abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 december 2002 @ 19:28:14 #1
14453 Spohr
music was my first love...
pi_7550652
Ik ben bezig met een website over muziekinstrumenten (www.instrumentenweb.com), een daar wil ik ook iets hebben over het keyboard / de synthesizer. Wat is het verschil eigenlijk tussen deze twee instrumenten. Volgens mij kun je op beide instrumenten andere instrumenten nabootsen, muziek/ritmes programmeren e.d. Ben zelf totaal niet thuis in dat wereldje, ik speel alleen (bas)klarinet. Kan iemand me wijzer maken?
Hi, I'm a signature virus. Please copy me into you signature to help me spread.
pi_7550716
Met een synth kun je zelf geluiden creeëren. Met een keyboard kun je alleen uit voorgeprogrammeerde geluiden kiezen.
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_7550720
synthesizer kan je zelf helemaal programeren en een keyboard is voorgeprogrameerd? en een synthesizer heeft geloof ik meer knopjes enzo... ben er ook niet in thuis eigenlijk maarja
  donderdag 26 december 2002 @ 19:35:10 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7550739
quote:
Op donderdag 26 december 2002 19:32 schreef Lortnoc het volgende:
Met een synth kun je zelf geluiden creeëren. Met een keyboard kun je alleen uit voorgeprogrammeerde geluiden kiezen.
Hoewel het verschil tegenwoordig steeds kleiner wordt. Moderne keyboards hebben erg veel synthesizermogelijkheden.
Meestal heeft een keyboard ook een begeleidingsautomaat, ritmebox, ingebouwde speakers en dat soort onzin. Een synth heeft dat nooit.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  donderdag 26 december 2002 @ 22:23:05 #5
5702 M4SS4CR3
Dream Theater freak
pi_7552970
quote:
Op donderdag 26 december 2002 19:35 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Hoewel het verschil tegenwoordig steeds kleiner wordt. Moderne keyboards hebben erg veel synthesizermogelijkheden.
Meestal heeft een keyboard ook een begeleidingsautomaat, ritmebox, ingebouwde speakers en dat soort onzin. Een synth heeft dat nooit.

Daarentegen heeft een synth vaak natuurlijk wel een sequencer
Where do we come from? Why are we here? Where do we go when we die? What lies beyond, and what lay before? Is anything certain in life?
  donderdag 26 december 2002 @ 23:11:53 #6
14453 Spohr
pi_7553855
Wat is dat?
  vrijdag 27 december 2002 @ 07:05:36 #7
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7558671
quote:
Op donderdag 26 december 2002 22:23 schreef M4SS4CR3 het volgende:
Daarentegen heeft een synth vaak natuurlijk wel een sequencer
Yep, hoewel niet allemaal. Meeste synths die sequencers aan boord hebben zijn de versies met toetsenbord of de zogenaamde 'grooveboxes'. Een synthmodule met sequencer kom je niet zo heel vaak tegen.
quote:
Door Spohr - donderdag 26 december 2002 23:11
Wat is dat?
Een sequencer is niets anders dan een soort MIDI editing programma wat zich in de synthesizer zelf bevindt. De mogelijkheden zijn vaak beperkter dan een sequencer op de computer (Cakewalk, Cubase, Logic, Renoise, ZTracker,...). Daarentegen is een de zogenaamde hardwaresequencer wel handig indien je computer veel CPU tijd nodig heeft om bijvoorbeeld andere zware taken uit te voeren, of wanneer je een optreden hebt en je niet met je computer wilt slepen. Het editen met een hardwaresequencer kan in bepaalde gevallen een regelrechte ramp zijn, omdat sommige fabrikanten hele simpele zaken onnodig moeilijk maken.
In veel synthesizers met sequencer zitten ook voorgeprogrammeerde 'phrases' en sequences, die vaak door de gebruiker zijn te veranderen. Zo kun je dus van een bepaalde basis uitgaan en daar weer je eigen dingen van maken (nootjes veranderen, accenten aanleggen, enz.).
  vrijdag 27 december 2002 @ 12:58:27 #8
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7561119
quote:
Op donderdag 26 december 2002 19:28 schreef Spohr het volgende:
Ik ben bezig met een website over muziekinstrumenten (www.instrumentenweb.com), ... -knip-
Hier heb ik nog een leuk plaatje voor je website voor het gedeelte over saxofoons Leuke en mooie en ook interessante website trouwens!!! keep up the good work!

patat ftw :)
  vrijdag 27 december 2002 @ 17:32:52 #9
14453 Spohr
pi_7565573
Die site ken ik wel. Er staat daar geloof ik ook een plaatje van een 'kleine' contrabasklarinet en een grote subcontrabassaxofoon. De 'kleine' contrabasklarinet kan lager komen dan de grote saxofoon.
  vrijdag 27 december 2002 @ 18:22:02 #10
42822 Wez
Kom bij C1000 werken!
pi_7566262
Een synthesizer heeft geloof ik meer toetsen dan een keyboard. Overigens varieerd het aantal toetsen van een keyboard ook sterk.
Deeply in Love!
  vrijdag 27 december 2002 @ 18:46:47 #11
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7566681
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 18:22 schreef Wez het volgende:
Een synthesizer heeft geloof ik meer toetsen dan een keyboard. Overigens varieerd het aantal toetsen van een keyboard ook sterk.
Nope, een keyboard heeft vaak een 5 of 6 oktaven toetsenbord. Bij een synth wil dat nog wel eens verschillen (meestal tussen 1 en 6 octaven. Een toetsenbord met nog meer toetsen is meestal een MIDI masterkeyboard. Hierin zitten GEEN geluiden.
pi_7566742
Dit is pas een synth:

't is een oude Moog Modular uit 't eind van de jaren 60.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 27 december 2002 @ 18:53:00 #13
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7566796
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 18:49 schreef Zander het volgende:
Dit is pas een synth:

[afbeelding]

't is een oude Moog Modular uit 't eind van de jaren 60.

Ja, dat ding is echt fantastisch! Zelf met behulp van kabels je geluiden maken.
Wat te denken van de Arp Odyssee en de Fairlight CM2??
pi_7566821
Deze is ook koel, een Arp 2500:

Dit model gebruikten ze ook in 'Close Encounters of the Third Kind' om het ruimteschip van de aliens op te roepen.

De Fairlight is geloof ik zelfs een van de eerste samplers, met oorspronkelijk maar liefst 32k geheugen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 27 december 2002 @ 18:59:49 #15
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7566870
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 18:54 schreef Zander het volgende:
De Fairlight is geloof ik zelfs een van de eerste samplers, met oorspronkelijk maar liefst 32k geheugen.
Klopt! Samplers werden toen heel anders gebruikt dan nu. Er werd een waveshape ingeflikkerd van een paar bytes en daar werd het geluid mee gemaakt (vergelijkbaar met de 'chiptunes' op de Amiga, maar dan beter). Jarre heeft nog een Fairlight staan en is daarmee volgens mij één van de weinigen. Die krengen zijn niet te betalen.

Geloof het of niet, maar dit is dus de Fairlight CMI series 2

[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 27-12-2002 19:06]

pi_7567213
ff offtopic: interessante site maar waar zijn de elektrische (bas)gitaren?
  vrijdag 27 december 2002 @ 20:22:16 #17
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_7568253
quote:
Op donderdag 26 december 2002 23:11 schreef Spohr het volgende:
Wat is dat?
Als je dat niet weet zou ik geen website over muziekinstrumenten gaan beginnen, maar eerst een beetje gaan lezen in de bieb enzo...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  vrijdag 27 december 2002 @ 20:26:34 #18
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_7568368
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 20:22 schreef buzzer het volgende:

[..]

Als je dat niet weet zou ik geen website over muziekinstrumenten gaan beginnen, maar eerst een beetje gaan lezen in de bieb enzo...

Als ik jou was zou ik eerst ff de rest van het topic gaan lezen, dan zie je dat het antwoord op de vraag al lang al door iemand anders gepost was.
[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_7577295
Een moog-modular:

pi_7577952
Een keyboard is een onderdeel van een synthesizer. Synthesizers zonder toetsenbord heten modules...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')