abonnement Unibet Coolblue
  maandag 28 mei 2018 @ 12:41:57 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_179445009
Eerst en vooral wil ik al melden dat dit een zondag namiddag projectje is en een recyclage projectje met elementjes die ik nog in mijn kast had liggen. Af en toe krijg ik wel eens oude speakers toegestoken en als het niet veel soeps is haal ik de elementjes er uit om ze in een kast te bewaren, als je dan eens een zondag middag niks te doen hebt kan je er altijd wel iets mee knutselen.

Vriendin van mij haar kinderen zijn ondertussen tieners en hun speelkamer is omgevormd tot Chill ruimte. Ze hadden een tv gekregen maar luisterden nog op de ingebouwde luidsprekertjes van de TV. Ik denk dat we allemaal wel weten dat dit kwalitatief erg ondermaats is. Gelieve dus dit projectje ook van uit die hoek te bekijken.

Aangezien alles in een Ikea kast moest passen kwam ik toevalligerwijs Bamboo kistjes tegen bij Ikea die perfect pasten, voldoende volume hadden en waar ik makkelijk iets van kon maken. Waarom het wiel terug uitvinden als het kant en klaar kan :-)

Voor de liefhebbers zoeken op Variera op de ikea site. prijs 15 euro
https://www.ikea.com/be/n(...)bamboe-art-70226053/

Dan over de elementjes:
De woofertjes komen uit Marantz luidsprekers (als ik me goed kan herinneren HD260) dit was echt niks speciaal.
De mid en de tweetertjes komen uit iets van Aiwa waarvan de woofers versleten randen hadden, die heb ik proberen refoamen maar doordat het kunstof membraam was is het lijmen niet geweldig gelukt. Die gebruik ik dus nog enkel voor het testen van dingen. De tweeters en mid waren in perfecte staat en de wisselfilters ook. Je kan een hele discussie beginnen over dat de filters niet specifiek berekend zijn voor de elementen en zo en dat is waar :-)


Hier zie je de originele tweeters doch 1 werkte niet meer en de andere heeft een gedeukte dustcap ... dit worden ijskast magneetjes :) verder zie je de kistjes die ik bij Ikea kocht. De hoek is echt ideaal om de speakers netjes te richten als ze vrij laag geplaatst zijn richting zit positie. Ideaal dus voor waar ik ze voor nodig heb. Tevens passen ze in een grote variatie aan Ikea kasten uiteraard ;) op eindresultaat wordt duidelijk waarom dat zo geweldig is!


Past ...


Voor de liefhebbers van details... de Marantz woofers zijn echt heel licht en kleine magneet, het geperste woofer frame is ook bijzonder dun ... gene idee waar Marantz toen mee bezig was maar dit is echt geen High end stuff


Voor mid en tweeter heb ik ook de roostertjes in der tijd gerecupereerd, Ideaal voor vintage look en bescherming tegen vingertjes


Aan de zijkanten mdf gelijmd om meer lijm oppervlak te hebben voor het voorfront


Lijm op de voorpanelen gedaan


Met een verfkwast netjes uitgesmeerd


Stof er over en met een blad papier gestreken voor snellere hechting en drogen van de lijm. Tevens duw je de blaasjes er uit


Met de haardroger de zijkantjes gedaan omdat dit niet praktisch is met het strijkijzer


Alles netjes gesoldeerd en aangesloten + kleine test gedaan dat overal geluid uit kwam. Op de wisselfilter had ik ook de condensator vervangen door een nieuwe met gelijke waarde ... just to be sure en een hifi type + hogere max voltage


Wisselfiltertje met hotglue tegen zijwand gemaakt


Opgevuld met dempingsmiddel ... ook van bij ikea trouwens :p


Alles netjes opgespannen voor een uur of 6


En dan heb je ineens een setje speakers


Ik heb de bekleding netjes laten doorlopen over de zijkant van het frontpaneel. De stof was voldoende dun om dit toe te laten en ik vond dat een mooi effect eigenlijk. Tevens is zo de zijkant van de mdf plaat netjes weg gewerkt. Hier zie je ook de lichte hoek waaronder ze staan.


Waar het andere gaatje zit ga ik nog een label maken met ohm en mijn naam :p Hand Made in Belgium :p


Degelijke aansluitpluggen maar ik gebruik ze nu gewoon als schroefplug. Voor 2 x 10 wat ga ik niet lopen banaanstekkers te solderen.


scythe SDAR 2100 Klasse D versterkertje met een Yamaha chip in YDA138(D-3). Levert 2 x 10 watt en gekocht op een crazy friday bij Alternate voor 50 euro of zo. Leuke blauwe vu metertjes, 3 analoge ingangen dus ook de mp3 speler, tablet of laptop kunnen er aan. Deze is ook in het slot van een cdspeler in je computer in te bouwen ... geen top spul maar gewoon leuk en ik heb al pak slechtere audio gehoord. Het is geen DAC dus de usb poort is puur om usb toestellen op te laden, doet verder niets.


En voila ... het eindresultaat :) past perfect in de ikea kasten.

Hoe het klinkt? Het zijn geen B&W luidsprekers aan een Mcintosh amp maar het klinkt een PAK beter dan de ingebouwde TV speakers en om eerlijk te zijn ook beter dan zo een soundbar of andere meuk die tegenwoordig aan de man gebracht wordt. Ik heb 30 euro geinversteerd voor de 2 ikea doosjes verder had ik alles liggen. 30 euro speakers en 50 euro voor een yamaha powered versterkertje vind ik budget vriendelijke oplossing voor tieners.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_179445202
Mooi gemaakt. Soms wou ik dat ik ook handig was :D
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  roze maandag 28 mei 2018 @ 12:52:25 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_179445218
Oh dat ziet er leuk uit zeg. _O_
Your beauty never ever scared me.
  maandag 28 mei 2018 @ 12:54:44 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179445251
quote:
7s.gif Op maandag 28 mei 2018 12:51 schreef vosss het volgende:
Mooi gemaakt. Soms wou ik dat ik ook handig was :D
Dan was je nog steeds te lui om het daadwerkelijk te doen.
And so is the past
pi_179445295
quote:
6s.gif Op maandag 28 mei 2018 12:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dan was je nog steeds te lui om het daadwerkelijk te doen.
Godver. Je kent me te goed. :') _O-
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_179447944
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor gesloten kasten? :@
  maandag 28 mei 2018 @ 15:48:20 #7
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_179448528
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 15:14 schreef tailfox het volgende:
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor gesloten kasten? :@
Omdat de originele ook gesloten waren (Marantz) en ik geen baspoortjes meer heb liggen, tevens zou dan de dempingswol er uit kunnen komen :)

Gezien het beperkt vermogen van de versterker verkies ik dan ook liever om indien nodig naderhand een subwoofertje bij te maken, daar heb ik ook nog vanalles voor liggen. Door met gesloten behuizing te werken klinken de bassen ook iets strakker en dreunen ze minder in de ruimtes er naast ... met een paar tieners in huis toch wel belangrijk :p
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_179448643
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 15:48 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Omdat de originele ook gesloten waren (Marantz) en ik geen baspoortjes meer heb liggen, tevens zou dan de dempingswol er uit kunnen komen :)

Gezien het beperkt vermogen van de versterker verkies ik dan ook liever om indien nodig naderhand een subwoofertje bij te maken, daar heb ik ook nog vanalles voor liggen. Door met gesloten behuizing te werken klinken de bassen ook iets strakker en dreunen ze minder in de ruimtes er naast ... met een paar tieners in huis toch wel belangrijk :p
ow heb ook beetje over je demping heen gelezen. Ben wel benieuwd hoe ze klinken en wat hun freq respons is.

Edit ik zie dat je meer van zulke meesterlijke projecten maakt heb ik weer wat te lezen :Y)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2018 15:56:31 ]
  maandag 28 mei 2018 @ 17:54:43 #9
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_179451063
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2018 15:53 schreef tailfox het volgende:

[..]

ow heb ook beetje over je demping heen gelezen. Ben wel benieuwd hoe ze klinken en wat hun freq respons is.

Edit ik zie dat je meer van zulke meesterlijke projecten maakt heb ik weer wat te lezen :Y)
Ik ben een algehele prutser :p hou van projectjes en in de weken dat mijn zoontje er niet is (week week regeling) vul ik de leegtes graag op ;)

de freq response heb ik thuis gemeten met de test microfoon die ik recentelijk aangeschaft heb (UMIK 1) voor een relatief simpele crossover valt het mee maar het is geen hoogvlieger. Vooral onder de 70 hertz gaat de lijn sterk naar onder. Als ik een ported had gemaakt had ik er wss wel meer uit kunnen halen aan de andere kant de behuizing heeft best wel wat volume dus voor de ingestuurde 10 watt is het niet problematisch. middengebied is goed, hoge tonen boven de 13 khz zijn enkel goed als je de speakers heel netjes richt naar de micro dus de straling is niet erg breed. Verder zijn ze niet geweldig efficient ik kwam uit op een 85.2 dba op 2 khz met 1 watt (gemeten op versterker uitgang). maar dat is ondanks het feit dat ik heel rustig en afgelegen woon niet echt een referentie te noemen net als de rest van de metingen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_179451508
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 17:54 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Ik ben een algehele prutser :p hou van projectjes en in de weken dat mijn zoontje er niet is (week week regeling) vul ik de leegtes graag op ;)

de freq response heb ik thuis gemeten met de test microfoon die ik recentelijk aangeschaft heb (UMIK 1) voor een relatief simpele crossover valt het mee maar het is geen hoogvlieger. Vooral onder de 70 hertz gaat de lijn sterk naar onder. Als ik een ported had gemaakt had ik er wss wel meer uit kunnen halen aan de andere kant de behuizing heeft best wel wat volume dus voor de ingestuurde 10 watt is het niet problematisch. middengebied is goed, hoge tonen boven de 13 khz zijn enkel goed als je de speakers heel netjes richt naar de micro dus de straling is niet erg breed. Verder zijn ze niet geweldig efficient ik kwam uit op een 85.2 dba op 2 khz met 1 watt (gemeten op versterker uitgang). maar dat is ondanks het feit dat ik heel rustig en afgelegen woon niet echt een referentie te noemen net als de rest van de metingen.
Nice. zou ik je freq response tabel mogen zien?(nerd)
pi_179451597
Leuk resultaat, gaat het volume nog mel met de ab?
.
pi_179451725
Trouwens zit geen wifi in toch mis een goede upgrade?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 28 mei 2018 @ 18:51:11 #13
74056 crew  ToT
  dinsdag 29 mei 2018 @ 09:20:34 #14
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_179461847
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 18:21 schreef tailfox het volgende:

[..]

Nice. zou ik je freq response tabel mogen zien?(nerd)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 29 mei 2018 @ 09:22:36 #15
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_179461881
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2018 18:26 schreef Fer het volgende:
Leuk resultaat, gaat het volume nog mel met de ab?
Ik heb de vraag niet goed begrepen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_179481720
mooi!
pi_179499277
^O^
  Moderator zondag 3 juni 2018 @ 10:26:47 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179576355
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 09:22 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Ik heb de vraag niet goed begrepen.
Ik denk dat er bedoeld wordt of je het volume nog wel kunt regelen met behulp van de afstandsbediening. ;)
  maandag 4 juni 2018 @ 15:33:13 #19
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_179601864
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 10:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik denk dat er bedoeld wordt of je het volume nog wel kunt regelen met behulp van de afstandsbediening. ;)
Ahaaa dat zou inderdaad kunnen. Ja dat gaat dus, het televisietoestel heeft een hoofdtelefoon uitgang en eens je hier een jack in plugged worden de ingebouwde speakers uitgeschakeld. De volume knop op je afstandsbediening werkt dan als volumeknop voor de hoofdtelefoon. Als je het audio signaal af neemt van de SCART aansluiting is dit overigens niet dan werkt de volume knop van de afstandsbediening voor de ingebouwde speakers of de koptelefoon uitgang en het signaal op de scart is continu genormaliseerd volume :-)

De TV is thans niks bijzonders. Het is een Medion van de Aldi zonder toeters en bellen. De kinders kijken hoofdzakelijk chromecast :) ik trouwens ook.
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')