abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 juni 2018 @ 22:06:10 #1
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179954580
Oplichtertje op marktplaats.. die doelbewust de boel probeerde te belazeren.

Online nog niets over ;m te vinden, maar meneer probeert wel iemand meer dan 250 euro afhandig te maken door 'm iets te verkopen wat waardeloos is geworden en waarvan ie op de hoogte is gebracht dat de winkel de kaart niet meer zal accepteren.

Met naam en toenaam op het web gooien, of niet?

Let wel: doelbewust de boel besodemieteren dus.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 27% gewijzigd door Kamelenteen op 21-06-2018 22:18:25 ]
pi_179954723
Tuurlijk! :D
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_179955428
Wat heb je bij MP gemeld?
dag
  donderdag 21 juni 2018 @ 22:36:28 #4
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179955627
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 22:30 schreef Peter het volgende:
Wat heb je bij MP gemeld?
Nog niets. Beide advertenties die ie had staan heeft ie verwijderd. En bij beide advertenties stuurde ie aan op geld overmaken. Of een aanbetaling alvast. En bij ophalen, kon ie steeds niet of had ie wel een smoes klaarliggen. Adres wou ie ook niet geven, even telefonisch contact vermijd ie ook.

Maar naar marktplaats gaat ook wel een berichtje, dont worry :) En hetzelfde overweeg ik te doen naar de politie en naar zn bank.
pi_179958398
Daar kun je juridisch gezien aardig wat gedonder mee krijgen, ongeacht je het doet uit een gevoel van rechtvaardigheid dus ik raad het je sterk af. Op FOK! mag het sowieso niet.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 01:16:54 #6
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179958929
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 00:49 schreef Oerbeer het volgende:
Daar kun je juridisch gezien aardig wat gedonder mee krijgen, ongeacht je het doet uit een gevoel van rechtvaardigheid dus ik raad het je sterk af. Op FOK! mag het sowieso niet.
Het is dan ook niet op FOK! gebeurd :) dus hier zal ik het niet posten.

Maar wat wou ie doen? Laster of smaad is het niet, want ik heb alles zwart op wit en ik zal alles conform waarheid neerzetten uiteraard waarbij ik uiteraard wel op mn woorden zal letten.. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en wat ie probeerde te flikken vind ik vies. heel vies. Doelbewust doorgaan met iets te verkopen voor veel geld terwijl je weet dat het 0 euro waard is en er denken mee weg te komen :r

Mijn doel zal voornamelijk zijn, anderen te waarschuwen en wat mij betreft mogen oplichters (wat ik m niet zal noemen, maar wel naar zal verwijzen) gewoon online aan de schandpaal mogen.

En als ie het er niet mee eens is, gaat e maar bij Google klagen. Ik twijfel lichtjes, maar tegelijkertijd is dit natuurlijk wel een mooi gevalletje karma.

Dr was maar een juiste actie en ik dacht dat ie dat zou doen: de winkel benaderen voor opheldering. En dat deed ie niet, terwijl ie dat wel aangaf te zullen doen. In plaats daarvan blockte me en probeerde m verder te verkopen aan een ander. Willens en wetens dus de boel besodemieteren dus.. Zelfde leek ie van plan met zn oude telefoon. Ook smoesjes als je die op wou halen. Die wou gewoon euro's op zn rekening hebben, op een smerige manier.

Overigens heeft ie mijn adres ook niet, hooguit een mobiel nummer en mijn marktplaats-accounts. Daar maak ik wel een nieuwe voor aan ;0
pi_179960010
Wat voor gegevens wil je openbaar maken? Grote kans dat alle gegevens die jij hebt fictief zijn. Daarnaast zijn veel mensen wel op de hoogte van de risico’s op marktplaats. Zou mij er niet zo druk om maken, wanneer de oplichter verwijderd wordt maakt deze gewoon weer een nieuw account.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 18:01:59 #8
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179971831
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 07:17 schreef Infinti het volgende:
Wat voor gegevens wil je openbaar maken? Grote kans dat alle gegevens die jij hebt fictief zijn. Daarnaast zijn veel mensen wel op de hoogte van de risico’s op marktplaats. Zou mij er niet zo druk om maken, wanneer de oplichter verwijderd wordt maakt deze gewoon weer een nieuw account.
Bankgegevens en voor- en achternaam. Voornaam is inderdaad mogelijk fictief, dus die zal ik tussen haakjes noemen. Al is er wel een linked-in account te vinden met die voornaam in zijn stadje. En die achternaam, die is niet veel voorkomend in Nederland. Dus altijd leuk als iemand googlet ernaar in combinatie met zn stadje.

Maar vooral zn bankgegevens dus, zodat iemand die daarop googelt voor verkoop dus gewaarschuwd is en voorzichtig moet zijn. Heb ik nu ook gedaan en daar was niets op te vinden, maar ik zou dus zo 300 euro armer geweest zijn als ik niet ook even bij de winkel geinformeerd had.

Vantevoren zal ik uiteraard wel even een controle doen dat de achternaam overeenkomt met het rekeningnummer. Als het goed is, wordt dat tegenwoordig gecontroleerd en krijg ik een melding als dat niet overeenkomt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kamelenteen op 22-06-2018 18:07:02 ]
  vrijdag 22 juni 2018 @ 19:23:12 #9
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_179973764
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:01 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Bankgegevens en voor- en achternaam. Voornaam is inderdaad mogelijk fictief, dus die zal ik tussen haakjes noemen. Al is er wel een linked-in account te vinden met die voornaam in zijn stadje. En die achternaam, die is niet veel voorkomend in Nederland. Dus altijd leuk als iemand googlet ernaar in combinatie met zn stadje.

Maar vooral zn bankgegevens dus, zodat iemand die daarop googelt voor verkoop dus gewaarschuwd is en voorzichtig moet zijn. Heb ik nu ook gedaan en daar was niets op te vinden, maar ik zou dus zo 300 euro armer geweest zijn als ik niet ook even bij de winkel geinformeerd had.

Vantevoren zal ik uiteraard wel even een controle doen dat de achternaam overeenkomt met het rekeningnummer. Als het goed is, wordt dat tegenwoordig gecontroleerd en krijg ik een melding als dat niet overeenkomt.
Lastige. Op FB was een tijdje een oplichter bezig die namen van bestaande Facebookers gebruikte en daar nepprofielen mee aanmaakte. Na de oplichting verwijderde hij de nepprofielen en kregen de echte lui een hoop gezeik over zich heen. Vervelend als jouw naam in verband wordt gebracht met iets waar je niets mee te maken hebt.
With the stars as her umbrella
  vrijdag 22 juni 2018 @ 20:01:06 #10
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179974435
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:23 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Lastige. Op FB was een tijdje een oplichter bezig die namen van bestaande Facebookers gebruikte en daar nepprofielen mee aanmaakte. Na de oplichting verwijderde hij de nepprofielen en kregen de echte lui een hoop gezeik over zich heen. Vervelend als jouw naam in verband wordt gebracht met iets waar je niets mee te maken hebt.
Ik heb zn rekeningnummer. Daarop moest het geld gestort worden, dus als die naam klopt met het rekeningnummer en voor eenieder vindbaar is, is mn voornaamste doel reeds bereikt zodat mensen die voor betaling even googelen op het rekeningnummer gewaarschuwd zijn.

Of zn voornaam en voorletter klopt, is dus de vraag. Maar volgens mij krijg ik tegenwoordig een melding als de te naam stelling niet klopt. Weet alleen niet of dat om de achternaam gaat enkel, of ook de voorletters erbij. Dat moet ik nog even uitvogelen dus.

Vooralsnog hou ik er rekening mee dat zn voorletter/voornaam en de plaats bij de advertentie niet kloppend zijn.

Profiel op LinkedIn kan ik helaas niet inzien.. maar die kan nep zijn. Geen idee wanneer die gemaakt is ook. Als ie zeer recent is, zal ie eerder ervoor aangemaakt zijn dan dat ie al 2 jaar oud is.
  zondag 24 juni 2018 @ 05:15:55 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180005619
Als ik iets moet betalen ga ik niet op bankrekening googlen, dus lijkt me niet handig om daar risico mee te lopen.

Naam kan nep zijn. Ik dacht zelfs dat de banken niet meer controlen of de naam bij het rekeningnummer past.

Beter naar de politie gaan. Eventueel de winkel erbij betrekken, voor hun heeft het wel waarde om op bijvoorbeeld social media te waarschuwen voor oplichters die met nepcadeaubonnen leuren. Zij kunnen dan zelf duidelijk maken dat het verhaal van de oplichter niet klopt en wat wèl hun beleid is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')