abonnement Unibet Coolblue
pi_179442085
Hoi Allemaal,

Wij willen gaan beginnen aan een nieuw project: De achtertuin.

Het enige nadeel is dat we alles moeten bestraten omdat het vanaf de oprit toegang geeft tot onze garage.

Het idee is om alles te bestraten +- 40 m2 en hier verschillende maten verrijdbare bloembakken in te plaatsen.

Aangezien de huidige bestrating er toch uit gaat wilde ik direct een slang ingraven en op verschillende punten uit de grond laten komen, waar later deze bloembakken komen te staan.

Hier wilde ik dan koppeling op aansluiten zodat als er op die plek een bloembak staat iets van een druppelaar aangesloten kan worden.

Met een watertimer wilde ik dan iedere dag de planten water geven.

Ik heb meerdere ideeën op internet gevonden, maar alles bovengronds en in het zicht.

Ik ben benieuwd wat voor ideeën jullie hebben.

Groet Kenny
pi_179442288
ten eerste moet je ff 1 meter in de grond graven en ff kijken wat er in zit

puin enzo

misschien kun je die plantenbakken better afsluiten van de grond

verder raadt ik je toch aan omzoveelmogelijk bestrating te vermijden
niet omdat het hip is

maar planten en bomen nemen hitte op, een schaduw van een boom is altijd koeler dan de schaduw van een doek ofzo
  Moderator maandag 28 mei 2018 @ 10:46:22 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179442614
Denk goed aan de afwatering van je bestrating, het weer wordt steeds extremer en de kans op wateroverlast langzaam steeds groter. Een compleet dicht bestrate "tuin" geeft natuurlijk wel een hoop water wat dan ergens heen moet.
pi_179442755
bestraten zal wel veel goedkoper zijn dan grind ofzo strooien, een dikke 15cm laag

grind dat niet op springt

als ik het geld zou hebben?, tja................... :{
pi_179443152
Dat we gaan bestraten ligt 100 % Vast. Grind is een mooie oplossing maar hier blijft te veel vuil in hangen.

De afwatering is geen probleem, onze tuin loopt nog verder na dit stuk, hier lopen onze paarden in een gedraineerde paddock van 10 x 40 m2

Het gaat ons meer om het water geven van de verrijdbare plantenbakken....
pi_179444338
in de tuinbouw is het gangbaar om tyleenslang in te graven (meestal ligt het boven de grond, maar je kan het ingraven), hier kan je dan druppelaars (al dan niet met een afsluitbaar kraantje) op aan sluiten.

Bij je wateraansluiting zet je dan een regelunit.

Of dit prijstechnisch aantrekkelijk is weet ik niet.
pi_179470468
Is het niet gewoon een kwestie van een bestaand systeem ingraven?

Toevallig heb ik zelf van de week deze besteld. Eens kijken hoe het bevalt om daarna eventueel iets duurders te kopen. Als het wat is zal ik deze ook ingraven om hem wat meer te verbergen.
pi_179473965
Je hebt systemen van rainbird die werken met een electronische controller. Je stelt een programma in en het regelt zichzelf. Tyleenslang kun je prima ingraven. Heb zelf net een setje besteld, maar moet nog kijken hoe het in de praktijk gaat bevallen..

[ Bericht 1% gewijzigd door tux87 op 29-05-2018 19:37:51 ]
pi_179499057
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 16:31 schreef Ralphmeister het volgende:
Is het niet gewoon een kwestie van een bestaand systeem ingraven?

Toevallig heb ik zelf van de week deze besteld.
Hier hebben wij ook een paar setjes van gekocht, samen met een 4 weg splitter. Werkt prima, twee keer per dag een kwartier aan en alle bakken en tuin krijgt voldoende water.
En voor de vakantie een programmeerbare waterklok van Aliexpress.
Voorheen Post ID 101472
pi_179502208
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 22:15 schreef Estate2 het volgende:

[..]

Hier hebben wij ook een paar setjes van gekocht, samen met een 4 weg splitter. Werkt prima, twee keer per dag een kwartier aan en alle bakken en tuin krijgt voldoende water.
En voor de vakantie een programmeerbare waterklok van Aliexpress.
Ook mijn idee, eerst aanleggen en kijken wat ik er van vindt. Als het wat is en ik enige ervaring heb met tijden en dergelijke ook een timer er tussen als het echt wat is.

Kan van AliExpress of misschien een wat duurdere en het systeem dan verder opbouwen. Of een zelf maak klep zodat ik het kan aansluiten op de rest van de domotica.
pi_179504759
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 01:30 schreef Ralphmeister het volgende:
Kan van AliExpress of misschien een wat duurdere en het systeem dan verder opbouwen. Of een zelf maak klep zodat ik het kan aansluiten op de rest van de domotica.
In de tijd dat ik sla op zolder kweekte, hadden we een plastic ton met daaraan een Honeywell magneetklep in de slang die weer verder ging richting capillaire slangetjes die uitmondden in de slabakken. Voordeel was dat er weinig druk op stond, zodat bij een breuk alleen een geringe hoeveelheid water uitstroomde.

Zoiets kan jij ook doen met een regenton/regenwater.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179505304
Wij gebruiken op het balkon het systeem van Blumat. Behalve een druppelslang heb je dan ook een aardewerken kegel in de bloembak die ervoor zorgt dat de druppelslang dichtgeknepen wordt als de grond vochtig genoeg is.
  vrijdag 1 juni 2018 @ 11:11:16 #13
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179533166
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 09:12 schreef Chaos het volgende:
Wij gebruiken op het balkon het systeem van Blumat. Behalve een druppelslang heb je dan ook een aardewerken kegel in de bloembak die ervoor zorgt dat de druppelslang dichtgeknepen wordt als de grond vochtig genoeg is.
Bedankt voor die top over de aardewerken kegels. Ik heb ze net bij AliExpress gekocht voor mijn ouders tijdens hun vakanties.

Ik kocht ook dezelfde druppelset als Ralphmeister voor in de kas als we op vakantie zijn.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')