Helemaal zo simpel ligt het niet. Er zijn genoeg sluimerende issues, bijv. ook op gebied van telecommunicatie.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Haha, dat moet die achterlijke Trump helemaal zelf weten. Xi Jingping kan de VS helemaal slopen als hij dat wil.
Tijd voor een nieuwe G7 met de EU, China, Japan, UK, Canada, Zuid Korea en Australië.
Laat de VS maar lekker in haar eigen sop gaar koken met die ouderwetse staalindustrie en staatssteunbehoefende autoindustrie van ze. Kan Trump lekker handel drijven met Netanyahu en Kim Jong-Un.
Ik denk ook dat Trump daar een beetje jaloers op is. Die ziet het liefste de gewone man weer 12 uur per dag zwoegen in de kolenmijnen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:15 schreef Otger het volgende:
Haha, China zal Drumpf slopen met met hun goedkope goederen die in afschuwelijke werkomstandigheden zijn gemaakt. Lekker puh domme nationalisten!
dan gaan ze dat maar mooi in de nieuwe G7 opzet oplossen...quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Helemaal zo simpel ligt het niet. Er zijn genoeg sluimerende issues, bijv. ook op gebied van telecommunicatie.
- China dat buitenlandse bedrijven alleen toestaat in China werkzaam te zijn als ze een 50-50-joint-venture met een Chinees bedrijf aangaan
- Australie dat Huawei wil verbieden om 5G-apparatuur aan Australische providers te leveren
- Het bekende issue dat de VS het verboden heeft dat Qualcomm nog chips aan ZTE levert
- Het Nederlandse NXP kan momenteel niet met Qualcomm fuseren omdat de Chinese mededingingsautoriteiten daar geen groen licht voor geven en vanwege de handelsoorlog op de rem staan
Totdat hij zijn pijlen op ons richt. En de Europese auto industrie kapot wil gaan maken zodat iedereen in zo'n vieze plastic benzineslurpende slee gaat rijden.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 09:43 schreef TheJanitor het volgende:
Kunnen we lekker van profiteren als Nederland/Europa.
Volgens mij verkopen we al meer Europese auto's in Azië dan in de VS dus een puur Amerikaanse boycot gaat die industrie niet kapot krijgen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Totdat hij zijn pijlen op ons richt. En de Europese auto industrie kapot wil gaan maken zodat iedereen in zo'n vieze plastic benzineslurpende slee gaat rijden.
Volkswagen bijv. haalt ongeveer 17% van de omzet uit Noord-Amerika. Als dat wat minder wordt is dat vervelend, maar geen wereldramp.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Totdat hij zijn pijlen op ons richt. En de Europese auto industrie kapot wil gaan maken zodat iedereen in zo'n vieze plastic benzineslurpende slee gaat rijden.
Waarom heeft China daar iets over te zeggen trouwens?quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Helemaal zo simpel ligt het niet. Er zijn genoeg sluimerende issues, bijv. ook op gebied van telecommunicatie.
- China dat buitenlandse bedrijven alleen toestaat in China werkzaam te zijn als ze een 50-50-joint-venture met een Chinees bedrijf aangaan
- Australie dat Huawei wil verbieden om 5G-apparatuur aan Australische providers te leveren
- Het bekende issue dat de VS het verboden heeft dat Qualcomm nog chips aan ZTE levert
- Het Nederlandse NXP kan momenteel niet met Qualcomm fuseren omdat de Chinese mededingingsautoriteiten daar geen groen licht voor geven en vanwege de handelsoorlog op de rem staan
quote:Op dinsdag 19 juni 2018 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Haha, dat moet die achterlijke Trump helemaal zelf weten. Xi Jingping kan de VS helemaal slopen als hij dat wil.
Tijd voor een nieuwe G7 met de EU, China, Japan, UK, Canada, Zuid Korea en Australië.
Laat de VS maar lekker in haar eigen sop gaar koken met die ouderwetse staalindustrie en staatssteunbehoefende autoindustrie van ze. Kan Trump lekker handel drijven met Netanyahu en Kim Jong-Un.
Omdat Qualcomm bijv. ongeveer de helft van alle omzet uit China haalt.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom heeft China daar iets over te zeggen trouwens?
Ok en stel nu dat ze het niet toestaan en Qualcomm gaat toch door. Wat dan.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat Qualcomm bijv. ongeveer de helft van alle omzet uit China haalt.
Precies. Dus het idee dat we (EU+China+Australie) wel ff de VS buitenspel gaan zetten is iets te makkelijk gedacht.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ok en stel nu dat ze het niet toestaan en Qualcomm gaat toch door. Wat dan.
Zoals uit de ZTE zaak blijkt hebben ze Qualcomm gewoon nodig om hun eigen mobiele industrie draaiend en competitief te houden.
Australie hoef je sowieso niet op te rekenen en buiten Duitsland zijn er voldoende Europese landen die helemaal niet zitten te wachten om Amerika buitenspel te zetten, zelfs Frankrijk niet, lijkt het.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 12:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies. Dus het idee dat we (EU+China+Australie) wel ff de VS buitenspel gaan zetten is iets te makkelijk gedacht.
ZTE laat ook vooral zien dat Amerika heeft geluisterd naar de zorgen van Zuid-Oost Azie, die nu juist heel erg hameren op betere relaties met Amerika, de nieuwe regering in Thailand en Vietnam zijn sterke voorbeelden maar ook Indonesie zijn juist erg gericht op Trump om er meer van te profiteren dus. Deze landen waren zeer bezorgd over de ZTE-sancties omdat hun werkgelegenheid er voor een groot gedeelte afhankelijk van is en zeker in deze sector.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ok en stel nu dat ze het niet toestaan en Qualcomm gaat toch door. Wat dan.
Zoals uit de ZTE zaak blijkt hebben ze Qualcomm gewoon nodig om hun eigen mobiele industrie draaiend en competitief te houden.
Laten ze in Nederland maar niet zo´n grote bek hebben, probeer maar eens een spijkerbroek te bestellen in Amerika, spotgoedkoop, totdat het op betalen aankomt, dan kost ie net zo veel als hier in de winkel.....om onze middenstand te beschermen...en dit is al jaaaaaren zo. Hoor je niemand over!quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:15 schreef Otger het volgende:
Haha, China zal Drumpf slopen met met hun goedkope goederen die in afschuwelijke werkomstandigheden zijn gemaakt. Lekker puh domme nationalisten!
65%quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat Qualcomm bijv. ongeveer de helft van alle omzet uit China haalt.
Wat een fantasie.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Haha, dat moet die achterlijke Trump helemaal zelf weten. Xi Jingping kan de VS helemaal slopen als hij dat wil.
Tijd voor een nieuwe G7 met de EU, China, Japan, UK, Canada, Zuid Korea en Australië.
Laat de VS maar lekker in haar eigen sop gaar koken met die ouderwetse staalindustrie en staatssteunbehoefende autoindustrie van ze. Kan Trump lekker handel drijven met Netanyahu en Kim Jong-Un.
Duitsland ook niet, maar zo'n gedachte-experiment kan helpen om de onderhandelingspositie te begrijpen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 12:33 schreef DeParo het volgende:
[..]
Australie hoef je sowieso niet op te rekenen en buiten Duitsland zijn er voldoende Europese landen die helemaal niet zitten te wachten om Amerika buitenspel te zetten, zelfs Frankrijk niet, lijkt het.
Punt is dat de VS dan gewoon een nieuwe munt invoert. Ze kunnen het met hun militaire macht nml veroorloven overal schijt aan te hebben.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 13:47 schreef Onaniem het volgende:
Zou El Trumpe doorhebben dat China zeer, zeer, zéér veel dollars heeft en dat als ze zouden besluiten die ineens op de markt te zetten dat de USD dan zou instorten als de eerste de beste middenafrikaanse valuta?
De valutareserve van China is (bij benadering) 1300 miljard dollar.... In feite bezit China de VS...
Dat is het verschil tussen verlies of winst draaien.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Volkswagen bijv. haalt ongeveer 17% van de omzet uit Noord-Amerika. Als dat wat minder wordt is dat vervelend, maar geen wereldramp.
Ja China heeft een hypermoderne staal en auto industrie 😂quote:Op dinsdag 19 juni 2018 10:51 schreef Nielsch het volgende:
Haha, dat moet die achterlijke Trump helemaal zelf weten. Xi Jingping kan de VS helemaal slopen als hij dat wil.
Tijd voor een nieuwe G7 met de EU, China, Japan, UK, Canada, Zuid Korea en Australië.
Laat de VS maar lekker in haar eigen sop gaar koken met die ouderwetse staalindustrie en staatssteunbehoefende autoindustrie van ze. Kan Trump lekker handel drijven met Netanyahu en Kim Jong-Un.
#trumpgod!quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:01 schreef Rockefellow het volgende:
Trump gaat er weer een betere deal uit halen voor de Amerikanen.
Niks mis mee.
Deal? Trump hád een deal met China. Alleen houdt hij zich er gewoon niet aan. Een deal met Trump is dus nog minder waard dan een stuk wc-papier.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:01 schreef Rockefellow het volgende:
Trump gaat er weer een betere deal uit halen voor de Amerikanen.
Niks mis mee.
Je kan niet ontkennen dat de tarieven extreem ongelijk waren.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Deal? Trump hád een deal met China. Alleen houdt hij zich er gewoon niet aan. Een deal met Trump is dus nog minder waard dan een stuk wc-papier.
dat hoeft toch ook niet? maar dan haalt china z'n auto's lekker uit duitsland en niet uit de vsquote:Op dinsdag 19 juni 2018 13:58 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja China heeft een hypermoderne staal en auto industrie 😂
Ze hebben elkaar economisch nodig. Alleen de Chinezen proberen zo veel mogelijk import tegen te houden. Trump heeft gelijk, voor beide partijen dienen dezelfde regels te gelden.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 13:47 schreef Onaniem het volgende:
Zou El Trumpe doorhebben dat China zeer, zeer, zéér veel dollars heeft en dat als ze zouden besluiten die ineens op de markt te zetten dat de USD dan zou instorten als de eerste de beste middenafrikaanse valuta?
De valutareserve van China is (bij benadering) 1300 miljard dollar.... In feite bezit China de VS...
Maar voor hoe lang nog is de vraag. Ze produceren al eigen SOC's onder ARM licenties en zijn al een tijdje bezig met een eigen architectuur. Daarin lopen ze weliswaar nog ~10 jaar achter maar we weten inmiddels wel hoe snel ontwikkelingen daar lopen. Resteert nog de modemtechnologie, iets waar een Huawei en ZTE ook al heel ver in waren en dat is wmb de echte reden waarom die bedrijven per se kapot gemaakt moesten worden vanuit de VS bezien. Ze kunnen het zich niet veroorloven om hun voorsprong op communicatietechnologie kwijt te raken, naast de economische belangen zijn ook de strategische belangen natuurlijk enorm.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ok en stel nu dat ze het niet toestaan en Qualcomm gaat toch door. Wat dan.
Zoals uit de ZTE zaak blijkt hebben ze Qualcomm gewoon nodig om hun eigen mobiele industrie draaiend en competitief te houden.
China houdt z'n munt al decennia kunstmatig te laag. Mag ook niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ze hebben elkaar economisch nodig. Alleen de Chinezen proberen zo veel mogelijk import tegen te houden. Trump heeft gelijk, voor beide partijen dienen dezelfde regels te gelden.
Precies!quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:23 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
China houdt z'n munt al decennia kunstmatig te laag. Mag ook niet.
Inderdaad. Dat is ook puur protectionisme. Overigens met een goede reden.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 12:39 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Laten ze in Nederland maar niet zo´n grote bek hebben, probeer maar eens een spijkerbroek te bestellen in Amerika, spotgoedkoop, totdat het op betalen aankomt, dan kost ie net zo veel als hier in de winkel.....om onze middenstand te beschermen...en dit is al jaaaaaren zo. Hoor je niemand over!
Inderdaad.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:15 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Je kan niet ontkennen dat de tarieven extreem ongelijk waren.
Is bij de EU en China ook zo. In ons nadeel. Daarom is alle industrie daarheen verdwenen en bouwt China nu vliegdekschepen en ruimtestations.
Jij mag best voor een Chinees loontje in onze industriesector gaan werken, als je zo graag wil dat bepaalde banen terugkeren.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:15 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Je kan niet ontkennen dat de tarieven extreem ongelijk waren.
Is bij de EU en China ook zo. In ons nadeel. Daarom is alle industrie daarheen verdwenen en bouwt China nu vliegdekschepen en ruimtestations.
Basis-economie heb je ook nooit gehad zeker?quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij mag best voor een Chinees loontje in onze industriesector gaan werken, als je zo graag wil dat bepaalde banen terugkeren.
Koop eens een Dodge Charger in de VS en verscheep hem naar hier. Zitten extreme importtarieven op.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:30 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is ook puur protectionisme. Overigens met een goede reden.
Maar laten we inderdaad niet selectief verontwaardigd gaan doen als de VS ook hogere importtarieven gaat hanteren.
Fabrieken zijn naar China verplaatst omdat de lonen daar lager waren. Daardoor konden producenten de kosten drukken en uiteindelijk hun winsten vergroten. Hetzelfde gebeurt nu overigens in China. De lonen stijgen waardoor fabrieken weer verkassen naar goedkopere landen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:45 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Basis-economie heb je ook nooit gehad zeker?
De hele reden dat onze industrie daarheen verplaatst is, is omdat wij onze fabrieken en kennis daarheen verplaatst hebben en onze grenzen wagenwijd open hebben gezet voor import. Netto resultaat is dat hier alle banen verdwenen en het werk in China wordt gedaan die daarmee transformeerde van achterlopende boerenmaatschapij naar een economisch, technologisch en militair powerhouse.
Want China heeft zijn grenzen potdicht gemaakt voor import.
Chinezen profiteren ervan en een handjevol CEOs. De massa hier verliest.
Maar ja... het houd een keer op met al je kennis en kunde exporteren. Op een gegeven moment is er geen werk meer om die Chinese troep te kopen.
De verontwaardiging gaat niet over de importtarieven an sich; de verontwaardiging gaat om de uitvoering in de vorm van land-specifieke strafheffingen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:30 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is ook puur protectionisme. Overigens met een goede reden.
Maar laten we inderdaad niet selectief verontwaardigd gaan doen als de VS ook hogere importtarieven gaat hanteren.
De importarieven voor China, VS en EU zijn absoluut niet gelijk. Dat is het probleem wat Trump terecht aankaart. Waarom wordt een Amerikaanse auto naar de EU veel hoger belast dan andersom?quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:49 schreef Igen het volgende:
[..]
De verontwaardiging gaat niet over de importtarieven an sich; de verontwaardiging gaat om de uitvoering in de vorm van land-specifieke strafheffingen.
Met de VS, Europa en China zitten we allemaal samen in de WTO. Daar liggen een aantal principes aan ten grondslag:
- Iedereen behandelt elkaar als 'meest begunstigde natie'. En een 'meest begunstigde natie' kun je natuurlijk geen hogere importheffing opleggen dan aan een ander land. Het basisprincipe is dus dat je voor alle WTO-landen dezelfde importheffing moet hanteren.
- De doelstelling van de WTO is om de importheffingen stapsgewijs te verlagen. Maar je zit met een prisoners dilemma. Wie zet de eerste stap?
- En daarom zijn er dan dus overlegrondes waar wordt afgesproken wie welke importheffingen verlaagt, zodat je samen een pakket uitonderhandelt waar iedereen voordeel van heeft.
Trump breekt dit systeem nu dus af. Door eenzijdig aan specifieke landen forse importheffingen op te leggen, gaat hij lijnrecht tegen al deze principes in.
De lonen kunnen gratis zijn maar als je importarieven te hoog zijn boeit dat niet. Het verplaatsen kon alleen bij gratie vd lage importtarieven.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fabrieken zijn naar China verplaatst omdat de lonen daar lager waren. Daardoor konden producenten de kosten drukken en uiteindelijk hun winsten vergroten. Hetzelfde gebeurt nu overigens in China. De lonen stijgen waardoor fabrieken weer verkassen naar goedkopere landen.
Daarbij produceren ze ook gewoon in de VS. Sterker nog, de daadwerkelijke import vanuit b.v. Duitsland is significant afgenomen de laatste jaren:quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Volkswagen bijv. haalt ongeveer 17% van de omzet uit Noord-Amerika. Als dat wat minder wordt is dat vervelend, maar geen wereldramp.
Dat is een valide kritiek.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:53 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
De importarieven voor China, VS en EU zijn absoluut niet gelijk. Dat is het probleem wat Trump terecht aankaart. Waarom wordt een Amerikaanse auto naar de EU veel hoger belast dan andersom?
En waarom exporteert China bijna voor nop naar de EU en VS maar hanteren ze andersom hoge tarieven?
Precies.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Koop eens een Dodge Charger in de VS en verscheep hem naar hier. Zitten extreme importtarieven op.
Het is alleen een misvatting te denken dat de VS zich daar niet schuldig aan maakt. Dat is wat Trump handig verzwijgt.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is een valide kritiek.
Als EU kunnen we dan wel zeggen, ik noem maar wat, dat we een hoge importheffing op kip uit alle landen hebben, maar iedereen weet wel dat dat is om Amerikaanse kip buiten de deur te houden.
Eigenlijk is het dus een "maatregel van gelijke werking" en als je zoiets binnen de EU zou doen, dan zou daar gelijk korte metten mee gemaakt worden door de Commissie en het Hof van Justitie.
Leuk, maar jij klaagt dat bepaalde sectoren uit Europa zijn verdwenen. Dat heeft toch echt met lage lonen elders in de wereld te maken.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:54 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
De lonen kunnen gratis zijn maar als je importarieven te hoog zijn boeit dat niet. Het verplaatsen kon alleen bij gratie vd lage importtarieven.
Zucht. Dit is basis-kennis en dat snap je zelf toch ook wel?quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Leuk, maar jij klaagt dat bepaalde sectoren uit Europa zijn verdwenen. Dat heeft toch echt met lage lonen elders in de wereld te maken.
De VS heeft zeer lage importtarieven. Vooral ingezet onder Clinton.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is alleen een misvatting te denken dat de VS zich daar niet schuldig aan maakt. Dat is wat Trump handig verzwijgt.
Maar aan die constatering heb je in deze discussie niks.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Koop eens een Dodge Charger in de VS en verscheep hem naar hier. Zitten extreme importtarieven op.
Dat ligt maar net aan het product in kwestie. En hoe hoog denk jij dat die tarieven in het verleden waren?quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:10 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Zucht. Dit is basis-kennis en dat snap je zelf toch ook wel?
Ook al laat je het bijna gratis maken door slaven, als je importarieven hoog genoeg zijn is dat irrelevant.
Natuurlijk doet de VS dat ook.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is alleen een misvatting te denken dat de VS zich daar niet schuldig aan maakt. Dat is wat Trump handig verzwijgt.
quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:12 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
De VS heeft zeer lage importtarieven. Vooral ingezet onder Clinton.
Canada schreeuwt nu moord en brand maar hanteert zelf zeer hoge tarieven op bv landbouw en zuivel producten.
quote:Tariffs aren't the biggest problem for American exporters
David Henig, a former trade negotiator from the United Kingdom who worked on trade talks with the United States, said that obsessing over tariffs on goods is "completely bizarre" because they're already so low.
Economists say that reducing other barriers to trade, such as regulatory red tape and customs delays, would do much more to ease friction and help economies around the world.
quote:Trump has frequently complained about the European Union's 10% tariff on cars imported from the United States (cars shipped in the other direction face a 2.5% tariff). But the European Union could complain, too.
The United States charges a 350% tariff on some tobacco imports. Clothing and footwear imports into the United States face tariffs as high as 55%, according to the World Trade Organization.
Eh nee.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 13:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Wat een fantasie.
De VS is nog steeds de enige supermacht ter wereld. China is niets. Een falend land met een kunstmatig opgezweepte economie. Leuk man, al die spooksteden!
Een stel psychopaten dus. Middels geweld je zin doordrammen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 13:56 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Punt is dat de VS dan gewoon een nieuwe munt invoert. Ze kunnen het met hun militaire macht nml veroorloven overal schijt aan te hebben.
Maar China doet dat sowieso niet omdat hun vorderingen op de VS dan in 1 klap waardeloos zouden zijn.
Reken maar op nog een jaar of 7.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:55 schreef lao_tse het volgende:
[..]
Een stel psychopaten dus. Middels geweld je zin doordrammen.
Hoe lang moet we deze intimidatie nog dulden als Europeanen?
Dat trek ik nog wel, me dunkt.quote:
Zit hem denk ik ook een beetje in het verschil tussen ouderen en jongeren. Ouderen zien Amerika nog steeds als de redding in WO2, en alle hulp daarna. Dat is natuurlijk ook zo, en daar moeten we dankbaar voor zijn. Maar dat Amerika bestaat niet meer naar mijn idee. En dat ziet de oudere generatie minder goed denk ik. Die kijken nog met een nostalgische blik.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:12 schreef lao_tse het volgende:
Nu ben ik wel wat bezorgd over teveel aan technologie, het kan misbruikt worden, maar als je goed kijkt, is de VS echt een verouderd, achterlijk land dat leeft in de middeleeuwen. Geen idee waarom Rutte zo enthousiast is over dat land. De liefde is in elk geval totaal niet wederzijds, dat hebben de Amerikanen al dikwijls laten merken hoe ze echt over ons Europeanen denken.
Tja, ondertussen is het BBP per hoofd zo'n 6800 Euro en mag je niet meer met de trein reizen als je de verkeerde foto liket op facebook. Wat een tyfusland.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:04 schreef lao_tse het volgende:
Ik zou graag veel meer onderwerpen zien over China. China, Xi Jinping is de nieuwe wereldleider, de facto.
En niet alleen op de televisie of in kranten hoor en lees je hier nauwelijks iets over, op scholen is over China veel te weinig bekend, maar ook op het internet, zeker op het Nederlandstalige internet is weinig te lezen over dit sowieso zeer fascinerende land.
Me dunkt dat Mandarijn ook op scholen verplicht gesteld moet worden, samen met Spaans en dat Engels sterk teruggedrongen moet worden. Kijkende naar de toekomst, is de VS het land van het verleden, is Engels straks net zo interessant als Frans destijds was of Latijn en is het zaak een enthousiaste EU te scheppen en samen te werken, zeer nauw samen te werken met China en de 'one belt, one road' te omarmen met vol enthousiasme.
Ni hao!
Welke "ouderen" heb je het dan over? Van 80 jaar en ouder? Ik ben zelf 53 en zie Amerika echt niet als onze "redder". Dat hebben ze lang uitgemolken. Te lang naar mijn smaakquote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zit hem denk ik ook een beetje in het verschil tussen ouderen en jongeren. Ouderen zien Amerika nog steeds als de redding in WO2, en alle hulp daarna. Dat is natuurlijk ook zo, en daar moeten we dankbaar voor zijn. Maar dat Amerika bestaat niet meer naar mijn idee. En dat ziet de oudere generatie minder goed denk ik. Die kijken nog met een nostalgische blik.
Met China is het nog erger omdat China echt helemaal poep was toen de ouderen van nu jong waren, en China pas echt de laatste 20 jaar een enorme inhaalslag gemaakt heeft. Ouderen beseffen wederom niet hoeveel China veranderd is.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:21 schreef KoosVogels het volgende:
China investeert miljarden in duurzame energie terwijl Trump blijft jammeren over 'clean coal'.
Succes ermee, daar in de VS.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:33 schreef remlof het volgende:
Trump geeft de VS gewoon de genadeklap in de strijd om de wereldhegemonie.
Zonder die dwaas hadden ze het nog even kunnen rekken.
Die vraag is al heel lang geleden beantwoord. Dat is nu precies wat Trump steekt.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Wij kunnen ons dan dus ook beperken tot de simpele vraag: willen we dat Europese consumenten goedkoper een Dodge Charger kunnen kopen, of willen we de banen in onze eigen auto-industrie beschermen?
😂quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:33 schreef remlof het volgende:
Trump geeft de VS gewoon de genadeklap in de strijd om de wereldhegemonie.
Zonder die dwaas hadden ze het nog even kunnen rekken.
China is de grootste vervuiler.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:21 schreef KoosVogels het volgende:
China investeert miljarden in duurzame energie terwijl Trump blijft jammeren over 'clean coal'.
Succes ermee, daar in de VS.
Niet voor lang meer als het zo door gaat. Trump versoepelt juist de regelgeving voor bedrijven omtrent uitstoot, terwijl China juist flink de regelgeving opschroeft.quote:Op woensdag 20 juni 2018 00:21 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
China is de grootste vervuiler.
Merkel zat anders wel te happen op betere relaties met China.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 13:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Duitsland ook niet, maar zo'n gedachte-experiment kan helpen om de onderhandelingspositie te begrijpen.
Duitsland wou de VS niet buitenspel zetten, maar misschien juist concessies aan de VS doen, in de hoop dat Trump dan van de importheffingen op Duitse auto’s zou afzien.quote:Op woensdag 20 juni 2018 05:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Merkel zat anders wel te happen op betere relaties met China.
Hoe meer hem steekt, hoe beter.quote:Op woensdag 20 juni 2018 00:12 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Die vraag is al heel lang geleden beantwoord. Dat is nu precies wat Trump steekt.
Dat zijn milieu heffingen, dat trump dat importtarieven noemt kunnen wij niets aan doen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Koop eens een Dodge Charger in de VS en verscheep hem naar hier. Zitten extreme importtarieven op.
16% max, afhankelijk van de motor kan het ook 10% zijn.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Koop eens een Dodge Charger in de VS en verscheep hem naar hier. Zitten extreme importtarieven op.
De VS rekent 2,5%. Wij hanteren dus een 4 x zo hoog importtarief! Vind je dat niet extreem? Dat is eerlijke gelijkwaardige handel?quote:Op woensdag 20 juni 2018 08:07 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
16% max, afhankelijk van de motor kan het ook 10% zijn.
Extreem.
Ik vind niet dat wij hetzelfde importtarief hoeven te rekenen als het land waaruit geïmporteerd wordt aan ons rekent, nee. Als de VS graag auto's wil importeren kunnen zij dat tarief laag houden zonder dat wij daar als EU in mee hoeven te gaan.quote:Op woensdag 20 juni 2018 08:54 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
De VS rekent 2,5%. Wij hanteren dus een 4 x zo hoog importtarief! Vind je dat niet extreem? Dat is eerlijke gelijkwaardige handel?
Dan is het toch ook het goed recht van het andere land hun (veel lagere) importtarieven aan te passen?quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:02 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik vind niet dat wij hetzelfde importtarief hoeven te rekenen als het land waaruit geïmporteerd wordt aan ons rekent, nee. Als de VS graag auto's wil importeren kunnen zij dat tarief laag houden zonder dat wij daar als EU in mee hoeven te gaan.
Wat voor mij belangrijk is, is dat wij hetzelfde tarief rekenen voor een auto uit China, voor een uit Amerika en een uit Afrika. Dat is wat mij betreft eerlijke, gelijkwaardige handel.
Eigenlijk is dat helemaal niet eerlijk, want het geeft een incentive om productie te verplaatsen naar landen met slechte arbeidsvoorwaarden en weinig zorg voor het milieu.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:02 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik vind niet dat wij hetzelfde importtarief hoeven te rekenen als het land waaruit geïmporteerd wordt aan ons rekent, nee. Als de VS graag auto's wil importeren kunnen zij dat tarief laag houden zonder dat wij daar als EU in mee hoeven te gaan.
Wat voor mij belangrijk is, is dat wij hetzelfde tarief rekenen voor een auto uit China, voor een uit Amerika en een uit Afrika. Dat is wat mij betreft eerlijke, gelijkwaardige handel.
Het staat ieder land volkomen vrij om hun eigen importtarieven te bepalen.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:09 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dan is het toch ook het goed recht van het andere land hun (veel lagere) importtarieven aan te passen?
in de EU denk ik niet hoor, dat zullen tarieven zijn die voor de hele EU gelden, en misschien ook wel voor Noorwegen en Zwitserland?quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:10 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het staat ieder land volkomen vrij om hun eigen importtarieven te bepalen.
Daar staat dan weer tegenover dat het ook wat koloniaal is om andere landen vanuit je ivoren toren te gaan vertellen dat zij meer aan het milieu moeten doen en hun werknemers naar Europese standaarden moeten belonen.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat helemaal niet eerlijk, want het geeft een incentive om productie te verplaatsen naar landen met slechte arbeidsvoorwaarden en weinig zorg voor het milieu.
Juistem. Ik snap de verontwaardiging over deze logische maatregel van Trump dan ook niet.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:10 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het staat ieder land volkomen vrij om hun eigen importtarieven te bepalen.
Voornamelijk omdat Trump een idioot is die het concept wereldhandel niet snapt en alles baseert op het handelsoverschot danwel -tekort dat hij met een land heeft.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:21 schreef De_Onnoembare het volgende:
Juistem. Ik snap de verontwaardiging over deze logische maatregel van Trump dan ook niet.
Klopt dit wel? Trump heeft gezegd dat hij het liefst gewoon geen dure Duitse auto's in de VS meer wil zien. En China had "dit of dit" aangepast en Trump gooit de tarieven alsnog omhoog.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:26 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Voornamelijk omdat Trump een idioot is die het concept wereldhandel niet snapt en alles baseert op het handelsoverschot danwel -tekort dat hij met een land heeft.
Dat, en (dit is meer mijn persoonlijke invulling) hij gebruikt de heffingen niet om bepaalde tarieven gelijk te trekken, maar voornamelijk als drukmiddel om bepaalde concessies af te dwingen bij andere landen. Het is nooit 'de tarieven gaan omhoog, want we moeten meer geld binnen krijgen' of 'want we moeten deze en deze binnenlandse industrie beschermen', het is 'de tarieven gaan omhoog, tenzij de EU of China dit of dit aanpast'.
Dat gebeurt niet. De markt is niet transparant en iedereen holt gewoon naar de Primark.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:19 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Daar staat dan weer tegenover dat het ook wat koloniaal is om andere landen vanuit je ivoren toren te gaan vertellen dat zij meer aan het milieu moeten doen en hun werknemers naar Europese standaarden moeten belonen.
Oplossing hiervoor ligt wat mij betreft meer bij de consumenten zelf, die bereid moeten zijn om bedrijven die wel rekening houden met het milieu en arbeidsvoorwaarden te steunen door middel van een premium op de prijs, dan dat je vanuit de EU voor elk land apart een index bij gaat met milieuscores en arbeidsstandaarden en op basis daarvan om de drie jaar je importtarieven voor elk land apart bij gaat stellen.
Ik zeg ook niet dat het moreel verkeerd is. Ik zeg dat het eerlijke, gelijkwaardige handel is, dat is wat anders dan iets dat moreel gezien juist is wat mij betreft.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat gebeurt niet. De markt is niet transparant en iedereen holt gewoon naar de Primark.
Je kan ook nog beargumenteren dat landen eigenlijk altijd een traject doorlopen van een armetierige agrarische samenleving via een milieuverpestende industriemaatschappij naar een moderne, schone en welvarende maatschappij. Direct strenge normen eisen zou dan betekenen dat je landen vasthoudt in het armetierige agrarische stadium.
Afijn, je kan er zo of zo over denken. Maar dat het hanteren van verschillende invoertarieven voor verschillende landen moreel verkeerd zou zijn, lijkt me geen houdbare stelling.
Je zou ook kunnen zeggen dat het eerlijk en gelijkwaardig is om wederzijds, bilateraal, elkaar hetzelfde tarief te rekenen.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:48 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het moreel verkeerd is. Ik zeg dat het eerlijke, gelijkwaardige handel is, dat is wat anders dan iets dat moreel gezien juist is wat mij betreft.
Je kunt uiteraard een heleboel zeggen, maar ik vind het in principe eerlijker om aan alle landen dezelfde regels op te leggen.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat het eerlijk en gelijkwaardig is om wederzijds, bilateraal, elkaar hetzelfde tarief te rekenen.
Maar dan moet je ook bij alle soorten producten hetzelfde tarief hanteren.quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:54 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je kunt uiteraard een heleboel zeggen, maar ik vind het in principe eerlijker om aan alle landen dezelfde regels op te leggen.
Er zijn ongetwijfeld ook momenten dat je daar een uitzondering voor maakt, bijvoorbeeld als je wilt terugslaan in een handelsoorlog, maar in de kern ben ik persoonlijk voor uniforme tarieven.
Waarom? Sommige producten komen uit een industrie die je mogelijk binnen je eigen land wilt beschermen, sommige producten wil je mogelijk afbouwen (zoals de kolenindustrie) waardoor je met een hoger tarief import wilt bemoeilijken en alternatieven aantrekkelijker maakt, etcetera, etcetera.quote:Op woensdag 20 juni 2018 10:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dan moet je ook bij alle soorten producten hetzelfde tarief hanteren.
Dat we nu voor het ene product een hoog tarief en voor het andere product een laag tarief hebben, komt natuurlijk ook voor een flink deel omdat het ene product vooral uit het ene land komt en het andere product vooral uit het andere land.
Maar dat wordt vaak juist niet als een legitieme doelstelling gezien.quote:Op woensdag 20 juni 2018 10:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Waarom? Sommige producten komen uit een industrie die je mogelijk binnen je eigen land wilt beschermen, sommige producten wil je mogelijk afbouwen (zoals de kolenindustrie) waardoor je met een hoger tarief import wilt bemoeilijken en alternatieven aantrekkelijker maakt, etcetera, etcetera.
Wat anderen vinden heb ik niet zo gek veel mee te maken, dit is gewoon mijn visie. Bepaalde industrieën willen beschermen is wat mij betreft een hele normale reden om tarieven te heffen.quote:Op woensdag 20 juni 2018 10:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dat wordt vaak juist niet als een legitieme doelstelling gezien.
Die gelden voor Japanse auto's ook gewoon, maar in tegenstelling tot Amerikanen bouwen Japanners geen rotzooi en is de vraag groot genoeg om fabrieken in Europa te bouwen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Koop eens een Dodge Charger in de VS en verscheep hem naar hier. Zitten extreme importtarieven op.
Maar die diensten worden toch ook al grotendeels hier "geproduceerd"? Bijv. door Facebook Ireland Ltd. of Apple Distribution International in Ierland.quote:Op woensdag 20 juni 2018 10:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die gelden voor Japanse auto's ook gewoon, maar in tegenstelling tot Amerikanen bouwen Japanners geen rotzooi en is de vraag groot genoeg om fabrieken in Europa te bouwen.
Wat ik eigenlijk overal in de discussie mis is dienstverlening, al die Amerikaanse technologiegiganten leveren hun diensten in Europa terwijl dat van Europa richting Amerika veel minder is. Misschien moeten daar dan ook maar van EU-zijde flinke heffingen op komen, want volgens de logica die Trump volgt is ook dat "oneerlijk".
scherp. want Trump ziet achter alles een "business" deal en zolang het hem nog meer geld oplevert (alsof hij niet genoeg heeft)quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:34 schreef Igen het volgende:
Behalve als het gaat om de export van luxe-hotels naar Noord-Korea natuurlijk.
Meer dan 60% van de verkochte auto's in de VS zijn "vehicles for transport of goods" ( In 2017, some 6.1 million automobiles and about 11.5 million light and heavy trucks were sold to customers in the United States.). Het importtarief op "light trucks" is niet 2.5% maar 25%, een overblijfsel van de chicken tax uit 1964. Er worden bvb 2.5 miljoen pickup trucks per jaar verkocht (Ford F Series, Chevrolet Silverado, Ram pickups) met winsten tot 20.000$ per stuk, terwijl passagiersauto's nauwelijks iets opbrengen.quote:Op woensdag 20 juni 2018 08:54 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
De VS rekent 2,5%. Wij hanteren dus een 4 x zo hoog importtarief! Vind je dat niet extreem? Dat is eerlijke gelijkwaardige handel?
https://jalopnik.com/germ(...)mp-to-end-1826997044quote:German Automakers Want To Make A Deal With Trump To End All Car Tariffs, Including The Hated 'Chicken Tax'
Finally, some potentially good news: in an effort to get the Trump administration to abandon its plan to place a 25 percent tax on all European auto imports, all three of the big German automakers--Daimler, Volkswagen, and NSU (just kidding, it's BMW)--have come up with a proposal that would get rid of all car import tariffs between America and Europe. And that would include the hated Chicken Tax.
The proposal states that in exchange for eliminating the proposed 25 percent import tax and the 25 percent "chicken tax" on light trucks (which includes pickup trucks and vans, too), the European Union will drop their 10 percent tax on cars imported from America and get rid of its 2.5 percent duty on imports in the U.S.
This is a pretty bold move on behalf of the E.U.--well, actually, on behalf of Germany, who would have to convince the rest of the E.U. this makes sense, even countries like France that build lots of cars but export none to the U.S. and as a result very likely don't give deux merdes about any tariffs.
This would potentially be a very reciprocal deal, arguably even one that would benefit the Europeans more, since it would get rid of tariffs that have been in place for decades, in the case of the Chicken Tax, and open up the U.S. market to trucks and commercial vehicles from Europe, and, as a side effect, all over the world, including Asia.
From the American perspective, this could be a way out of the tariffs, which are not a popular idea here in America, and many think such a tariff would have massive detrimental effects here in the U.S. as well. Aside from some supporters who want protections for U.S. car manufacturers, the European car tariff is not generally liked.
So, even though the benefits to Europe (especially Germany) may be somewhat greater than what the U.S. appears to get out of such a no-tariffs-at-all deal, this proposal may still be the best way for the Trump administration to turn the tariff proposal into a win instead of a potential disaster.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)log-komt-wordt-amer/quote:Paul De Grauwe: "Als er een echte handelsoorlog komt, wordt Amerika de grote verliezer"
Nu de Amerikaanse president Donald Trump dreigt met hogere importtarieven voor Europese auto's vrezen velen onder u allicht voor een escalerend handelsconflict, ja zelfs een ware handelsoorlog. Hoe realistisch is zo'n scenario? Professor Economie Paul De Grauwe en Luc Strybol van Flanders Investment&Trade USA proberen de gevolgen in te schatten.
Rik Arnoudt
vr 22 jun 21:16
"Ik zou zeggen dat het nu gaat om schermutselingen", zegt De Grauwe in "Terzake". "De omvang van de handel die door die tarieven wordt getroffen, blijft nog altijd heel klein." De Grauwe heeft het over 1 procent van de handel met de VS.
Maar wat niet is, kan nog komen. "Schermutselingen kunnen leiden tot een oorlog, vooral als een van de partners eigenlijk tot doel heeft oorlog te voeren", stelt De Grauwe. Tot nu toe hebben de "schermutselingen" geen grote gevolgen voor de consument. Als Amerikaans fruitsap hier te duur wordt, kan je bijvoorbeeld nog altijd Spaans fruitsap kopen."
"De bedrijven gaan natuurlijk sneller een impact voelen", waarschuwt Luc Strybol. "Als de oorlog voortgaat en de automobielindustrie zelf wordt getroffen, krijgen we natuurlijk wel schade." Volgens Strybol is het Trump vooral om "America First" te doen, en kan dit uiteindelijk "alles stuk maken door met alle landen een handelsoorlog te beginnen". "Als alles dan kapot is en er begint hier en daar een boompje te groeien, zal hij zeggen dat hij dat boompje heeft geplant. Maar dan heb je wel eerst een heel bos kapotgemaakt." Strybol beschouwt het als zijn taak nieuwe afzetmarkten voor onze bedrijven te zoeken: in Mexico, Canada, China, Brazilië of Argentinië.
"Het is Amerika tegen de rest van de wereld", analyseert Paul De Grauwe. Hij vergelijkt met vroeger, toen er handelsoorloigen van "iedereen tegen iedereen" waren. "Er zijn opportuniteiten om buiten Amerika echte handel te gaan drijven. Als het zover komt, zal Amerika de echte verliezer zijn."
Daarom is eenheid zo belangrijk, vindt hij. "We moeten onze eenheid behouden - vooral in Europa - en uitwegen zoeken met andere landen en continenten", aldus De Grauwe. "Intussen moeten we blijven proberen openingen te vinden."
quote:Dear (Congressman or Representative):
I am writing you on behalf of Moog Music, a company of 100 employee-owners, based in Asheville, North Carolina. I am urgently contacting you about the recently announced 25% tariff on Chinese goods.
In case you are not familiar with Moog, they manufacture the world’s leading analog synthesizers used by artists including but not limited to Michael Jackson,The Beatles, Radiohead, Stevie Wonder and many others.
Roughly half of the circuit boards and associated components for Moog’s instruments come from China. This tariff would significantly limit their ability to manufacture synthesizers, and could put many of their employee-owners out of a job.
As an employee-owned company with a 60-year legacy in American manufacturing, Moog constantly strives to keep a balance between domestically- and internationally-sourced parts, so that they can continue employing people from their local community in Asheville, North Carolina.
Moog sources circuit boards from US suppliers whenever possible, paying up to 30% over the price of the same circuit boards made overseas. However, whether they buy circuit boards in the US or overseas, the majority of the raw components still come from China. Therefore, Moog will be unable to avoid this substantial cost increase because of the tariffs.
These tariffs will immediately and drastically increase the cost of building Moog instruments, forcing them to lay off American workers and will require Moog to move some, if not all, of their manufacturing overseas.
I do not want to see the end of Moog’s 60-year legacy in American manufacturing. I do not want their employee-owners left without jobs. I want American workers to continue have the opportunity to support their families and their community.
I implore you to convince the President that these Chinese tariffs cause serious damage to American workers like those at Moog and to rescind them immediately.
Thank you,
(Your Name)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |