abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179333738
Beste alle,

Ik heb gisteren van een vriend een lederen bankstel gehad zodat ik alvast wat tuinmeubilair heb.
Ik heb het onder de overkapping gezet maar vraag mij af hoe ik het moet onderhouden en behandelen zodat het niet kapot gaat of schimmelen.

Het staat droog en ik zal er ook een hoes overheen doen (waar te halen want ik gebruik nu bouwzeil?) maar vroeg mij af of ik het leer ergens mee moet of kan behandelen zodat het langer meegaat.

Iemand tips?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179333854
Die hoes weg laten, die houdt alleen maar vocht vast. Verder geen verstand van leer.
pi_179333976
ligt ook aan het type leer, maar anders zaken als zadelvet/ledervet, die bank heeft buiten nogal wat te lijden, en vraag ik me af of hij het 1 herfst/winter zal overleven.
En wat Nanuk zegt, zeil erover zorgt alleen maar voor vocht en schimmel. Zorgen dat de bank niet nat kan worden, maar wel open is om te luchten.

Muizen vinden banken trouwens ook fijn, kunnen ze makkelijk van onder een holletje in maken, of de vulling jatten om hun eigen hol mee te vullen.
pi_179334608
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 09:34 schreef MrDrako het volgende:
ligt ook aan het type leer, maar anders zaken als zadelvet/ledervet, die bank heeft buiten nogal wat te lijden, en vraag ik me af of hij het 1 herfst/winter zal overleven.
En wat Nanuk zegt, zeil erover zorgt alleen maar voor vocht en schimmel. Zorgen dat de bank niet nat kan worden, maar wel open is om te luchten.

Muizen vinden banken trouwens ook fijn, kunnen ze makkelijk van onder een holletje in maken, of de vulling jatten om hun eigen hol mee te vullen.
Hij staat onder een overkapping dus vrijwel altijd droog tenzij het hard waait vandaar de hoes.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_179335075
Het probleem met de hoes is dat daar condens en dergelijke onder vormt, en dus krijg je vocht en schimmel.
  Forum Admin woensdag 23 mei 2018 @ 13:43:15 #6
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_179337227
Die bank is gemaakt voor binnen. Door optrekkend vocht gaat de boel van binnenuit ongetwijfeld schimmelen als je dat buiten laat staan. Als het een mooie bank is dan gewoon binnen zetten en anders accepteren dat je het ding weg kan gooien na een winter.
pi_179340259
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2018 13:43 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Die bank is gemaakt voor binnen. Door optrekkend vocht gaat de boel van binnenuit ongetwijfeld schimmelen als je dat buiten laat staan. Als het een mooie bank is dan gewoon binnen zetten en anders accepteren dat je het ding weg kan gooien na een winter.
Ik heb binnen al een bank. Maar er is geen chemisch goedje om het leer mee te behandelen zoals men met schoenen bijvoorbeeld ook doet?
pi_179340838
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 16:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik heb binnen al een bank. Maar er is geen chemisch goedje om het leer mee te behandelen zoals men met schoenen bijvoorbeeld ook doet?
heeft echt geen zin, moet je eens kijken hoe snel een paar leren schoenen schimmel krijgt als het in de schuur of kelder staat
pi_179350902
Je hebt niet alleen met leer te maken. Dat zal door in te vetten en regelmatig te gebruiken wel goed gaan. Paardenzadels houden het ook jaren uit in onverwarmde schuurtjes of zelfs kisten. Regelmatig gebruik poets de beginnende schimmels er dan af. Maar ga je in de winter ook buiten zitten?

Een bank is meer dan leer alleen. Met name ongedierte gaat zn weg vinden naar de lekker geïsoleerde hoekjes in je bank.
  donderdag 24 mei 2018 @ 08:46:50 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179351061
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 16:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het leer is echt het minste probleem, dat kan met wat ledervet een hoop hebben.

Het onbehandelde(en bij de goedkopere banken gewoon afval)hout en de schuim etc aan de binnenkant is je vijand in deze.
And so is the past
pi_179351260
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 17:09 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

heeft echt geen zin, moet je eens kijken hoe snel een paar leren schoenen schimmel krijgt als het in de schuur of kelder staat
Eerlijk gezegd nooit last van gehad.
Maar ongedierte is idd wel een ding. Ik zal eens nadenken wat we aan lange termijn stalling kunnen doen.
  donderdag 24 mei 2018 @ 09:20:15 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179351553
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2018 17:09 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Dan is het nepleer of je schuur/kelder is een zompig hol.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')