abonnement Unibet Coolblue
pi_179677731
Een tijdje geleden begon er wat bruin/zwarte drap langs de rand van een van de inbouw spotjes in de keuken (in de aanbouw, plat dak) te lopen. Dit droogde op als harde donkere druppels naast het spotje. Dit is allemaal geinstalleerd door de vorige bewoner dus ik weet de details er niet van. Toen het hele spotje vervangen (we hadden nog een setje liggen) maar al snel gebeurde hetzelfde weer.... dat spotje ook eruit gehaald en ff zo gelaten.

Nu heb ik op commando van mijn vrouw alle kapotte lampen in huis vervangen (9 stuks..) en wil ik ook dit spotje aan pakken. Er zo maar weer een nieuw spotje inhangen (ik heb er nog een) lijkt me een herhaling van zetten en gedoemt to meer zwarte drap.

Wat mij opviel bij het klooien met een van de andere spotjes is dat ik achter dat spotje in het plafond een soort zilverkleurige folie (of iets dergelijks) zie. In de holte achter het aangedane spotje zie ik dit niet en zie ik direct van die gelige stoffige isolatie troep (rockwool of variant daar van gok ik). Ik vermoed (niet zeker) dat dat spul is gaan smelten en die drap gaf en dat er eigenlijk van dat folie achtige spul tussen moet. Bij de bouwmarkt konden ze me niet zeggen wat voor spul dat folie was. Ze konden me ook geen goed advies geven: ze hadden wel radiator folie en een soort noppenfolie met aluminiumfolie aan een kant liggen, maar omdat beide plastic aan een kant had was de medewerker niet zeker dat dat niet zou gaan smelten (of branden).

1. Is het waarschijnlijk dat het inderdaad het isolatie materiaal is dat gesmolten is en langs het spotje lekte?
2. Kan iemand mij vertellen hoe inbouw spotjes wat dit betreft normaal afgewerkt worden om dit soort problemen te voorkomen en met name wat voor folie daarvoor gebruikt wordt?
I'm right and you know it
pi_179677797
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:09 schreef Aezeal het volgende:
[...op commando van mijn vrouw...]
:D

Maar nu serieus, heb jij misschien foto's van hoe het eruit zag c.q.ziet? Dus ook van die isolatie e.d.?
Voor zover ik weet zit bij elk inbouwspotje een gebruiksaanwijzing waar instaat wat de minimale afstand tussen het spotje en b.v. het plafond (of in jouw geval mogelijke isolatie) moet zijn.

O wacht, de vorige bewoner heeft het aangelegd Juup© |:( Dan is het lastig, misschien kun jij aan de hand van een mogelijk typenummer (als dat er (nog) op staat) achterhalen wat de voorwaarden zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Juup© op 08-06-2018 18:16:05 (Beter lezen ouwe.) ]
  vrijdag 8 juni 2018 @ 18:13:26 #3
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_179677815
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:09 schreef Aezeal het volgende:
Nu heb ik op commando van mijn vrouw
pindazakje
pi_179678089
Glas of steenwol smelt niet door een lamp en geeft slecht warmte door.

Heb je niet ergens een lekkage ?
  Forum Admin vrijdag 8 juni 2018 @ 18:55:06 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_179678488
Led lamp / spotje gebruiken? Wordt niet zo warm.
pi_179678631
Mijn gok is vet van de afzuigkap, is er überhaupt een doorgang om de afgezogen lucht naar buiten te knallen?
pi_179682721
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 19:03 schreef Randy_S het volgende:
Mijn gok is vet van de afzuigkap, is er überhaupt een doorgang om de afgezogen lucht naar buiten te knallen?
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:33 schreef machtpen het volgende:
Glas of steenwol smelt niet door een lamp en geeft slecht warmte door.

Heb je niet ergens een lekkage ?
Hmmm ik heb meer spotjes in de keuken en daar heb ik het niet. Heb nu ook al 6 maanden of zo het gat gewoon open liggen.. er lekt verder niets.
Maar als het niet uitmaakt dat isolatie materiaal (weet niet echt of het rockwool is, vond het er gewoon op lijken toen ik rockwool in de bouwmarkt zag- gelig en zacht, het zit er al tenminste 13 jaar in - huis is veel ouder maar inbouw spotjes zijn toch niet uit de jaren 70-80 denk ik dus er is daar recenter iets gebeurd) tegen aan komt dan zet ik het er weer in.
I'm right and you know it
pi_179682900
Is het geen mastiek?
pi_179683063
quote:
Mastiek is een materiaal dat werd vervaardigd uit koolteerpek, zand en een vulstof. Het werd voornamelijk gebruikt als bedekking voor platte daken en werd daartoe geleverd in rollen die met vloeibaar pek aan elkaar moesten worden gekit.

Mastiek had als nadeel dat het hard was in de winter en zacht in de zomer. Bovendien was het zeer gevoelig voor ultraviolette straling. Daarom moest een mastiekdak met grind worden afgedekt. Ook bevatte het pek kankerverwekkende stoffen, reden waarom het tegenwoordig niet meer mag worden toegepast.

Mastiek werd uiteindelijk vervangen door een soortgelijk materiaal, maar nu op basis van bitumen in plaats van koolteerpek. Dit is beter bestand tegen hoge en lage temperaturen, en tegen ultraviolet licht. Bovendien bevat het geen kankerverwekkende stoffen.
maar daarmee weet ik niet hoe het eruit ziet... het is wel een plat dak wat er boven zit.. maar de dakbedekking hoort toch niet midden in het dak te zitten (het betreffende spotje zit echt midden in het dak).

Ik heb nog even met een zaklamp beter gekeken.Aan een kant zit bij de rand zwart glanzend spul. Als ik dan aan de binnenkant voel is er aan die kant een grote harde en gladde plakaat voelbaar. Wat ik aan de rand kan zien is echt glanzend, hard en glad, bijna als zwart glas of plastic oid.
I'm right and you know it
pi_179684152
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:36 schreef Aezeal het volgende:
Aan een kant zit bij de rand zwart glanzend spul. Als ik dan aan de binnenkant voel is er aan die kant een grote harde en gladde plakaat voelbaar. Wat ik aan de rand kan zien is echt glanzend, hard en glad, bijna als zwart glas of plastic oid.
Dat klinkt verdomd veel als een bitumenproduct.
pi_179685465
Hmmm ja zo ziet het er wel uit ja... maar dan dat het dus op een of andere manier een plasje is geworden en weer gestold. Ik neem aan dat het toch op basis van de warmte van de lamp is geweest... maar wtf doet dat binnen het platte dak?
I'm right and you know it
pi_179693068
Ik denk dat maar een LED G4 lampje in het spotje doe... op zich is er dan eigenlijk geen warmte lijkt me en kan de bitumen die er zit in ieder geval niet smelten.. Zonder dat ik weet waar die bitumen vandaan komt kan ik weinig anders doen. Het dak lekt verder niet, geen water binnen, alles voelt ook droog.
I'm right and you know it
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')