abonnement Unibet Coolblue
pi_179908677
Hallo,

Je kent het wel; je bent buiten Schengen gaan reizen en je komt na een leuke vakantie of business trip weer terug op je oude vertrouwde koude kikkerlandje.

Je komt aan bij de paspoort controle, waar potige marechausseetjes achter een balie zitten. Een bordje aan het plafond vertelde je een paar seconde geleden al dat je je paspoort gereed moest houden. Als brave onderdaan van het koninkrijk overhandig je deze dus dan ook aan de desbetreffende abtenaar in dienst. Je weet dat je niks op je kerfstokkie hebt, dus in dat computerje waar deze meneer in kijkt zal vast niks bijzonders staan. Niks staat in de weg om binnen enkele ogenblikken jou vaderland formeel binnen te wandelen, tot dat....

‘ waar bent u vandaan gekomen, meneer..?’

De Marechaussee wilt maar dolgraag horen uit welk vliegtuig je net gestapt bent en welk vertrekpunt deze Had. Ik vraag me dan af..:

-waarom willen ze dat weten?
-mogen/moeten ze dat vragen?
-ben ik verplicht hierop antwoord geven?

In princiepe is het toch mijn zaak waar ik vandaan kom, en hun probleem om daar achter te komen als ze dat zo graag willen weten?

Zouden ze me alsnog doorlaten als ik weiger hier antwoord op te geven? Overtreed ik een wet als ik zwijg?
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 19 juni 2018 @ 23:00:49 #2
357044 Budapestenaar
pi_179908986
Als je niks op je kerfstokkie hebt kun je toch gewoon antwoord geven? Dan kun je binnen 10 seconden doorlopen. Het is hun werk om dergelijke vragen te stellen. Zoals beveiligers bij de bagagecontrole je tas controleren en kunnen vragen of ze mogen fouilleren.

Als je weigert te antwoorden hebben ze andere manieren om uit te vinden uit welk vliegtuig je komt. Heb je alleen jezelf mee, want dat duurt veel langer.

Wat is precies je probleem?
pi_179909140
Als staatsburger kunnen ze je de toegang tot Nederland niet ontzeggen. Wel hebben ze de mogelijkheid om een verhoor in te stellen, mocht daar aanleiding voor zijn. In een dergelijk geval moet je altijd gebuik maken van een raadsheer en zwijgen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179909282
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 23:00 schreef Budapestenaar het volgende:
Als je niks op je kerfstokkie hebt kun je toch gewoon antwoord geven? Dan kun je binnen 10 seconden doorlopen. Het is hun werk om dergelijke vragen te stellen. Zoals beveiligers bij de bagagecontrole je tas controleren en kunnen vragen of ze mogen fouilleren.

Als je weigert te antwoorden hebben ze andere manieren om uit te vinden uit welk vliegtuig je komt. Heb je alleen jezelf mee, want dat duurt veel langer.

Wat is precies je probleem?
Omdat het lijkt alsof ik hierop antwoord moet geven. En wees gerust, ik zou dit altijd doen. Puur juridisch gezien: wat als ik zwijg? En als ze me door moeten laten gaan, waarom niet gewoon met z’n allen lekker geen antwoord geven, aangezien ze toch geen poot hebben om op te staan.
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 23:47:12 #5
45833 crew  Fogel
pi_179909998
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 23:10 schreef Tommyisgone het volgende:

[..]

Omdat het lijkt alsof ik hierop antwoord moet geven. En wees gerust, ik zou dit altijd doen. Puur juridisch gezien: wat als ik zwijg? En als ze me door moeten laten gaan, waarom niet gewoon met z’n allen lekker geen antwoord geven, aangezien ze toch geen poot hebben om op te staan.
Zwijgen klinkt als moeilijk doen om het moeilijk doen. Als iedereen dat gaat doen worden de rijen snel erg lang. En wat schiet je ermee op? Niks!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 05:44:22 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_179912321
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 22:47 schreef Tommyisgone het volgende:
Hallo,

-waarom willen ze dat weten?
-mogen/moeten ze dat vragen?
-ben ik verplicht hierop antwoord geven?

In princiepe is het toch mijn zaak waar ik vandaan kom, en hun probleem om daar achter te komen als ze dat zo graag willen weten?

Zouden ze me alsnog doorlaten als ik weiger hier antwoord op te geven? Overtreed ik een wet als ik zwijg?
Hallo,

Oud Marechaussee hier.

1. Risico-inschatting. Profiel maken van de persoon die ons Koninkrijk / de EU binnen wil komen.
2. Mogen: ja. Moeten: nee.
3. Nee, je mag zwijgen. Niet bijster goed voor de risico-inschatting.
4. In principe is het hun taak om de grens van Nederland / de EU te bewaken.
5. Na een diepgaander onderzoek zal je vast toegelaten worden.
6. Zwijgrecht heb je.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_179992396
quote:
[Schiphol] Kon. Marechaussee vraagt waar ik vandaan kom.
Ik dacht even dat dit een discriminatie-topic ging worden.

Click bait.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')