abonnement Unibet Coolblue
pi_179355477


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowdestate (CET), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lenderspender, peer-to-peer lending
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horeca Crowdfunding Nederland
Waarde voor je Geld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 25-05-2018 12:04:15 ]
pi_179355493
Nieuwe indoorspeeltuin op CCF:
https://www.collincrowdfund.nl/indoorspeeltuin-plezier/
Stapel, stapel, stapel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179356442
nieuwe lendahand:
8,5% Kenia - Umati
  donderdag 24 mei 2018 @ 15:26:06 #4
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_179357424
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 14:29 schreef Gijsbertus het volgende:
nieuwe lendahand:
8,5% Kenia - Umati
Leninkjes aan online verkopers ipv factoring. Hoog risico-product. Heel wat veiliger lijkt TRINE met SIDA Investment Protection. Biedt vanaf ¤ 1000 zelfs 8,75%.
TRINE wil volgens mij wel wat te hard groeien. Is het derde Bboxx-project van een miljoen op de 6 mio die "al" is geïnvesteerd. Loopt dan ook lang niet zo hard vol als de eerste twee.
pi_179357618
Tuinrozenverkoper met 2e hypotheek en aflossing lening Qredits op GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18003
pi_179358409
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:37 schreef djh77 het volgende:
Tuinrozenverkoper met 2e hypotheek en aflossing lening Qredits op GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18003
Prachtig pand en locatie, vreemd dat ze daar niet meer inkomen uit weten te trekken. Het is allemaal krap aan maar door die royale 2e hypotheek lust ik 'm wel.
Pecunia non olet
  donderdag 24 mei 2018 @ 16:38:23 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_179359041
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 16:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Prachtig pand en locatie, vreemd dat ze daar niet meer inkomen uit weten te trekken. Het is allemaal krap aan maar door die royale 2e hypotheek lust ik 'm wel.
Laatste jaren enorm veel kosten gehad denk ik.
pi_179359855
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 16:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Prachtig pand en locatie, vreemd dat ze daar niet meer inkomen uit weten te trekken. Het is allemaal krap aan maar door die royale 2e hypotheek lust ik 'm wel.
Wat een schulden voor een dergelijke Bloemenboer. Maar wat mij betreft door de combinatie van zekerheden en rentevergoeding geen verkeerde die ik wel wil meepakken. Alleen die waardeloze 48uurs regel weer :( . Zaterdag om 3 uur kan ik niet dus ik denk dat ik hem aan mij voorbij moet laten gaan 😣
pi_179360945
Vraagje, missen jullie ook de uitbetaling van CRE/Wilhelmshaven van deze maand? Had 'm rond de 11e verwacht.
Pecunia non olet
pi_179361172
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 17:56 schreef obligataire het volgende:
Vraagje, missen jullie ook de uitbetaling van CRE/Wilhelmshaven van deze maand? Had 'm rond de 11e verwacht.
Ik kreeg eergisteren een mail dat de rente per kwartaal wordt uitgekeerd. De volgende betaling zal in juli plaatsvinden.

Mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179361867
djh77 schreef:

Vrijplaats op IVM:
https://www.investormatch(...)content=vrijplaats-x

Ik denk dat ik deze mee ga pakken.
Pro: Prognoses zouden haalbaar moeten zijn als we de cijfers van 2017 zien, geen betrokkenheid van banken, beperkt bedrag voor 2 ondernemers igv problemen.
Contra: beetje te idealistisch naar mijn smaak.
Daarnaast weer eens IvM voor de spreiding over de platformen. Alles bij elkaar net genoeg om hem mee te pakken wat mij betreft.
pi_179362735
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 18:12 schreef SunnyCrowder het volgende:

[..]

Ik kreeg eergisteren een mail dat de rente per kwartaal wordt uitgekeerd. De volgende betaling zal in juli plaatsvinden.

Mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah, tnx :)
Pecunia non olet
pi_179367068
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 10:00 schreef lykkefund het volgende:
Iemand enig idee waar Peter het over heeft?
Dat weet ik ja.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179372422
Dank.
pi_179372867
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 23:04 schreef SunnyCrowder het volgende:

[..]

Dat weet ik ja.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Complimenten voor de aanpak van NPEX!

Maar kijk eens naar de cijfers van deze club en met name de updates. Wat een regelrecht drama

Alleen de pauze in rentebetalingen gaat ze niet redden

[ Bericht 3% gewijzigd door rockenfeller op 25-05-2018 09:56:04 ]
pi_179374881
Er zijn inkomsten uit het faillissement van pacogi (gve):
quote:
Zoals in het vorige verslag reeds gemeld is failliet eigenaar van een aantal
woord- en beeldmerken. Omdat enkele geïnteresseerden zich hebben
gemeld, heeft de curator deze partijen via een biedingsformulier in de
gelegenheid gesteld een bod uit te brengen.
Nadien heeft zich een partij gemeld die wel een bod heeft uitgebracht van
EUR 2.030,= (exclusief BTW). Gelet op het feit dat dit de enige bieder was,
heeft de curator dit bod geaccepteerd na machtiging van de rechtercommissaris.
De koopsom is inmiddels voldaan
Schiet lekker op met schuld >1 miljoen :P . Eigenaar is trouwens voor GvE niet meer te traceren. De :B is gevlogen

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 25-05-2018 11:30:21 ]
  vrijdag 25 mei 2018 @ 13:26:36 #17
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_179377846
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 11:22 schreef djh77 het volgende:
Er zijn inkomsten uit het faillissement van pacogi (gve):

[..]

Schiet lekker op met schuld >1 miljoen :P . Eigenaar is trouwens voor GvE niet meer te traceren. De :B is gevlogen
:D
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_179378965
De top 10 van week 21:
pi_179380995
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 14:15 schreef djh77 het volgende:
De top 10 van week 21:
[ afbeelding ]
Vraagje, is dit opgehaald geld of gevraagd bedrag
pi_179382186
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:37 schreef djh77 het volgende:
Tuinrozenverkoper met 2e hypotheek en aflossing lening Qredits op GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18003
Ik heb toch besloten om deze aan mij voorbij te laten gaan. De geldnemer wil investeerders geen inzage geven in het genoemde taxatierapport van de woning (wel in het bezit van GvE). Aangezien dit zo ongeveer de enige zekerheid is bij dit bedrijf met een geweldige schuldenlast laat ik hem toch maar lopen. Hij zal vast zonder mijn investering ook wel volkomen en in theorie zou de zekerheid ruim voldoende moeten zijn maar deze reactie geeft mij in ieder geval teveel twijfel.
pi_179382219
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 15:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vraagje, is dit opgehaald geld of gevraagd bedrag
Opgehaald bedrag.
pi_179382363
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb toch besloten om deze aan mij voorbij te laten gaan. De geldnemer wil investeerders geen inzage geven in het genoemde taxatierapport van de woning (wel in het bezit van GvE). Aangezien dit zo ongeveer de enige zekerheid is bij dit bedrijf met een geweldige schuldenlast laat ik hem toch maar lopen. Hij zal vast zonder mijn investering ook wel volkomen en in theorie zou de zekerheid ruim voldoende moeten zijn maar deze reactie geeft mij in ieder geval teveel twijfel.
Waar heb je dit gelezen, Horsemen? Via de mail?

Is het deze?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 17% gewijzigd door obligataire op 25-05-2018 16:46:29 ]
Pecunia non olet
pi_179383272
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb toch besloten om deze aan mij voorbij te laten gaan. De geldnemer wil investeerders geen inzage geven in het genoemde taxatierapport van de woning (wel in het bezit van GvE). Aangezien dit zo ongeveer de enige zekerheid is bij dit bedrijf met een geweldige schuldenlast laat ik hem toch maar lopen. Hij zal vast zonder mijn investering ook wel volkomen en in theorie zou de zekerheid ruim voldoende moeten zijn maar deze reactie geeft mij in ieder geval teveel twijfel.
Weet je om welk pand / adres het gaat? Ik blijf het raar vinden dat GvE dit regelmatig niet vermeldt in de pitch.
pi_179383573
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 16:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waar heb je dit gelezen, Horsemen? Via de mail?

Is het deze?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Via de mail. Het is mij onduidelijk om welk adres het nu uiteindelijk gaat.
pi_179384303
Dat andere adres is de winkel in Bussum, toch?
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')