abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:34:23 #26
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_179946325
Leuk :D
With the stars as her umbrella
pi_179985370
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 12:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dit is idd een leuke, goed antwoord ook.

Mensen hebben vaak het beeld van de enorme monoculturen waar zo'n grote machine overheen gaat met gif. Spuiten maar raak.
Maar zo werkt dat hier in Nederland helemaal niet.

Niet iedereen mag zomaar gif spuiten. Daar je licencies voor nodig waar opleiding aan vast zit.
Er zijn wel boeren die zelf ook licencies hebben, maar voor alles en dat bijhouden qua opleiding is best wel wat. Vaak worden er dus spuiters ingehuurd voor wie dit echt hun vak is.

Spuiten gaat zo gericht mogelijk. In het hart van het onkruidje een druppel, op een bepaald moment. Zo min mogelijk bermen en slootkanten meenemen. Zo gericht mogelijk op het probleem en niet op de rest.
Dat gaat eigenlijk best goed. Bij het bedrijf waar ik bijna dagelijks kom omdat mijn paarden daar staan groeien er lelies in de slootkanten en andere bloemen, zoemen daar bijen en zijn er hele kikkerconcerten.

Ook worden bijen vaak ingezet voor bestuiving. Bij de appels kwam er elk voorjaar een imker met verschillende kasten.
Met het gif spuiten werd rekening gehouden, dingen die kwalijk konden zijn voor bijen werden voldoende voor de bloei of na de bloei gespoten.
Dit is niet wat ik hier in de omgeving zie... Hier gaat elk voorjaar de roundup volop over de akkers, dan omploegen/frezen, vervolgens maïs er in zover je kunt kijken, dan als de maïs op is gekomen nog een keer gif er overheen. Dat doen alle grond eigenaren hier gewoon zelf, buiten kantooruren. Misschien dat ze toevallig allemaal een vergunning hebben, dat zou natuurlijk kunnen. Maar daar twijfel ik eerlijk gezegd wel aan. En weidebloemen of akkerranden inzaaien gebeurt al helemaal niet, dat kost alleen maar tijd en geld. Laat staan wisselteelt oid, gewoon jaar na jaar na jaar overal dezelfde maïs ;(
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_179995490
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 08:20 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dit is niet wat ik hier in de omgeving zie... Hier gaat elk voorjaar de roundup volop over de akkers, dan omploegen/frezen, vervolgens maïs er in zover je kunt kijken, dan als de maïs op is gekomen nog een keer gif er overheen. Dat doen alle grond eigenaren hier gewoon zelf, buiten kantooruren. Misschien dat ze toevallig allemaal een vergunning hebben, dat zou natuurlijk kunnen. Maar daar twijfel ik eerlijk gezegd wel aan. En weidebloemen of akkerranden inzaaien gebeurt al helemaal niet, dat kost alleen maar tijd en geld. Laat staan wisselteelt oid, gewoon jaar na jaar na jaar overal dezelfde maïs ;(
Volgens mij is het een hoop rompslomp om zonder spuitvergunning aan vergif te komen, het zou dan allemaal zwart moeten en met meerdere hectares kan dat flink oplopen, maar het zou kunnen natuurlijk.

Jammer dat het er bij jou zo troosteloos uitziet, hier wordt een hoop land geruild dus er wordt genoeg gewisseld. Roundup is helaas nodig als je van je gras af wilt. Wel kun je de schade aan de randen zo veel mogelijk beperken uiteraard.

Wat is jouw omgeving ongeveer? Achterhoek?
Weggegaan en opgerot
  zaterdag 23 juni 2018 @ 20:36:29 #29
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179997335
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 08:20 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dit is niet wat ik hier in de omgeving zie... Hier gaat elk voorjaar de roundup volop over de akkers, dan omploegen/frezen, vervolgens maïs er in zover je kunt kijken, dan als de maïs op is gekomen nog een keer gif er overheen. Dat doen alle grond eigenaren hier gewoon zelf, buiten kantooruren. Misschien dat ze toevallig allemaal een vergunning hebben, dat zou natuurlijk kunnen. Maar daar twijfel ik eerlijk gezegd wel aan. En weidebloemen of akkerranden inzaaien gebeurt al helemaal niet, dat kost alleen maar tijd en geld. Laat staan wisselteelt oid, gewoon jaar na jaar na jaar overal dezelfde maïs ;(
Veevoer of biomassa... Daar wordt een stuk minder zorgvuldig mee omgegaan.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_179998644
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:25 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Volgens mij is het een hoop rompslomp om zonder spuitvergunning aan vergif te komen, het zou dan allemaal zwart moeten en met meerdere hectares kan dat flink oplopen, maar het zou kunnen natuurlijk.

Jammer dat het er bij jou zo troosteloos uitziet, hier wordt een hoop land geruild dus er wordt genoeg gewisseld. Roundup is helaas nodig als je van je gras af wilt. Wel kun je de schade aan de randen zo veel mogelijk beperken uiteraard.

Wat is jouw omgeving ongeveer? Achterhoek?
Ik woon in twente. Het gaat hier ook niet om hectares en hectares aaneengesloten akkers van een boer, maar in mijn directe omgeving om relatief kleine stukken van 0,5 tot 1,5-2 hectare ongeveer van verschillende eigenaars. Dat zijn ook niet echt fulltime boeren, en de grond ligt apart en niet aan/bij de boerderij of het huis van de eigenaar. De maïs die er op staat wordt gehakseld en gaat weg als koeienvoer. Ik denk dat het mede daardoor allemaal wat minder streng en professioneel lijkt te gaan hier.

Maar ik vind het wel ontzettend troosteloos, en die roundup die er overheen gaat heb ik ook een hekel aan. En ja, dat gif heeft verder allemaal totaal geen invloed op het insectenleven, is zo uitgewerkt en is hartstikke onschadelijk, het kan helemaal geen kwaad en je kan er gerust een glas vol van opdrinken zonder dat je er wat aan over houdt. Ik heb het allemaal al vaker gehoord, maar ik geloof het gewoon niet :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 24 juni 2018 @ 05:00:48 #31
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180005611
Hoe denken de boeren over de plannen om hun bedrijf, met name hun grond, steeds meer te betrekken bij landschapsontwikkeling, natuurbeheer, milieu en recreatie?

Persoonlijk vind ik dat er erg veel op het bordje van de boeren wordt gelegd. Dingen waarvoor ze niet zijn opgeleid en niet voor worden betaald.
pi_180006049
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 21:17 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik woon in twente. Het gaat hier ook niet om hectares en hectares aaneengesloten akkers van een boer, maar in mijn directe omgeving om relatief kleine stukken van 0,5 tot 1,5-2 hectare ongeveer van verschillende eigenaars. Dat zijn ook niet echt fulltime boeren, en de grond ligt apart en niet aan/bij de boerderij of het huis van de eigenaar. De maïs die er op staat wordt gehakseld en gaat weg als koeienvoer. Ik denk dat het mede daardoor allemaal wat minder streng en professioneel lijkt te gaan hier.

Maar ik vind het wel ontzettend troosteloos, en die roundup die er overheen gaat heb ik ook een hekel aan. En ja, dat gif heeft verder allemaal totaal geen invloed op het insectenleven, is zo uitgewerkt en is hartstikke onschadelijk, het kan helemaal geen kwaad en je kan er gerust een glas vol van opdrinken zonder dat je er wat aan over houdt. Ik heb het allemaal al vaker gehoord, maar ik geloof het gewoon niet :P
Haha nou roundup zou ik zeker niet drinken ;).

Maar ik snap je punt. Het is uiteraard niet goed voor de omgeving, dat is spuiten nooit. Helaas is roundup echt nodig. Een noodzakelijk kwaad.
Weggegaan en opgerot
pi_180006095
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 05:00 schreef Lunatiek het volgende:
Hoe denken de boeren over de plannen om hun bedrijf, met name hun grond, steeds meer te betrekken bij landschapsontwikkeling, natuurbeheer, milieu en recreatie?

Persoonlijk vind ik dat er erg veel op het bordje van de boeren wordt gelegd. Dingen waarvoor ze niet zijn opgeleid en niet voor worden betaald.
Dit verschilt per persoon natuurlijk.
Ik heb het hier vanochtend nagevraagd, en hier vindt hij het prima om er in mee te denken, maar er moet niet gedacht worden dat het vanzelfsprekend is. Mensen mogen niet vergeten dat het om bedrijven gaat en dat bijvoorbeeld het gras er bedrijfsmatig ligt.

Hijzelf ziet ook niets in recreatie op zijn land.
Geen zin/tijd/vaardigheden om zoiets op te zetten.
Weggegaan en opgerot
pi_180028913
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 08:24 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Dit verschilt per persoon natuurlijk.
Ik heb het hier vanochtend nagevraagd, en hier vindt hij het prima om er in mee te denken, maar er moet niet gedacht worden dat het vanzelfsprekend is. Mensen mogen niet vergeten dat het om bedrijven gaat en dat bijvoorbeeld het gras er bedrijfsmatig ligt.

Hijzelf ziet ook niets in recreatie op zijn land.
Geen zin/tijd/vaardigheden om zoiets op te zetten.
En vergeet niet dat een hoop recreatie je grasmat naar de kloten helpt, dat er dan bedrijfsmatig ligt.
pi_180028945
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 08:28 schreef Slabber het volgende:

[..]

En vergeet niet dat een hoop recreatie je grasmat naar de kloten helpt, dat er dan bedrijfsmatig ligt.
Mwah, een bietje boerengolf kan geen kwaad :T
Weggegaan en opgerot
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')