abonnement Unibet Coolblue
pi_179832572
Even vooraf: ik ben absoluut geen klusser - ik heb andere hobby's. :)

We hebben een stortdouche maar daarvan is de waterstraal sinds kort nogal slapjes. De waterdruk bij andere kranen is op zich prima. Het is een mengkraan.
Het blijkt nu dat de warm water druk prima is, maar er nauwelijks koud water uit de leiding komt. Met als gevolg dat de mengkraan er een heel slap straaltje van maakt om op temperatuur te houden.

Dus ik heb de boel gedemonteerd om ff te kijken of ik iets kan vinden.
De kraan is gemonteerd op de waterleidingen en op die leidingen zitten - even in lekentaal gezegd - stoppers:



Bij de warm -en koudwater leiding zitten ze precies hetzelfde. Plaatje links. Bij warm komt er een fatsoenlijke straal uit, bij koud niet.
Wanneer ik bij de koudwaterleiding de stopper helemaal los draai (plaatje rechts), komt er wel een bak met water uit. Maar wanneer ik 'm er in draai, dan blijft er vrijwel niets van de straal over.
Hij zit al zover mogelijk open gedraaid. Hij kan niet verder open, want dan gaat ie lekken bij de stopper.

Ik snap niet waarom dit gebeurt en snap ook net hoe zoiets spontaan kan ontstaan.

Enig idee wat ik hieraan kan doen? Zijn er kortere stoppers te krijgen ofzo?

Alvast dank,

Pieter
pi_179832828
Dat zijn afsluiters, in feite een kogelkraan zonder greep.
Als je deze gewoon met een kwart slag open hebt gezet zou dat het probleem niet moeten zijn.
Maar ik denk aan kalk, of een knik.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 16-06-2018 19:38:16 ]
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  Moderator zondag 17 juni 2018 @ 10:18:24 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179843378
Is het een thermostatische kraan ? En is deze niet gewoon verkalkt van binnen ? :)
pi_179843485
Ik zou ook meteen iets doen aan de afdichting rondom de leidingen. Dit lijkt niet waterdicht met mogelijke vochtproblemen tot gevolg.
pi_179843531
Meer koud water is ook een koudere douche.
.
pi_179846516
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:29 schreef Fer het volgende:
Meer koud water is ook een koudere douche.
Tenzij warm geknepen wordt door de thermostaat, en dat is wat er volgens TS gebeurt.
Verkalkte kraan is mijn gok :)
pi_179860498
Dit lijkt mij een set afsluitbare s-koppelingen. Ik zou ze vervangen met een set "normale" s koppelingen zonder dat stop/afsluit gebeuren. Daarna even opnieuw kitten.
Maar de "spontane" oorzaak kan dat niet zijn.

Ik denk inderdaad aan een verkalkte thermostaatkraan zoals hierboven al geschreven word.
Om dit te ontkalken moet je het thermostaat element uit de kraan halen en in een badje ontkalker/azijn leggen. Hoe dit moet hangt van je type kraan af, maar met googlen naar "thermostaat kraan ontkalken" kom je al een heel eind.

en dan lekker douchen met een goede straal :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')