Wie waren Socrates en Plato echt?
Socrates en Plato zijn bekende filosofen. Maar wie waren ze?
Plato’s Grot in De Staat (VII 514A–520A) is door filosofen vaak uitgelegd als dat we als mensen in een gevangenis leven terwijl de wereld daarbuiten de echte wereld is. Ontsnapping aan deze Grot staat gelijk aan een reis naar het licht. Zo’n reis is dan een ‘inwijdingsritueel’ op reis naar de hemel (De Graaff, 1993, p. 164).
Maar Plato’s Grot is feitelijk een ‘onderwereld’ (De Staat 514a3 in Louden, 2011, p. 212). Zowel de Grot van Kalypso op het eiland Ogygia als de Grot van Plato waren de onderwereld (Od. 1.15,
5.57-74, 5.195 & De Staat, boek 7 in Louden, 2011, p. 132). Deze gevangenis grot wordt in de Bijbel in Jeremiah 7:11, Mattheüs 21:13, Marcus 11:17 en Lucas 19:46 vermeld. Ook Dr. Frank de Graaff schreef dat Plato’s Grot een onderwereld was (De Staat 514a in De Graaff, 1993, p. 151). De vraag is: welke onderwereld?
Plato schreef dat Socrates in deze onderwereld afdaalde. Het woord ‘katabaino’ was vertaald met afdaling (De Staat 516e; 519d5, Nightingale in Louden, 2011, p. 212). Ook Odysseus daalde met een ‘catabasis’ in de onderwereld af om er de profeet Teiresias te raadplegen (Crane in Louden, 2011, p. 199). Socrates en Odysseus waren thematisch gezien dezelfde personages. Ze waren niet menselijk. Hoe kon een mens immers in zo’n onderaardse gevangenis afdalen? En wat had Socrates de filosoof er te zoeken? In de Bijbel was het alleen de opgestane Christus die in de Tartaros afdaalde (1 Petrus 3:19) waar de gevallen engelen gevangen worden vastgehouden (2 Petrus 2:4). Socrates imiteerde dus Jezus. In Johannes 5:18 betekent het woord “Isa” “gelijk”. Socrates was dus de gelijke van Jezus. In de islam wordt Jezus Isa genoemd. Ook hij claimt de gelijke van Christus te zijn. Maar in werkelijkheid is hij de antichrist.
Odysseus zag zijn moeder Antikleia in de onderwereld die met Plato’s Grot correspondeerde. Zij bevestigde dat het leven na de dood verder ging en dat de ‘ziel’ als een ‘droom’ verder ging (Odyssee 11.213 in Louden, 2011, p. 204). De ziel leefde verder in deze onderwereld die schijnbaar aan een hiernamaals was gekoppeld (Odyssee 11.141 in Louden, 2011, p. 204). De Bijbel preekt geen hiernamaals maar de opstanding.
De Tartaros in Openbaring 9 is dezelfde plaats als de Tehom in Genesis 1:2 en de afgrond in Genesis 7:11 en 8:2. We kunnen in zo’n onderaardse zee waarin enge wezens huizen een gezonken Atlantis herkennen. Maar Homeros ging een stap verder en suggereerde dat het leven in de onderwereld doorging. Hij beschreef een gnostische sheol. De onderwereld van de mythe is een mix van de Tartaros en een gnostische sheol.
Volgens de overlevering kon Socrates kiezen tussen een gifbeker en ballingschap. Deze gifbeker correspondeert met de gouden wijnbeker die Babylon is (Jeremia 51:7). Ook was de beker van Socrates een hint naar de beker waaruit alleen Jezus kon drinken (Matteüs 20:22-23). Opnieuw probeerde Socrates de gelijke van Jezus te zijn net zoals de gevangenen in Plato’s Grot alle moeite deden om eruit te ontsnappen. Ook Helena van Troje stopte gif in de wijnbeker (Homeros, Butler, vert. 1900, Odyssee 4). Twee andere symbolen in de legende van Socrates waren een horzel en een haan. In Jesaja 7:18 werd Egypte een horzel genoemd. In Marcus 14:72 verried Petrus Jezus voordat de haan driemaal gekraaid had.
De occultist Helena Blavatski noemde tijdens een occulte sessie ‘Socrates’, een ‘serpent’ en een ‘onzichtbare draak’ (Blavatsky in Godwin, 2011, p. 68).
Dan was er Zeno van Citium die na een schipbreuk uitgerekend op het strand van Athene terechtkwam. Hij liep rechtstreeks door naar een boekwinkel waar hij alle werken van Socrates las (Hicks, vert. 1972, Boek 7, ch. 1, verse 2). Dit is geen normaal menselijk gedrag. Mijn suggestie is dat Socrates de antichrist was. Dan resteert de vraag: wie was Plato? Waren Socrates en Plato dezelfde personages? En wie waren Homeros, koning Arthur (Arthur = Assur = Assyrië) en Mohammed? Homeros resoneert met Hammurabi. Waren zij alle dezelfde personage die straks zijn intrek neemt in Eindtijd Babylon?
Literatuur
Godwin, J. (2011). Atlantis and the cycles of time. Prophecies, Traditions and Occult Revelations. Rochester, VT, USA: Inner traditions
Graaff, F. de, (1993). Israël-Hellas-Rome: Het mysterie van de antieke beschaving. Zoetermeer, Nederland: Boekencentrum.
Hicks, R. D. (1972). Diogenes Laertius, Lives of Eminent Philosophers. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=D.%20LLouden, B. (2011). Homer's Odyssey and the Near East. Cambridge, Groot-Brittannië: Cambridge University Press.