abonnement Unibet Coolblue
pi_179795886
quote:
Moslims in Nederland steeds religieuzer

DEN HAAG - De religiositeit onder Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst is de afgelopen jaren toegenomen. Ze bidden vaker, de vrouwen dragen vaker een hoofddoek en de moskee wordt vaker bezocht. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Van de Marokkaanse moslims bidt volgens het onderzoek 78 procent vijf maal per dag, bij de Turkse moslims is dit 33 procent. Bij de Turkse moslims is het moskeebezoek toegenomen. Ongeveer 40 procent van beide groepen bezoekt tenminste wekelijks een moskee.

Vaker een hoofddoek

Marokkaanse moslima’s dragen steeds vaker een hoofddoek. Meer dan driekwart van hen (78 procent) zegt er een te dragen, tegen 64 procent tien jaar geleden. Ook bij jongeren en de tweede generatie is een toename te zien. Bij Turkse moslima’s is deze toename er niet.

Zeven van de acht Marokkaanse moslims vasten alle dagen tijdens de ramadan. Bij Turkse moslims geldt dat voor iets meer dan de helft. Een zeer groot deel van de moslims eet (bijna) altijd halal.

Lichte toename niet-gelovigen

Onder Turkse Nederlanders is in de periode 2006-2015 een lichte toename in het deel dat niet-gelovig is, onder Marokkaanse Nederlanders niet. Het aandeel moslims is bij Turkse Nederlanders afgenomen (van 93 naar 86 procent), maar niet bij Marokkaanse Nederlanders. Van hen beschouwen 94 van de 100 zich moslim. Vooral hoger opgeleide en tweede generatie Turkse Nederlanders noemen zich relatief vaak niet-moslim.

Op basis van hun religieus gedrag, opvattingen en identificatie zijn vijf groepen moslims te onderscheiden. De twee meest gelovige groepen, de vrome en strikt praktiserende moslims, vormen samen 84 procent van de Marokkaanse moslims. Bij de Turkse moslims is dit minder dan de helft (45 procent). Er zijn weinig seculiere moslims (7 procent bij de Turken en 2 procent bij de Marokkanen).
https://www.telegraaf.nl/(...)d-steeds-religieuzer

Vaak lees je in online-discussies dat moslims in Nederland snel seculariseren en dat dit proces inter-religieuze spanningen in de toekomst zal doen afnemen. Nu blijkt dus uit onderzoek van het SCP dat moslims in Nederland steeds religieuzer worden.
pi_179795910
Ben ik de enige die vraagtekens zet bij dit onderzoek?
pi_179795919
Moeten ze zelf weten zolang de omgeving er maar geen last van heeft.
pi_179795949
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:51 schreef Meneer_Meneer het volgende:
Moeten ze zelf weten zolang de omgeving er maar geen last van heeft.
Die twee gaan doorgaans niet samen.
pi_179795999
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:53 schreef AlexanderdeKleine het volgende:

[..]

Die twee gaan doorgaans niet samen.
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:53 schreef AlexanderdeKleine het volgende:

[..]

Die twee gaan doorgaans niet samen.
Nee helaas.
pi_179796517
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:51 schreef AlexanderdeKleine het volgende:
Ben ik de enige die vraagtekens zet bij dit onderzoek?
Nee hoor, ik heb er ook mijn vraagtekens bij. Het SCP onderzoek is zeer minimaal en gebaseerd op enquetes.

Het onderzoek van de universiteit van Utrecht, gebaseerd op ervaringen van 5000 jongeren en hun ouders, lijkt een stuk betrouwbaarder.

Conclusie uit dit onderzoek: jongeren worden wel degelijk minder religieus t.o.v. de generaties voor hen.

https://www.trouw.nl/reli(...)dan-ouders~a7201476/
pi_179807542
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:51 schreef Meneer_Meneer het volgende:
Moeten ze zelf weten zolang de omgeving er maar geen last van heeft.
De religieuzen zijn voornamelijk fanatieke niet-rokers dus daar krijg je zeer zeker overlast van.
  vrijdag 15 juni 2018 @ 18:50:13 #8
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_179808141
Huh, mij was enkele jaren verteld dat moslims juist steeds minder religieus werden, minder naar de moskee gingen enz. Ik hoefde me dus geen zorgen te maken voor de toekomst.
Inmiddels zitten we met een steeds groter deel wat opschuift qua blik op de wereld zoals Iran, Saoedi Arabië of Pakistan. Dit belooft niet veel goeds. Waar komt toch die zelfverzekerdheid van islamapologeten vandaan?
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_179840687
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:51 schreef AlexanderdeKleine het volgende:
Ben ik de enige die vraagtekens zet bij dit onderzoek?
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 00:39 schreef FYazz het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb er ook mijn vraagtekens bij. Het SCP onderzoek is zeer minimaal en gebaseerd op enquetes.

Het onderzoek van de universiteit van Utrecht, gebaseerd op ervaringen van 5000 jongeren en hun ouders, lijkt een stuk betrouwbaarder.

Conclusie uit dit onderzoek: jongeren worden wel degelijk minder religieus t.o.v. de generaties voor hen.

https://www.trouw.nl/reli(...)dan-ouders~a7201476/
Ik vond het ook opmerkelijk:
NWS / Moslims minder gelovig in Nederland
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179841925
Ik begrijp ook niet helemaal hoe het zit.

Volgens mij valt het allemaal wel mee.
pi_179841938
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:51 schreef AlexanderdeKleine het volgende:
Ben ik de enige die vraagtekens zet bij dit onderzoek?
Want? Je kan het toch gewoon op straat zien dat de islam steeds meer oprukt?
Ieder jaar meer baarden, djebellas, hoofddoeken, niqaabs, halal, moskeeën etc
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179841993
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 23:51 schreef AlexanderdeKleine het volgende:
Ben ik de enige die vraagtekens zet bij dit onderzoek?
Hoezo vraagtekens?
Hoe meer moslims, hoe meer islam en hoe meer kracht die islam krijgt.
Daar kunnen die moslims an sich niets aan doen, dat is zoals de islam werkt.
pi_179842026
"De twee meest gelovige groepen, de vrome en strikt praktiserende moslims, vormen samen 84 procent van de Marokkaanse moslims."

_O-
pi_179842041
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Want? Je kan het toch gewoon op straat zien dat de islam steeds meer oprukt?
Ieder jaar meer baarden, djebellas, hoofddoeken, niqaabs, halal, moskeeën etc
En ieder jaar meer beleid waar normale mensen met een arbeidsbeperking last van hebben.
pi_179842054
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Want? Je kan het toch gewoon op straat zien dat de islam steeds meer oprukt?
Ieder jaar meer baarden, djebellas, hoofddoeken, niqaabs, halal, moskeeën etc
Ja al die punten die je noemt zijn levensgevaarlijk :')
pi_179842072
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 08:00 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ja al die punten die je noemt zijn levensgevaarlijk :')
Dat heb ik niet gesteld. Ik stel slechts dat ieder met z'n eigen ogen kan zien dat de islam steeds meer oprukt.
Dat ontken je dan ook niet maar je probeert iets onderuit te halen wat ik helemaal niet heb gezegd. Ik ben blij dat je daarmee toegeeft dat ik gelijk heb dat de islam steeds aanweziger is.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179842191
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 08:06 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gesteld. Ik stel slechts dat ieder met z'n eigen ogen kan zien dat de islam steeds meer oprukt.
Dat ontken je dan ook niet maar je probeert iets onderuit te halen wat ik helemaal niet heb gezegd. Ik ben blij dat je daarmee toegeeft dat ik gelijk heb dat de islam steeds aanweziger is.
Ik ontken ook niks.

Is ook niet vreemd dat de Islam blijft groeien in de Nederlandse samenleving met het huidige beleid.
pi_179842518
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 08:36 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik ontken ook niks.

Is ook niet vreemd dat de Islam blijft groeien in de Nederlandse samenleving met het huidige beleid.
Dat is zeker niet vreemd inderdaad maar een logisch gevolg.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179842935
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 08:36 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik ontken ook niks.

Is ook niet vreemd dat de Islam blijft groeien in de Nederlandse samenleving met het huidige beleid.
Precies. Islam (en het christendom zelf trouwens ook) krijgen veel te veel ruimte om te groeien. Terwijl dergelijk gedrag juist ontmoedigd dient te worden.
Conscience do cost.
pi_179843950
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 09:49 schreef ems. het volgende:
Precies. Islam (en het christendom zelf trouwens ook) krijgen veel te veel ruimte om te groeien. Terwijl dergelijk gedrag juist ontmoedigd dient te worden.
Stel eens een goed ontmoedigingsbeleid voor in NL dan?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_179844532
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:53 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Stel eens een goed ontmoedigingsbeleid voor in NL dan?
Het behandelen als hobby (wat het eigenlijk ook is) is een stap in de goede richting. Geen enkele steun maar vanuit de staat. Geen nieuwe kerken/moskeeën. Men vrij laten om te geloven wat ze willen maar het op geen enkele manier meer te accommoderen.
Conscience do cost.
pi_179844715
Telegraaf is ook wel een bepaalde krant he. Niet echt objectief.

Dat artikel uit de Trouw lijkt me iets dichter bij de waarheid.

Ik denk ook als de huidige opa's en oma's er niet meer zijn, dat het ietsje sneller gaat met seculariseren.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_179844762
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 11:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Het behandelen als hobby (wat het eigenlijk ook is) is een stap in de goede richting. Geen enkele steun maar vanuit de staat. Geen nieuwe kerken/moskeeën. Men vrij laten om te geloven wat ze willen maar het op geen enkele manier meer te accommoderen.
Enkel een verbod op kerken en moskeeën?
pi_179844960
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 11:41 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Enkel een verbod op kerken en moskeeën?
Precies, en een verbod op vergaderzalen, sportaccommodaties, tempels enz omdat daar meestal de moslims spelen en/of spreken.
pi_179845112
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 11:41 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Enkel een verbod op kerken en moskeeën?
Waar heeft hij het over een verbod, hij zegt geen nieuwe kerken en moskeeën erbij, niks over de oude.
pi_179861805
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 11:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Het behandelen als hobby (wat het eigenlijk ook is) is een stap in de goede richting. Geen enkele steun maar vanuit de staat. Geen nieuwe kerken/moskeeën. Men vrij laten om te geloven wat ze willen maar het op geen enkele manier meer te accommoderen.
Ik voorzie dan een nog grotere toeloop en werving van financiële steun via de Golfstaten. Met alle gevolgen en invloeden van dien. Ik denk juist dat het constructiever zou zijn om ze volledig onder toezicht van de overheid te plaatsen.
pi_179864407
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 23:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik voorzie dan een nog grotere toeloop en werving van financiële steun via de Golfstaten. Met alle gevolgen en invloeden van dien. Ik denk juist dat het constructiever zou zijn om ze volledig onder toezicht van de overheid te plaatsen.
Wat? Een staatislam creëren?
Imams als ambtenaar?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179868246
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 11:59 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Waar heeft hij het over een verbod, hij zegt geen nieuwe kerken en moskeeën erbij, niks over de oude.
Dat noem ik een verbod :')
pi_179868402
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 23:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik voorzie dan een nog grotere toeloop en werving van financiële steun via de Golfstaten. Met alle gevolgen en invloeden van dien. Ik denk juist dat het constructiever zou zijn om ze volledig onder toezicht van de overheid te plaatsen.
Allicht. Ik ben niet per definitie tegen het idee van het hebben van een clubhuis (het is, wederom, immers een hobby) maar de financiën dienen dan natuurlijk inderdaad onder streng toezicht geplaatst te worden. En de locatie dient ruim van te voren besproken te worden met de omwonenden.

Anderzijds valt het geluidsoverlast wel een beetje weg als de moslims niet meer door speakers jengelen en de christenen niet meer op bellen rammen.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')