https://www.nu.nl/auto/53(...)kstofoxiden-uit.htmlquote:Nieuwe dieselwagens met een zogeheten Euro 6-motor voldoen in de praktijk niet aan de Europese normen wat betreft uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Dat blijkt uit onderzoek van de non-profitorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT).
Voor de studie zijn in totaal 4.850 verschillende modellen getest. Bij de meest milieuvriendelijke autobouwer zouden Euro 6-diesels nog ongeveer twee keer zoveel van het broeikasgas uitstoten als toegestaan. Zelfs de slechtste benzinevoertuigen scoorden niet zo slecht.
weg ermeequote:Op woensdag 6 juni 2018 20:18 schreef Charged het volgende:
Tja,het was wel te verwachten..maar goed,wat willen ze doen dan?
Ow,ben dat wel met je eens maar zie dat maar eens gebeuren,op korte termijn echt niet. (5 a 10 jaar)quote:
Denk niet dat er compensatie komt.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Diesel lijkt voor personenauto's wel een beetje af te gaan lopen (wat ik persoonlijk prima vind). Vraag me wel af of, en hoe, er eventueel een compensatie/reparatie komt in het kostenplaatje van de huidige dieselrijder.
ik heb gewoon een copy paste gedaan heur...:Pquote:
De belasting is al buitenproportioneel hoog. Ik heb een 1.6 ecodieseltje energielabel A. En ik heb nu minder Co2 uitstoot dan mijn vorige benzine 1.8 energielabel C. Ik betaal nu ¤125.- per maand aan wegenbelasting.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Denk niet dat er compensatie komt.
Ze dwingen mensen gewoon uit de dieselauto door hogere belastingen.
Zelfde werkte bij de ouwe W123 200D's als een tierelier.
Ik vermoed dat de dieselprijs richting benzineprijs zal gaan. Zie België.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:29 schreef WcPot het volgende:
[..]
De belasting is al buitenproportioneel hoog. Ik heb een 1.6 ecodieseltje energielabel A. En ik heb nu minder Co2 uitstoot dan mijn vorige benzine 1.8 energielabel C. Ik betaal nu ¤125.- per maand aan wegenbelasting.
MRB wel, maar de accijns op de brandstof is juist exceptioneel laag.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:29 schreef WcPot het volgende:
[..]
De belasting is al buitenproportioneel hoog. Ik heb een 1.6 ecodieseltje energielabel A. En ik heb nu minder Co2 uitstoot dan mijn vorige benzine 1.8 energielabel C. Ik betaal nu ¤125.- per maand aan wegenbelasting.
Ik zat laatst al op 1.389 voor één liter diesel gaat mooi achter literprijs van benzine aan als dit zo doorgaatquote:Op woensdag 6 juni 2018 21:38 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de dieselprijs richting benzineprijs zal gaan. Zie België.
Gasquote:Op woensdag 6 juni 2018 21:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Diesel lijkt voor personenauto's wel een beetje af te gaan lopen (wat ik persoonlijk prima vind). Vraag me wel af of, en hoe, er eventueel een compensatie/reparatie komt in het kostenplaatje van de huidige dieselrijder.
Als de NOx-uitstootwaarden niet kloppen, kloppen de CO2-uitstootwaarden dan wel?quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:29 schreef WcPot het volgende:
De belasting is al buitenproportioneel hoog. Ik heb een 1.6 ecodieseltje energielabel A. En ik heb nu minder Co2 uitstoot dan mijn vorige benzine 1.8 energielabel C. Ik betaal nu ¤125.- per maand aan wegenbelasting.
Ja die vermelde uitstoot klopt dus niet he Daarbij is CO2 lang niet de ergste vervuiler. Diesel is aanzienlijk vervuilender dan benzine. Laat staan LPG.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:29 schreef WcPot het volgende:
[..]
De belasting is al buitenproportioneel hoog. Ik heb een 1.6 ecodieseltje energielabel A. En ik heb nu minder Co2 uitstoot dan mijn vorige benzine 1.8 energielabel C. Ik betaal nu ¤125.- per maand aan wegenbelasting.
Ik weet het niet. Als de VVD denkt dat de werkende man en/of kleine ondernemer er door getroffen wordt, dan gaan ze wel iets verzinnen.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Denk niet dat er compensatie komt.
Ze dwingen mensen gewoon uit de dieselauto door hogere belastingen.
Zelfde werkte bij de ouwe W123 200D's als een tierelier.
Gevoelsmatig klopt het gewoon niet je gaat van een energielabel C naar A en je lijkt de hoofdprijs te betalen. Ik snap best dat dat diesel en benzine niet hetzelfde is. Diesel is wel veel zuiniger en je hebt een roetfilter auto walmt ook niet dan zal het allemaal nog wel meevallen met de uitstootquote:Op woensdag 6 juni 2018 21:58 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ja die vermelde uitstoot klopt dus niet he Daarbij is CO2 lang niet de ergste vervuiler. Diesel is aanzienlijk vervuilender dan benzine. Laat staan LPG.
Jarenlang gedaan. Nu een hobbezak op wielen voor woon-werk verkeer met een kleine geblazen benzinemotor.quote:
Je hebt de OP en het VAG-schandaal niet meegekregen? Die uitstoot valt dus niet mee. Alleen op de testbank halen ze de mooie cijfers, in de echte wereld is de uitstoot van allerlei troep tot letterlijk tientallen malen hoger. Het is overigens niet beperkt tot VAG-motoren, dus reken je niet rijk met een andere dieselquote:Op woensdag 6 juni 2018 22:01 schreef WcPot het volgende:
[..]
Gevoelsmatig klopt het gewoon niet je gaat van een energielabel C naar A en je lijkt de hoofdprijs te betalen. Ik snap best dat dat diesel en benzine niet hetzelfde is. Diesel is wel veel zuiniger en je hebt een roetfilter auto walmt ook niet dan zal het allemaal nog wel meevallen met de uitstoot
Die gaan niets doen.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Als de VVD denkt dat de werkende man en/of kleine ondernemer er door getroffen wordt, dan gaan ze wel iets verzinnen.
Lekker nog op benzine blijven rijden. Werkt prima.quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:15 schreef Gutz het volgende:
Allemaal elektrisch rijden! De productie van accu's is mega verontreinigend, maar dat gebeurt toch in Afrika of Azië, dat telt niet mee.
De dieselmotoren van tegenwoordig (zeg vanaf pakweg 2006 tot heden) gaan niet persé nog langer mee dan benzinemotoren.quote:Op woensdag 6 juni 2018 20:33 schreef halfway het volgende:
Ik rij alleen diesel om kosten te besparen en omdat de motoren langer mee gaan, de rest….....
De MRB voor diesel rijden voor particulieren is buitengewoon hoog inderdaad.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:29 schreef WcPot het volgende:
[..]
De belasting is al buitenproportioneel hoog. Ik heb een 1.6 ecodieseltje energielabel A. En ik heb nu minder Co2 uitstoot dan mijn vorige benzine 1.8 energielabel C. Ik betaal nu ¤125.- per maand aan wegenbelasting.
Deze man weet.quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:15 schreef Gutz het volgende:
Allemaal elektrisch rijden! De productie van accu's is mega verontreinigend, maar dat gebeurt toch in Afrika of Azië, dat telt niet mee.
Tesla’s Gigafactories staan in de USA en de volgende komen in Europa. Productie gebeurt daar van grondstof tot Panasonic cellen tot batterypacks. Verder heeft Panasonic 18650 fabrieken in Japan en China.quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:15 schreef Gutz het volgende:
Allemaal elektrisch rijden! De productie van accu's is mega verontreinigend, maar dat gebeurt toch in Afrika of Azië, dat telt niet mee.
Dat zijn er een hoopquote:Op woensdag 6 juni 2018 22:55 schreef Fer het volgende:
[..]
Tesla’s Gigafactories staan in de USA en de volgende komen in Europa. Productie gebeurt daar van grondstof tot Panasonic cellen tot batterypacks. Verder heeft Panasonic 18650 fabrieken in Japan en China.
LPG is ook de oplossing niet.quote:
Richt een politieke partij op met dit als je speerpunten en doe mee aan de volgende kamer-verkiezingen. Dat kon je wel eens een hoop stemmen opleveren.quote:Op donderdag 7 juni 2018 08:50 schreef Sounddragon het volgende:
Dan moeten ze in Den Haag eens nokken met ons kaalstelen en het aantrekkelijk maken om benzine of desnoods hybride/elektrisch te gaan rijden.. Elke keer gaan hele volksstammen voor een paar centen in een andere milieukliko rijden, en steeds weer word je na jaar genaaid omdat ze dat voordeeltje aanscherpen of afschaffen.
En misschien een een happie accijns van de gewenste brandstof af..
ik heb geen politieke ambities, en ik denk dat als je daar eenmaal in zit, je roemloos ten onder gaat aan belangenverstrengelingen enzo.. Je staat daar als kleine jongen dan tegen de poot van grote partijen te pissen, dat gaat nooit lang goed natuurlijk.quote:Op donderdag 7 juni 2018 19:12 schreef oldford het volgende:
[..]
Richt een politieke partij op met dit als je speerpunten en doe mee aan de volgende kamer-verkiezingen. Dat kon je wel eens een hoop stemmen opleveren.
Mijn stem heb je als je een goede oplossing hebt voor het gat dat valt in de begroting.
Ik bedoel maar, verhoging van de inkomstenbelasting of BTW om dit te bekostigen gaat ons nog meer geld kosten. Net als verhogingen van belastingen voor bedrijven, die berekenen dat door.
Hier in de uk helaas al een tijd het geval. 1.21 voor een liter benzine en 1.40 voor een liter diesel .quote:Op woensdag 6 juni 2018 20:19 schreef Fokker89 het volgende:
Tijd dat benzine goedkoper gaat worden dan diesel is nabij.
Dat imago van langer meegaand motoren komt voor een aanzienlijk deel doordat diesel voordelig is voor veel-rijders.quote:Op woensdag 6 juni 2018 20:33 schreef halfway het volgende:
Ik rij alleen diesel om kosten te besparen en omdat de motoren langer mee gaan, de rest….....
Lijkt inderdaad....quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:01 schreef WcPot het volgende:
[..]
Gevoelsmatig klopt het gewoon niet je gaat van een energielabel C naar A en je lijkt de hoofdprijs te betalen. Ik snap best dat dat diesel en benzine niet hetzelfde is. Diesel is wel veel zuiniger en je hebt een roetfilter auto walmt ook niet dan zal het allemaal nog wel meevallen met de uitstoot
NOx is onzichtbaar en fijnstof ook. Dat zijn de elementen waar je je druk om moet maken.quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:01 schreef WcPot het volgende:
Gevoelsmatig klopt het gewoon niet je gaat van een energielabel C naar A en je lijkt de hoofdprijs te betalen. Ik snap best dat dat diesel en benzine niet hetzelfde is. Diesel is wel veel zuiniger en je hebt een roetfilter auto walmt ook niet dan zal het allemaal nog wel meevallen met de uitstoot
Nee, hoor. Benzine met turbo rijdt echt fijner.quote:
diesel met turbo nog fijnerquote:Op dinsdag 12 juni 2018 01:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Benzine met turbo rijdt echt fijner.
De nieuwe stoten vrijwel geen fijnstof meer uit, nee hoor, nieuw is 100% zeker beter.quote:Op woensdag 27 juni 2018 21:46 schreef funnywell het volgende:
Ik fiets/rij liever achter een oude non common rail diesel uit de jaren 80 of eerder dan een moderne.
Dat ammoniak wordt weer omgezet, dat komt niet uit de uitlaat.quote:Denk dat blue nog iets, wat bij verbranding in het traject gewoon ammoniak wordt.
Ok dan ben ik t toch even gaan opzoeken. Adblue is een mengsel van gedist water en ureum wat bij verbranding (dat is wat er gebeurt, wordt ingespoten bij het uitlaat traject waar het best weel heetjes is, je kunt t niet aanraken want dan mag je naar Beverwijk en niet naar de zwartemarkt) dus Ammoniak wordt.quote:Op donderdag 28 juni 2018 14:28 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
De nieuwe stoten vrijwel geen fijnstof meer uit, nee hoor, nieuw is 100% zeker beter.
[..]
Dat ammoniak wordt weer omgezet, dat komt niet uit de uitlaat.
Eerst je feiten op orde hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ureumquote:Bij verhitting ontleedt het in ammoniak en biuret.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniakquote:karakteristieke, sterk prikkelende geur.
Ga je nou een chemicus de les lezen terwijl je zelf je argumentatie eerst moet googlen?quote:Op donderdag 28 juni 2018 15:30 schreef funnywell het volgende:
Ok dan ben ik t toch even gaan opzoeken.
Inderdaad. Spreek ik niet tegen.quote:Adblue is een mengsel van gedist water en ureum wat bij verbranding (dat is wat er gebeurt, wordt ingespoten bij het uitlaat traject waar het best weel heetjes is, je kunt t niet aanraken want dan mag je naar Beverwijk en niet naar de zwartemarkt) dus Ammoniak wordt.
Nee. Want het ammoniak doet nog wel meer in de uitlaat.quote:Dus je eigen facts even op een rijtje hebben. En dat is dus die bittere penetrerende lucht die je ruikt als zo een adblue gas feest vanuit stilstand bij t stoplicht.
Oh, nou is een oude diesel opeens 'natuurlijk' en dus beter?quote:Ben geen diesel lover, schurft hekel aan. maar liever een oude stinkbak voor me die het op een natuurlijke manier verbrandt dan al die oplapmiddelen die alleen op papier resultaten bereikt en niet in de praktijk.
Dit gaat over diesels en niet benzine, dat is heel andere koek. een 2 takt is nog steeds minder vervuilend dan een moderne diesel.quote:Op donderdag 28 juni 2018 15:39 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ga je nou een chemicus de les lezen terwijl je zelf je argumentatie eerst moet googlen?
[..]
Inderdaad. Spreek ik niet tegen.
[..]
Nee. Want het ammoniak doet nog wel meer in de uitlaat.
Je doet jezelf ontzettend dom overkomen door niet éven iets verder te kijken dan je oogkleppen toelaten.
Google ook maar eens op SCR en dan kun je zelf uitdokteren wat er nou écht gebeurt.
En ik zal je hinten: dat ammoniak komt niet uit de uitlaat.
[..]
Oh, nou is een oude diesel opeens 'natuurlijk' en dus beter?
Really?
Jij vindt de driewegkatalysator ook maar nutteloos?
Lambdasondes?
Ongelode benzine?
Maandkosten incl brandstof. Tot 40000km maakt het amper uit.quote:Op donderdag 28 juni 2018 16:14 schreef Apekoek het volgende:
Mooi, maar hoe kan ik mijn baas nu overhalen om voor mij voor een benzine auto te kiezen voor lease ipv een diesel? Hij zal nog altijd naar onder aan de streep kijken...
Nog meer onzin.quote:Op donderdag 28 juni 2018 17:54 schreef funnywell het volgende:
[..]
Dit gaat over diesels en niet benzine, dat is heel andere koek. een 2 takt is nog steeds minder vervuilend dan een moderne diesel.
Aan de andere kant heb ik nog nooit een auto weggedaan omdat de motor versleten was.quote:Op woensdag 6 juni 2018 20:33 schreef halfway het volgende:
Ik rij alleen diesel om kosten te besparen en omdat de motoren langer mee gaan, de rest….....
Alleen mensen die nooit een 'fatsoenlijke' benzine met turbo hebben gereden zeggen dit soort domme dingen.quote:
jawel hoor. Diesel blijft prettiger dan.quote:Op donderdag 28 juni 2018 20:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alleen mensen die nooit een 'fatsoenlijke' benzine met turbo hebben gereden zeggen dit soort domme dingen.
Ik zou ook willen overstappen op electro.quote:Op donderdag 28 juni 2018 23:25 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
jawel hoor. Diesel blijft prettiger dan.
Ik hoop op elektra over te stappen binnenkort
Wat voor benzine-turbo heb je gehad, dan?quote:Op donderdag 28 juni 2018 23:25 schreef kurk_droog het volgende:
jawel hoor. Diesel blijft prettiger dan.
Niet wilt betalen. Zoals ikquote:Op zondag 1 juli 2018 11:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Diesel rijd je alleen als je benzine niet kunt betalen.
Same difference.quote:
Diesel heeft veel hoger rendement en stoot minder CO2 uit. Wat is je punt qua NOx en fijnstof bij een diesel met roetfilter en cat.-de-NOx?quote:Op zondag 1 juli 2018 11:57 schreef Resistor het volgende:
Het is een keuze, wil je meer fijnstof, meer NOx, of meer CO2?
Kolder. Minder fijnstof en NOx, betekent echt niet dat CO2 door het dak gaat.quote:Op zondag 1 juli 2018 11:57 schreef Resistor het volgende:
Het is een keuze, wil je meer fijnstof, meer NOx, of meer CO2?
Vooruit, je mag er 2 kiezen, maar de 3e gaat dan door het dak.
Diesel stoot minder CO2 uit, omdat het verbruik van een diesel lager. Per verbrande eenheid, komt er bij diesel meer CO2 vrij. Mijn benzineauto verbruikt 1/18; ik voorspel nu alvast dat jouw diesel niet minder CO2 uitstoot dan mijn benzineauto. En als jij denkt dat jouw roetfilter alle fijnstof en NOx tegenhoudt, dan weet je niet waar je het over hebt.quote:Op zondag 1 juli 2018 12:01 schreef blomke het volgende:
Diesel heeft veel hoger rendement en stoot minder CO2 uit. Wat is je punt qua NOx en fijnstof bij een diesel met roetfilter en de-NOx?
We hebben niet dezelfde auto's dat voorspel ik je nu al, dus het vergelijk van de CO2 gaat niet op. Qua NOx is een benzine auto ook niet "zonder zonde".quote:Op zondag 1 juli 2018 12:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Diesel stoot minder CO2 uit, omdat het verbruik van een diesel lager. Per verbrande eenheid, komt er bij diesel meer CO2 vrij. Mijn benzineauto verbruikt 1/18; ik voorspel nu alvast dat jouw diesel niet minder CO2 uitstoot dan mijn benzineauto. En als jij denkt dat jouw roetfilter alle fijnstof en NOx tegenhoudt, dan weet je niet waar je het over hebt.
Dat wist ik van tevoren al; jij hebt een grote, vieze, vervuilende diesel en ik niet.quote:Op zondag 1 juli 2018 12:28 schreef blomke het volgende:
We hebben niet dezelfde auto's dat voorspel ik je nu al,
Waarmee je toegeeft dat ik gelijk heb.quote:dus het vergelijk van de CO2 gaat niet op.
True. Maar dat is relatief makkelijk verbetering in aan te brengen.quote:Qua NOx is een benzine auto ook niet "zonder zonde".
Een diesel in een middenklasse waarvan de benzine uitvoering >20% meer brandstof verbruikt. Dus idem NOx en CO2.quote:Op zondag 1 juli 2018 12:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat wist ik van tevoren al; jij hebt een grote, vieze, vervuilende diesel en ik niet.
Je getallen kloppen niet. Maar gefeliciteerd. Ook jij hebt de propaganda van de diesellobby als zoete koek geslikt.quote:Op zondag 1 juli 2018 12:38 schreef blomke het volgende:
Een diesel in een middenklasse waarvan de benzine uitvoering >20% meer brandstof verbruikt. Dus idem NOx en CO2.
ch, je moet ook de hele keten bekijken. Bij raffinage is diesel een lager product qua kookpunt en waarde dan benzine. Dus wat zou er anders met die diesel zijn gebeurd…..quote:Op zondag 1 juli 2018 13:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Je getallen kloppen niet. Maar gefeliciteerd. Ook jij hebt de propaganda van de diesellobby als zoete koek geslikt.
Als ze minder nodig zouden hebben laten ze het gewoon bij de volgende fractie zitten he, dan gaat het de scheepvaart in. Die vervuilen sowieso honderd keer meer als dat wij met onze autootjes zouden kunnen. Of de dieselprijs gaat omlaag, is goed voor de transport sector. Treinen op diesel zijn er ook nog genoeg, en de rest van de wereld gebruikt het ook gewoon.. In het grootste deel van de wereld is de diesel nog niet eens ontzwaveld.quote:Op zondag 1 juli 2018 19:32 schreef blomke het volgende:
[..]
ch, je moet ook de hele keten bekijken. Bij raffinage is diesel een lager product qua kookpunt en waarde dan benzine. Dus wat zou er anders met die diesel zijn gebeurd…..
Dus is het maar goed dat we dieselauto's rijden. Zelfs beleid van de Franse overheid: dieselproductie stimuleren en de Franse auto industrie maar dieselmotoren ontwikkelen en produceren (PSA bijv.).quote:Op zondag 1 juli 2018 19:41 schreef Sounddragon het volgende:
Als ze minder nodig zouden hebben laten ze het gewoon bij de volgende fractie zitten he, dan gaat het de scheepvaart in. Die vervuilen sowieso honderd keer meer als dat wij met onze autootjes zouden kunnen.
quote:
mjah, more or less, de scheepvaart gebruikt zware stookolie, en in een hoop havens moeten ze tegenwoordig binnenvaren op schonere brandstof.. Als we wereldwijd dus zouden stoppen met op diesel rijden (vracht- en treinverkeer wordt moeilijk) zou de brandstof voor de scheepvaart dus wellicht een paar procent schoner worden.quote:Op zondag 1 juli 2018 19:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus is het maar goed dat we dieselauto's rijden. Zelfs beleid van de Franse overheid: dieselproductie stimuleren en de Franse auto industrie maar dieselmotoren ontwikkelen en produceren (PSA bijv.).
Die gaan echt geen diesel à ¤1,38/l in de haven van Rotterdam tanken, gezien hun verbruik.quote:Op zondag 1 juli 2018 20:20 schreef Sounddragon het volgende:
Mammoettankers zuipen gewoon uit het ruim zelfs.
Kost iets minder in Rotterdamquote:Op zondag 1 juli 2018 21:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Die gaan echt geen diesel à ¤1,38/l in de haven van Rotterdam tanken, gezien hun verbruik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |