abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 15 juni 2018 @ 19:10:22 #151
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_179808782
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:07 schreef FYazz het volgende:
Vooralsnog is het aantal geslaagden op het vmbo tussen 2012 en 2016 alleen maar gestegen. In 2017 is een lichte daling te zien, echter het vmbo heeft nog altijd wel het hoogste slagingspercentage t.o.v. andere niveaus.
Ook het gemiddelde cijfer is omhoog gegaan.

Dit zegt eigenlijk niet zoveel. Want de kwaliteit van het onderwijs kan ook omlaag zijn gegaan, met als gevolg hogere cijfers en meer geslaagden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_179808929
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:07 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dat is jouw gevoel.

Vooralsnog is het aantal geslaagden op het vmbo tussen 2012 en 2016 alleen maar gestegen. In 2017 is een lichte daling te zien, echter het vmbo heeft nog altijd wel het hoogste slagingspercentage t.o.v. andere niveaus.
Ook het gemiddelde cijfer is omhoog gegaan.

https://www.onderwijsinci(...)nemersvo/eindexamens
Tis ook wel typerend dat de 2 makkelijkste vormen van het vmbo, namelijk bb en kb, de hoogste slagingspercentages hebben.
pi_179808986
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:10 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dit zegt eigenlijk niet zoveel. Want de kwaliteit van het onderwijs kan ook omlaag zijn gegaan, met als gevolg hogere cijfers en meer geslaagden.
Mijn reactie slaat niet op het artikel mbt het dommer worden. Met je eens dat deze cijfers hier niets over zeggen.

Ik reageerde op de opmerking van Cempexo dat vmbo-leerlingen niet meer luisteren, ongemotiveerd zijn en dan boos zijn dat ze het examen niet hebben gehaald. Dat is een breed en structureel probleem volgens de ervaringen van Cempexo, maar de cijfers wijzen dus anders uit en het slagingspercentage en gem. cijfer is omhoog gegaan, ook na invoering van de strengere examenregels.
pi_179809030
Je kunt ook wel hele verhalen over het vmbo ophangen, maar het aantal Noorse dienstplichtigen dat het Nederlandse vmbo heeft gevolgd zal verwaarloosbaar klein zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179809045
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Tis ook wel typerend dat de 2 makkelijkste vormen van het vmbo, namelijk bb en kb, de hoogste slagingspercentages hebben.
Dat lijkt me vrij logisch toch. Hoe moeilijker de stof, hoe groter de kans is dat het examen niet wordt gehaald.

Dat het gem. cijfer is gestegen is denk ik wel positief te noemen.
  vrijdag 15 juni 2018 @ 19:28:31 #156
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_179809203
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:19 schreef FYazz het volgende:

[..]

Mijn reactie slaat niet op het artikel mbt het dommer worden. Met je eens dat deze cijfers hier niets over zeggen.

Ik reageerde op de opmerking van Cempexo dat vmbo-leerlingen niet meer luisteren, ongemotiveerd zijn en dan boos zijn dat ze het examen niet hebben gehaald. Dat is een breed en structureel probleem volgens de ervaringen van Cempexo, maar de cijfers wijzen dus anders uit en het slagingspercentage en gem. cijfer is omhoog gegaan, ook na invoering van de strengere examenregels.
Oh, sorry. Ik dacht inderdaad dat je het over de OP had.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_179809446
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 17:18 schreef Monolith het volgende:

[..]

Lekker ongefundeerd klagen. Het topic gaat nog steeds over Noorse dienstplichtigen die na decennialange stijgingen van het gemiddelde gemeten IQ in de meest recente generatie weer een daling laten zien.
De publicatie beschrijft een aantal mogelijke mechanismen. Ik ben vooral wel benieuwd naar de samenstelling van de groep. Volgens mij is er ook nog wel het nodige gewijzigd aan de selectie / toelating.

Maar half het topic steekt alweer hele dramaverhalen af over de implosie van Nederland.
Het wekt wel mijn nieuwsgierigheid, een breder onderzoek en dan ook in meerdere werelddelen zou ik zeker interessant vinden.
Uiteraard moeten daar dan ook vrouwen in worden meegenomen.
Vooral daar ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar met de steeds beter opgeleide vrouwen.
Maar ja, een dergelijk onderzoek zou wel een zeer stevige investering vereisen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Tanatos op 15-06-2018 19:45:35 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179809531
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 18:48 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja op het vmbo heb je dat soort ongein wel ja. Op het vwo vrijwel alleen maar gemotiveerde leerlingen gezien die wel af en toe recalcitrant waren, maar niet in dergelijke mate dat het de docent belemmerde om zijn stof over te brengen.

En dan durf ik tegenwoordig niet eens meer te beginnen over het 'mocro vmbo'...
Niet mijn ervaring.
Het zal wellicht iets minder zijn.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179809629
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:42 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Niet mijn ervaring.
Het zal wellicht iets minder zijn.

Heeft wellicht ook meer te maken met de omgeving. Een vwo in een grote stad is waarschijnlijk een stuk anders dan die in een middelgrote gemeente. Idem voor het vmbo natuurlijk.

Maar toch is er wel degelijk een flink verschil qua cultuur tussen die 2 niveaus.

Ik vind het trouwens ook wel apart dat de havo het slechtste scoort qua slagingspercentage van alle niveaus.
pi_179809750
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:45 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Heeft wellicht ook meer te maken met de omgeving. Een vwo in een grote stad is waarschijnlijk een stuk anders dan die in een middelgrote gemeente. Idem voor het vmbo natuurlijk.

Maar toch is er wel degelijk een flink verschil qua cultuur tussen die 2 niveaus.

Ik vind het trouwens ook wel apart dat de havo het slechtste scoort qua slagingspercentage van alle niveaus.
Het zijn en blijven allemaal pubers in het middelbaar onderwijs met alle puberproblematiek die daarmee gepaard gaat.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179809940
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:39 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Het wekt wel mijn nieuwsgierigheid, een breder onderzoek en dan ook in meerdere werelddelen zou ik zeker interessant vinden.
Uiteraard moeten daar dan ook vrouwen in worden meegenomen.
Vooral daar ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar met de steeds beter opgeleide vrouwen.
Maar ja, een dergelijk onderzoek zou wel een zeer stevige investering vereisen.

Niet alleen dat. Je moet allereerst zorgen dat je aan consistente dataverzameling doet over decennia. De Noorse data wordt vaak gebruikt voor vergelijkingen over meerdere generaties juist omdat daar consistent hetzelfde wordt gemeten bij individuen over decennia waarbij je ook nog eens zorgt dat de individuen representatief zijn voor de gehele groep waarover je wat zinnigs wilt zeggen.
De vraag is ook wat je er precies mee opschiet. IQ is vooral een hele specifieke indicator die gezien het Flynn effect ook vreselijk rekbaar is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179810050
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Niet alleen dat. Je moet allereerst zorgen dat je aan consistente dataverzameling doet over decennia. De Noorse data wordt vaak gebruikt voor vergelijkingen over meerdere generaties juist omdat daar consistent hetzelfde wordt gemeten bij individuen over decennia waarbij je ook nog eens zorgt dat de individuen representatief zijn voor de gehele groep waarover je wat zinnigs wilt zeggen.
De vraag is ook wat je er precies mee opschiet. IQ is vooral een hele specifieke indicator die gezien het Flynn effect ook vreselijk rekbaar is.
Daar ben ik me van bewust maar dat haalt mijn nieuwsgierigheid niet weg.
Daarnaast is IQ volgens mij nog steeds een van de beste voorspellers van maatschappelijk succes volgens mij, ondanks de tekortkomingen en zonder er overdreven conclusies aan te verbinden.

Overigens denk ik dat IQ testen op de juiste manier gebruikt in het onderwijs heel nuttig zouden kunnen zijn.
Ook de stigmatiserings angst bij het gebruik van IQ testen staat me tegen.
(Qua groepen.)
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179810067
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 17:24 schreef cempexo het volgende:

[..]

De meeste europese landen vallen onder een gemiddeld IQ, dus Nederland ook.

https://www.dutchmultimed(...)e-iq-en-het-laagste/
Een gemiddeld IQ?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179810433
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:10 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dit zegt eigenlijk niet zoveel. Want de kwaliteit van het onderwijs kan ook omlaag zijn gegaan, met als gevolg hogere cijfers en meer geslaagden.
Bekend is dat toetsen worden gemanipuleerd door de leiding. Dus makkelijke vragen en dat soort trucs. Ter meerdere eer en glorie voor de status van de betreffende school. En de directie natuurlijk.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_179810518
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:00 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Daar ben ik me van bewust maar dat haalt mijn nieuwsgierigheid niet weg.
Daarnaast is IQ volgens mij nog steeds een van de beste voorspellers van maatschappelijk succes volgens mij, ondanks de tekortkomingen en zonder er overdreven conclusies aan te verbinden.

Overigens denk ik dat IQ testen op de juiste manier gebruikt in het onderwijs heel nuttig zouden kunnen zijn.
Ook de stigmatiserings angst bij het gebruik van IQ testen staat me tegen.
(Qua groepen.)

Je kunt ook gewoon kijken naar opleidingsniveau. Dat is wellicht nog wel een betere indicator in Nederland. Roepen dat IQ een voorspeller is van onderwijsprestaties is ook een beetje onzinnig want feitelijk testen ze beiden gewoon hetzelfde op een iets andere wijze.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179810707
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:12 schreef cempexo het volgende:

[..]

Bekend is dat toetsen worden gemanipuleerd door de leiding. Dus makkelijke vragen en dat soort trucs. Ter meerdere eer en glorie voor de status van de betreffende school. En de directie natuurlijk.
Ik vind het schokkend dat je als docent zijnde herhaaldelijk feitelijke bronnen die jouw mening niet ondersteunen zo wegwuift.

Ik vind het ook erg dat je je zo ongenuanceerd uit en stigmatiseert.
Als jij fraude hebt waargenomen moet je dat melden bij instanties ipv op Fok! klagen.

Je bent docent, dus geef het goede voorbeeld.
pi_179810751
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon kijken naar opleidingsniveau. Dat is wellicht nog wel een betere indicator in Nederland. Roepen dat IQ een voorspeller is van onderwijsprestaties is ook een beetje onzinnig want feitelijk testen ze beiden gewoon hetzelfde op een iets andere wijze.
Een diplomademocratie heeft wel degelijk stevige nadelen en laat latent talent onbenut.
Middelbaar onderwijs is de opstap naar hoger onderwijs en in het middelbaar onderwijs heb je met pubers te maken.
Dit nog los van allerlei psychosociale en sociaaleconomische problematiek.

Aangezien we een maatschappij hebben waarin weinig mensen een baan voor het leven zullen hebben is het domweg noodzakelijk dat mensen een leven lang blijven leren, enig inzicht in de talenten van mensen lijkt me daarbij zeer nuttig.
En ander middelen daartoe zijn zeker nuttig maar de IQ test kan daar zeker ook een rol in spelen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179811019
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:24 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Een diplomademocratie heeft wel degelijk stevige nadelen en laat latent talent onbenut.
Middelbaar onderwijs is de opstap naar hoger onderwijs en in het middelbaar onderwijs heb je met pubers te maken.
Dit nog los van allerlei psychosociale en sociaaleconomische problematiek.

Aangezien we een maatschappij hebben waarin weinig mensen een baan voor het leven zullen hebben is het domweg noodzakelijk dat mensen een leven lang blijven leren, enig inzicht in de talenten van mensen lijkt me daarbij zeer nuttig.
En ander middelen daartoe zijn zeker nuttig maar de IQ test kan daar zeker ook een rol in spelen.
Je veronderstelt dan echter dat IQ an sich een voorspeller van maatschappelijk succes is, terwijl dat nu net maar de vraag is. Juist opleidingsniveau is in onze maatschappij heel bepalend voor " maatschappelijk succes". Omdat opleidingniveau en IQ ook weer een sterke correlatie vertonen krijg je ook al snel een correlatie tussen IQ en "succes".
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179811350
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je veronderstelt dan echter dat IQ an sich een voorspeller van maatschappelijk succes is, terwijl dat nu net maar de vraag is. Juist opleidingsniveau is in onze maatschappij heel bepalend voor " maatschappelijk succes". Omdat opleidingniveau en IQ ook weer een sterke correlatie vertonen krijg je ook al snel een correlatie tussen IQ en "succes".
Natuurlijk zijn die verbanden er, maar IQ testen vind ik juist nuttig om latent en onbenut talent er uit te vissen, en dan kun je vervolgens proberen dat niet gebruikte talent alsnog maatschappelijk te benutten.
En wat ik al zei, ik denk dat IQ testen in het onderwijs op de juiste manier gebruikt heel nuttig kunnen zijn, ondanks de tekortkomingen en zonder er overdreven conclusies aan te verbinden.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179811394
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:44 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn die verbanden er, maar IQ testen vind ik juist nuttig om latent en onbenut talent er uit te vissen, en dan kun je vervolgens proberen dat niet gebruikte talent alsnog maatschappelijk te benutten.
Maar dat is nou precies wat ik stel. Je gaat er vanuit dat IQ een talent representeert.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179811515
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar dat is nou precies wat ik stel. Je gaat er vanuit dat IQ een talent representeert.
Noem mij een beter middel, en daarbij heeft onderwijs ook de nodige nadelen zoals ik al aangaf.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179811574
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:24 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Aangezien we een maatschappij hebben waarin weinig mensen een baan voor het leven zullen hebben is het domweg noodzakelijk dat mensen een leven lang blijven leren, enig inzicht in de talenten van mensen lijkt me daarbij zeer nuttig.
En ander middelen daartoe zijn zeker nuttig maar de [/b] IQ test kan daar zeker ook een rol in spelen [b].
Dat denk ik ook.

Al geeft een IQ-test wel alleen inzichten, het zal niet het probleem oplossen wat je gaat krijgen met mensen die niet willen of kunnen of waarvoor veranderingen te snel gaan.

Een EQ-test naast een IQ-test is dan even noodzakelijk om te meten wat het aanpassingsvermogen is, stressbestendigheid en interpersoonlijke eigenschappen e.d.

Edit: de vraag is ook, willen we alles meetbaar maken en monitoren.

Zo ja, op welke manier dan. Testen blijven momentopnames en externe factoren en eerdere ervaringen kunnen de uitslag beinvloeden.
pi_179811674
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:50 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Noem mij een beter middel, en daarbij heeft onderwijs ook de nodige nadelen zoals ik al aangaf.
Ik zie vooral niet zozeer in wat je doel precies is. Wie zou precies wat moeten doen?
Uiteindelijk moeten mensen vooral zelf dingen doen. Voor het bedrijfsleven is een diploma behalen vaak een gangbare route, maar er zitten bijvoorbeeld in de IT best wat mensen die nooit echt een formele opleiding hebben afgerond. Mensen kunnen altijd voor zichzelf aan de slag gaan.
Zaken als vakmanschap kunnen ook een prima weg naar maatschappelijk succes zijn.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179811917
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zie vooral niet zozeer in wat je doel precies is. Wie zou precies wat moeten doen?
Uiteindelijk moeten mensen vooral zelf dingen doen. Voor het bedrijfsleven is een diploma behalen vaak een gangbare route, maar er zitten bijvoorbeeld in de IT best wat mensen die nooit echt een formele opleiding hebben afgerond. Mensen kunnen altijd voor zichzelf aan de slag gaan.
Zaken als vakmanschap kunnen ook een prima weg naar maatschappelijk succes zijn.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
---Off-topic---

Ik vind dat IQ testen, mits op de juiste manier gebruikt maatschappelijk nuttig kunnen zijn.
Dat nut zie ik vooral tijdens het onderwijs om latent talent er uit te vissen en waar mogelijk extra te stimuleren.
Daarnaast kun je ze gebruiken om te kijken waar (alle) leerlingen wellicht extra aandacht nodig zullen kunnen hebben.

Ik zie IQ testen allesbehalve als zaligmakend maar wel als een middel wat nuttig toegepast kan worden.

Overigens vind het Nederlandse eenheidsworstsysteem in het basisonderwijs bepaald niet de manier om talent optimaal te benutten.

Daarnaast kunnen lang niet alle mensen op een verstandige manier voor zichzelf aan de slag gaan maar daar komt de maatschappij na de huidige verZZPiseringsgolf nog wel achter.
(Denk aan bv pensioenen en arbeidsongeschiktheid.)
De bereidheid van mensen om ZZP-er te worden maakt maar weer eens duidelijk dat ze eerst en vooral een emotionele aap zijn en allesbehalve een homo economicus.(Tenminste qua langetermijndenken, maar ja neoliberalisme.)
De meeste mensen zijn krekels en niet mieren.

En ja, daar draagt de politiek stevig schuld aan.
En dat vind ik behoorlijk stompzinnig aangezien ik veronderstel dat de meeste politici snappen dat de welvaartstaat uiteindelijk de grootste sociale verzekeraar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 15-06-2018 21:22:11 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_179812092
Kwaliteit van sperma daalt, allergieën nemen toe, IQ gaat achteruit...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')