Lijkt mij ook idd. Op een bepaald moment moet je kunnen vertrouwen op dat je diploma geldig is en blijft. Of je nou werkt of toch een opleiding gaat doen.quote:Op donderdag 28 juni 2018 01:09 schreef maan_man het volgende:
[..]
Niet alleen het feit dat ze een papieren exemplaar thuis hebben liggen. Maar jij kan ook niet zeggen: stop maar met die mbo-opleiding die jij bijna hebt afgerond. Jouw diploma is niet geldig. Dit moet eerst gecorrigeerd worden. Daarna mag jij weer op het mbo starten.
De tijd dat de helft van de scholen onder inspectie stond was vooral 2008/2009.quote:Op donderdag 28 juni 2018 00:42 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Alleen is het waaarschijnlijk (hopelijk) niet overal zo erg als op deze twee scholen.
de laatste mij bekende info (maar dat is via rooksignalen enzo) is dat ivm de explosieve groei van aanmeldingen op havo/vwo van Stella Maris, de nieuwbouw daarvoor gebruikt gaat worden en het vmbo voorlopig in Valkenburg blijft.quote:Op donderdag 28 juni 2018 12:01 schreef BekToBasic het volgende:
[..]
https://m.limburger.nl/cn(...)is-volgend-jaar-over ?
Wel een zooitje daar in Limburg, al die scholen gaan verhuizen of fuseren en de bron lijkt vmbo maastricht.
Maar VMBO Maastricht stond toch ook al een tijdje onder toezicht van de inspectie? Toch heeft het nog een tijd geduurd voordat er echt werd ingegrepen (en eigenlijk te laat), dus misschien is dat toezicht sowieso beperk of niet per se gericht op het controleren van procedures van de SE’s.quote:Op donderdag 28 juni 2018 12:04 schreef BekToBasic het volgende:
[..]
De tijd dat de helft van de scholen onder inspectie stond was vooral 2008/2009.
Dat kan betekenen dat de scholen nu echt verbeterd zijn, of dat de inspectie minder toezicht op heeft en er meer kans is dat een school een zooitje is.
Dat die examens Engels in de post kwijtgeraakt zijn lijkt me niet de schuld van de school though.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 16:44 schreef Ven1972 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)er-terecht~a53803f1/https://www.ad.nl/rotterd(...)aal-gezakt~abb4177a/
Weer een examendrama in Nederland,, nu in Rotterdam.
Waar gaat het allemaal heen met docenten en voortgezet onderwijs in Nederland. waar ook in paar jaren geleden ook examenfraude in Nederland is geweest.
Ik denk dat het met onze onderwijs nog wel slecht gesteld is na meer dan 30 jaar geleden, maar ook kwaliteit speelt er ook mee. Waarom hebben we dan niet eerder ingegrepen om zoveel drama's te besparen?
Van de week was er ook goot postzakken te zoek geweest van de examen Engels: https://www.ad.nl/binnenl(...)er-terecht~a53803f1/. Ze zijn weer terecht.
Ik geloof het ook dat op andere voorgezet onderwijsinstellingen misschien het geval dat er iets fout kunnen zijn gegaan. Enkele mensen hebben dan hun diploma minder waard als er toch examen niet volledig is volgens de regels is verlopen toch? Maar het is ook erg veel werk voor docenten en examinators om alle proefwerken, scriptie en examenboeken nakijken of er voor leerling voldoende is om geslaagd te worden. Er kan heel veel dingen fout gaan toch tijdens de examen of niet?
Aangezien een groot deel van de leerlingen blijkbaar WEL goed genoeg was voorbereid om te slagen vraag ik mij af of het echt aan de school ligt..quote:Op vrijdag 29 juni 2018 16:44 schreef Ven1972 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)er-terecht~a53803f1/https://www.ad.nl/rotterd(...)aal-gezakt~abb4177a/
Weer een examendrama in Nederland,, nu in Rotterdam.
Op basis van de leerlingenpopulatie kun je best een inschatting maken hoe hoog een slagingspercentage zou moeten zijn, ook tov andere scholen.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 16:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Aangezien een groot deel van de leerlingen blijkbaar WEL goed genoeg was voorbereid om te slagen vraag ik mij af of het echt aan de school ligt..
https://nos.nl/artikel/22(...)arring-keuzevak.htmlquote:20 vmbo-scholen overtreden examenregels door verwarring keuzevak
Het VMBO Maastricht is niet de enige school waar de examens niet volgens de regels zijn afgelegd, blijkt uit de reacties van docenten en schooldirecteuren uit het hele land op 'Maastricht'. Ook op andere vmbo-scholen zijn zaken gebeurd die niet deugen.
Zo hebben vmbo-leerlingen op twintig scholen meegedaan aan het centraal examen, terwijl ze volgens de regels bij voorbaat al gezakt waren. Dertig leerlingen bleken namelijk een te laag cijfer voor een keuzevak te hebben gehaald.
Minister Slob van Onderwijs heeft voor deze groep een 'hardheidsclausule' gebruikt, een speciale bevoegdheid om van de wet af te wijken. Hierdoor mochten de gedupeerde leerlingen toch een herexamen voor dat keuzevak doen, nadat ze het centraal examen al hadden gemaakt. Vandaag horen ze of ze op basis van dat herexamen alsnog een geldig diploma krijgen.
De betrokken scholen hadden ten onrechte scholieren met een 3 voor een keuzevak het centraal examen laten maken, terwijl daarvoor minimaal een 4 gehaald moet worden. Over de toepassing van nieuwe regels voor keuzevakken is op veel scholen verwarring ontstaan.
De minister vertelt dat de scholen onvoldoende doorhadden dat de regels waren gewijzigd:
'Ze hadden een drie, terwijl ze een vier hadden moeten hebben'
"Dit is een uiterst ongelukkige situatie waarvan leerlingen onnodig de dupe zijn geworden", schrijft een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs. De komende tijd gaat de onderwijsinspectie alle cijfers narekenen. Het is niet uitgesloten dat er dan meer leerlingen boven komen drijven met een 3 voor een keuzevak.
Precies een week geleden bleek uit onderzoek van de inspectie dat geen enkele examenkandidaat van VMBO Maastricht in mei aan het centraal schriftelijke eindexamen had mogen meedoen. Iedere kandidaat had voor ten minste één vak niet alle schoolexamens afgerond.
Alle uitslagen daar zijn door de inspectie, in samenspraak met de minister, ongeldig verklaard. Geen van de 354 leerlingen van het Sint-Maartenscollege en het Porta Mosana College krijgt een diploma.
De 'hardheidsclausule' is door betrokkenen in het vmbo gemeld bij de NOS. De afgelopen dagen kwamen meer reacties binnen, en meldingen van fouten en sjoemelen.
Zowel docenten als directeuren verklaarden dat zij "helemaal niet verbaasd waren" over wat er in Maastricht kon gebeuren. Maastricht is wel een extreem voorbeeld, zeggen ze, door de schaal waarop daar vakken niet waren getoetst. Het administratiesysteem van de schoolexamens bleek een gatenkaas.
De meldingen van onregelmatigheden komen uit de eigen praktijk van de schoolmedewerkers. Zo wordt gemeld dat docenten onder werkdruk of druk van het management cijfers invullen in het systeem voor toetsen die niet zijn gemaakt, dat vakdocenten onder druk van de directie cijfers opschroeven of een 1 geven zonder overleg vooraf met de eindexamencommissie.
Een aantal schooldirecteuren wees erop dat vmbo-docenten de afgelopen jaren grote stelselwijzigingen moesten doorvoeren en veel meer verantwoordelijkheid hebben gekregen bij de examinering, én tegelijkertijd druk voelen om leerlingen te laten slagen.
Een ander noemde het fictief ophogen van schoolexamencijfers op zijn school "al jaren staande praktijk". Een van de docenten zei dat de regels rondom examinering dit jaar "totaal onbegrijpelijk" waren geworden.
De Inspectie voor het Onderwijs wil niet antwoorden op de vraag of deze klachten ook bij hen binnenkomen. Onderwijsdeskundige Ingeborg Dijkstra doet dat wel: "Ik krijg veel telefoontjes uit het land. Als de inspectie alle tijd van de wereld had, vond ze problemen rond schoolexamens op bijna alle scholen. De schaalgrootte en de langdurigheid, die maken Maastricht de uitzondering."
Koepel voor het voortgezet onderwijs, de VO-Raad, zegt dat ze geen signalen heeft over problemen in het systeem. Wel laat de raad onderzoek doen naar de interne organisatie van de scholen rondom examens.
De centrale examens worden landelijk vastgesteld. Maar de planning en organisatie van schoolexamens doen scholen zelf, met een eigen examencommissie. Met name op het vmbo hebben docenten meer verantwoordelijkheid bij het inplannen, invullen en administreren van schoolexamens en bijhorende keuzevakken.
"Docenten kunnen cijfers redelijk makkelijk manipuleren", vertelt een van de docenten. "Er is weinig tot geen controle op. De leerling is erg afhankelijk van zijn docent. In het primair onderwijs worden methode- (en docent-) onafhankelijke toetsen afgenomen. In het voortgezet onderwijs heeft de docent veel vrijheid met nakijken en invoeren van de scores."
Andere vmbo-docenten vertelden hoe hun school juist een waterdicht systeem heeft, met extra controle momenten. Of ze beschreven hoe de school het aantal schoolexamens bewust vooraf beperkt, om kwaliteit te behouden.
"Ik geef al bijna 20 jaar les op een vmbo-school en al bijna 10 jaar ook aan examenklassen. Ik herken het geschetste beeld niet. Hoewel dit schooljaar vanwege de invoering van de nieuwe profielen uiteraard extra zwaar was met betrekking tot het goed afhandelen van de schoolexamens - denk aan keuzevakken - is er bij ons op school een examencommissie die er zeer zorgvuldig op toeziet dat alles correct verloopt."
Denk het ook dat het een echt grote schandaal in Nederlandse onderwijswereld. Er gaan echt heel veel koppen rollen! Zowel organisatie van examen is verschillend per school zoals volgens de regels verloopt...???? Zowel geldt dit ook voor speciaal voortgezet onderwijs waar mensen met een beperking ook deel kunnen nemen aan examen waar ze opleiding volgen...quote:Op vrijdag 29 juni 2018 18:32 schreef SuperwormJim het volgende:
Iets met het openen van een beerput?
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)arring-keuzevak.html
Ik wilde die link net posten.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 18:32 schreef SuperwormJim het volgende:
Iets met het openen van een beerput?
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)arring-keuzevak.html
Als in een tijdvak maar 1/3 van de leerlingen slaagt kan je denken aan de volgende opties:quote:Op vrijdag 29 juni 2018 16:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Aangezien een groot deel van de leerlingen blijkbaar WEL goed genoeg was voorbereid om te slagen vraag ik mij af of het echt aan de school ligt..
Komt dat ook door dat leerlingen te veel aan mobiel telefoon zitten tijdens de lessen? Minstens zijn ze ongemotiveerd door familieproblemen, problemen met zichzelf of hebben ze dan helemaal geen zin in verder te leren? Nou ik denk dat het met alle leerlingen meevalt, zowel werken ze hard om goede cijfers te halen met hun opleiding. Maar er speelt veel meer dan alleen ongemotiveerde leerlingen, zowel vaak lesuitval en te kort aan gediplomeerde docenten de oorzaken kunnen zijn. Maar leerlingen klaagden soms wel over de examen wel te moeilijk kunnen zijn om verder af te ronden.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 19:03 schreef BekToBasic het volgende:
[..]
Als in een tijdvak maar 1/3 van de leerlingen slaagt kan je denken aan de volgende opties:
- leerlingen krijgen veel kansen maar verzilveren die niet
- determinatie van leerlingen hun niveau is niet op orde
- fraude met schoolexamens waardoor leerlingen dacht: met deze hoge cijfers hoef ik niet te leren
- toevallig veel ongemotiveerde leerlingen dit jaar
twitter:WilcoBoom twitterde op donderdag 05-07-2018 om 14:46:02 Zeer dringend advies van Kamerlid Ploumen aan partijleider Asscher: Postema moet weg #vmbomaastricht https://t.co/6DYYTQ4J9t reageer retweet
Zou dat echt een ongelukje zijn?quote:Op donderdag 5 juli 2018 16:44 schreef maan_man het volgende:
Op dit moment steunt ook de eigen partij, de PVDA, de voorzitter van de raad van bestuur André Postema niet meer.
Maar die Ploumen is ook een domme kut. Ze wil fractieleider Asscher appen dat iemand André Postema moet bellen om hem te informeren. Maar i.p.v. Asscher te appeen maakt ze haar statusmelding van het bericht, zodat alle journalisten die haar nummer hebben gelijk op de hoogte zijn.twitter:WilcoBoom twitterde op donderdag 05-07-2018 om 14:46:02 Zeer dringend advies van Kamerlid Ploumen aan partijleider Asscher: Postema moet weg #vmbomaastricht https://t.co/6DYYTQ4J9t reageer retweet
Bron: https://www.1limburg.nl/t(...)amen-vmbo-maastrichtquote:Toch geen massaal maatschappij-herexamen VMBO Maastricht
De gedupeerde examenleerlingen van VMBO Maastricht hoeven woensdag tòch niet allemaal een herexamen maatschappijleer te maken.
De zogeheten TOTAAL-toets die voor woensdag op de agenda stond, is voor een aantal leerlingen geschrapt. De ouders zijn daarover maandagavond per mail geïnformeerd.
Aanvullend onderzoek
In eerste instantie werd nog gemeld dat geen enkele van de 354 VMBO Maastricht-examenleerlingen was geslaagd voor maatschappijleer, omdat bij dat vak te veel gaten openstonden in de examens die door de school zelf waren afgenomen. Maar in de mail aan de ouders staat: 'Uit zorgvuldig aanvullend onderzoek is echter gebleken dat voor jouw/uw zoon of dochter de eindtermen voor maatschappijleer toch voldoende gedekt zijn door toetsen uit het oude PTA.'
Valreep
Het nieuws komt ruim een dag voor de geplande toets, nadat veel leerlingen al uren studie in het vak hebben gestoken om goed beslagen ten ijs te komen. Ook had de school zelf op maandag en dinsdag bijlessen maatschappijleer ingepland.
Extra meevallers?
Mogelijk komen er later deze week nog meer meevallers voor de leerlingen die de dupe zijn geworden van het examenfiasco. Het aanvullend onderzoek waaruit is gebleken dat er toch geen maatschappijleer-toets meer nodig is, wordt ook uitgevoerd voor andere vakken. Daarover moet donderdag meer duidelijkheid komen. De resultaten daarvan zullen niet ten nadele van de leerlingen zijn, verzekert de school.
twitter:silke15 twitterde op dinsdag 10-07-2018 om 10:27:01 43 leerlingen die vorig jaar in groep 3J+3K hebben gezeten vervalt de totaaltoets maar moeten wel nog een aantal deeltoetsen maken van Maatschappijleer. #vmbomaastricht Voor alle leerlingen die in de 3e in een andere klas zaten is het PTA volgens normen compleet. Snapt u het nog? reageer retweet
Het gaat om het schoolexamen. In jou auto-vergelijking moet je dat zien als het theorie-examenquote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:54 schreef LanaMyst het volgende:
Wat het schoolsysteem toch eigenlijk achterlijk.
Dus als iemand slaagt voor het centraal examen (wat nodig is voor een diploma) maar de school rommel is niet op orde, dan geldt het ineens niet.
Dat zou net zo idioot zijn als iemand die slaagt voor een rijexamen maar nog nooit één les gevolgd heeft (maar wel geoefend heeft op een erf wat geen openbare weg is, en boekjes bestudeerd heeft) daardoor niet geslaagd zou zijn.
Op een examen wordt getoetst of men de juiste kennis heeft, hoe en op welke manier die kennis vergaard is zou irrelevant moeten zijn, gelukkig is dat in de meeste gevallen ook zo. maar blijkbaar niet met dit idiote school systeem.
Dat klopt niet helemaal. Op het centraal schriftelijk eindexamen (cse) wordt niet alle stof getoetst. Het restant moet op school worden getoetst, tijdens het schoolexamen (se). Dit laatste is vastgelegd in het pta (programma van toetsing en afsluiting) van de school. Het uiteindelijke eindcijfer is het gemiddelde van cse en se.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:54 schreef LanaMyst het volgende:
Wat het schoolsysteem toch eigenlijk achterlijk.
Dus als iemand slaagt voor het centraal examen (wat nodig is voor een diploma) maar de school rommel is niet op orde, dan geldt het ineens niet.
Dat zou net zo idioot zijn als iemand die slaagt voor een rijexamen maar nog nooit één les gevolgd heeft (maar wel geoefend heeft op een erf wat geen openbare weg is, en boekjes bestudeerd heeft) daardoor niet geslaagd zou zijn.
Op een examen wordt getoetst of men de juiste kennis heeft, hoe en op welke manier die kennis vergaard is zou irrelevant moeten zijn, gelukkig is dat in de meeste gevallen ook zo. maar blijkbaar niet met dit idiote school systeem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |