Jentin | donderdag 24 mei 2018 @ 12:17 |
Ik ben docente op een middelbare school en dit jaar draaien we een soort pilot waarbij alle docenten de scores van de examenkandidaten meteen na het nakijken in het leerlingportaal moeten zetten; nog voor de tweede correctie dus. Het idee is dat leerlingen dan al snel een idee hebben van hun prestaties en zich eventueel langer en (dus) beter kunnen voorbereiden op een herexamen, waardoor de slagingskans na een her dan weer zou moeten toenemen. Uiteraars worden er allerlei disclaimers aan gehangen over n-termen en tweede correctie etc. Ik heb er zelf erg gemengde gevoelens bij, merk ik. Ik vroeg me af wat jullie als examenkandidaten hiervan vinden: goed idee of beter niet doen? En waarom? | |
Cue_ | donderdag 24 mei 2018 @ 14:30 |
De vraag is vooral hoeveel verschil er gemiddeld zit tussen eerste en tweede correctie. En hoevaak het voorkomt dat door een tweede correctie het cijfer aangepast wordt. | |
Jentin | donderdag 24 mei 2018 @ 15:31 |
Ik durf daar geen algemene uitspraken over te doen voor alle vakken. Bij examens met veel mc-vragen (Engels, Frans) is er logischerwijs minder discussie dan bij mijn eigen vak (Nederlands) en dus denk ik dat de tweede correctie daar minder ingrijpend kan zijn. Mijn eigen ervaring is dat er bij de meeste leerlingen niets verandert, en waar er iets verandert, gaat het normaliter om 1, soms 2 punten erbij of eraf. Maar ik heb zelf bijvoorbeeld vorig jaar de tweede correctie gedaan voor iemand die goede antwoorden (die letterlijk in het cv stonden) gewoon fout rekende of er verkeerde scores aan verbond. Voor die leerlingen kwamen er soms wel 4, 5 of 6 punten bij. | |
#ANONIEM | donderdag 24 mei 2018 @ 15:39 |
maar goed een 5,4 met 1 punt erbij is een voldoende. Een 3 weet je echt wel dat je die gehaald hebt. | |
trein2000 | donderdag 24 mei 2018 @ 15:39 |
Lijkt me een bizar slecht idee. Werkt alleen maar berekenend handelen en een zesjescultuur in de hand. Dan heb ik het nog niet eens over mensen die door 1 slechte score in paniek raken. | |
#ANONIEM | donderdag 24 mei 2018 @ 15:43 |
Dit dus. Het is alleen handig voor de extremen. Ja bij een 3 zal dat nooit een 8 meer worden door hertelling en een 9 zal nooit een 4 zijn. Maar bij die extremen weet je al of je een voldoende hebt toch? | |
Jentin | donderdag 24 mei 2018 @ 16:26 |
Die paniek is ook een van mijn zorgen. Leerlingen zijn soms echt zichzelf niet van de stress en een slechte score (bij 15 van de 48 punten weet je inderdaad prima dat het aardig verkloot is) kan ze meteen laten opgeven voor alle overige examens. En inderdaad: ook 1 puntje maakt regelmatig het verschil tussen wel of geen diploma. | |
Meke | donderdag 24 mei 2018 @ 17:15 |
O maar het is ook de bedoeling dat jullie dit delen voor ze alle examens gemaakt hebben? ![]() ![]() ![]() Ik las ooit ook iets over een school waar leraren het samen met de leerlingen bespraken, dus dat ze het ook konden inzien. Dat lijkt me dan waardevoller (maar waar je dan de tijd vandaan haalt is een tweede ![]() Als ik even bij mijzelf kijk: ik had (in de oude tweede fase nog) drie vakken die behoorlijk voor discussie open waren: filosofie, aardrijkskunde en geschiedenis. Filosofie en geschiedenis in mijn profieldeel, aardrijkskunde als keuzevak. Ik had niet zo'n zin om te leren als late puber ( ![]() ![]() Nu is dat een n=1, maar ik zou er niet gelukkiger van geworden zijn destijds geloof ik. Nu is het een beetje een Schrödingers kat: het is al bepaald of je geslaagd bent, maar je weet het nog niet. En kulargument: het magische van het belmoment gaat er dan toch ook wel een beetje af ![]() | |
trein2000 | donderdag 24 mei 2018 @ 17:15 |
Maar die leerlingen weten het vaak wel. Maar juist die bevestiging. Ik vind het helemaal niks, ben blij dat ik gewoon gebeld wordt over een maandje en dan in 1 keer hoor wat het is. | |
-Wereld- | donderdag 24 mei 2018 @ 20:13 |
Je kunt ook vragen aan de leerlingen wie het wil weten, dan voer je het alleen bij die leerlingen in. Al zijn er ook mensen zoals ik, die het eigenlijk niet willen zien/weten, maar het toch niet kunnen weerstaan en dan wellicht in paniek raken. Aan de andere kant kan het ook paniek wegnemen, als iemand toch een 5,6 heeft gehaald ipv een verwachte 4,5. Een voordeel is dat je niet zo lang hoeft te wachten. |