abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 juni 2018 @ 15:18:48 #1
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_179655449
Per 1 juli a.s. zijn de Surinaamse slavenregisters online te raadplegen. In slavenregisters staan rond de 80.000 mensen geregistreerd die tussen 1830 en de afschaffing van de slavernij in 1863 in Suriname in slavernij leefden.

Bijna 1500 vrijwilligers hebben de afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan het digitaliseren van de registers die in bezit zijn van het Nationaal Archief Suriname. Het project met de naam "Maak de Surinaamse slavenregisters openbaar" is in januari 2017 opgestart door Coen van Galen (Radboud Universiteit) en Maurits Hassankhan (Anton de Kom Universiteit van Suriname).

Slaveneigenaren moesten de mensen die in hun bezit waren laten registreren, met vermelding van naam, geboortedatum en de naam van de moeder en informatie over geboorte, overlijden, vrijlating, verkoop en andere informatie die belangrijk was voor de status en waarde van mensen in slavernij.

Het register is vanaf 1 juli in te zien via www.nationaalarchief.nl en www.nationaalarchief.sr

(Nationaal Archief)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_179655570
Wat een inzet! :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179655613
Ik wil ooit nog wel eens een boek schrijven over de slavernij.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179655627
Oh wat fijn dat ze dit doen zeg, zal voor een hoop mensen erg belangrijk zijn :)
pi_179655668
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:31 schreef Brybry het volgende:
Oh wat fijn dat ze dit doen zeg, zal voor een hoop mensen erg belangrijk zijn :)
Absoluut. Ook voor mij.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 juni 2018 @ 15:39:35 #6
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_179655763
Goede zaak inderdaad. Dat gaat heel wat interessante informatie opleveren denk ik.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_179655894
Nu nog de Antillen.
Het zijn de wortels van die landen. En weten waar je vandaan komt.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179655909
Het gaat me niet meer om de schuldvraag.
Wel om de erkenning.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 7 juni 2018 @ 15:49:52 #9
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_179655920
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:49 schreef Sigaartje het volgende:
Het gaat me niet meer om de schuldvraag.
Wel om de erkenning.
Kan ik me erg goed voorstellen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 juni 2018 @ 15:50:20 #10
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_179655928
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:48 schreef Sigaartje het volgende:
Nu nog de Antillen.
Het zijn de wortels van die landen. En weten waar je vandaan komt.
De registers van Aruba staan voor dit jaar op de rol: https://caribischnetwerk.(...)-aruba-uitgesteld-2/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_179655995
Het openbaar maken van de registers geeft voor mij een goed signaal af.
“we waren fout. We hadden dit nooit mogen doen”
Ik vind het een goede stap.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 7 juni 2018 @ 15:55:38 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179656014
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:54 schreef Sigaartje het volgende:
Het openbaar maken van de registers geeft voor mij een goed signaal af.
“we waren fout. We hadden dit nooit mogen doen”
Ik vind het een goede stap.
We? Nee man ZIJ waren fout de mensen die destijds leefden. Kleine nuance ik weet het.
And so is the past
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 juni 2018 @ 16:08:25 #13
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_179656250
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:26 schreef Sigaartje het volgende:
Wat een inzet! :7
Er is al het één en ander in te zien. Heb je hier iets aan?

https://www.ru.nl/slavenr(...)ages-vrije-personen/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_179656289
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:55 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

We? Nee man ZIJ waren fout de mensen die destijds leefden. Kleine nuance ik weet het.
Ik ben halfbloed. Ik snap wat je bedoelt, maar als ik de geschiedenis van de een accepteer moet ik die van de ander ook accepteren.

Ik ben Antilliaan
Ik ben Nederlander
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179656388
Goeie actie.
Respect voor het team lijkt mij veel werk.
pi_179656592
Wat er speelt is
- dat er een gedeelte ontbreekt in de historie van de mensen zelf
- zwarten worden vaak als minder gezien, in Suriname, in de Antillen
- het is heel lang geleden, maar het hoofdstuk is nooit afgesloten geweest.
- het is belangrijk te weten: wat is er toen gebeurd destijds. Je praat dan over overgrootmoeders etc.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179656942
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:10 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ben halfbloed. Ik snap wat je bedoelt, maar als ik de geschiedenis van de een accepteer moet ik die van de ander ook accepteren.

Ik ben Antilliaan
Ik ben Nederlander
Ik denk dat die meer bedoelt dat Nederlanders van nu niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de slavernij van toen. Net als dat ik een Duitser van nu niet verantwoordelijk hou voor de hongerwinter.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179657038
quote:
16s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik denk dat die meer bedoelt dat Nederlanders van nu niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de slavernij van toen. Net als dat ik een Duitser van nu niet verantwoordelijk hou voor de hongerwinter.
Dat weet ik ook wel, en dat is ook zo.
Daarom praat ik ook over erkenning. Erkenning dat het is gebeurd.
Het niet tegenhouden van zo'n register vind ik een signaal van toegeven dat Nederland fout was. Nederland hoeft niet door het stof te gaan, maar de uitspraak "het is al zo lang geleden" vind ik niet kunnen, omdat Nederland en Suriname en de Antillen/Aruba nakomelingen hebben uit slaven. Dus er zal iets over gezegd moeten worden.

Een register vind ik een mooi begin.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 7 juni 2018 @ 16:53:42 #19
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179657102
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:50 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel, en dat is ook zo.
Daarom praat ik ook over erkenning. Erkenning dat het is gebeurd.
Het niet tegenhouden van zo'n register vind ik een signaal van toegeven dat Nederland fout was. Nederland hoeft niet door het stof te gaan, maar de uitspraak "het is al zo lang geleden" vind ik niet kunnen, omdat Nederland en Suriname en de Antillen/Aruba nakomelingen hebben uit slaven. Dus er zal iets over gezegd moeten worden.

Een register vind ik een mooi begin.
Nederlandse staat heeft toch al spijt betuigd daarvoor?. Indien niet dient dat natuurlijk gewoon te gebeuren.
And so is the past
pi_179657127
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:50 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel, en dat is ook zo.
Daarom praat ik ook over erkenning. Erkenning dat het is gebeurd.
Het niet tegenhouden van zo'n register vind ik een signaal van toegeven dat Nederland fout was. Nederland hoeft niet door het stof te gaan, maar de uitspraak "het is al zo lang geleden" vind ik niet kunnen, omdat Nederland en Suriname en de Antillen/Aruba nakomelingen hebben uit slaven. Dus er zal iets over gezegd moeten worden.

Een register vind ik een mooi begin.
Ik ken werkelijk waar geen persoon die niet onderkent dat het fout was... En je tweede argument, de Ottomaanse/Romeinse/whatever slaven hebben nu toch ook nog nakomelingen?

En het register is zeker een goed iets, als de gegevens er zijn lijkt openbaren mij goed, meer inzicht is alleen maar goed.

Als er alleen maar half zo veel aandacht was voor de hedendaagse slavernij zou het trouwens ook een mooi iets zijn, i.p.v. er vrolijk een voetbaltoernooi te houden. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179657142
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Nederlandse staat heeft toch al spijt betuigd daarvoor?. Indien niet dient dat natuurlijk gewoon te gebeuren.
Je hebt gelijk!!
Dat wist ik niet! Ik moet mijn kranten beter bijhouden!!

https://nos.nl/artikel/52(...)-over-slavernij.html
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 7 juni 2018 @ 16:57:23 #22
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179657176
Een voorouder was ztz een joodse plantagehouder

http://www.gahetna.nl/arc(...)A_1.05.11.13.ead.pdf
  donderdag 7 juni 2018 @ 17:02:08 #23
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_179657257
weet je wat ik nog frappanter vind is dat slavernij niet op de 10 geboden kwam te staan oeps vergeten he wat stom
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_179657962
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:10 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ben halfbloed. Ik snap wat je bedoelt, maar als ik de geschiedenis van de een accepteer moet ik die van de ander ook accepteren.

Ik ben Antilliaan
Ik ben Nederlander
Met alle respect: Als jouw voorouders nooit slachtoffer waren van de lelijke blanke onderdrukking, waar zou jij nu dan zijn?
Waarschijnlijk in Afrika, met honger en dorst en aids.
Als je al zou leven.
pi_179657975
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 17:43 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met alle respect: Als jouw voorouders nooit slachtoffer waren van de lelijke blanke onderdrukking, waar zou jij nu dan zijn?
Waarschijnlijk in Afrika, met honger en dorst en aids.
Als je al zou leven.
Misschien was ik jouw zoontje wel geworden dan. >:)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179658342
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 17:43 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met alle respect: Als jouw voorouders nooit slachtoffer waren van de lelijke blanke onderdrukking, waar zou jij nu dan zijn?
Waarschijnlijk in Afrika, met honger en dorst en aids.
Als je al zou leven.
Net als dat, wanneer jouw voorouders nooit uit Afrika waren vertrokken, jij nu ook honger, dorst en aids zou hebben waarschijnlijk.
Als je al zou leven dan.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 7 juni 2018 @ 19:12:23 #27
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_179659534
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 17:43 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met alle respect: Als jouw voorouders nooit slachtoffer waren van de lelijke blanke onderdrukking, waar zou jij nu dan zijn?
Waarschijnlijk in Afrika, met honger en dorst en aids.
Als je al zou leven.
WTH :')

Ben benieuwd wat ik ga vinden *O*
With the stars as her umbrella
  donderdag 7 juni 2018 @ 19:36:24 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_179660033
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2018 17:02 schreef cherrycoke het volgende:
weet je wat ik nog frappanter vind is dat slavernij niet op de 10 geboden kwam te staan oeps vergeten he wat stom
God had andere prioriteiten met de 10 geboden. Zoals het verbieden van het onderkennen dat je buurvrouw wel een lekker kontje heeft.

Je weet wel. Belangrijke shit.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_179660275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 17:44 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Misschien was ik jouw zoontje wel geworden dan. >:)
Onmogelijk.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 16:01:03 #30
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_179675663
Hele goede zaak dat dit archief openbaar gemaakt wordt.

Waar ik eigenlijk ook nog benieuwd naar ben zijn de archieven van de landen waar de slaven ingekocht werden. Ghana bijvoorbeeld. Wie waren de mensen van wie de slaven werden gekocht, wie zijn hun nakomelingen, wat is er met het geld gebeurd?
Heel boeiend allemaal.
Non possumus non loqui
  vrijdag 8 juni 2018 @ 16:17:47 #31
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_179675885
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2018 19:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

God had andere prioriteiten met de 10 geboden. Zoals het verbieden van het onderkennen dat je buurvrouw wel een lekker kontje heeft.

Je weet wel. Belangrijke shit.
God begreep natuurlijk ook wel dat je eigen akker ploegen gewoon veel te veel werk was toen je nog niet bij John Deere kon aankloppen voor hulp.
pi_179737980
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:50 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel, en dat is ook zo.
Daarom praat ik ook over erkenning. Erkenning dat het is gebeurd.
Het niet tegenhouden van zo'n register vind ik een signaal van toegeven dat Nederland fout was. Nederland hoeft niet door het stof te gaan, maar de uitspraak "het is al zo lang geleden" vind ik niet
Het nationaal archief wordt wel betaald door de staat. Maar het bestuur, de chefs en medewerkers, gaan in grote mate hun eigen weg. .
Die erkenning met deze database komt door hen en niet van de politiek, of van de regering.
Natuurlijk erkent de politiek allang dat slavernij een criminele bezigheid was en dat het Nederlandse geschiedenis is. Nu groeien er steeds meer mensen op in Nederland met voorouders in Suriname en de Antillen. Gewone Nederlanders die net als iedereen de gegevens van hun voorouders snel willen kunnen vinden.

Een vergeten Nederlandse slavernij is de slavernij in de VOC-kolonies wat tot in de 19e eeuw zijn uitlopers had, maar dan te Indonesië, grondgebied geclaimd door Nederland.
Er zjn dooparchieven bewaard .... met oa voorouders van tienduizenden Nederlanders.
Die moeten ook online komen.
pi_179796943
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 17:43 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met alle respect: Als jouw voorouders nooit slachtoffer waren van de lelijke blanke onderdrukking, waar zou jij nu dan zijn?
Waarschijnlijk in Afrika, met honger en dorst en aids.
Als je al zou leven.
Misschien is de honger, dorst en aids wel voortgekomen door het feit dat die lelijke blanke onderdrukkers de vitale arbeidskrachten uit Afrika hebben weggehaald zodat deze voor die lelijke blanke onderdrukkers voor niks arbeid mochten verrichten, zodat die lelijke blanke onderdrukkers nú geen last hebben van honger, dorst en aids.
Het zou dus beter zijn geweest dat die lelijke blanke onderdrukkers destijds gewoon thuis waren gebleven en die Afrikanen met rust hadden gelaten. Dan was er misschien in Afrika geen honger, dorst en aids geweest.
En dan had jij niet zo'n smalend stukje hoeven te schrijven.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_179797471
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 01:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Misschien is de honger, dorst en aids wel voortgekomen door het feit dat die lelijke blanke onderdrukkers de vitale arbeidskrachten uit Afrika hebben weggehaald zodat deze voor die lelijke blanke onderdrukkers voor niks arbeid mochten verrichten, zodat die lelijke blanke onderdrukkers nú geen last hebben van honger, dorst en aids.
Het zou dus beter zijn geweest dat die lelijke blanke onderdrukkers destijds gewoon thuis waren gebleven en die Afrikanen met rust hadden gelaten. Dan was er misschien in Afrika geen honger, dorst en aids geweest.
En dan had jij niet zo'n smalend stukje hoeven te schrijven.
Met de hulp van de plaatselijke stamhoofden. Dat moet je er dan wel even bijzetten. Die speelden nl. onder een hoedje met die lelijke blanke en lelijke arabische slavenhandelaars.
pi_179798899
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 04:59 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met de hulp van de plaatselijke stamhoofden. Dat moet je er dan wel even bijzetten. Die speelden nl. onder een hoedje met die lelijke blanke en lelijke arabische slavenhandelaars.
Natuurlijk. Dat is net zoiets als "de Joodsche Raad" tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Die werd door de Duitsers ingesteld om er voor te zorgen dat de deportaties goed verliepen.
Want de leiders van de Joodsche Raad waren voorlopig gevrijwaard van deportatie als ze deden wat de Duitse bezetter hen opdroeg.
Het is "verdeel en heers". Je geeft een aantal mensen privileges zodat je zelf niet overal achteraan moet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 17 juni 2018 @ 16:25:57 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179850026
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 09:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Natuurlijk. Dat is net zoiets als "de Joodsche Raad" tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Die werd door de Duitsers ingesteld om er voor te zorgen dat de deportaties goed verliepen.
Want de leiders van de Joodsche Raad waren voorlopig gevrijwaard van deportatie als ze deden wat de Duitse bezetter hen opdroeg.
Het is "verdeel en heers". Je geeft een aantal mensen privileges zodat je zelf niet overal achteraan moet.
Uhm. Nee. Er was al slavenhandel in Afrika voordat de Arabieren er daar mee aan de slag gingen. Nederland maakte gebruik van een handelsstructuur die er toen al enkele eeuwen was. En die er nog steeds is in het post-koloniale tijdperk.

Het wordt ook tijd dat de namen van de slavenhouders openbaar worden.
  zondag 17 juni 2018 @ 21:47:28 #37
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_179858679
Er is zeker nog wel wat ruimte voor extra onderwijs over slavernij zo te lezen.. Zeker als je alle vormen, oorzaken en gebieden erbij wil halen.
De Surinaamse slavernij komt mij eerlijk gezegd beperkt over met 80.000, had altijd gedacht dat die groter was.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  maandag 18 juni 2018 @ 21:06:21 #38
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_179880625
b.v. Wie je grootouders zijn
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juli 2018 @ 22:08:29 #39
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_180174169
De registers zijn nu te doorzoeken.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 1 juli 2018 @ 22:13:41 #40
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_180174353
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:49 schreef Sigaartje het volgende:
Het gaat me niet meer om de schuldvraag.
Wel om de erkenning.
Erkenning? Hoe oud ben je?
  zondag 1 juli 2018 @ 22:34:39 #41
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')