abonnement Unibet Coolblue
pi_179940070
Het woord "negro" zou beledigend zijn, in het Nederlands "neger".
Daarover zullen de betrokkenen van mening over verschillen. De Braboneger gebruikt de naam als geuzennaam.
Nu wordt het woord neger, maar ook met name "nikker" (en dat 2e min of meer wel terecht) natuurlijk vaak negatief gebruikt.
Maar zoals ik al zei: Je kunt het woord ook terugclaimen en er een geuzennaam van maken.
Min of meer is dit het geval geweest met het woord "boer".
In de 70 er jaren "moest" dit "agrariër" worden of zoiets.
Mede door de popgroep Normaal, maar ook het programma "Boer zoekt vrouw" heeft het woord boer toch weer een bepaalde standing gekregen en de associatie "domme boer" hoor je minder.
Het woord boer kun je eigenlijk al niet wegdenken omdat het verbonden is met veel andere woorden: veeboeren, varkensboeren, boerenmetworst, boerenzwaluw, boerderij.
Eigenlijk is dat hetzelfde met het woord neger, cq negro.
Wat doen we met de "negro spirituals". Toch iets waar de de "donkere medemens" trots op kan zijn. In tijden van discriminatie toch een cultureel muzikale verworvenheid bewerkstelligen.
Je kunt negro dan wel negeren (ha ha "negeren"), maar wat doe je met "negro spirituals"? Verzin je daar een ander woord voor?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_179940158
African American Spirituals.
https://www.loc.gov/item/ihas.200197495/
  donderdag 21 juni 2018 @ 11:47:35 #3
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_179940340
Volgens mij is het niks nieuws dat 'neger' een moeilijk woord is. 20 jaar geleden wist ik als kind al dat je beter geen neger/negerin kon zeggen. Eigenlijk was het ook niet vaak nodig om dat woord of een synoniem daarvan te gebruiken. Ik had wel zwarte vriendjes maar die werden net zo behandeld als alle anderen, nadruk lag nooit op huidskleur.

De vraag is ook wie er precies problemen mee heeft. Sommigen vinden het helemaal geen probleem als je neger zegt. De gemiddelde zwarte rapper zegt ook constant nigger in hun lyrics.

Het is wmb altijd een probleem dat er geen goed synoniem is (African American Spiritual? WTF?). African American moet je in de VS zeggen. Dat insinueert dat iedereen met een zwarte huidskleur Afrikaans is of een Afrikaanse achtergrond heeft. Het is ook een veel te lange benaming, net als alle andere politiek correcte benamingen. Negro bekt toch veel lekkerder? Zwarte man klinkt ook negatief.

één alternatief is iemand noemen naar land van herkomst (als dat van toepassing is), Zuid-Afrikaan, Surinamer etc. Maar dat zegt ook per sé iets over de huidskleur.

Waarom is het zo moeilijk gewoon een woord te hebben voor iemand met een bepaalde huidskleur?
:')
pi_179940389
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 11:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Volgens mij is het niks nieuws dat 'neger' een moeilijk woord is. 20 jaar geleden wist ik als kind al dat je beter geen neger/negerin kon zeggen. Eigenlijk was het ook niet vaak nodig om dat woord of een synoniem daarvan te gebruiken. Ik had wel zwarte vriendjes maar die werden net zo behandeld als alle anderen, nadruk lag nooit op huidskleur.

De vraag is ook wie er precies problemen mee heeft. Sommigen vinden het helemaal geen probleem als je neger zegt. De gemiddelde zwarte rapper zegt ook constant nigger in hun lyrics.

Het is wmb altijd een probleem dat er geen goed synoniem is (African American Spiritual? WTF?). African American moet je in de VS zeggen. Dat insinueert dat iedereen met een zwarte huidskleur Afrikaans is of een Afrikaanse achtergrond heeft. Het is ook een veel te lange benaming, net als alle andere politiek correcte benamingen. Negro bekt toch veel lekkerder? Zwarte man klinkt ook negatief.

één alternatief is iemand noemen naar land van herkomst (als dat van toepassing is), Zuid-Afrikaan, Surinamer etc. Maar dat zegt ook per sé iets over de huidskleur.

Waarom is het zo moeilijk gewoon een woord te hebben voor iemand met een bepaalde huidskleur?
Sprituals zijn ook typisch Amerikaans, dus de term dekt prima de lading lijkt mij.
  donderdag 21 juni 2018 @ 11:51:49 #5
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_179940399
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 11:51 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Sprituals zijn ook typisch Amerikaans, dus de term dekt prima de lading lijkt mij.
wtf zijn spirituals :?
:')
pi_179940815
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 11:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Zuid-Afrikaan
die zijn gewoon blank.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179940933
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 11:51 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

wtf zijn spirituals :?
Spirituele liederen die hun oorsprong vinden bij de slaven in Amerika.
Voorbeeldje:
pi_179941515
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 11:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

één alternatief is iemand noemen naar land van herkomst (als dat van toepassing is), Zuid-Afrikaan, Surinamer etc. Maar dat zegt ook per sé iets over de huidskleur.

Waarom is het zo moeilijk gewoon een woord te hebben voor iemand met een bepaalde huidskleur?
Dat zegt het inderdaad niet nee


Het is dan ook niet mogelijk om aan de hand van zijn nationaliteit iemands huidskleur te weten.

Het is niet moeilijk om een naam te verzinnen voor iemand met een donkere huidskleur, maar het probleem is dat er in de volksmond altijd een negatieve connotatie op dat woord komt te liggen.
Er zijn al zat woorden voor iemand met een donkere huidskleur, maar die hebben stuk voor stuk een negatieve lading gekregen en nieuwe woorden zullen dat na verloop van tijd ook weer krijgen.

Het is niet als met allochtonen. Die werden eerst gastarbeiders, buitenlanders, immigranten en medelanders genoemd. Al die woorden hadden al snel een negatieve klank en werden dan weer voor een neutraal woord vervangen.

Tegenwoordig gebruiken we Nederlanders met een migratieachtergrond of eerst de cultuur waar hun voorouders vandaan komen gevolgt door een streepje en dan Nederlanders, zoals Turks - Nederlands.

Het omgekeerde geld bijvoorbeeld voor mensen met een erg lichte huidskleur. Op het woord blanke ligt juist een positieve klank. Sommige groeperingen willen daarom af van het woord blanke en vinden dat we die mensen witte mensen moeten noemen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179941825
Het probleem is dat je mensen niet moet benoemen op hun uiterlijk. Tenzij je gevraagd wordt om diegene te omschrijven, zou je dat gewoon moeten laten.

Ik vind "witmens" overigens dermate dom klinken dat dat niet de manier is om van je minderwaardigheidscomplex te raken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179941999
Lijkt mij jn ieder geval goed als iedereen zelf gewoon uitmaakt hoe ze aangesproken willen worden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179942464
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Lijkt mij jn ieder geval goed als iedereen zelf gewoon uitmaakt hoe ze aangesproken willen worden.
Als we er maar geen wetgeving van maken dat je strafbaar bent als je daar geen gehoor aan wenst te geven, zoals in Canada gebeurd is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179942481
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als we er maar geen wetgeving van maken dat je strafbaar bent als je daar geen gehoor aan wenst te geven, zoals in Canada gebeurd is.
Nee dat zeker niet. Maar wat er nu gebeurd dat blanken zichzelf niet meer blank mogen noemen is nogal... :') .
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 22 juni 2018 @ 03:17:28 #13
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')