abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 24 mei 2018 @ 14:21:14 #1
8781 crew  Frutsel
pi_179356295
Het stond al een tijdje in de kaarten maar het lijkt er nu toch echt van te komen. Hoewel het Atlantische orkaanseizoen eigenlijk pas vanaf 1 juni van start gaat lijkt het erop dat de Golf van Mexico zich kan opmaken voor de eerste tropische depressie voor het 2018-seizoen.

Vanochtend was de kans op ontwikkeling nog 40% maar inmiddels heeft het NOA de tropische ontwikkeling opgewaardeerd naar een 80% kans op verdere ontwikkeling tot tropische depressie/-storm.



Ook het Amerikaanse weermodel GFS gaat nu eindelijk met de andere modellen mee en laat een ontwikkeling zien die mogelijk gevolgen gaat hebben voor Florida, Mississippi, Louisiana en/of Georgia. Hieronder de prognoses van het Amerikaanse GFS model en het Europese ECMWF model.




Ik verwacht niet dat we zo vroeg in het seizoen te maken krijgen met een zware orkaan maar het is wel opmerkelijk dat we daar zo vroeg al wat ontwikkeling krijgen.
Nogmaals: niet uitzonderlijk, wel opmerkelijk.

Indien de "invest 90L" daadwerkelijk tot ontwikkeling komt dan zal de depressie de naam Alberto gaan krijgen.

Actueel radarbeeld bij Golf van Mexico


Meer weten over het orkaanseizoen of alle orkanen ter wereld? Kijk dan ook eens hier:
WKN / Hurricane Season 2018: A new dawn
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 24 mei 2018 @ 14:23:56 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_179356337
Alberto _O_

¡Que esto se puede hacer en México!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator donderdag 24 mei 2018 @ 15:26:50 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179357435
Alberto loopt de Golf van Mexico te checken.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 24 mei 2018 @ 17:01:55 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_179359565
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
Alberto loopt de Golf van Mexico te checken.
Achja is weer eens wat anders dan een de park.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_179359917
Woch, het is maar een kleintje
Maakt de straten mooi schoon voor het zomerseizoen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179360904
Lijkt meer een regen event te worden dan orkaan. Zal uiteraard aan het te volgen pad liggen. Voor de kust van Florida is het water nog niet echt tropisch warm.
pi_179363762
Het schijnt dat na een zwaar seizoen de seizoenen niet zo zwaar zijn daarna.
Vorig jaar was een zwaar seizoen, dus dit jaar zal het wel meevallen. (Heeft met de zon te maken?)
De Great Hurricane in 1780 staat bekend dat het in een jaar plaatsvond dat er erg veel zonnevlekken waren.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179371371
Zit nu op 70%
  Moderator vrijdag 25 mei 2018 @ 08:35:34 #9
8781 crew  Frutsel
pi_179371802
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 20:10 schreef Sigaartje het volgende:
Het schijnt dat na een zwaar seizoen de seizoenen niet zo zwaar zijn daarna.
Vorig jaar was een zwaar seizoen, dus dit jaar zal het wel meevallen. (Heeft met de zon te maken?)
De Great Hurricane in 1780 staat bekend dat het in een jaar plaatsvond dat er erg veel zonnevlekken waren.
Volgens mij is dat nooit bewezen... Hetzelfde lijkt met el-nino en la-nina.
In het jaar na El-Nino is het orkaanseizoen altijd zwaarder. Was vorig jaar ook zo.
pi_179371914
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 08:35 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nooit bewezen... Hetzelfde lijkt met el-nino en la-nina.
In het jaar na El-Nino is het orkaanseizoen altijd zwaarder. Was vorig jaar ook zo.
Ik heb de zonnevlekken nagekeken, vorig jaar was het allang na de piek, maar toch wordt er wetenschappelijk een connectie tussen het aantal zonnevlekken en de zwaarte van het orkaanseizoen genoemd, Ik weet niet of het een theorie is.
We zullen het zien, want we stevenen af op een zonnevlekkenminimum (dus weinig zonactiviteit).
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179371933
Die Great Hurricane vind ik zeer boeiend. Jammer dat ze toen de technische middelen hadden van nu, met satellietbeelden en zo. Schijnt een enorme ramp te zijn geweest, maar het kan ook zijn dat er op dat moment veel schepen in het Caribisch gebied waren, dat kan ook een reden zijn (het was volgens mij toen flink oorlog daar)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator vrijdag 25 mei 2018 @ 08:49:45 #12
8781 crew  Frutsel
pi_179371954
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 08:46 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik heb de zonnevlekken nagekeken, vorig jaar was het allang na de piek, maar toch wordt er wetenschappelijk een connectie tussen het aantal zonnevlekken en de zwaarte van het orkaanseizoen genoemd, Ik weet niet of het een theorie is.
We zullen het zien, want we stevenen af op een zonnevlekkenminimum (dus weinig zonactiviteit).
Zo'n zonnecyclus duurt toch ook vaak een jaar of 12?
Het feit dat we dus een minimum naderen zou niet verklaren dat we vorig jaar zo'n zwaar seizoen hadden.

El Nino of La Nina hebben echter invloed op zeewatertemperatuur en oceaanstromingen. En vooral dat eerste is ook voor orkanen van groot belang. Daar kan ik me wat meer bij voorstellen.
pi_179372463
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 08:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Zo'n zonnecyclus duurt toch ook vaak een jaar of 12?
Het feit dat we dus een minimum naderen zou niet verklaren dat we vorig jaar zo'n zwaar seizoen hadden.

El Nino of La Nina hebben echter invloed op zeewatertemperatuur en oceaanstromingen. En vooral dat eerste is ook voor orkanen van groot belang. Daar kan ik me wat meer bij voorstellen.
Ja, 11 jaar. Astronomen denken zelfs dat de zon in een lange zonnevlekloze periode gaat duiken, dat betekent koudere winters, maar dat is nog niet bewezen, ze kijken naar statistieken en de ontwikkeling van het magnetisch veld. Omdat het in de gaten houden van de zon nog niet zo lang bezig is, puur omdat er vroeger geen instrumenten voor waren, zit er natuurlijk een gisfactor in.

En daarbij komt: welke factoren beinvloeden oceaanstromen?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator vrijdag 25 mei 2018 @ 16:57:30 #14
8781 crew  Frutsel
pi_179383206


Alberto has been born...
pi_179384508
Landfall ergens tusen New Orleans en Mobile...

pi_179384617
Altijd wel weer raak in die hoek ;(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 25 mei 2018 @ 18:50:09 #17
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_179385309
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:57 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]

Alberto has been born...
Ten eerste tis ALBERTOOOOO... en ten tweede ik moest kloppen want de bel deed het niet. Hopelijk klopt ie niet te hard :D
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_179386023
Mooi begin van Hurricane Season '18. Alberto zal niet zo'n vaartje lopen in het begin van het seizoen, ik wacht wel op Gordon.
  Moderator maandag 28 mei 2018 @ 21:08:46 #21
8781 crew  Frutsel
pi_179454897
quote:
Alberto neemt in kracht af richting Florida

MIAMI - De tropische storm Alberto, waarmee het Atlantisch orkaanseizoen vroegtijdig is geopend, is op weg naar de landstrook Florida Panhandle in het noordwesten van de Amerikaanse staat iets in kracht afgenomen. Volgens de meteorologische dienst ligt het centrum van de depressie nu 80 kilometer ten zuiden van Panama City in Florida en zijn er windsnelheden gemeten van 96 kilometer per uur.

De verwachting is dat Alberto maandagmiddag of - avond (lokale tijd) aan land komt. Het kustgebied van Florida tot Mississippi en het westen van Georgia moeten rekening houden met hevige regenval, tot 30 cm, en de mogelijkheid van tornado’s.
  Moderator woensdag 30 mei 2018 @ 15:44:59 #23
8781 crew  Frutsel
pi_179491890
quote:
N.C. dam in "imminent danger" of failing, evacuations ordered

Authorities in western North Carolina have ordered evacuations in an area south of the Lake Tahoma dam, which they say is in "imminent danger" of failing after a landslide compromised its structural integrity. The landslide was set off by heavy rainfall associated with Alberto, which made landfall as a subtropical storm on Memorial Day.

Local officials said a "class 1 emergency" would be in effect until state inspectors could evaluate the dam in daylight hours.

A state of emergency was declared in McDowell County, reports CBS Spartanburg, S.C., affiliate WSPA-TV.

McDowell County Emergency Management said some 2,000 people from campgrounds and residential communities near the dam and lake had evacuated, with roughly 200 at shelters, adding there may be more later since water levels were expected to rise. Old Fort and Marion are the hardest-hit communities.

Shelters were set up at two churches and a YMCA.

McDowell County Emergency Management Deputy Director Adrienne Jones told The Associated Press five minor injuries have been reported during water rescues as creeks and streams overflowed their banks and rockslides closed roads.

The Twitter account for the area's National Weather Service office retweeted a picture showing floodwaters in Burke County.
NWSGSP twitterde op woensdag 30-05-2018 om 07:13:35 MCDOWELL COUNTY UPDATE: A landslide has comprised the integrity of Lake Tahoma Dam. MANDATORY EVACUATIONS underway from the Dam at Lake Shore Dr to Lake Tahoma Rd (NC 80) to the confluence of the Catawba River near Resistoflex Rd and Riverside Park. ACT NOW TO PRESERVE YOUR LIFE! reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')