abonnement Unibet Coolblue
pi_179599962
Men wil bij mij in Amsterdam een slimme elektrticiteitsmeter en gasmeter komen plaatsen.

Gezien alle berichten over plotseling hogere rekeningen en privacybezwaren, zelfs al neem je die met een korreltje zout, heb ik er niet zoveel trek in. En dan komen er misschien ook nog zonnepanelen op het dak, dan lijkt het helemaal maar beter om de oude Ferrarismeter voorlopig te houden. Ik weet dat je die slimme meter mag weigeren vooralsnog.

Ik deel ook wel een beetje het wantrouwen waarom de elektriciteitsmaatschappijen dat ding zo graag willen. Maar toch vraag ik me af: hebben ze ook niet een punt? Juist als steeds meer huizen stroom gaan terugleveren, hebben ze dan niet de informatie van een slimme meter nodig om dat te kunnen verwerken, en steken we daar niet een beetje de kop voor in het zand? Of is dat niet aan de hand?

Andere vraag: hoe lang kan zo'n Ferrarismeter mee voor hij niet meer goed is? Een eeuwigheid, of moet hij soms echt wel vervangen worden? Niet dat dat beweerd wordt in mijn geval.

En ook: de vervanging is eerder aangekondigd, nu willen ze binnenkort echt gaan langskomen. Kan ik het dan nog steeds weigeren, of eigenlijk niet meer als ik nog geen bezwaar heb gemaakt?

Dank, Peter
  maandag 4 juni 2018 @ 13:48:02 #2
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_179600055
Ja je kan weigeren, maar dan zeggen ze 'je meter moet vervangen worden want hij is afgekeurd omdat hij leeftijd X heeft' en dan moet je hem alsnog laten vervangen :')
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_179600133
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:48 schreef VleesLollie het volgende:
Ja je kan weigeren, maar dan zeggen ze 'je meter moet vervangen worden want hij is afgekeurd omdat hij leeftijd X heeft' en dan moet je hem alsnog laten vervangen :')
Er is toch zo'n lijst, van KEMA keur ofzo? Als je meter daar op staat, moet je hem laten vervangen.
pi_179600576
Heeft ook voordelen.

Tuurlijk willen de energie maatschappijen dat je zo een ding hebt ze kunnen veel slimmer hun energie opgeven.
  maandag 4 juni 2018 @ 14:14:53 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_179600583
Je moet niets, je kunt gewoon weigeren.
Maar als je weigert, en je huidige meter gaat ooit kapot, dan zeggen ze dat je voor de vervanging moet betalen. Ik heb verder geen idee of ze dat ook echt mogen doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 4 juni 2018 @ 14:23:07 #6
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_179600711
Je huidige meter zit in een meterpool. Als jouw “pool” wordt afgekeurd moet de meter vervangen worden.
En ja, goed inzicht in de energiestromen is van belang voor de betrouwbaarheid van ons elektrisch systeem.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_179600753
Hier die lijst dus. Zal binnenkort wel een geupdate versie aan komen want deze is van augustus 2017.
https://www.agentschaptel(...)electriciteitsmeters
pi_179600754
Wij hebben thuis ook z'n nieuw ding en zijn nu elke maand goedkoper uit. Dit kwam doordat nu een aantal stroomvreters inzichtelijk werden e.d.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_179601010
Vorig jaar was er inderdaad veel ophef over meters, ik hoor er niets meer over dus zal het wel met een sisser afgelopen zijn.

Zelf heb ik vooralsnog de meter geweigerd, ging een beetje vanzelf omdat ze steeds wilden komen als ik met vakantie was. Ik wacht het nu wel af. De huidige meter was al 25 jaar dat ie in mijn nieuwbouwhuis kwam, bijna dertig jaar geleden. Draait nog volop.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 14:25 schreef MilkTea het volgende:
Wij hebben thuis ook z'n nieuw ding en zijn nu elke maand goedkoper uit. Dit kwam doordat nu een aantal stroomvreters inzichtelijk werden e.d.
Een aantal jaar terug heb ik met een Youless op de ferarismeter heel veel inzicht gekregen in mijn verbruik. Echter na een maand of twee wist ik het wel en ga je de leefstijl en huis niet meer verder aanpassen. Wat dat betreft hoef ik geen slimme meter.
pi_179601091
Vergeet niet dat het niet jouw meter is, je huurt hem. Als ze hem willen vervangen, dan vervangen ze hem.

Weigeren kan, maar bij een latere vervanging mag je zelf betalen. Ik heb al prijzen gehoord van 400 euro. Wil je dat risico lopen?

Voor de rest, al dat gezever is storm in een glas water. Heb er zelf al jaren een, prima tevreden over. Vooral omdat ik de nieuwste versie heb die per seconde zijn verbruik doorgeeft aan mijn Domotica systeem.
pi_179601117
Je kan altijd weigeren. Als je meter te oud is kan je desgewenst ook een "domme" meter krijgen zonder zendmodule.
pi_179601348
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 14:48 schreef GereDathan het volgende:
Ik heb al prijzen gehoord van 400 euro.
Dan zou ik even ergens anders gaan luisteren :-)

https://www.liander.nl/co(...)ieven2018/?ref=15727
quote:
Meterwissel
Omschrijving Tarief incl. btw
Meterwisseling ¤ 67,76
  maandag 4 juni 2018 @ 15:07:41 #13
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_179601418
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 14:48 schreef GereDathan het volgende:
Weigeren kan, maar bij een latere vervanging mag je zelf betalen.
Als hij op eigen je verzoek wordt vervangen ja.
pi_179601688
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 14:49 schreef usernaamvergeten het volgende:
Je kan altijd weigeren. Als je meter te oud is kan je desgewenst ook een "domme" meter krijgen zonder zendmodule.
De module zit er wel in maar de zender zou uit staan. Dat ie niet echt uit staat is op Tweakers een keer aangetoond door iemand die alu folie over de antenne had gevouwen. Maar ook dat verhaal is al wat ouder. Geen idee hoe dat nu is.

Op zich heb ik geen bezwaar dat ze periodiek eens uitlezen maar wel als de frequentie van dat uitlezen hoog is. Of als de beveiliging rammelt en derden kunnen uitlezen naar behoefte. Jammer dat niet voor een techniek gekozen is dat de meter zelf maandelijks de standen doorgeeft en dat dus benaderen van buiten af niet zou kunnen.

Wat ik ook niet snap is dat we maandelijks een voorschot blijven betalen maar wel een jaarafrekening krijgen. Waarom niet gewoon elke maand betalen wat er die maand werkelijk is verbruikt. Voor elektra scheelt het niet heel erg veel per maand maar voor gas heb je dan in de zomer wat meer geld ter beschikking dan in de winter. Dat motiveert veel beter om op je verbruik te letten. Een terugkoppeling van een jaar is gewoon veel te lang om rekening mee te houden.

Nu ben je in de praktijk aan voor bank aan het spelen met de leverancier als klant. Als ik benzine tank betaal ik dat ook per tankbeurt en niet een gemiddeld bedrag over een jaar met aan het eind van het jaar een afrekening.
pi_179601781
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:03 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dan zou ik even ergens anders gaan luisteren :-)

https://www.liander.nl/co(...)ieven2018/?ref=15727

[..]

Je moet inderdaad eens ergens anders gaan luisteren:

quote:
Kosten zijn rond de ¤800,00.
https://gathering.tweaker(...)ge/55265501#55265501
pi_179601799
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:07 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Als hij op eigen je verzoek wordt vervangen ja.
Er zijn nog geen gevallen bekend waar hij daarna verplicht vervangen is, iedereen die weigert wordt met rust gelaten namelijk. Maar die komen nog wel aan de beurt.
pi_179601832
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:21 schreef nanuk het volgende:
Op zich heb ik geen bezwaar dat ze periodiek eens uitlezen maar wel als de frequentie van dat uitlezen hoog is. Of als de beveiliging rammelt en derden kunnen uitlezen naar behoefte. Jammer dat niet voor een techniek gekozen is dat de meter zelf maandelijks de standen doorgeeft en dat dus benaderen van buiten af niet zou kunnen.
Omdat dat technisch gezien de minst handige optie is. Denk aan servers, IP adressen, etc.

quote:
Wat ik ook niet snap is dat we maandelijks een voorschot blijven betalen maar wel een jaarafrekening krijgen. Waarom niet gewoon elke maand betalen wat er die maand werkelijk is verbruikt. Voor elektra scheelt het niet heel erg veel per maand maar voor gas heb je dan in de zomer wat meer geld ter beschikking dan in de winter. Dat motiveert veel beter om op je verbruik te letten. Een terugkoppeling van een jaar is gewoon veel te lang om rekening mee te houden.

Nu ben je in de praktijk aan voor bank aan het spelen met de leverancier als klant. Als ik benzine tank betaal ik dat ook per tankbeurt en niet een gemiddeld bedrag over een jaar met aan het eind van het jaar een afrekening.
Als je een tankpas zou nemen zou je ook achteraf een rekening krijgen. Slecht voorbeeld sowieso, omdat veel mensen de discipline niet zouden hebben om in de zomer te sparen voor de winter. Zeker de onderkant van de maatschappij met weinig te besteden zal dan elke winter in de problemen komen.

Snap ook het probleem niet, na 2 jaar heb je toch wel een idee hoe en wat je per jaar uitgeeft aan de leverancier en daar pas je dan je maandbedrag toch op aan?

Tevens is het niet waar dat de terugkoppeling jaarlijks plaats vindt, dit vind 2-maandelijks plaats met een nieuwe slimme meter.
  maandag 4 juni 2018 @ 15:33:43 #18
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_179601874
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:28 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Er zijn nog geen gevallen bekend waar hij daarna verplicht vervangen is, iedereen die weigert wordt met rust gelaten namelijk. Maar die komen nog wel aan de beurt.
Dan hadden ze het anders moeten stellen. Mij werd mede gedeeld "wilt u later toch een slimme meter, dan dient u daar zelf voor te betalen" oid.
Anders was het wel geweest: Indien u de slimme meter nu weigert brengen wij daar later kosten voor in rekening.

Als ze mijn huidige meter over een paar jaar afkeuren hoeven ze hem van mij alsnog niet te vervangen, zou raar zijn als ik daar dan de kosten van moet opbrengen.
pi_179602090
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Je moet inderdaad eens ergens anders gaan luisteren:

[..]

https://gathering.tweaker(...)ge/55265501#55265501
Lees dat topic maar. Dit gaat over een ander type meter en extra services. Verder wordt alleen maar die +- 70 euro vermeld.
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:31 schreef GereDathan het volgende:
Omdat dat technisch gezien de minst handige optie is. Denk aan servers, IP adressen, etc.
Er zijn wel meer systemen waar een cliënt op een server inbelt. Geen raket geleerdheid, wel veel simpeler te beveiligen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:31 schreef GereDathan het volgende:
omdat veel mensen de discipline niet zouden hebben om in de zomer te sparen voor de winter.
Maar er zijn ook mensen die te veel drinken en toch sluiten ze kroegen niet massaal. Drogreden imho. Dan richten ze daar maar een spaarfonds voor op.

Nee, als ik elke maand op de bankrekening kan zien hoeveel ik 'verstookt' heb dan ben ik meer tevreden dan dat ik de energie maatschappij elke maand moet controleren of ze niet stiekum het maand bedrag aanpassen. ik weet heel erg goed wat ik verbruik, volgende week moet ik een tientje bij betalen schat ik. Toch wilde de energiemaatschappij vanaf november per maand al tientjes extra laten betalen. Dat hele voorschotgedoe is waardeloos en technisch overbodig. Gewoon betalen wat ik heb verbruikt, net als met benzine of vroeger met de vaste telefoon.
Werk jij in die sector? je bent wel erg fel aan het verdedigen.
pi_179602336
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:47 schreef nanuk het volgende:

[..]

Er zijn wel meer systemen waar een cliënt op een server inbelt. Geen raket geleerdheid, wel veel simpeler te beveiligen.
Inbellen? Zeg je serieus inbellen? Dat heb ik voor het laatst in 2001 zien gebeuren.

En dat is zeker niet simpeler te beveiligen, eerder lastiger. Inkomende connecties zijn vele malen gevaarlijker dan uitgaande, en je wil geen serverparken openzetten voor de hele wereld.
Overigens maakt het weinig uit, beiden zijn lastig te beveiligen.

quote:
Gewoon betalen wat ik heb verbruikt, net als met benzine of vroeger met de vaste telefoon.
Je weet dat je benzine vooraf betaald? Net als bij energie.
En bij je vaste telefoon betaalde je vroeger de abonnementskosten vooruit en de gebruikskosten achteraf.
Beiden dus niet te vergelijken.

quote:
Maar er zijn ook mensen die te veel drinken en toch sluiten ze kroegen niet massaal. Drogreden imho. Dan richten ze daar maar een spaarfonds voor op.
Als je in de kroeg niet betaald, krijg je ook geen drinken.
Nog een fonds met extra kosten, regeltjes, eisen, e.d. Goed idee! Alleen omdat jij te lui bent je maandbedrag goed te zetten?

Maar goed, daarvoor hebben we de slimme meter. Die regelt dat voor een groot deel vanzelf.
quote:
Werk jij in die sector? je bent wel erg fel aan het verdedigen.
Als iemand je tegenspreekt dan is diegene fel of werkt ie in de sector? Bijzonder. Maar het antwoord is nee.

[ Bericht 14% gewijzigd door GereDathan op 04-06-2018 16:06:18 ]
pi_179602386
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 15:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Inbellen? Zeg je serieus inbellen? Dat heb ik voor het laatst in 2001 zien gebeuren.

En dat is zeker niet simpeler te beveiligen, eerder lastiger. Inkomende connecties zijn vele malen gevaarlijker dan uitgaande, en je wil geen serverparken openzetten voor de hele wereld.
Overigens maakt het weinig uit, beiden zijn lastig te beveiligen.

[..]

Je weet dat je benzine vooraf betaald? Net als bij energie.
En bij je vaste telefoon betaalde je vroeger de abonnementskosten vooruit en de gebruikskosten achteraf.
Beiden dus niet te vergelijken.

[..]

Als iemand je tegenspreekt dan is diegene fel of werkt ie in de sector? Bijzonder. Maar het antwoord is nee.
ik koop toch niet 100kw per maand in?

Betaal gewoon een bedrag wat los staat van mijn verbruik en dat trekken ze recht.
pi_179602417
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 16:01 schreef tailfox het volgende:

[..]

ik koop toch niet 100kw per maand in?

Betaal gewoon een bedrag wat los staat van mijn verbruik en dat trekken ze recht.
Jawel, je koopt een soort van hoeveelheid in. Gebaseerd op je historische verbruik. Dus stel dat je elke jaar 1200 euro aan gas en electra verbruikt, dan betaal je dus 100 euro per maand. Dat dekt de kosten van die maand, en volgende maand betaal je weer.
Aan het eind van het jaar is het klaar, want je hebt je 1200 euro betaald.

Zolang er geen grote wijzigingen in je verbruik zitten, zal dat dus kloppen. Hooguit moet je wat bijbetalen of krijg je wat terug, maar als het goed op elkaar afgestemd is is dat amper noemenswaardig.
pi_179602548
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 16:03 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Jawel, je koopt een soort van hoeveelheid in. Gebaseerd op je historische verbruik. Dus stel dat je elke jaar 1200 euro aan gas en electra verbruikt, dan betaal je dus 100 euro per maand. Dat dekt de kosten van die maand, en volgende maand betaal je weer.
Aan het eind van het jaar is het klaar, want je hebt je 1200 euro betaald.

Zolang er geen grote wijzigingen in je verbruik zitten, zal dat dus kloppen. Hooguit moet je wat bijbetalen of krijg je wat terug, maar als het goed op elkaar afgestemd is is dat amper noemenswaardig.
maarja als ik 35L tank heb ik 35L.

Dus je vergelijking gaat niet op.


Bij greenchoice kan ik het altijd bestellen geen idee hoe dat is bij andere.
pi_179602617
Trouwens ik ben bij met mijn slimme meter kan lekker kijken naar mijn verbruik *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')