abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179336175
Hallo,

Ik heb ook maar even aan accountje gemaakt, aangezien ik hier toch veel mensen zie die bij de big 4 werken en/of binnen accountancy. Over een maand ben ik afgestudeerd, ik heb dan de MSc Accounting & Control binnen. Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren en lees ik enorm veel over de hoge werkdruk en het aantal overuren bij de big 4. Natuurlijk wist ik hier wel van, maar zo extreem nou ook weer niet. Nu vind ik de balans tussen werk en privé erg belangrijk en werk ik liever 40 uur per week, dan bij de big 4 en dan 50/60 uur. Een sociaal leven is voor mij erg belangrijk en maak nu liever die inschatting dan dat ik de verkeerde keuze maak en het toch bij de big 4 probeer. Mijn vraag is dan ook of jullie tips hebben, ik wil graag de RA-opleiding gaan doen. Zelf zag ik ook de mogelijkheid om bij de Belastingdienst te beginnen, is dit dan ook daadwerkelijk een groot verschil in aantal overuren? Heeft iemand nog andere tips om toch privé en werk meer in balans te houden, maar wel de RA-opleiding te halen? Of is het toch maar accepteren dat je 50/60 uur per week werkt?

Thanks
pi_179336239
Als je je carriere minder belangrijk vindt, moet je niet bij de big 4 gaan werken. Verwachten dat de staat je opleiding betaald en dat geheel onder werktijd doen lijkt me niet realistisch. Je zult toch de 40 uur moeten werken waarvoor je betaald krijgt.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 23 mei 2018 @ 12:52:31 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179336308
Ik zou altijd voor kwaliteit van leven kiezen. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die spijt had dat hij niet meer gewerkt en vergaderd had en zo een hogere klasse lease-auto is misgelopen.
Ik ken wel mensen (veel) die achteraf spijt hebben hun kinderen te hebben laten opgroeien bij de kinderopvang en opa&oma. Ze waren inderdaad bij alle vergaderingen aanwezig, ook bi het kwartaaloverleg van gebruikers, maar dat is achteraf allemaal wind geweest.
The End Times are wild
pi_179336332
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 12:48 schreef Shivo het volgende:
Als je je carriere minder belangrijk vindt, moet je niet bij de big 4 gaan werken. Verwachten dat de staat je opleiding betaald en dat geheel onder werktijd doen lijkt me niet realistisch. Je zult toch de 40 uur moeten werken waarvoor je betaald krijgt.
Ik vind mijn carriere niet belangrijk genoeg dat ik daarvoor 60/70 uur wil werken. Je leeft maar één keer, zou zonde zijn als je terugkijkt op je leven en het enige wat je hebt gedaan is werken, werken , werken. Althans zo sta ik erin. 40/45 uur vind ik genoeg, alleen vraag mij dus af of dit binnen de accountancy mogelijk is.

Op de site van de belastingdienst staat wel dat ze je RA-opleiding betalen.
pi_179336655
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 12:53 schreef noobie329 het volgende:

[..]

Ik vind mijn carriere niet belangrijk genoeg dat ik daarvoor 60/70 uur wil werken. Je leeft maar één keer, zou zonde zijn als je terugkijkt op je leven en het enige wat je hebt gedaan is werken, werken , werken. Althans zo sta ik erin. 40/45 uur vind ik genoeg, alleen vraag mij dus af of dit binnen de accountancy mogelijk is.

Op de site van de belastingdienst staat wel dat ze je RA-opleiding betalen.
Publieke sector idd. Of je probeert het 1 jaar uit bij de big 4.
Ik heb zelf toen ook gekozen om bij een zorgstichting ipv een bank te gaan werken.
Minder geld maar veel meer vrijheid en vakantie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179337131
(assistent-) Controller functie in het bedrijfsleven, kans dat je een RA-opleiding betaald krijgt is wel een heel stuk lager maar ook minder belangrijk (RC of iets dergelijks is dan beter geschikt en komt genoeg voor), maar ook hier moet je niet verwachten dat het 9-5 werk is, afhankelijk wat voor bedrijf je binnenkomt.
Je hebt sowieso maandelijks terugkerend ritueel van afsluiten en rapporteren en in dat soort gevallen zal er ook wel meer "gevraagd" worden.
Beetje normale toko zal er dan geen punt van maken dat je via TVT terugpakt.
pi_179338211
Ja beter een opleiding doen waarna je ook echt iets kan.
  woensdag 23 mei 2018 @ 16:49:35 #8
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_179340296
Als je van jezelf het inzicht hebt (een hoop mensen komen daar pas na een aantal jaren werken achter) dat je liever 9-tot-5 werkt, dan zou ik niet bij Big 4 of een consultant aan de slag gaan. Ook de advocatuur en financiele instellingen zijn dan (vaak) niets voor jou.

Verder kun je ook prima controller o.i.d. worden bij een wat softere werkgever. Zorginstellingen, woningcorporaties, dat soort werk. Het is dan niet altijd mogelijk om op kosten van de baas een RA te halen, maar ik vraag me ook af of je dat nodig hebt.

De mensen die ik ken met een RA zijn wel wat meer van (over)uren maken en als je toch niet voor de dikste carriere gaat, kun je ook gewoon met een master A&C een prima bovenmodaal salaris binnenharken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_179342599
Wat dacht je van de mid 4?
pi_179342896
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 18:55 schreef LawKing het volgende:
Wat dacht je van de mid 4?
Daar is het niet heel veel rustiger dan bij de big 4 in het voorjaar.

Op dit moment (krappe arbeidsmarkt) zou ik het complete openbare accountantsberoep skippen als je meer voor een goede werk-privébalans wil gaan. De Overheid (de Belastingdienst of Auditdienst Rijk) zou echter wel een prima optie zijn denk ik én de mogelijkheid om RA te worden.
Groet, Niels
pi_179343358
Met deze mindset zou ik niet aan beginnen inderdaad. Hoe zijn je ervaringen tijdens je stages geweest?

Overigens is het bij de meeste afdelingen wel een seizoenspatroon, in augustus/september gaat er minder gewerkt worden. ;)
- verwijderd door admin -
  woensdag 23 mei 2018 @ 21:04:39 #12
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_179344613
TS heeft groot gelijk. Elke baan is beter dan uitgeknepen worden door een inhalige big four partner tegen een miserabel loon (1,5 x modaal')

Ik wens succes alle succes met het vinden van leuker werk. Dat kan denk ik niet moeilijk zijn....
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_179344640
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
TS heeft groot gelijk. Elke baan is beter dan uitgeknepen worden door een inhalige big four partner tegen een miserabel loon (1,5 x modaal')

Ik wens succes alle succes met het vinden van leuker werk. Dat kan denk ik niet moeilijk zijn....
Het probleem is niet dat ik 'leuker werk' wil vinden, ik heb niet voor niets voor accountancy gekozen. Alleen wil ik hierin een goede balans vinden :)
  woensdag 23 mei 2018 @ 21:11:14 #14
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_179344718
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:06 schreef noobie329 het volgende:

[..]

Het probleem is niet dat ik 'leuker werk' wil vinden, ik heb niet voor niets voor accountancy gekozen. Alleen wil ik hierin een goede balans vinden :)
Hoe waren jouw stages?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_179344805
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2018 21:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Hoe waren jouw stages?
Interessant en veel geleerd. Inderdaad de mogelijkheid gehad om binnen de big 4 een kijkje te nemen. Mede op basis hiervan, en met name de verhalen die ik daar gehoord heb, heb ik ook de beslissing genomen om verder te kijken. Ik zie mijzelf daar niet 50/60 uur per week zitten.
pi_179345843
Je ziet veel mensen starten bij de big4 vanwege de volgende voordelen:
- Veel klanten/bedrijven zien in korte tijd (je wordt vaak gedetacheerd)
- Groot aantal jonge mensen en goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Maar eenmaal een paar jaar bij de big4 stappen veel mensen eruit:
- Groei en salaris blijft op relatief laag niveau of je moet een super netwerker, workaholic, spons zijn.
- Na het verkrijgen van werkervaring gewilder in de markt.

In feite is de big 4 een detacheerder. Vind je het leuk veel projecten, plekken te zien, ervaring op te bouwen zeker doen voor een jaartje!

Zit je liever op een vaste plek, kleinschaligheid en/of een specifiek groeipad kan je verder kijken.

Edit voor eerste baan: let erg op lease- en opleiding voorwaarden. Als je pech hebt wordt dit 4,5 of zelfs 6 jaar aangehouden en kun je niet weg of je moet lease en/of opleiding terugbetalen.

Daarnaast heb je enkele kleinere detacheerders die schofterig laag betalen en allemaal trucjes voorschotelen als certificaat + ¤150 p/maand etc.

Daarnaast loont het soms ook te kijken naar groeiende spelers in de markt. Deze betalen soms net iets meer (zijn nog deels controleerbaar) en spannen zich erg in om mensen te motiveren.

[ Bericht 27% gewijzigd door faf op 23-05-2018 22:26:16 ]
pi_179346030
In het Financieel Dagblad (heb helaas geen link) stond laatst een artikel over jonge accountants en de hoge werkdruk. BDO-accountants claimt hier anders mee om te gaan, wellicht interessant voor jou?
pi_179350361
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 22:29 schreef zozozozo het volgende:
In het Financieel Dagblad (heb helaas geen link) stond laatst een artikel over jonge accountants en de hoge werkdruk. BDO-accountants claimt hier anders mee om te gaan, wellicht interessant voor jou?
Ik werk zelf bij 1 van de 4, maar durf wel te zeggen dat het bij BDO (nummer 5) niet anders is. Ze spelen wel handig in op deze nieuwsartikelen, omdat hierin met name de big4 benoemd worden, maar qua cultuur en omvang is BDO aardig vergelijkbaar.
pi_179351527
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 07:33 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik werk zelf bij 1 van de 4, maar durf wel te zeggen dat het bij BDO (nummer 5) niet anders is. Ze spelen wel handig in op deze nieuwsartikelen, omdat hierin met name de big4 benoemd worden, maar qua cultuur en omvang is BDO aardig vergelijkbaar.
wie ben ik dan om je tegen te spreken maar kan het nog afhankellijk zijn van de regio oid? Ik ken twee personen die zijn overgestapt van de BIG4 naar BDO en zij ervaren minder druk. Nog los van de kansen die ze daar kregen om verder door te groeien.
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:28:10 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_179351686
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 12:52 schreef LXIV het volgende:
Ik zou altijd voor kwaliteit van leven kiezen. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die spijt had dat hij niet meer gewerkt en vergaderd had en zo een hogere klasse lease-auto is misgelopen.
Ik ken wel mensen (veel) die achteraf spijt hebben hun kinderen te hebben laten opgroeien bij de kinderopvang en opa&oma. Ze waren inderdaad bij alle vergaderingen aanwezig, ook bi het kwartaaloverleg van gebruikers, maar dat is achteraf allemaal wind geweest.
Dat zal, maar voor een starter spelen die overwegingen denk ik niet. Je dan blindstaren op 10 uur per week extra lijkt mij wel erg beperkend.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:30:46 #21
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_179351753
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:17 schreef zozozozo het volgende:

[..]

wie ben ik dan om je tegen te spreken maar kan het nog afhankellijk zijn van de regio oid? Ik ken twee personen die zijn overgestapt van de BIG4 naar BDO en zij ervaren minder druk. Nog los van de kansen die ze daar kregen om verder door te groeien.
Ik ben ook overgestapt van BIG4 naar een middelgroot (niet BDO).
En dat had ik eerder moeten doen O+
Meer doorgroeikansen, minder werkdruk, betere sfeer en minder ellebogenwerk. Zo tevreden nu *O*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_179351894
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:28 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat zal, maar voor een starter spelen die overwegingen denk ik niet. Je dan blindstaren op 10 uur per week extra lijkt mij wel erg beperkend.
Dat is een kwart meer (vaak onbetaald) werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:41:55 #23
165633 eriksd
The grand facade...
pi_179351934
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is een kwart meer (vaak onbetaald) werken.
Wat verwacht je dan als je een dure opleiding betaald krijgt? In dat hele verdienmodel zit verdisconteerd dat na een paar jaar een vloot weggaat. Ik denk dat je aan het begin van je werkzame leven je vooral moet kijken naar een omgeving waar je leert wat je wel en niet leuk vindt en waar je wel en niet goed in bent. Na een paar jaar kan je altijd nog de boel de boel laten. Op voorhand jezelf beperken omdat je precies veertig uur wil werken, tsja.

Daar komt nog bij dat ook met 50 uur per week je meer dan genoeg tijd overhoudt voor je buitenschoolse activiteiten. Of heb ben je daadwerkelijk meer dan 8 uur per dag op het terras of de tennisbaan te vinden?

Maargoed, ieder zijn ding.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_179351961
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 09:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat verwacht je dan als je een dure opleiding betaald krijgt?
In dat hele verdienmodel zit verdisconteerd dat na een paar jaar een vloot weggaat. Ik denk dat je aan het begin van je werkzame leven je vooral moet kijken naar een omgeving waar je leert wat je wel en niet leuk vindt en waar je wel en niet goed in bent. Na een paar jaar kan je altijd nog de boel de boel laten. Op voorhand jezelf beperken omdat je precies veertig uur wil werken, tsja.

Daar komt nog bij dat ook met 50 uur per week je meer dan genoeg tijd overhoudt voor je buitenschoolse activiteiten. Of heb ben je daadwerkelijk meer dan 8 uur per dag op het terras of de tennisbaan te vinden?

Maargoed, ieder zijn ding.
Kun je het net zo goed zelf betalen ipv onbetaald over te werken.
Je moet idd niet zo star zijn maar als ik voor 40 uur betaald krijg per week ga ik niet elke week 50 uur werken.
Zie daar ook het niet van in, dan ga ik liever vrijwilligerswerk doen ipv multinationals sponsoren.
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:47:23 #25
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_179351993
Onbetaald hoeft niet per se he.
Ik geloof dat elk van de BIG4 weer zijn eigen regels heeft omtrent overuren (al dan niet tijd voor tijd).
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')