
Mijn ouders kregen zelfs een keer zon iemand aan de deur, me vader zei 50.000 boven op en ik denk na, zijn reactie ok! kom over twee weken terug.

Wij zo -O- zielig geval, als je inkomsten wilt zoek dan een baan.
Interessant he ?
pi_180028392
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:50 schreef baskick het volgende:

[..]

Het werven van nieuwe klanten lijkt me vrij essentieel voor het voortbestaan van een onderneming. Artikel 6 en overweging 47 (specifiek over direct marketing), maar jij lijkt er anders over te denken?
In dat geval zou zo ongeveer alles wat Facebook verzamelt en bewaart onder gerechtvaardigd belang vallen. Is immers allemaal essentiëel voor het verdienmodel.


quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 00:44 schreef Harmankardon het volgende:
Bij gerechtvaardigd belang moet je eerder denken aan camerabewaking. Personeelsadministratie is een wettelijke verplichting en een adressenbestand gebruik je om een overeenkomst op te volgen.

Ja, nu je het zegt... Vreemd genoeg stel de Autoriteit persoonsgegeven zelf dat personeeladministratie een geval van gerechtvaardigd belang is: [url=
https://autoriteitpersoon(...)aardigd-belang-6330] https://autoriteitpersoon(...)vaardigd-belang-6330[/url]

Wellicht betreft dit delen van de personeelsadministratie die niet verplicht zijn, bijvoorbeeld wie welke cursus gevolgd heeft.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_180028394
Bij nader inzien denk ik dat er geen sprake is van de essentiële relevante en passende verhouding (eveneens overweging 47).

quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 02:40 schreef Zwolsboy het volgende:
Wij zo -O- zielig geval, als je inkomsten wilt zoek dan een baan.
Het ís een baan :')

[ Bericht 76% gewijzigd door baskick op 25-06-2018 07:29:09 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 25 juni 2018 @ 07:23:55 #41
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_180028432
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 16:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Voor de zekerheid al een klacht ingediend bij de autoriteitpersoonsgegevens en de brief bewaard voor bewijs materiaal :7
:')
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_180029429
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 16:43 schreef baskick het volgende:

[..]

Toestemming is maar 1 van de 6 gronden waarop gegevens verwerkt mogen worden, hè. Zou dit kunnen onder gerechtvaardigd belang?
Lijkt mij heel sterk dat commerciële doeleinden ooit kunnen vallen onder gerechtvaardigd belang...
pi_180031993
Jank toch niet zo man. Het is toch niet zo raar dat er bedrijven zijn die brieven in doen om van hun diensten gebruikt te maken? En in principe zou je er zelf ook van kunnen profiteren door je huis nu te verkopen. Begrijp het wel vanuit de makelaar z'n kant.

Weggooien kost je hoogstens 10 sec.
Facts don't care about your feelings
pi_180032452
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Jank toch niet zo man. Het is toch niet zo raar dat er bedrijven zijn die brieven in doen om van hun diensten gebruikt te maken? En in principe zou je er zelf ook van kunnen profiteren door je huis nu te verkopen. Begrijp het wel vanuit de makelaar z'n kant.

Weggooien kost je hoogstens 10 sec.
principes hebben is ook mooi. Je schouders ophalen omdat een bedrijf iets doet wat waarschijnlijk niet meer mag is wel lamlendig. :D
pi_180033632
Ik wilde ook een soortgelijk topic aanmaken, maar dan voor een auto.
Wij kregen met ons bedrijf een brief van een auto inkoop bedrijf of we onze bedrijfsbus wilde verkopen.
In de brief stond onze bedrijfsnaam met adres, en ook het kenteken van de betreffende bus.

Het was een RDW erkend bedrijf dus ze kunnen bij de gegevens, maar mij lijkt het niet dat ze zomaar hier gebruik van mogen maken op deze manier?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_180033696
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

principes hebben is ook mooi. Je schouders ophalen omdat een bedrijf iets doet wat waarschijnlijk niet meer mag is wel lamlendig. :D
Ik vraag me dus af of zoiets niet mag, omdat het kadaster gewoon openbaar is. Ik krijg ook telefoontjes om prive te investeren omdat ze mijn bedrijfsgegevens van de KvK hebben gehaald.
Facts don't care about your feelings
pi_180045062
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 09:11 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Lijkt mij heel sterk dat commerciële doeleinden ooit kunnen vallen onder gerechtvaardigd belang...
Direct marketing is wel toegestaan en wanneer je hier geen prijs op stelt, kan je bezwaar indienen.
Zie ook https://autoriteitpersoon(...)en/recht-van-bezwaar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door snabbi op 25-06-2018 21:27:14 ]
pi_180047325
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:21 schreef snabbi het volgende:

[..]

Direct marketing is wel toegestaan en wanneer je hier geen prijs op stelt, kan je bezwaar indienen.
Zie ook https://autoriteitpersoon(...)en/recht-van-bezwaar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat geldt dus voor organisaties waar je klant bij bent. Niet voor doorverkochte of gespiderde info
dag
pi_180049487
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:23 schreef Peter het volgende:

[..]

dat geldt dus voor organisaties waar je klant bij bent. Niet voor doorverkochte of gespiderde info
Ik wil best even kijken vanuit een advocaat van de duivel hoever we komen hoor:

(111) ... of wanneer het gaat om een doorgifte uit een bij de wet ingesteld register dat bedoeld is voor raadpleging door het publiek of personen met een gerechtvaardigd belang. In laatstgenoemd
geval mogen bij een dergelijke doorgifte niet alle van de in dit register opgenomen persoonsgegevens of categorieën van gegevens worden verstrekt; wanneer een register bedoeld
is voor raadpleging door personen met een gerechtvaardigd belang, mag de doorgifte slechts
plaatsvinden op verzoek van deze personen of wanneer de gegevens voor hen zijn bestemd, waarbij ten volle rekening wordt gehouden met de belangen en de grondrechten van de betrokkene.

1) Bij het kadaster is er sprake van bij de wet ingesteld register etc.
2) Een makelaar is een partij met een gerechtvaardigd belang inzake de verhandeling van de onroerende zaken
3) Er staat expliciet dat de registratie niet alle persoonsgegevens of categorien mogen worden verwerkt. In het kader van de prijsvergelijking van een taxateur zou je dus bijv vanuit het gerechtvaardigde belang wel de prijs van het object mogen verwerken, maar in het kader van de direct marketing niet. Aangezien er staat niet alle, zegt het niet dat er niet 'niks' verwerkt mag worden.
4) De verwerking mag alleen plaatsvinden met toestemming OF wanneer het voor henzelf bestemd is. Met direct marketing is het voor henzelf bestemd.

Vanuit bovenstaande redenering zie ik nog niet waarom een makelaar het register niet mag raadplegen met als doeleinde het gerechtvaardigde belang voor de direct marketing doeleinden en daarmee het voortbestaan van de makelaar [zoals ook uit de laatste zin van (47) is af te leiden] - waarbij indien bezwaar wordt gemaakt het fundamentele recht van de betrokkene zwaarder gewogen moet worden.
pi_180049607
Je klinkt als een marketeer die wat krom is recht probeert te lullen met onlogische redenaties.
'Een makelaar is een partij met een gerechtvaardigd belang inzake de verhandeling van de onroerende zaken' > Wat heeft die voor gerechtvaardigd belang bij mensen die hun huis niet willen verkopen en die zich daarvoor ook niet melden?
'De verwerking mag alleen plaatsvinden met toestemming OF wanneer het voor henzelf bestemd is. Met direct marketing is het voor henzelf bestemd.' > Het kadaster verwerkt voor henzelf. Direct marketing is juist bedoeld voor 'de ander', die wil je juist bereiken..

Maar goed, de geest van de wet is duidelijk, wachten is op de eerste boetes in deze gevallen :)
dag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')