abonnement Unibet Coolblue
pi_179521172
Hoi allen,

Ik ben samen met mijn stiefmoeder erfenaam van mijn vader die helaas is overleden. Nu is mijn stiefmoeder enige tijd geleden bij een notaris geweest. Deze notaris heeft haar verteld dat mijn stiefmoeder driekwart erft en ik een kwart.

Gister ontving ik de brief van de notaris met uitleg over de erfenis. Ik heb enkele vragen en hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen. Overigens heb ik morgen een afspraak bij de notaris maar ben nieuwsgierig hoe het nu zit :)

In de brief staat dat mijn vader en stiefmoeder op huwelijkse voorwaarden waren getrouwd en dat als ik het goed begrijp het vermogen van mijn stiefmoeder en van mijn vader op 1 hoop gaat en deze door ons 2 wordt gedeeld.

'de erfgenamen van wijlen uw vader onderling met elkaar afrekenen alsof er sprake is geweest van een algehele gemeenschap van goederen. Het gaat om een waardeverekening van het vermogen. Er vindt geen verschuiving van de eigendom van de vermogensbestandsdelen plaats.

De waarde van alle bezittingen en schulden wordt verrekend, niet de bezittingen en schulden zelf. De waarde van alle bezittingen en schulden wordt bij elkaar opgeteld en daarna door 2 gedeeld.'

Wie kan mij uitleggen wat het schuin gedrukte stukje betekend?
En klopt het dat ik juist concludeer dat het door 2 wordt gedeeld of is het toch 3/4 en 1/4?

Er staat ook dat er normaal gesproken in 8 maanden belasting moet worden betaald. Nu heeft de notaris in het eerste gesprek gezegd dat het wel een jaar kan duren. Geeft de belastingdienst dan uitstel?

Alvast bedankt :)
  donderdag 31 mei 2018 @ 20:58:24 #2
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_179521449
Niet zeker, maar uit de relatie van je stiefmoeder en je vader is het eigendom 50 - 50. Dus de 50% van je vader wordt in 2en gedeeld, aangezien jullie beide een evenredig deel van de erfenis ontvangen dus 50 - 50 van 50% maakt van de totale eigendom zal 75% voor je stiefmoeder zijn en 25% voor jou.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_179521702
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2018 20:58 schreef Its_Muppet het volgende:
Niet zeker, maar uit de relatie van je stiefmoeder en je vader is het eigendom 50 - 50. Dus de 50% van je vader wordt in 2en gedeeld, aangezien jullie beide een evenredig deel van de erfenis ontvangen dus 50 - 50 van 50% maakt van de totale eigendom zal 75% voor je stiefmoeder zijn en 25% voor jou.
Zo las ik het ook, maar vind het wel verwarrend dat de notaris zegt dat de moeder 75% erft. Nee, dan zou ze gewoon 50% erven van het deel van de vader, plus haar eigen deel behouden. Toch?
Somebody that I used to know
pi_179521813
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2018 20:58 schreef Its_Muppet het volgende:
Niet zeker, maar uit de relatie van je stiefmoeder en je vader is het eigendom 50 - 50. Dus de 50% van je vader wordt in 2en gedeeld, aangezien jullie beide een evenredig deel van de erfenis ontvangen dus 50 - 50 van 50% maakt van de totale eigendom zal 75% voor je stiefmoeder zijn en 25% voor jou.
Dat zei ze idd na het eerste gesprek. Nu hebben we gisteren de brief gelezen en begrijpen het nu toch anders. Ook omdat haar vermogen 'op de hoop' gaat. Het eindigt met: de waarde van alle bezittingen en schulden wordt bij elkaar opgeteld en daarna door twee gedeeld.

In de huwelijkse voorwaarden staat:

' indien het huwelijk wordt ontbonden door het overlijden van een van de echtgenoten of doorhun gelijktijdig overlijden, zal in het eerste geval tussen de langstlevende echtgenoot en de erfgenamen van de eerststervende en in het tweede geval tussen de erfgenamen van de echtenoten worden afgerekend alsof tijden het huwelijk de wettelijke gemeenschap van goederen had bestaan'
pi_179521844
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:05 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Zo las ik het ook, maar vind het wel verwarrend dat de notaris zegt dat de moeder 75% erft. Nee, dan zou ze gewoon 50% erven van het deel van de vader, plus haar eigen deel behouden. Toch?
Stiefmoeder zei ook haar vermogen meegaat in de erfenis. Maar dit was in het eerste gesprek. Misschien is de notaris later tot een andere conclusie gekomen of wij begrijpen de tekst verkeerd.
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:12:04 #6
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_179521979
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat zei ze idd na het eerste gesprek. Nu hebben we gisteren de brief gelezen en begrijpen het nu toch anders. Ook omdat haar vermogen 'op de hoop' gaat. Het eindigt met: de waarde van alle bezittingen en schulden wordt bij elkaar opgeteld en daarna door twee gedeeld.

In de huwelijkse voorwaarden staat:

' indien het huwelijk wordt ontbonden door het overlijden van een van de echtgenoten of doorhun gelijktijdig overlijden, zal in het eerste geval tussen de langstlevende echtgenoot en de erfgenamen van de eerststervende en in het tweede geval tussen de erfgenamen van de echtenoten worden afgerekend alsof tijden het huwelijk de wettelijke gemeenschap van goederen had bestaan'
Dat zou ik moreel niet correct vinden. Ik weet niet wat je relatie met je stiefmoeder is. Als deze goed is, zou je afspraken over vruchtgebruik kunnen maken, met wellicht een aantal voorwaarden; Item X Y Z mogen absoluut niet weg of jij heb inspraak wat er mee moet. En dan afspreken (en VASTLEGGEN) dat bij haar overlijden jij de enige erfgenaam ben (laat je informeren of dit zomaar kan!)
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_179522020
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:12 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]

Dat zou ik moreel niet correct vinden. Ik weet niet wat je relatie met je stiefmoeder is. Als deze goed is, zou je afspraken over vruchtgebruik kunnen maken, met wellicht een aantal voorwaarden; Item X Y Z mogen absoluut niet weg of jij heb inspraak wat er mee moet. En dan afspreken (en VASTLEGGEN) dat bij haar overlijden jij de enige erfgenaam ben (laat je informeren of dit zomaar kan!)
Ik vind deze teksten nogal lastig te lezen :P Wat is er dan wat jij moreel niet goed vindt?
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:14:21 #8
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_179522059
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik vind deze teksten nogal lastig te lezen :P Wat is er dan wat jij moreel niet goed vindt?
Dat ze niet alleen haar partner verliest, maar blijkbaar door de regeltjes ook de helft van haar eigendom / vermogen.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_179522074
Overigens is het plan dat zij een testament gaat maken zodat mijn vaders geld niet naar haar familie toe gaat. Maar eerst maar dit zonder kleerscheuren zien door te komen :P
  Moderator donderdag 31 mei 2018 @ 21:15:21 #10
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_179522097
De notaris verwoordt het nogal onduidelijk ja :)

Dit zinnetje:
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2018 20:50 schreef Yasmin23 het volgende:
'de erfgenamen van wijlen uw vader onderling met elkaar afrekenen alsof er sprake is geweest van een algehele gemeenschap van goederen.
betekent dat het vermogen van jouw vader altijd van jouw vader gebleven is. Dat is ook wat er waarschijnlijk met dat schuine zinnetje bedoeld wordt. Echter, voor de berekening van de verdeling van de erfenis doen we alsof er wel sprake was van een gemeenschap van het vermogen, en dus dat de helft van jouw stiefmoeder zou zijn. Dan heeft vader dus ook maar de helft van het vermogen (stel het vermogen is 100, dan doen we voor de erfenis dus alsof vader maar 50 had, de erfenis is dan ook maar die 50). Die helft verdelen jij en jouw stiefmoeder weer samen, dus daar krijgen jullie allebei 25. Jij krijgt dan 25, je moeder 75. Is het zo enigszins begrijpelijk opgeschreven? :P
quote:
Er staat ook dat er normaal gesproken in 8 maanden belasting moet worden betaald. Nu heeft de notaris in het eerste gesprek gezegd dat het wel een jaar kan duren. Geeft de belastingdienst dan uitstel?
Normaliter niet. Maar een jaar is ook wel bijzonder lang
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
pi_179522101
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Stiefmoeder zei ook haar vermogen meegaat in de erfenis. Maar dit was in het eerste gesprek. Misschien is de notaris later tot een andere conclusie gekomen of wij begrijpen de tekst verkeerd.
Ja en de schulden ook, dus kijk maar uit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_179522118
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:14 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]

Dat ze niet alleen haar partner verliest, maar blijkbaar door de regeltjes ook de helft van haar eigendom / vermogen.
Oh zo. Nja met huwelijkse voorwaarden is het toch niet zo dat alles automatisch ook van de partner is? Of begrijp ik dat verkeerd? Of bedoel je haar vermogen?
pi_179522140
Wanner zijn je vader en stiefmoeder getrouwd? Had je vader een testament? Zijn ze in NL getrouwd?
pi_179522180
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:15 schreef Tagliano het volgende:
De notaris verwoordt het nogal onduidelijk ja :)

Dit zinnetje:

[..]

betekent dat het vermogen van jouw vader altijd van jouw vader gebleven is. Dat is ook wat er waarschijnlijk met dat schuine zinnetje bedoeld wordt. Echter, voor de berekening van de verdeling van de erfenis doen we alsof er wel sprake was van een gemeenschap van het vermogen, en dus dat de helft van jouw stiefmoeder zou zijn. Dan heeft vader dus ook maar de helft van het vermogen (stel het vermogen is 100, dan doen we voor de erfenis dus alsof vader maar 50 had, de erfenis is dan ook maar die 50). Die helft verdelen jij en jouw stiefmoeder weer samen, dus daar krijgen jullie allebei 25. Jij krijgt dan 25, je moeder 75. Is het zo enigszins begrijpelijk opgeschreven? :P

[..]

Normaliter niet. Maar een jaar is ook wel bijzonder lang
Als je het zo zegt begrijp ik het idd :P Het schijnt gecomplicieerd te zijn omdat er bij mijn stiefmoeder niet bekend is wat er precies allemaal is en er is nog een deel in Duitsland. Dus dit moet dan worden uitgevogeld waardoor het dus misschien langer gaat duren.

Nu heb ik niet zoveel geld op mijn bank nu dus ik schiet in de stress voor de belasting :P
pi_179522193
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:15 schreef halfway het volgende:

[..]

Ja en de schulden ook, dus kijk maar uit.
We kunnen er vrijwel zeker van uit gaan dat die er niet zijn.
pi_179522215
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Wanner zijn je vader en stiefmoeder getrouwd? Had je vader een testament? Zijn ze in NL getrouwd?
1992 geloof ik. Mijn vader heeft een testament ja. En ze zijn in Nederland getrouwd maar mijn vader was Duits. Er wordt in het testament wel gesproken over het Nederlandse erfrecht.

1999 lees ik nu zijn die huwelijkse voorwaarden opgemaakt.
  Moderator donderdag 31 mei 2018 @ 21:19:13 #17
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_179522234
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:17 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Als je het zo zegt begrijp ik het idd :P Het schijnt gecomplicieerd te zijn omdat er bij mijn stiefmoeder niet bekend is wat er precies allemaal is en er is nog een deel in Duitsland. Dus dit moet dan worden uitgevogeld waardoor het dus misschien langer gaat duren.

Nu heb ik niet zoveel geld op mijn bank nu dus ik schiet in de stress voor de belasting :P
Je kunt wel om uitstel verzoeken als je daar enigszins goede redenen voor hebt. Dat kan ik zo bij jouw persoonlijke situatie niet beoordelen maar het is in zijn algemeen in ieder geval wel mogeijk
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
pi_179522245
Heeft ze, als langstlevende, geen recht op de helft van je vader plus een kindsdeel?

Zo kom ik op die 75%.
pi_179522256
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:19 schreef Tagliano het volgende:

[..]

Je kunt wel om uitstel verzoeken als je daar enigszins goede redenen voor hebt. Dat kan ik zo bij jouw persoonlijke situatie niet beoordelen maar het is in zijn algemeen in ieder geval wel mogeijk
Als je gewoon niks op je naam hebt? :P
  Moderator donderdag 31 mei 2018 @ 21:20:58 #20
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_179522303
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Als je gewoon niks op je naam hebt? :P
Je zou de situatie kunnen uitleggen, dat het verdelen van de erfenis nogal complex is enzovoorts :)
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
pi_179522304
Overigens en sorry als het te ingewikkeld wordt :P Mijn vader heeft voor mij een huis gekocht zon 10 jaar geleden. Heeft altijd op zijn naam gestaan. Is er nu een kans dat ik dit huis van mijn stiefmoeder moet kopen?
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:22:59 #22
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179522368
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:14 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]

Dat ze niet alleen haar partner verliest, maar blijkbaar door de regeltjes ook de helft van haar eigendom / vermogen.
En wat is daar moreel verwerpelijk aan. Dat is zo overeengekomen bij het huwelijk.

Zoals ik het lees, yasmin, wordt de erfenis door het overlijden van je vader afgehandeld als een normale erfenis zoals die zijn gedaan bij mensen die niet getrouwd zijn onder huwelijkse voorwaarden.

Dus, alle bezittingen en schulden bij elkaar optellen. Daar komt dan een X-bedrag uit, wat zowel postief of negatief kan zijn. De helft van dat bedrag, was al van haar omdat ze voor de afhandeling van de erfenis zeg maar overeengekomen zijn dat die afgehandeld zou worden als ware ie in gemeenschap van goederen.

In cijfers. Stel stiefma had 15k, jouw pa 85k. Totaalbedrag: 100k.

Omdat ze overeengekomen zijn de erfenis af te handelan als ware het een huwelijk met gemeenschap van goederen is 50k van dat bedrag al van haar, want gemeenschap van goederen. De erfenis die jouw vader dus achterlaat, is dan 50k die gedeeld moet worden via jouw en je stiefma. En volgens mij is dat dan 25k voor jouw, 25k voor je stiefma als jij enig kind bent.

En die 25k zal dan waarschijnlijk verrekend moeten worden; jij krijgt dan neem ik aan een vordering van 25k op je stiefma.
pi_179522405
Eerste uitstel van 5 maanden krijg je gewoon direct, daar hoef je niet eens uitleg bij te geven. Mocht dat nog te kort dag zijn, dan kun je een verzoek met uitleg indienen. https://www.belastingdien(...)angifte-erfbelasting
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:23:59 #24
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179522409
quote:
5s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:14 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]

Dat ze niet alleen haar partner verliest, maar blijkbaar door de regeltjes ook de helft van haar eigendom / vermogen.
Of niet, als blijkt dat haar vader een groter vermogen had dan de stiefmoeder.
pi_179522424
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:23 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Of niet, als blijkt dat haar vader een groter vermogen had dan de stiefmoeder.
Dit is het geval ja.

Al is het niet de bedoeling natuurlijk dat mijn stiefmoeder haar leven moet gaan aanpassen.
pi_179522426
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:22 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

En wat is daar moreel verwerpelijk aan. Dat is zo overeengekomen bij het huwelijk.

Zoals ik het lees, yasmin, wordt de erfenis door het overlijden van je vader afgehandeld als een normale erfenis zoals die zijn gedaan bij mensen die niet getrouwd zijn onder huwelijkse voorwaarden.

Dus, alle bezittingen en schulden bij elkaar optellen. Daar komt dan een X-bedrag uit, wat zowel postief of negatief kan zijn. De helft van dat bedrag, was al van haar omdat ze voor de afhandeling van de erfenis zeg maar overeengekomen zijn dat die afgehandeld zou worden als ware ie in gemeenschap van goederen.

In cijfers. Stel stiefma had 15k, jouw pa 85k. Totaalbedrag: 100k.

Omdat ze overeengekomen zijn de erfenis af te handelan als ware het een huwelijk met gemeenschap van goederen is 50k van dat bedrag al van haar, want gemeenschap van goederen. De erfenis die jouw vader dus achterlaat, is dan 50k die gedeeld moet worden via jouw en je stiefma. En volgens mij is dat dan 25k voor jouw, 25k voor je stiefma als jij enig kind bent.

En die 25k zal dan waarschijnlijk verrekend moeten worden; jij krijgt dan neem ik aan een vordering van 25k op je stiefma.
Vergeet niet dat stiefmama ook nog recht op een kindsdeel heeft.
pi_179522465
Ik vind dit echt ingewikkeld allemaal. Hoezo krijgt de partner een kindsdeel?
pi_179522481
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Eerste uitstel van 5 maanden krijg je gewoon direct, daar hoef je niet eens uitleg bij te geven. Mocht dat nog te kort dag zijn, dan kun je een verzoek met uitleg indienen. https://www.belastingdien(...)angifte-erfbelasting
Thnx. Stelt mij wat gerust :P
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:26:21 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179522501
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:22 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

En wat is daar moreel verwerpelijk aan. Dat is zo overeengekomen bij het huwelijk.

Zoals ik het lees, yasmin, wordt de erfenis door het overlijden van je vader afgehandeld als een normale erfenis zoals die zijn gedaan bij mensen die niet getrouwd zijn onder huwelijkse voorwaarden.

Dus, alle bezittingen en schulden bij elkaar optellen. Daar komt dan een X-bedrag uit, wat zowel postief of negatief kan zijn. De helft van dat bedrag, was al van haar omdat ze voor de afhandeling van de erfenis zeg maar overeengekomen zijn dat die afgehandeld zou worden als ware ie in gemeenschap van goederen.

In cijfers. Stel stiefma had 15k, jouw pa 85k. Totaalbedrag: 100k.

Omdat ze overeengekomen zijn de erfenis af te handelan als ware het een huwelijk met gemeenschap van goederen is 50k van dat bedrag al van haar, want gemeenschap van goederen. De erfenis die jouw vader dus achterlaat, is dan 50k die gedeeld moet worden via jouw en je stiefma. En volgens mij is dat dan 25k voor jouw, 25k voor je stiefma als jij enig kind bent.

En die 25k zal dan waarschijnlijk verrekend moeten worden; jij krijgt dan neem ik aan een vordering van 25k op je stiefma.
En die vordering wil toch zeggen dat TS pas geld in handen krijgt als stiefma overlijdt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_179522505
Plus vruchtgebruik van alle onroerendgoedzaken.
pi_179522511
Overigens kan ik mij niet schuldig voelen over wat er ook uitkomt. Zij hebben dit huwelijk gesloten. Hier was ik niet bij natuurlijk :P
pi_179522537
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:26 schreef Black_Baron het volgende:
Plus vruchtgebruik van alle onroerendgoedzaken.
Voor wie? Beide? Of stiefmoeder?
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:27:12 #33
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179522545
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:20 schreef Yasmin23 het volgende:
Overigens en sorry als het te ingewikkeld wordt :P Mijn vader heeft voor mij een huis gekocht zon 10 jaar geleden. Heeft altijd op zijn naam gestaan. Is er nu een kans dat ik dit huis van mijn stiefmoeder moet kopen?
Als ik het goed begrijp, valt die nu in de gezamenlijke boedel vanwege de clausule in de huwelijkse voorwaarden.
pi_179522560
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En die vordering wil toch zeggen dat TS pas geld in handen krijgt als stiefma overlijdt?
Klopt, die is niet-opeisbaar tot overlijden stiefma (4:13 BW), maar je kunt bij een stiefouder alsnog je vordering opeisen om te voorkomen dat stiefouder alles opmaakt (art. 4:21). Denk dat de notaris dat dan bedoelde.
pi_179522566
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:27 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp, valt die nu in de gezamenlijke boedel vanwege de clausule in de huwelijkse voorwaarden.
Dus simpel gezegd. Als mijn deel minder waard is dan dit huis wat dan?
pi_179522572
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:27 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Voor wie? Beide? Of stiefmoeder?
Stiefmoeder.
Zodat ze niet haar huis (huizen) hoeft te verkopen.
pi_179522604
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Stiefmoeder.
Zodat ze niet haar huis (huizen) hoeft te verkopen.
Er zijn er dus 2. 1 in Duitsland wat niet de bedoeling is dat dat verkocht wordt en 'mijn' huis wat overigens ook niet verkocht moet worden :P
pi_179522645
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:28 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Er zijn er dus 2. 1 in Duitsland wat niet de bedoeling is dat dat verkocht wordt en 'mijn' huis wat overigens ook niet verkocht moet worden :P
De echte verrekening vindt pas plaats als zij komt te overlijden.
pi_179522657
Nadat we gisteren de brief zo dus hebben gelezen. Of tenminste hebben opgevat zit mijn stiefmoeder wel in de stress. Maar het lijkt mij dat zij als zijn weduwe toch het meeste zou moeten overhouden?
pi_179522684
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:29 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

De echte verrekening vindt pas plaats als zij komt te overlijden.
Maar als er dan geen testament is dan gaat haar familie voor? Omdat ik een stiefdochter ben?
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:31:07 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179522704
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:29 schreef Yasmin23 het volgende:
Nadat we gisteren de brief zo dus hebben gelezen. Of tenminste hebben opgevat zit mijn stiefmoeder wel in de stress. Maar het lijkt mij dat zij als zijn weduwe toch het meeste zou moeten overhouden?
Lees nou even wat hierboven wordt gezegd over de vordering die jij pas kunt opeisen als je stiefmoeder overlijdt.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:31:14 #42
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179522710
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En die vordering wil toch zeggen dat TS pas geld in handen krijgt als stiefma overlijdt?
Dacht dat dat tegenwoordig wel het geval is, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Weet ook niet of het feit dat ze al jaren in Duitsland leven een verschil maakt in dit verhaal. Zou wellicht kunnen zijn dat het Duits recht van toepassing is, of zelfs dat ze de keuze of ze het afgehandeld wil hebben via Duits of Nederlands recht hebben als ze daar al geruime tijd wonen. Dacht dat zoiets mogelijk was, maar daar moet je me echt niet aan vastpinnen.
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:32:09 #43
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179522742
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:26 schreef Yasmin23 het volgende:
Overigens kan ik mij niet schuldig voelen over wat er ook uitkomt. Zij hebben dit huwelijk gesloten. Hier was ik niet bij natuurlijk :P
Moet je ook niet doen. Ik las 1992.. die twee zijn dan dik 25 jaar getrouwd geweest. Dat is wat anders dan een huwelijk van een paar jaar met een op geld beluste snol :P
pi_179522756
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Lees nou even wat hierboven wordt gezegd over de vordering die jij pas kunt opeisen als je stiefmoeder overlijdt.
Mijn stiefmoeder heeft gevraagd of er bescherming van de langstlevende is en die is er niet volgens de notaris.
pi_179522768
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:29 schreef Yasmin23 het volgende:
Nadat we gisteren de brief zo dus hebben gelezen. Of tenminste hebben opgevat zit mijn stiefmoeder wel in de stress. Maar het lijkt mij dat zij als zijn weduwe toch het meeste zou moeten overhouden?
dat ligt er ook aan wat er precies in het testament staat.
Stel je vragen aan de notaris, laat de notaris aub de boedelbeschrijving opmaken, het is al ingewikkeld genoeg.
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:33:10 #46
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179522776
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:27 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dus simpel gezegd. Als mijn deel minder waard is dan dit huis wat dan?
Dan mag je flink bijlappen voor dat huis.. :/
pi_179522804
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

dat ligt er ook aan wat er precies in het testament staat.
Stel je vragen aan de notaris, laat de notaris aub de boedelbeschrijving opmaken, het is al ingewikkeld genoeg.
Mja dat ligt hier voor me maar het is behoorlijk ingewikkeld. Ik ga er morgen naar toe maar nieuwsgierig.
pi_179522878
quote:
10s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Mja dat ligt hier voor me maar het is behoorlijk ingewikkeld. Ik ga er morgen naar toe maar nieuwsgierig.
zoiets is ook ingewikkeld, sterkte :*
  donderdag 31 mei 2018 @ 21:37:11 #49
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179522934
https://www.belastingdien(...)de_in_het_buitenland

Een voordeel: als jouw pa al meer dan 10 jaar in Duitsland woonde, hoef je in ieder geval geen Nederlanse erfbelasting te betalen. Heeft je pa in ieder geval een ding goed gedaan voor je ;)
pi_179522988
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:37 schreef Kamelenteen het volgende:
https://www.belastingdien(...)de_in_het_buitenland

Een voordeel: als jouw pa al meer dan 10 jaar in Duitsland woonde, hoef je in ieder geval geen Nederlanse erfbelasting te betalen.
Dat deed die niet maar hij heeft nooit nederlandse nationaliteit gehad. Dus die notaris zei in het eerste gesprek dat Duitse belastingrecht waarschijnlijk telt.
  donderdag 31 mei 2018 @ 22:14:35 #51
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_179524133
Ik zou in dit geval voorstellen dat het huis op jouw naam gezet wordt en dat zij het vruchtgebruik van de rest van de bezittingen en vermogen van je vader heeft tot haar overlijden.
Dit alles in een nieuwe notariële akte laten zetten, inclusief het feit dat alles onder het vruchtgebruik na haar overlijden voor jouw is.
pi_179525301
Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Vader (V) overlijdt, echtgenote (S) blijft achter, TS (K) is kind van vader, echtgenote is stiefmoeder van TS.

V en S hebben een finaal verrekenbeding, dus alle bezittingen van V en S worden op één hoop gegooid. 50% daarvan valt in de nalatenschap van V, 50% behoort toe aan S.

De nalatenschap van V komt vervolgens in het geheel (!) toe aan S, omdat dat de echtgenote is (art. 4:13 BW). (Tenzij bij testament die wettelijke verdeling buiten werking is gezet.) K krijgt een niet opeisbare vordering op S van 50% van de nalatenschap. De resterende 50% is een erfrechtelijke verkrijging van S zelf.

K kan echter gebruik maken van haar wilsrecht uit art. 4:21 BW, wat inhoudt dat TS goederen kan vorderen van S, maar daarop blijft dan wel een vruchtgebruik rusten ten behoeve van S. S mag die goederen dus blijven gebruiken zolang ze leeft.

K kan geen beroep doen op haar legitieme portie omdat ze daartoe de nalatenschap zou moeten verwerpen, en dan verlies je dus ook het recht op legitieme portie (art. 4:72 BW).

Dus concreet op deze casus, even wat random bedragen ingevuld ter verduidelijking.
Vermogen S: ¤ 100.000
Vermogen V: ¤ 40.000
Woning van V (waar K in woont): ¤ 240.000
Woning van V (echtelijke woning van S en V): ¤ 300.000

Opgeteld is dat ¤ 680.000. Daarvan komt S ¤ 340.000 toe. Ze heeft reeds ¤ 100.000, dus ze heeft nog ¤ 240.000 tegoed. Dat is allemaal dankzij het verrekenbeding, dus daarover betaal je geen erfbelasting.

De overige ¤ 340.000 is de nalatenschap van V. Daarvan komt 50% toe aan S, dus ¤ 170.000, en 50% aan K, dus ook ¤ 170.000. K verkrijgt dit echter onder een recht van vruchtgebruik aan S. S verkrijgt dus de volledige ¤ 340.000, plus een vordering van K op haar ter waarde van ¤ 170.000, die pas opeisbaar wordt bij haar overlijden.

Uiteindelijk komt dus ALLES toe aan S, en verkrijgt K slechts een vordering die opeisbaar wordt bij overlijden. Voor die vordering moet wel al erfbelasting worden betaald, maar die moet S betalen omdat zij alles verkrijgt (art. 4:14 BW). S betaalt dus erfbelasting over ¤ 340.000. De belasting daarvoor moet ze zelf zien op te hoesten; als ze dat niet kan zonder het huis te verkopen, dan zal ze het huis moeten verkopen (of een hypotheek vestigen of weet ik wat). Wanneer S overlijdt en onvoldoende vermogen achterlaat om de vordering van K te voldoen, dan is dat spijtig en krijgt K minder (of niets) dan die vordering.

Omdat de kans bestaat dat S hertrouwt en de nieuwe partner bij overlijden van S alles verkrijgt, kan K in dat geval de vordering verhalen op grond van art. 4:21 BW. Dan krijgt K alvast spullen ter waarde van die vordering, maar wel weer met vruchtgebruik van S (maar die vervalt dus bij haar overlijden).

Mocht S hertrouwen overlijden, dan krijgt K alsnog die ¤ 170.000 uit haar vermogen. Het resterende vermogen van S wordt verkregen door de erfgenamen van S, en het kan dus prima zijn dat K daar niet onder valt. Wil je dat anders, dan moet je dat inderdaad vastleggen in een testament.

Nou, genoeg getypt zo.
pi_179525474
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:14 schreef FF het volgende:
Ik zou in dit geval voorstellen dat het huis op jouw naam gezet wordt en dat zij het vruchtgebruik van de rest van de bezittingen en vermogen van je vader heeft tot haar overlijden.
Dit alles in een nieuwe notariële akte laten zetten, inclusief het feit dat alles onder het vruchtgebruik na haar overlijden voor jouw is.
Dat kan, maar dan betaal je doorgaans schenkbelasting omdat stiefmoeder dan de overbedelingsschuld eerder aflost en kind daardoor wordt bevoordeeld. Als de woning meer waard is dan de hoogte van de vordering, betaal je daar sowieso ook al schenkbelasting over.
pi_179525517
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 21:24 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Vergeet niet dat stiefmama ook nog recht op een kindsdeel heeft.
Wat? Kindsdeel is er juist voor het kind (what's in a name) omdat stiefmama juist al alles verkrijgt, zie 4:13 BW. Dat kindsdeel kun je pas opeisen bij overlijden.
  donderdag 31 mei 2018 @ 23:23:26 #55
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_179525781
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_179528550
quote:
7s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:01 schreef Waterdrinker het volgende:
Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Vader (V) overlijdt, echtgenote (S) blijft achter, TS (K) is kind van vader, echtgenote is stiefmoeder van TS.

V en S hebben een finaal verrekenbeding, dus alle bezittingen van V en S worden op één hoop gegooid. 50% daarvan valt in de nalatenschap van V, 50% behoort toe aan S.

De nalatenschap van V komt vervolgens in het geheel (!) toe aan S, omdat dat de echtgenote is (art. 4:13 BW). (Tenzij bij testament die wettelijke verdeling buiten werking is gezet.) K krijgt een niet opeisbare vordering op S van 50% van de nalatenschap. De resterende 50% is een erfrechtelijke verkrijging van S zelf.

K kan echter gebruik maken van haar wilsrecht uit art. 4:21 BW, wat inhoudt dat TS goederen kan vorderen van S, maar daarop blijft dan wel een vruchtgebruik rusten ten behoeve van S. S mag die goederen dus blijven gebruiken zolang ze leeft.

K kan geen beroep doen op haar legitieme portie omdat ze daartoe de nalatenschap zou moeten verwerpen, en dan verlies je dus ook het recht op legitieme portie (art. 4:72 BW).

Dus concreet op deze casus, even wat random bedragen ingevuld ter verduidelijking.
Vermogen S: ¤ 100.000
Vermogen V: ¤ 40.000
Woning van V (waar K in woont): ¤ 240.000
Woning van V (echtelijke woning van S en V): ¤ 300.000

Opgeteld is dat ¤ 680.000. Daarvan komt S ¤ 340.000 toe. Ze heeft reeds ¤ 100.000, dus ze heeft nog ¤ 240.000 tegoed. Dat is allemaal dankzij het verrekenbeding, dus daarover betaal je geen erfbelasting.

De overige ¤ 340.000 is de nalatenschap van V. Daarvan komt 50% toe aan S, dus ¤ 170.000, en 50% aan K, dus ook ¤ 170.000. K verkrijgt dit echter onder een recht van vruchtgebruik aan S. S verkrijgt dus de volledige ¤ 340.000, plus een vordering van K op haar ter waarde van ¤ 170.000, die pas opeisbaar wordt bij haar overlijden.

Uiteindelijk komt dus ALLES toe aan S, en verkrijgt K slechts een vordering die opeisbaar wordt bij overlijden. Voor die vordering moet wel al erfbelasting worden betaald, maar die moet S betalen omdat zij alles verkrijgt (art. 4:14 BW). S betaalt dus erfbelasting over ¤ 340.000. De belasting daarvoor moet ze zelf zien op te hoesten; als ze dat niet kan zonder het huis te verkopen, dan zal ze het huis moeten verkopen (of een hypotheek vestigen of weet ik wat). Wanneer S overlijdt en onvoldoende vermogen achterlaat om de vordering van K te voldoen, dan is dat spijtig en krijgt K minder (of niets) dan die vordering.

Omdat de kans bestaat dat S hertrouwt en de nieuwe partner bij overlijden van S alles verkrijgt, kan K in dat geval de vordering verhalen op grond van art. 4:21 BW. Dan krijgt K alvast spullen ter waarde van die vordering, maar wel weer met vruchtgebruik van S (maar die vervalt dus bij haar overlijden).

Mocht S hertrouwen overlijden, dan krijgt K alsnog die ¤ 170.000 uit haar vermogen. Het resterende vermogen van S wordt verkregen door de erfgenamen van S, en het kan dus prima zijn dat K daar niet onder valt. Wil je dat anders, dan moet je dat inderdaad vastleggen in een testament.

Nou, genoeg getypt zo.
Bedankt voor je uitgebreide reactie :P

Mijn stiefmoeder en ik dachten idd dat er een vordering op haar zou ontstaan en dat bij haar overlijden ik het zou krijgen maar de notaris heeft dus gezegd dat het in dit geval niet zo is.

'Ik bepaal dat op de uitleg van dit testament en op de erfopvolging en afwikkeling van mijn nalatanschap Nederlands recht van toepassing is.
ik benoem tot mijn enige erfgenamen. tezamen en voor gelijke gedeelten:
-stiefmoeder
- ik
pi_179528554
quote:
9s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:23 schreef PandaDrop het volgende:
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Thnx :)
  vrijdag 1 juni 2018 @ 05:55:42 #58
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179529133
Gezien je vader niet de Nederlandse nationaliteit heeft en al jaren in Duitsland leefde zal het Duitse recht van toepassing zijn. Dus al die uitleg hierboven is hartstikke leuk allemaal, maar dat gaat dus om het Nederlandse recht, dat dus niet van toepassing is. Immers woont de vader al meer dan 10 jaar in Duitsland. Voor wat betreft Yasmin is dat gunstig, omdat de Duitse belastingdienst een stuk minder inhalig is bij erfenissen dan de Nederlandse. Tenzij vader in het testament heeft gezegd dat het Nederlandse erfrecht van toepassing moet zijn.

https://vbngb.eu/landenin(...)frecht-in-duitsland/

Als in het testament staat dat een huis voor Yasmin is, zou het volgens mij betekenen dat het huis ook echt voor yasmin is. Of Duitsland ook vruchtgebruik ed. heeft voor de langslevende echtgenoot, is mij zo snel niet duidelijk nu.
pi_179529147
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 05:55 schreef Kamelenteen het volgende:
Gezien je vader niet de Nederlandse nationaliteit heeft en al jaren in Duitsland leefde zal het Duitse recht van toepassing zijn. Dus al die uitleg hierboven is hartstikke leuk allemaal, maar dat gaat dus om het Nederlandse recht, dat dus niet van toepassing is. Immers woont de vader al meer dan 10 jaar in Duitsland. Voor wat betreft Yasmin is dat gunstig, omdat de Duitse belastingdienst een stuk minder inhalig is bij erfenissen dan de Nederlandse. Tenzij vader in het testament heeft gezegd dat het Nederlandse erfrecht van toepassing moet zijn.

https://vbngb.eu/landenin(...)frecht-in-duitsland/

Als in het testament staat dat een huis voor Yasmin is, zou het volgens mij betekenen dat het huis ook echt voor yasmin is. Of Duitsland ook vruchtgebruik ed. heeft voor de langslevende echtgenoot, is mij zo snel niet duidelijk nu.
Dit staat er: 'Ik bepaal dat op de uitleg van dit testament en op de erfopvolging en afwikkeling van mijn nalatanschap Nederlands recht van toepassing is.
ik benoem tot mijn enige erfgenamen. tezamen en voor gelijke gedeelten:
-stiefmoeder
- ik

Staat wel iets dus over Nederlands recht. Dit is echt een oud testament dus er staat niks in over huizen ofzo..
pi_179529290
Het is gewoon heel simpel uit te leggen.

Er wordt toch uitgegaan van huwelijk op basis van gemeenschap van goederen.

Dus de helft is tijdens leven van de man en de helft van de vrouw. Dat is bij sterven ook zo. Bij de dood van de man wordt alleen het deel van de man verdeeld dus zijn helft wordt door twee gedeeld.

Het is verwarrend omdat meerdere keren hetzelfde getal 50 procent opduikt maar dit niets met elkaar heeft te maken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179530242
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 05:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitgebreide reactie :P

Mijn stiefmoeder en ik dachten idd dat er een vordering op haar zou ontstaan en dat bij haar overlijden ik het zou krijgen maar de notaris heeft dus gezegd dat het in dit geval niet zo is.

'Ik bepaal dat op de uitleg van dit testament en op de erfopvolging en afwikkeling van mijn nalatanschap Nederlands recht van toepassing is.
ik benoem tot mijn enige erfgenamen. tezamen en voor gelijke gedeelten:
-stiefmoeder
- ik

Dan zou er bij mijn weten nog steeds een niet-opeisbare vordering zijn. Dat is namelijk standaard, tenzij dat expliciet buiten werking is gesteld, en dat is dus niet het geval. Jullie erven dan dus voor gelijke delen, maar wel met een vordering voor jou. Vaak is dat ook wat men wil, omdat de echtgenoot dan zorgeloos kan doorleven, maar het kind uiteindelijk wel haar erfdeel krijgt als de langstlevende komt te overlijden.

Maar dat kun je dan beter nog even bij de notaris navragen.
  vrijdag 1 juni 2018 @ 13:18:47 #62
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179535940
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 05:57 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dit staat er: 'Ik bepaal dat op de uitleg van dit testament en op de erfopvolging en afwikkeling van mijn nalatanschap Nederlands recht van toepassing is.
ik benoem tot mijn enige erfgenamen. tezamen en voor gelijke gedeelten:
-stiefmoeder
- ik

Staat wel iets dus over Nederlands recht. Dit is echt een oud testament dus er staat niks in over huizen ofzo..
In dat geval lijkt me dat het Nederlands recht dus wel van toepassing is voor in ieder geval de verdeling en dat voor de afwikkeling ook de Nederlandse regeltjes worden gebruikt. Tenzij er reden is om aan te nemen dat volgens het Duitse recht het testament niet geldig is.

Dus ook voor zover ik weet het vruchtgebruik voor de langstlevende; je stiefmoeder dus en volgens mij krijg je dan inderdaad een vordering op haar die je mogelijk niet direct kan opeisen, maar die ze volgens mij wel al direct kan aflossen aan jou mocht ze dat willen.

Maar goed, zou dat dus wel goed regelen allemaal. Niet dat ze straks geld gaat verbrassen of met een ander trouwt en..en..

Erfbelasting hoef je waarschijnlijk niet te betalen in Nederland als ontvanger omdat het Duitse erfrecht verder wel van toepassing blijft. Tenzij je paps echt een enorme berg geld had maar dan is het nog steeds te overzien. Dat lap je dan aan de Duitse fiscus volgens mij.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kamelenteen op 01-06-2018 18:58:01 ]
pi_179538958
quote:
9s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:23 schreef PandaDrop het volgende:
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Alius aliud dicit
pi_179539475
quote:
Goed om te weten
De langstlevende kan volgens het erfrecht 'ongestoord voortleven'.
De kinderen erven een vordering op de langstlevende ter waarde van hun erfdeel. Ze kunnen de vordering pas opeisen als de langstlevende is overleden.
De kinderen hebben in het nieuwe erfrecht zogenoemde wilsrechten. Hiermee kunnen ze voorkomen dat (emotioneel) waardevolle spullen naar de stieffamilie gaan.
De langstlevende moet de schulden in de erfenis, waaronder de successierechten, direct voldoen.
Indien de langstlevende hertrouwt en als eerste in het nieuwe huwelijk overlijdt, krijgt diens partner de beschikking over het erfdeel van de overledene. De kinderen van de overleden partner krijgen een vordering. Deze is pas opeisbaar als ook de 'stiefouder' is overleden.
Als de langstlevende de vordering van de kinderen met rente aflost, vervallen de wilsrechten van de kinderen. De kinderen moeten wel instemmen met deze aflossing van de vordering.
Wilsrechten
Kinderen kunnen hun wilsrechten opeisen als:

De langstlevende ouder wil hertrouwen
Deze hertrouwde ouder overlijdt (vordering op de kortstlevende ouder is dan opeisbaar; erfenis van hertrouwde ouder is een vordering)
De nieuwe partner van de ouder ook overlijdt (vordering van erfenis
is dan opeisbaar)
https://www.plusonline.nl(...)van-de-langstlevende
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_179539700
quote:
allemaal leuk, maar vader had een testament en wat daarin staat geldt
pi_179542676
Ben bij de notaris geweest: alles gaat idd bij elkaar. De helft daarvan gaat naar mijn stiefmoeder. De andere helft wordt door ons 2 gedeeld dus daar hebben jullie gelijk. Maar ik krijg het wel gelijk dus er instaat geen vordering. :)
pi_179542915
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 18:04 schreef Yasmin23 het volgende:
Ben bij de notaris geweest: alles gaat idd bij elkaar. De helft daarvan gaat naar mijn stiefmoeder. De andere helft wordt door ons 2 gedeeld dus daar hebben jullie gelijk. Maar ik krijg het wel gelijk dus er instaat geen vordering. :)
nogmaals veel sterkte met de afwikkeling, er komt veel op je af. Fijn dat de notaris duidelijkheid kon verschaffen.
pi_179546262
Moet overigens in Duitsland belasting betalen over de erfenis.
pi_179546509
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 20:26 schreef Yasmin23 het volgende:
Moet overigens in Duitsland belasting betalen over de erfenis.
dat is voordeliger voor je, fijn
pi_179547379
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 20:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

dat is voordeliger voor je, fijn
Ja moet het ff googelen hoe het daar zit.
pi_179547441
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 18:04 schreef Yasmin23 het volgende:
Ben bij de notaris geweest: alles gaat idd bij elkaar. De helft daarvan gaat naar mijn stiefmoeder. De andere helft wordt door ons 2 gedeeld dus daar hebben jullie gelijk. Maar ik krijg het wel gelijk dus er instaat geen vordering. :)
En wat gebeurt er met je huis?
pi_179547503
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 21:09 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

En wat gebeurt er met je huis?
uhm ja. Nou het huis in Duitsland als hier gaat ook op de hoop. Ik kan door de notaris dit huis op mijn naam laten zetten maar als mijn deel minder is dan de waarde van het huis moet ik het
verschil aan mijn stiefmoeder betalen.

Ze zei dat we nu samen eigenaar zijn van het vastgoed maar natuurlijk naar de verhouding van de verdeling.
pi_179547852
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 21:12 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

uhm ja. Nou het huis in Duitsland als hier gaat ook op de hoop. Ik kan door de notaris dit huis op mijn naam laten zetten maar als mijn deel minder is dan de waarde van het huis moet ik het
verschil aan mijn stiefmoeder betalen.

Ze zei dat we nu samen eigenaar zijn van het vastgoed maar natuurlijk naar de verhouding van de verdeling.
dus begrijp ik het goed dat 3/4 van ‘jouw’ huis van haar is, nu?
Poeh. Dat lijkt me even slikken.
Mag ik vragen hoe oud zij is?
pi_179547884
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 21:25 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

dus begrijp ik het goed dat 3/4 van ‘jouw’ huis van haar is, nu?
Poeh. Dat lijkt me even slikken.
Mag ik vragen hoe oud zij is?
66.

Ja dit was natuurlijk nooit zo bedoeld :P Maar ik kan dan toch ook zeggen dat ik kwart eigenaar ben van het huis in Duitsland? :P

Tenminste ik begrijp dat zo omdat de verdeling ook zo is.
pi_179547982
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 21:26 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

66.

Ja dit was natuurlijk nooit zo bedoeld :P Maar ik kan dan toch ook zeggen dat ik kwart eigenaar ben van het huis in Duitsland? :P

Tenminste ik begrijp dat zo omdat de verdeling ook zo is.
Hmm ja. Dat is ook weer zo.. je bent groot grond bezitter geworden. :D
pi_179548057
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 21:30 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Hmm ja. Dat is ook weer zo.. je bent groot grond bezitter geworden. :D
Wie had dat gedacht :P

Ik verwacht hier trouwens geen problemen mee. Dit huis is altijd voor mij bestemd geweest. Ook niet als iets tijdelijks en er is nu ook geen reden om aan te nemen dat mijn deel minder zal zijn dan de waarde van dit huis. Het gaat misschien wat langer duren omdat er bij mijn stiefmoeder niet bekend is wat er allemaal is en mijn vader haar nooit betrokken heeft bij de financiele zaken blijkbaar. Hij heeft alles zelf gedaan en veel ook niet verteld of haar uitgelegd. Zelfs niet eens hoe ze rekening moet betalen ofzo.
pi_179548587
Misschien weet iemand dit?

quote:
Het Duitse successierecht kent persoonsgebonden vrijstellingen. Deze 'persönliche Freibeträge' binnen de Erbschaftsteuer bedragen voor echtgenoten ¤ 500.000, voor kinderen ¤ 400.000, voor kleinkinderen ¤ 200.000 en voor de overige verkrijgers binnen Steuerklasse I: ¤100.000. Voor broers en zussen (Steuerklasse II) bedragen de vrijstellingen ¤ 20.000. Hetzelfde geldt voor de overige verkrijgers uit Steuerklasse III. N.B. Voor echtgenoten en kinderen kan de vrijstelling onder bepaalde omstandigheden worden verhoogd, om te voorzien in het levensonderhoud. Dit wordt het 'besonderes Versorgungsfreibetrag' genoemd: de vrijstelling voor echtgenoten kan worden verhoogd met ¤ 256.000 en voor kinderen (al naar gelang hun leeftijd) met een bedrag tussen de ¤ 10.300 en ¤ 52.000.

https://www.mondi.nl/successierecht_in_duitsland/r/18__798.php
Begrijp ik goed dat tot 400 000 euro er geen belasting moet worden betaald en pas vanaf dat bedrag de tabel gevolgd moet worden?
pi_179548791
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 21:52 schreef Yasmin23 het volgende:
Misschien weet iemand dit?

[..]

Begrijp ik goed dat tot 400 000 euro er geen belasting moet worden betaald en pas vanaf dat bedrag de tabel gevolgd moet worden?
ja, dat begrijp je goed. Stukken vriendelijker voor de erfgenamen dan het Nederlandse stelsel
pi_179548809
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 22:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

ja, dat begrijp je goed. Stukken vriendelijker voor de erfgenamen dan het Nederlandse stelsel
Behoorlijk ja :P Nou dan heb ik geluk.
  vrijdag 1 juni 2018 @ 22:42:30 #80
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_179549811
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 21:52 schreef Yasmin23 het volgende:
Misschien weet iemand dit?

[..]

Begrijp ik goed dat tot 400 000 euro er geen belasting moet worden betaald en pas vanaf dat bedrag de tabel gevolgd moet worden?
Mooi he, dat Duitse erfrecht :)

Had het Nederlandse erfrecht van toepassing geweest had je bij het bedrag van 400k euro dat in Duitsland vrijgesteld is, dik 80.000 euro mogen afdragen aan erfbelasting aan de Nederlandse Roverheid wegens afgunsttax.

Nee, dan hebben die Duitsers het beter geregeld. Geen afgunstbelasting daarzo.
pi_179553727
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 22:42 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Mooi he, dat Duitse erfrecht :)

Had het Nederlandse erfrecht van toepassing geweest had je bij het bedrag van 400k euro dat in Duitsland vrijgesteld is, dik 80.000 euro mogen afdragen aan erfbelasting aan de Nederlandse Roverheid wegens afgunsttax.

Nee, dan hebben die Duitsers het beter geregeld. Geen afgunstbelasting daarzo.
Ze zei wel dat ik al over dit jaar vermogensbelasting moet betalen...
pi_179553756
2018 lijkt me sterk omdat peildatum 1-1 is en je op 1-1-18 dit vermogen nog niet geerft had. M.i. zal het pas per 1-1-19 gaan gelden (dus aangifte IB die voorjaar 2020 wordt ingediend).
pi_179553764
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 07:19 schreef djh77 het volgende:
2018 lijkt me sterk omdat peildatum 1-1 is en je op 1-1-18 dit vermogen nog niet geerft had. M.i. zal het pas per 1-1-19 gaan gelden (dus aangifte IB die voorjaar 2020 wordt ingediend).
Ze zei dat ik nu al eigenaar ben van het vermogen. Ook al weet ik niet hoeveel of wanneer ik het krijg. Vond het ook raar. Maar omdat hij nu is overleden is het nu van ons,
pi_179553772
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 07:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ze zei dat ik nu al eigenaar ben van het vermogen. Ook al weet ik niet hoeveel of wanneer ik het krijg. Vond het ook raar. Maar omdat hij nu is overleden is het nu van ons,
Uiteraard is het vermogen nu van jullie. Peildatum is echter 1-1. Toen was het vermogen niet van jullie. Mogelijk moet je wel vermogensbelasting betalen bij de belastingaangifte van je vader. Hiervoor zullen Duitse regels gelden omdat hij in Duitsland belastingverplichtingen was.
pi_179553786
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 07:25 schreef djh77 het volgende:

[..]

Uiteraard is het vermogen nu van jullie. Peildatum is echter 1-1. Toen was het vermogen niet van jullie. Mogelijk moet je wel vermogensbelasting betalen bij de belastingaangifte van je vader. Hiervoor zullen Duitse regels gelden omdat hij in Duitsland belastingverplichtingen was.
Dus simpel gezegd. Stel je krijgt geld boven die vrijgestelde grens in bv augustus dan betaal je geen belasting over de rest van dat jaar?
pi_179553801
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 07:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ze zei dat ik nu al eigenaar ben van het vermogen. Ook al weet ik niet hoeveel of wanneer ik het krijg. Vond het ook raar. Maar omdat hij nu is overleden is het nu van ons,
Zo werkt het (in Nederland) niet. Het gaat om wat je op de peildatum hebt. Nu is het inderdaad van jullie, maar op de peildatum was dat niet het geval. Q
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_179553803
Dubbel
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_179553815
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 07:28 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dus simpel gezegd. Stel je krijgt geld boven die vrijgestelde grens in bv augustus dan betaal je geen belasting over de rest van dat jaar?
Geen vermogensbelasting inderdaad. Pas in 2019 op basis van het vermogen per 1-1-19
pi_180455001
Hoi,

Ik heb weer een vraag en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.
Zoals eerder verteld hier zijn mijn stiefmoeder en ik op dit moment samen eigenaar van alles. Zij voor 75 procent en ik 25 procent.

Het huis waar ik in woon wil zij graag op mijn naam laten zetten nu. De notaris zei dat dit bij de notaris mogelijk is. Maar ik denk dat dat nu nog niet kan omdat nog niet alles in beeld is wat het nalatenschap van mijn vader is. Zij denkt dat het wel al kan.

Weet iemand of het al kan of dat ik moet wachten totdat alles rond is?


Overigens zei mijn stiefmoeder ook dat ze mij dit jaar al een bedrag wilt geven zodat ze minder belasting hoeft te betalen... Maar dit mag nu nog niet toch?
  vrijdag 13 juli 2018 @ 20:58:53 #90
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_180455077
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 20:55 schreef Yasmin23 het volgende:
Het huis waar ik in woon wil zij graag op mijn naam laten zetten nu.
Geen familie relatie, dat gaat de belastingdienst als een heel leuke schenking zien ... en jij moet het dan elk jaar in box 3 opgeven en stiefmoeder niet (en die blijft er zeker wel wonen?)
Dum de dum
pi_180455106
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 20:58 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Geen familie relatie, dat gaat de belastingdienst als een heel leuke schenking zien ... en jij moet het dan elk jaar in box 3 opgeven en stiefmoeder niet (en die blijft er zeker wel wonen?)
Nee ik woon er. Het heeft altijd op de naam van mijn vader gestaan en ik heb er gewoond. Denk dat het nu nog steeds op zijn naam staat? Box 3 moet je sowieso betalen toch als je een huis hebt?
pi_180455127
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee ik woon er. Het heeft altijd op de naam van mijn vader gestaan en ik heb er gewoond. Denk dat het nu nog steeds op zijn naam staat? Box 3 moet je sowieso betalen toch als je een huis hebt?
nee box 1
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_180455166
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

nee box 1
Oke. Wat komt dan in box 3?

Ik heb er werkelijk geen verstand van.
pi_180455205
Ik heb altijd begrepen dat zolang het uitzoeken van de erfenis duurt je er niks mee mag doen toch?
pi_180455206
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Oke. Wat komt dan in box 3?

Ik heb er werkelijk geen verstand van.
https://www.belastingdien(...)tarieven/box_3/box_3
pi_180455221
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Oke. Wat komt dan in box 3?

Ik heb er werkelijk geen verstand van.
een tweede huis en vermogen e.d.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 13 juli 2018 @ 21:06:44 #97
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_180455223
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Oke. Wat komt dan in box 3?

Ik heb er werkelijk geen verstand van.
Nee dan is het box 1, wanneer jij er woont valt het huis in box 1.

Maar dan nog zou ik, wanneer het eigendom 25/75 is niet zomaar voor de volle 100 belasting gaan betalen. Het blijft een schenking voor de belastingdienst (tenzij jij de waarde aan haar betaalt bij de overdracht)

Ik adviseer je wel een vruchtgebruiksovereenkomst op te stellen, zolang zij nog voor 75% eigenaar is.

Wanneer jij voor de volle 100% eigenaar wordt, moet je ook laten vast leggen hoeveel die 75% op dit moment waard is, en wat jij dus nog aan haar schuldig bent.
Dum de dum
pi_180455238
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:06 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat zolang het uitzoeken van de erfenis duurt je er niks mee mag doen toch?
vraag het aan de notaris, dit is ingewikkelde materie
  vrijdag 13 juli 2018 @ 21:09:13 #99
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_180455277
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:06 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat zolang het uitzoeken van de erfenis duurt je er niks mee mag doen toch?
Alleen als je beneficiair aanvaard. Jij woont in een deel v/d erfenis ... lijkt me een zuivere aanvaarding. Verwerpen heb je niet gedaan blijkbaar.

Ergo, je bent (mede)verantwoordelijk, en mag al gewoon dingen gaan regelen. Alles in overleg met de executeur/overige erfgenamen natuurlijk.
Dum de dum
pi_180455285
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:06 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Nee dan is het box 1, wanneer jij er woont valt het huis in box 1.

Maar dan nog zou ik, wanneer het eigendom 25/75 is niet zomaar voor de volle 100 belasting gaan betalen. Het blijft een schenking voor de belastingdienst (tenzij jij de waarde aan haar betaalt bij de overdracht)

Ik adviseer je wel een vruchtgebruiksovereenkomst op te stellen, zolang zij nog voor 75% eigenaar is.

Wanneer jij voor de volle 100% eigenaar wordt, moet je ook laten vast leggen hoeveel die 75% op dit moment waard is, en wat jij dus nog aan haar schuldig bent.
Ik hoef haar voor het huis waar ik in woon niet uit te kopen.De bedoeling is dat dit huis plus geld naar mij gaat naar verhouding van die 25 procent van het totaal.
pi_180455288
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:06 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat zolang het uitzoeken van de erfenis duurt je er niks mee mag doen toch?
Niks mag doen met wat?
Je mag prima een voorschot of voorschotten op de erfenis krijgen, zolang er (uiteindelijk) maar belasting betaald wordt.

Met die woning, even opletten, want volgens mij ben jij officieel nog geen 25% eigenaar en als jij nu al de volledige woning “krijgt” zal je toch over die 75% van de WOZ waarde overdrachtsbelasting moeten betalen
pi_180455313
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:09 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Niks mag doen met wat?
Je mag prima een voorschot of voorschotten op de erfenis krijgen, zolang er (uiteindelijk) maar belasting betaald wordt.

Met die woning, even opletten, want volgens mij ben jij officieel nog geen 25% eigenaar en als jij nu al de volledige woning “krijgt” zal je toch over die 75% van de WOZ waarde overdrachtsbelasting moeten betalen
Als ik het goed heb begrepen heeft de notaris gezegd dat bij het 'krijgen' van een huis uit een erfenis er geen overdrachtsbelasting betaald moet worden.
pi_180455321
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:07 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

vraag het aan de notaris, dit is ingewikkelde materie
Ja het is zeker ingewikkeld maar dacht hier zitten vast fokkers die misschien meer weten.
pi_180455333
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:09 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Niks mag doen met wat?
Je mag prima een voorschot of voorschotten op de erfenis krijgen, zolang er (uiteindelijk) maar belasting betaald wordt.

Met die woning, even opletten, want volgens mij ben jij officieel nog geen 25% eigenaar en als jij nu al de volledige woning “krijgt” zal je toch over die 75% van de WOZ waarde overdrachtsbelasting moeten betalen
Ja maar wie is dan de eigenaar?
pi_180455480
Lees belasting over de woz waarde. Die is 111 duizend geloof dus dat is te doen.
pi_180455511
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Als ik het goed heb begrepen heeft de notaris gezegd dat bij het 'krijgen' van een huis uit een erfenis er geen overdrachtsbelasting betaald moet worden.
Ah wacht. Ik ben in de war waarbij ongetrouwd persoon X broer/zus uitkoopt in erfhuis maar X heeft voor deze koop een hypotheek vmet zijn/haar partner. Dan moet er over die helft van de woning overdrachtsbelasting betaald worden tenzij X het volledig zelf financieert of trouwt.

Hier niet het geval
pi_180455546
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:17 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ah wacht. Ik ben in de war waarbij ongetrouwd persoon X broer/zus uitkoopt in erfhuis maar X heeft voor deze koop een hypotheek vmet zijn/haar partner. Dan moet er over die helft van de woning overdrachtsbelasting betaald worden tenzij X het volledig zelf financieert of trouwt
Ja das hier niet het geval. Scheelt weer geld :P Overigens gaat het duitse erfrecht gelden en niet het nederlandse.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 21:39:34 #108
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_180456077
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:18 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja das hier niet het geval. Scheelt weer geld :P Overigens gaat het duitse erfrecht gelden en niet het nederlandse.
Dan zou ik alles wat hier gezegd is direct uit je hoofd deleten, en met een Duitse jurist gaan praten :) (of is er een fok.de ? :))
Dum de dum
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 13 juli 2018 @ 21:40:45 #109
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_180456109
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Dan zou ik alles wat hier gezegd is direct uit je hoofd deleten, en met een Duitse jurist gaan praten :) (of is er een fok.de ? :))
Nou er was hier toch echt al iemand die gewoon de info wist over het erfrecht in Duitsland.
Dus nergens voor nodig om alles uit het hoofd te deleten.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_180456148
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Dan zou ik alles wat hier gezegd is direct uit je hoofd deleten, en met een Duitse jurist gaan praten :) (of is er een fok.de ? :))
Die heb ik nog niet gevonden :P

Nja de notaris hier zei dat alles wat er is. Het vermogen van mijn vader maar ook dat van mijn stiefmoeder bij elkaar wordt geteld. Mijn stiefmoeder krijgt hier 75 procent van en ik een kwart. Maar de erfbelasting zal via het Duitse systeem gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')