abonnement Unibet Coolblue
pi_179637986
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Deel vier. Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
pi_179639894
Burdie, foto's kijken is wel een goede inderdaad. Gaan we zo eens doen.

Hele middag aan het water gehangen, opgehaald op school met boterhammen en met veel tegenzin naar huis gegaan net. Heerlijk! Het is zo'n waterrat O+
En zo fijn dat hij nu oud genoeg is om aardig vrij te laten in het water. Nee, ik ben niet zo'n ouder die dan op haar telefoon gaat kijken, ik ben zo'n muts die de hele tijd naar hem gaat kijken met een verliefde blik.

In de spoiler een plaatje bij het praatje.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179641353
Heerlijk exode! En wat is B groot! :o in m'n hoofd is ie veel jonger :D

Gaan ze naar Enkhuizen? (Waarom denk ik toch dat jullie ergens bij Duitsland in de buurt wonen?)

Deze is wel echt leuk;

J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_179648248
Heb t meteen maar even opgezocht voor onze nieuwe school:

Vooraf in de jaarkalender staan de studiedagen (3 stuks) en de vrije middagen (een stuk of drie afh van de groep, waarvan twee op de vrijdagmiddag voor de vakanties).

Daarbij krijgen ouders begin van t jaar een schema met alle uitjes en ouderparticipatie waarop je dan al intekent en waarvan alle data alvast genoteerd kunnen worden.

Voor de schoolreis is altijd zoveel animo dat er een volgorde van wie er mogen helpen is :+

Als ik t zo kan inpassen dan vind ik t best prima.
Kwak
  donderdag 7 juni 2018 @ 07:07:40 #5
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179649077
Goedemorgen!

Het gaat over helpen zie ik. Toevallig gaat E. vandaag op schoolreisje, ben benieuwd. De aankondiging kwam en er waren al voldoende ouders om te helpen, dus dat is mooi. Nu kon ik toch niet mee, omdat ik gisteren een ingreep aan mijn rug heb gehad, maar anders had ik het graag gedaan. Op de peuterspeelzaal heb ik geholpen met spelletjesochtend en ook mijn schoonmoeder heeft dat wel eens gedaan. Tot groot plezier van E. :)

Mijn man zou wel willen, daar is hij écht een type voor, maar hij kán het dus niet (meer). Zo sneu! :{ we hebben wel eens regelmatig een meisje te spelen, dat aan het einde van de rit niét naar huis wil, want zo gezellig. Mijn man gaat ook zo leuk mee in dat spel. O+

Mocht er hulp nodig zijn en het kan, dan doe ik helpen.. :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179669019
B heeft een top eerste schoolreisje gehad :) Hij heeft de hele dag zijn eigen rugzakje gedragen en was volgens mijn schoonzus superlief voor de andere kindjes in de groep.

Maar toch gaat het klachten regenen geloof ik op school, Heen heben ze er 2 uur over gedaan ipv 1 uur en terug ook. Niet vanwege de files maar omdat de chauffeurs die weg niet wisten. Heen gingen ze een heel stuk binnendoor langs de vecht, een paar x keren zelfs omdat ze niet over de smalle vechtbrug konden. In de andere kleuterbus gingen er meerdere kindjes over hun nek vanwege de vele bochten. :{
In B zijn bus was er airco gelukkig in de andere kleuterbus niet.

Ik snap sowieso niet dat je voor kleuters een bestemming kiest die zonder files en als alles perfect loopt al meer dan een uur rijden is.

Volgens B was het overigens helemaal niet ver rijden, hij had het prima naar zijn zin met zingen en veel kletsen. O+ Dus nee van ons komt geen klacht, B had tenslotte niets te klagen.

Hoe was het bij jou Rijst? E een leuk schoolreisje gehad?
  vrijdag 8 juni 2018 @ 09:33:55 #7
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179669404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 08:58 schreef exode het volgende:
B heeft een top eerste schoolreisje gehad :) Hij heeft de hele dag zijn eigen rugzakje gedragen en was volgens mijn schoonzus superlief voor de andere kindjes in de groep.

Maar toch gaat het klachten regenen geloof ik op school, Heen heben ze er 2 uur over gedaan ipv 1 uur en terug ook. Niet vanwege de files maar omdat de chauffeurs die weg niet wisten. Heen gingen ze een heel stuk binnendoor langs de vecht, een paar x keren zelfs omdat ze niet over de smalle vechtbrug konden. In de andere kleuterbus gingen er meerdere kindjes over hun nek vanwege de vele bochten. :{
In B zijn bus was er airco gelukkig in de andere kleuterbus niet.

Ik snap sowieso niet dat je voor kleuters een bestemming kiest die zonder files en als alles perfect loopt al meer dan een uur rijden is.

Volgens B was het overigens helemaal niet ver rijden, hij had het prima naar zijn zin met zingen en veel kletsen. O+ Dus nee van ons komt geen klacht, B had tenslotte niets te klagen.

Hoe was het bij jou Rijst? E een leuk schoolreisje gehad?
Fijn, dat het bij jullie ondanks alles zo leuk was Exode.. :) en wat slecht van de chauffeurs zeg. :X

Ja, E. heeft het ontzettend leuk gehad. Ze was naar Avifauna. Er zijn onwijs veel foto's gemaakt en ik kreeg oa foto's door dat ze een vogel en een Ringstaartmaki uit der handje liet eten. Helaas is ze wel heel lelijk gevallen en naast een ei op der hoofd en geschaafde neus ligt haar brilletje in 2-en.. :X

De juf zei nog dat haar energieniveau énorm is. Ze gaat maar door. Herkenbaar :') ze is zelfs op die hoge glijbanen geweest. De juf ging mee met die kleintjes, maar die scheet peentjes :o :D
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179669452
Volgende week weer de oudergesprekken en ik zie er een beetje tegenop.
Vorige keer stond er in zijn ‘rapport’ dat er wel 3 punten waren die zijn leerproces kunnen belemmeren.
1. Erg impulsief. 2. Slechte concentratie/moeite met aandacht houden. 3. Moeite taken te maken.
En dat zij zich dus best zorgen maken.

Kijk, al die dingen horen wat mij betreft een beetje bij elkaar. Het ene volgt op het andere.

Herkenbaar voor iemand?
  vrijdag 8 juni 2018 @ 09:50:43 #9
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179669638
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 09:37 schreef vencodark het volgende:
Volgende week weer de oudergesprekken en ik zie er een beetje tegenop.
Vorige keer stond er in zijn ‘rapport’ dat er wel 3 punten waren die zijn leerproces kunnen belemmeren.
1. Erg impulsief. 2. Slechte concentratie/moeite met aandacht houden. 3. Moeite taken te maken.
En dat zij zich dus best zorgen maken.

Kijk, al die dingen horen wat mij betreft een beetje bij elkaar. Het ene volgt op het andere.

Herkenbaar voor iemand?
Oi, dat zijn dingen die je liever niet hoort Venco. Ik weet dat het bijna ondoenlijk is voor de juf, maar als je 1-1 met hem gaat zitten, hoe gaat dat dan? :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179670070
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 09:50 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Oi, dat zijn dingen die je liever niet hoort Venco. Ik weet dat het bijna ondoenlijk is voor de juf, maar als je 1-1 met hem gaat zitten, hoe gaat dat dan? :)
Uit eigen ervaring weet ik dat dit veel beter gaat.
Die jongen heeft gewoon wat moeite met grote groepen en heeft dan de neiging zich uit te sloven en gezien te willen worden.
Impulsen leren verwerken en zich leren focussen op wat moet gebeuren. Hij is dan all over the place.
Het zijn 30 kinderen en doorzichtige lokalen dus heel veel te zien overal.
Vorige keer mocht hij naar het toilet en dat duurde even dus de juf gaat even kijken. Staat hij bij de deuropening verderop omdat hij daar dan weer van alles ziet wat veeel interessanter is. -O-
pi_179670133
Dus wat ik mij eigenlijk afvroeg: hoe kan ik zo’n gesprek in. Wat voor vragen kan ik bijv. stellen?
Is hier iemand juf? :)
  vrijdag 8 juni 2018 @ 11:02:25 #12
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179670816
Ik zou sws vragen om voorbeelden en ook wat haar ideeën zijn over hoe nu verder. Wat kan de school hierin betekenen? Ik zou er heel open in staan. Laat het verhaal daarna bezinken en vraag evt een vervolggesprek aan als je naderhand nog vragen hebt.

Hoe heeft toch nog een jaar om te kleuteren? Of zou hij na de zomer naar groep 3 gaan?
pi_179670891
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 11:02 schreef Kyara het volgende:
Ik zou sws vragen om voorbeelden en ook wat haar ideeën zijn over hoe nu verder. Wat kan de school hierin betekenen? Ik zou er heel open in staan. Laat het verhaal daarna bezinken en vraag evt een vervolggesprek aan als je naderhand nog vragen hebt.

Hoe heeft toch nog een jaar om te kleuteren? Of zou hij na de zomer naar groep 3 gaan?
Ik wil er ook niet te dramatisch over denken. Het is groep 1 en ik weet dat hij thuis juist heel goed dingen kan maar hij moet zich betrokken voelen.
Echt je assistent zijn ofzo.
En bij zo’n grote klas is hij meer ondergesneeuwd denk ik en veel afgeleid.
Ik ben erg benieuwd.

Een jaar extra lijkt mij ook niet leuk. Zijn beste vriendje zit in de klas en ik zou het gewoon zonde vinden. ;(
  vrijdag 8 juni 2018 @ 11:13:33 #14
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179670991
Maar als hij in groep 1 zit dan heeft hij toch sws nog een jaar bij de kleuters? Dan lijkt me een jaar extra toch (nog) niet aan de orde? Of hebben jullie geen combinatieklassen? Ik zou het gesprek open ingaan. Zijn signaleren iets en willen daar met jou over praten. Misschien is er extra ondersteuning oid mogelijk maar daar is ook toestemming voor nodig. Ik zou dus afwachten wat zij te vertellen hebben.

(en weg bij vriendje is niet leuk maar als het zou betekenen dat hij de rest van zijn schooltijd op zijn tenen zou moeten lopen dan zou dat nog vervelender zijn, vriendje kan ook verhuizen en van school gaan dus dat argument zou ik er wel even buiten laten).
  vrijdag 8 juni 2018 @ 11:22:14 #15
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179671148
30 kids, ook al zoveel, hier 32 in volle bezetting. Het klinkt niet heel handig allemaal Venco, (alles te zien etc) hoort het ook niet nog een beetje bij het (jongste) kleuter zijn? :) hij is nog 5 toch? Hier op school hebben ze maatjes, daar ook? Mijn dochter kun je dingen al goed uitleggen, dus toen ze thuiskwam met de melding van dat ze een maatje had gekregen en dat super leuk vond zei ik dat als ze goed haar best blijft doen en goed luistert naar de juf etc zij dat misschien ook wel mag worden.. :) Dat vond ze helemáál te wow :o O+

Vanmorgen kwam haar vriendinnetje haar thuis ophalen om samen naar school te gaan, zo lief ! :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179672089
Exode. Klinkt als een geslaagde dag voor je zoon.
Balen van die chauffeurs die de weg niet wisten.

Rijst. Klinkt ook als een geslaagd uitje. Zielig dat ze zo gevallen is.

Venco, je hebt al goede tips gekregen.
Ik vind deze leeftijd nog wel heel jong trouwens om zoiets op het rapport te zetten.
Maar ik zou ook open in het gesprek gaan. Beter een jaar langer kleuteren dan de rest van de schooltijd op je tenen moeten lopen. O+
pi_179672367
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 10:25 schreef vencodark het volgende:
Dus wat ik mij eigenlijk afvroeg: hoe kan ik zo’n gesprek in. Wat voor vragen kan ik bijv. stellen?
Is hier iemand juf? :)
Ja hoi :)

Als je zoontje nog in gr 1 zit dan zal ik me niet teveel zorgen maken Venco. Ik zie, met name bij groep 1 kinderen, veel verschil tussen kinderen met betrekking op het gedrag dat de juf genoemd heeft. Een korte spanningsboog, impulsief. Bij een aantal kinderen gaat de rijping van de executieve functies (focus, emotie regulatie, impulsbeheersing) meer via een standaard lijntje en andere kinderen ontwikkelen zich hierin met ups en downs. Met name bij jongentjes met veel energie en testosteron (ook zo'n piek rond de 5 jaar) zie je dat ze moeite hebben met hun impulsbeheersing en focus. Ook zijn ze een tijd erg fysiek (stoeien, vechten, dingen kapot maken). Dit tot grote frustratie van sommige volwassenen :')
(Zo had ik deze week twee jongens die een basketbal door het systeemplafond probeerden te krijgen :'()
Gek genoeg zie ik bij veel kinderen dat dit bijtrekt in het 2e half jaar van groep 2. Dan worden ze iets rustiger, lukt het ze beter om meer focus op te brengen en worden ze iets rustiger in hun spel (dwz langer kunnen bouwen aan iets groots, langer betrokken blijven bij een spelscript in een huishoek enz).
Hoe het bij jullie zoon er precies uit ziet weet ik natuurlijk niet. Het is de vraag in hoeverre hij aan de extreme kant zit (En dat het dus beperkt in zijn ontwikkeling) of dat het gewoon opvalt en dat juf het benoemd en gedeeld wilde hebben.

Bovenstaande is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van het karakter van het kind en de mate waarin thuis ook gecorrigeerd wordt op de impulsbeheersing en waar af en toe focus wordt gevraagd (bijv aan tafel blijven zitten, knutselwerkje afmaken voordat je wat anders gaat doen enz). Tevens zijn er zeker ook meisjes die passen bij bovenstaand verhaal. Ik heb het even gegeneraliseerd voor het gemak.
Mocht je nog vragen hebben dan staat mijn PM/DM open :)
pi_179672394
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 11:13 schreef Kyara het volgende:
Maar als hij in groep 1 zit dan heeft hij toch sws nog een jaar bij de kleuters? Dan lijkt me een jaar extra toch (nog) niet aan de orde? Of hebben jullie geen combinatieklassen? Ik zou het gesprek open ingaan. Zijn signaleren iets en willen daar met jou over praten. Misschien is er extra ondersteuning oid mogelijk maar daar is ook toestemming voor nodig. Ik zou dus afwachten wat zij te vertellen hebben.

(en weg bij vriendje is niet leuk maar als het zou betekenen dat hij de rest van zijn schooltijd op zijn tenen zou moeten lopen dan zou dat nog vervelender zijn, vriendje kan ook verhuizen en van school gaan dus dat argument zou ik er wel even buiten laten).
Precies dit O+

In welke maand is jouw zoon geboren Venco?
pi_179678209
Toen I vorig jaar zijn verslag kreeg, stond er ook wel in dat hij het te druk had met vriendjes maken en met iedereen kletsen om echt aan werkjes toe te komen. Met daarbij nog “Kortom, een echte (jongste) kleuter die ontzettend sociaal is”. Zo klinkt het al heel anders en het is dit jaar als oudste kleuter volgens mij best goed gekomen :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_179678505
Venco ik zou mij niet te druk maken, het komt wel goed.
Hij heeft nog tijd genoeg en bedenk hierin hij is niet de enige!
Ik kreeg dat gevoel vaak tijdens gesprekken. Nu weet ik dat er meer speelt in de klas. Netzo als het gedrag van Teun zitten een stuk of 6 op het krullen/sticker systeem wegens "wangedrag"

Jan heb ik dit jaar heel wat gedoe mee gehad. Meerdere gesprekken en gaat over naar groep 3. Hij houdt niet van opdrachten maken, als het hem niet boeit spanningsboog van een goudvis de ochtend meedraaien in groep 3 heeft hem heel erg goed gedaan. De opdrachten die hij daar heeft gemaakt vond hij super en had maar 1 foutje.
Teun draakt enorm in de klas maar ik ben sinds het gesprek op school nog meer op zijn gedrag gaan zitten. Resultaat deze week veel beter gedrag en vandaag kwam hij de school uit met een sticker op zijn voorhoofd. Hij was een kanjer! Hij verdient krullen en aan het einde van de dag kan dat een sticker opleveren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179679549
Fijn dat iedereen hier altijd zo goed met elkaar meedenkt. :) . Hopelijk ga je nu al met een ander gevoel het gesprek in, venco!

Exode, die busreis klinkt niet tof. :{ . Maar gelukkig heeft B het wel heel leuk gehad. I gaat aankomende dinsdag, naar Blijdorp. Daar is ze al vaak geweest en dat vind ik wel fijn, zo voor een eerste keer.

Zo, ik heb dus op basis van de ervaringen die hier werden uitgewisseld over het meehelpen op school de directeur van onze basisschool een aardig mailtje gestuurd met daarin wat ideeën. Zoals een digitale intekenlijst aan het begin van het schooljaar waarop je meteen voor het hele jaar moet aangeven wanneer je kunt helpen. En dat de school daar dan ook heel expliciet een verwachting bij uitspreekt (bijv minimaal 2x of zoiets), zodat ouders ook een richtlijn hebben. En als ouders dan helemaal niet intekenen, is het handiger om het gesprek met die ouders aan te gaan, om te kijken wat de obstakels zijn, dan een algemene mail te sturen. Hij reageerde er heel goed op en gooit deze ideeën 'in de groep' dwz in de volgende nieuwsbrief.

Ondertussen maakte ik zojuist de schooltas van I open en vond daar een kunstwerkje van vandaag. Echt zo'n moment van 'huh, ik wist niet dat ze dit al kon :D ." Dat vind ik typisch iets van het naar school gaan, dat je gewoon niet meer precies in de gaten hebt wat ze allemaal doen en al kunnen. :o .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179681020
Franny dat is eentje om in te lijsten! Zo leuk die ontwikkeling
pi_179681308
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:40 schreef Phaidra het volgende:
Toen I vorig jaar zijn verslag kreeg, stond er ook wel in dat hij het te druk had met vriendjes maken en met iedereen kletsen om echt aan werkjes toe te komen. Met daarbij nog “Kortom, een echte (jongste) kleuter die ontzettend sociaal is”. Zo klinkt het al heel anders en het is dit jaar als oudste kleuter volgens mij best goed gekomen :).
:) Dat is inderdaad een iets prettigere insteek dan 'Je kind van 5 kan zich niet concentreren (JOH) en we maken ons zorgen'.
pi_179681698
Wat betreft helpen: ik zie het hele schoolgebeuren wel een beetje als een joint effort van school EN ouders. Kinderen daar dumpen en verder niet betrokken zijn is niet onze stijl. Maar, ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden (en die van mijn kinderen). Ik ga er vanuit dat dat voor iedereen geldt, de een heeft nu eenmaal wat meer speelruimte dan de ander.

Op de huidige school werd ook vrij veel aan uitstapjes georganiseerd, superleuk, maar ook vaak lastminute (op dinsdag melden dat er donderdag 5 auto's nodig zijn voor een bezoekje aan een museum.. ) en dat is voor ons met werk gewoon heel erg lastig te combineren. Wat ik soms jammer vind want Sticker kan zoiets nog best spannend vinden dus ik ga eigenlijk wel graag mee :)
pi_179681727
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:23 schreef L-E het volgende:
Wat betreft helpen: ik zie het hele schoolgebeuren wel een beetje als een joint effort van school EN ouders. Kinderen daar dumpen en verder niet betrokken zijn is niet onze stijl. Maar, ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden (en die van mijn kinderen). Ik ga er vanuit dat dat voor iedereen geldt, de een heeft nu eenmaal wat meer speelruimte dan de ander.

Op de huidige school werd ook vrij veel aan uitstapjes georganiseerd, superleuk, maar ook vaak lastminute (op dinsdag melden dat er donderdag 5 auto's nodig zijn voor een bezoekje aan een museum.. ) en dat is voor ons met werk gewoon heel erg lastig te combineren. Wat ik soms jammer vind want Sticker kan zoiets nog best spannend vinden dus ik ga eigenlijk wel graag mee :)
dat herken ik dus ook vrij veel last minut en dat is niet altijd handig
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')