Nu hoor ik van zoveel mensen dat je niet zomaar ergens een pup vandaan kan halen, omdat er van alles met die beestjes aan de hand kan zijn... maar ik heb helemaal geen ervaring op dit vlak..
Waar moet je nou op letten bij het vinden van een pup?
Als je bijv. zou reageren op een advertentie van marktplaats, hoe kan je dan weten dat het betrouwbaar is?
Suc6
p.s. Foto als je hem hebt
quote:Maar bij erkende fokkers kan het nog wel een hele tijd duren voordat er weer een nest geboren wordt toch? Ik ben al wat sites afgegaan van hondenverenigingen, maar daar staan nooit nieuwe pups op..
Op vrijdag 27 december 2002 13:12 schreef ByteMe het volgende:
Als je echt 100% zeker wilt zijn dat de pup niks mankeert haal je de pup bij een erkende fokker, informeer eens bij hondenclubs in de buurt. Plus het hebben van een stamboom telt dan ook zwaar mee voor de zekerheid dat je hond niks mankeert. Denk dat je het beste een bij de plaatselijke hondclub kan informeren.. die weten je wel precies te vertellen hoe en wat.
quote:UIteraard!.. Ik wil trouwens een Jack Russell...
p.s. Fotoals je hem hebt
Ik zou alleen een hond nemen als ik in een huis met tuin woon,.. anders is het allemaal veels te klein. En je buren hebben er last van tenzij je dat geen ene reet interesseert natuurlijk.
quote:Op marktplaats zou ik zowiezo niet kijken denk ik.. Je zou eens contact kunnen opnemen met het asiel in Schagen (http://www.dierenasiel-schagen.nl/). Voor zover ik weer hebben ze daar regelmatig nestjes met puppies die in ieder geval ingeent zijn.
Waar moet je nou op letten bij het vinden van een pup?
Als je bijv. zou reageren op een advertentie van marktplaats, hoe kan je dan weten dat het betrouwbaar is?
[Dit bericht is gewijzigd door John_Falstaff op 27-12-2002 13:20]
quote:je kan best in een flat een hond nemen hoor als ie maar genoeg ruimte heeft, en dat je buren er last van hebben is helemaal onzin want dat igt er helemaal aan hoe jij je hond opvoed
Op vrijdag 27 december 2002 13:17 schreef Peewee het volgende:
Woon je in een huis of flat/appartement?Ik zou alleen een hond nemen als ik in een huis met tuin woon,.. anders is het allemaal veels te klein. En je buren hebben er last van tenzij je dat geen ene reet interesseert natuurlijk.
quote:Flat...
Op vrijdag 27 december 2002 13:17 schreef Peewee het volgende:
Woon je in een huis of flat/appartement?
Maarre vlak bij m'n huis heb je best wel veel bossen.. dus daar kan ie lekker rennen....
Tjah en de buren die last hebben van de hond.. Jah, m'n hond (van ouders) die blaft inderdaad als ie midden in de nacht allemaal herrie hoort op de gallerij.. maar dat is logisch...
quote:ik heb geen hond,.. maar mijn bovenburen wel. En áls ik thuis ben (dan lig ik in bed) dan hoor ik wel dat ze er een hebben ja,..
Op vrijdag 27 december 2002 13:19 schreef flippie_flink het volgende:[..]
je kan best in een flat een hond nemen hoor als ie maar genoeg ruimte heeft, en dat je buren er last van hebben is helemaal onzin want dat igt er helemaal aan hoe jij je hond opvoed
quote:da's wel een voordeel!
Op vrijdag 27 december 2002 13:19 schreef Qarinx het volgende:[..]
Flat...
Maarre vlak bij m'n huis heb je best wel veel bossen.. dus daar kan ie lekker rennen....
Tjah en de buren die last hebben van de hond.. Jah, m'n hond (van ouders) die blaft inderdaad als ie midden in de nacht allemaal herrie hoort op de gallerij.. maar dat is logisch...
quote:M'n schoonouders hebben ook al de honden die ze gehad hebben uit het asiel gehaald... Momenteel hebben ze idd echt een wereldhondje, maar je weet niet wat je in huis haalt met een asielhond... het is eigenlijk geluk hebben...
Op vrijdag 27 december 2002 13:35 schreef LowJoe het volgende:
Waarom nou naar een fokker???Er zijn honderden lieve honden te krijgen in het asiel,vaak ook nog met stamboom,wat wil je nog meer???
Of is er de notie dat het wel een rothond zal zijn omdat ie in het asiel zit???Nou,ik kan je zeggen uit ervaring dat er hele lieve en reeds OPGEVOEDE honden te vinden zijn!![]()
Een vriend van mij heeft ooit eens een turkse zwerfhond geadopteerd.. die was hartstikke lief, maar beet soms mensen zomaar... die moest uiteindelijk ingeslapen worden.. dat wil ik dus niet mee maken... dat je hond na een poosje weer van je afgenomen wordt..
(Iemand trouwens die franse docu gezien over een asiel in Frankrijk.. brak echt m'n hart... van die hondjes die met ijzerdraad waren vastgebonden aan een boom enzo.. )
Vergis je er niet in, ook bij bastaarden en kruisingen komen dezelfde erfelijke gebreken voor, alleen word daar "nooit" gecontroleerd...
Het beste koop je een pup via de rasvereniging van het betreffende ras wat je wilt.
Dan heb je zekerheid dat de ouderdieren getest zijn op erfelijke gebreken en volgens het rastype zijn(zowel uiterlijk als het karakter wat bij het ras hoort).
Koop eens het blad: Onze Hond, daarin vind je alle rasverenigingen en ook vele fokkers.
Ga je naar een fokker toe dan moet je op de volgende dingen letten(of het nu rashonden zijn of niet...).
*De pups moeten schoon zitten, maar hou er rekening mee dat pups nu eenmaal goorlapjes zijn, dus er mag best wat liggen...
*De pups moeten vrolijk zijn, goed in de vacht zitten, stralende oogjes hebben, algemeen gezond overkomen.
Angstige pups zijn geen goed teken!!!!!!!!!!!!
*Op z'n minst moet moederhond aanwezig zijn, deze MOET sociaal zijn, zij is het die de pups de basis meegeeft, een angstige of agressieve moeder betekend moeilijke pups....
*De minimumleeftijd dat een pup bij de moeder wegmag is wettelijk 7 weken, 8 weken is normaal, eerder dan 7 weken is niet alleen verboden(het gebeurt wel), maar is ook erg slecht voor de pups.
*De gegevens van vaderhond moeten aanwezig zijn als de vader niet bij de betreffende fokker zit.
*Allebei de ouderdieren moeten getest zijn op de erfelijke gebreken behorende bij het ras(dit kan je opvragen bij de rasvereniging, dus ook welke uitslagen ok zijn).
Dir zijn de minimum dingen waaraan de honden bij een fokker dienen te voldoen.
Is het niet schoon, zijn de honden niet in goede conditie, zijn hun karakters niet ok, koop er dan geen hond, want je hebt dan een grote kans op problemen en je houdt zo het broodfokkercircuit gaande.
Even een aanvulling..............
Ga een aantal fokkers langs, koop niet bij de eerste de beste, ga er een aantal lang en kies dan degene uit die jou het beste bevalt.
En heb geduld, ik weet het goede fokkers hebben niet zo heel vaak nesten dus je zal moeten wachten.
Heb dat er please voor over!!!!!!!!!!!!!!!!
Zodra je je hondje hebt heb je hem voor een jaar of 15, je kan best eventjes wachten op je hondje..........
Ga niet over 1 nacht ijs en denk goed na of het gekozen ras wel bij je past.
Een Jack Russel is niet een makkelijk klein hondje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het is een ras dat enorm veel beweging nodig heeft en verschrikkelijk eigenwijs is.
Is niet gek, van oorsprong gingen ze op vossenjacht mee, ze moesten van de grond af op het paard kunnen springen.
En bij het vossenhol aangekomen ging de jack russel los en het hol in om of de vos eruit te jagen of hem af te strotten in het hol zelf.
Dit zijn grote honden in een kleine verpakking en moeten zeer goed opgevoed worden en daar krijg je een beste kluif aan.
[Dit bericht is gewijzigd door erodome op 28-12-2002 18:48]
Succes met zoeken
quote:Je bent een schat! Bedankt voor deze nuttige info...
Op zaterdag 28 december 2002 18:42 schreef erodome het volgende:
Nuttige info
Wij (=ouderlijk huis) hebben zelf nu een Fox Terrier.. dat is ook niet echt een makkelijk ras... erg eigenwijs.. maar je hebt er echt een superhond aan..
quote:\
Op vrijdag 27 december 2002 13:41 schreef Qarinx het volgende:[..]
M'n schoonouders hebben ook al de honden die ze gehad hebben uit het asiel gehaald... Momenteel hebben ze idd echt een wereldhondje, maar je weet niet wat je in huis haalt met een asielhond... het is eigenlijk geluk hebben...
Een vriend van mij heeft ooit eens een turkse zwerfhond geadopteerd.. die was hartstikke lief, maar beet soms mensen zomaar... die moest uiteindelijk ingeslapen worden.. dat wil ik dus niet mee maken... dat je hond na een poosje weer van je afgenomen wordt..
Nooit, nooit, nooit een hond kopen via internet. Het is geen computer, auto of vakantie. Dit zijn levende wezens. orienteer je daarom inderdaad erg goed, ga langs bij de kynologenclub, bij fokkers en/of bij asielen. gewoon kijken dus... Turkse honden, tsja... een heel ander verhaal... stichting AAI doet hier veel in, ook in honden uit spanje e.d. Dit zijn ook geen honden voor beginners. Het zijn honden die mishandeld zijn, jong losgelaten op straat en achtervolgd. Denk aan zwervers die al jaren in de goot leven, ook zij zullen niet altijd even makkelijk zijn in de omgang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |