abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 mei 2018 @ 14:24:30 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179321064
achtergrond: We hebben een Pyrrhura Rupicola in huis genomen, twee jaar oud, is tam geweest en in een volierre wel weer een beetje verwilderd omdat ie daar samen met een andere zat. De mensen die hem hadden waren even wat onvoorzichtig en de ander is met de noorderwind gevlogen en dus ontsnapt. We hebben een rijtjeshuis en een poes. Maar het beestje is tam geweest dus relatief makkelijk weer opnieuw tam te krijgen en het doel is om het beestje zoveel mogelijk vrijheid buiten de kooi te geven wanneer dit veilig is.

Nu heeft het beestje een redelijk grote kooi in de woonkamer zodat hij niet de hele dag alleen ergens in een andere kamer zit en ook aan ons kan wennen en hechten maar ik ben nogal een late opblijver en kijk graag TV dus dacht ik aan een aparte slaapkooi in de kamer naast onze slaap kamer, dus een stuk kleiner maar wel comfortabel en 'slaapruimte' (beestjes slapen op hun rug en graag in een holletje/beschut) en dan overdag wanneer we naar ons werk gaan gaat het beestje dus weer terug de dagkooi in want daar zijn de speeltjes en is er in ieder geval meer te zien. Is dit een goed idee of zie ik iets over het hoofd? De andere kamer is in ieder geval lekker rustig en waarschijnlijk ook minder loerstress door de kat die de fuck niet weet wat hij er mee aan moet en waarom dat beest daar zo in die kooi loopt te kwetteren.

En het opvoeden van de kat gaat in principe wel goed met een plantenspuit op d'r hoofd elke keer als die in jaagstand gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 22-05-2018 14:35:24 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 14:28:49 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179321122
Huidige situatie
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 21:47:57 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179328779
Is die kooi niet aan de kleine kant?
En die kat heeft mij wat te veel interesse. Zo geinteresseerd in jullie vogel terwijl die in zijn kooi zit vind ik geen goed teken. Die ziet hem in de kooi al als prooi.

Ik had een valkparkiet (overleden, natuurlijke dood, 20+ geworden) in een stuk grotere kooi. Als ik jullie was zou ik voor een stuk grotere kooi/kamervoliere gaan.

Had ook 2 katten (nu nog 1), maar die hadden geen interesse in mijn valkparkiet als deze gewoon in zijn kooi zat. Wel als hij los mocht vliegen. Hoewel mijn katten behoorlijk goed naar me luisterden, moest ik uiteraard toch constant super alert zijn als mijn valkparkiet los mocht.

Beetje water spuiten richting kat is niet genoeg, zeker niet als die volkomen geconcentreerd is op "prooi". Je moet de vogel echt kunnen beschermen tegen de kat. Dus kat in een andere ruimte als de vogel los mag vliegen of echt zeker weten dat je de vogel tegen de kat kunt beschermen. Vogels gaan al dood door shock, ze hoeven niet eens levensgevaarlijk gewond te zijn om te sterven.

Verder zou ik geen slaapkooi installeren en de vogel iedere avond verhuizen, maar 1 kooi houden (een grotere) en die bedekken als de vogel rust nodig heeft/jij laat opblijft.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 mei 2018 @ 21:48:39 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179328794
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 14:28 schreef jogy het volgende:
Huidige situatie
[ afbeelding ]
De kat zit hier al in de jaagstand (of iig bijna), hij/zij is te geinteresseerd in wat de vogel doet en volgt dat nauwgezet. 1 kans en die kat gaat er bliksemsnel voor...

Gaat in dit geval niet lukken, want de kooi beschermd de vogel. Maar kan wel heel veel stress en zelfs een shock opleveren voor de vogel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 mei 2018 @ 21:57:42 #5
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179328973
Hier wat info over de (volgens de auteur) vereiste grootte vh verblijf:
http://www.vogelweetjes.nl/image/vogelinfo/sandia_parkiet.html

En nog wat weetjes: http://www.perfectpyrrhura.nl/Weet-waar-je-aan-begint/mobile/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 mei 2018 @ 21:58:28 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179328992
Vandaag had de kat al geen interesse meer dus dat komt wel goed. De grootte van de kooi is een paar maten groter dan werd geadviseerd en het is wel de bedoeling om het diertje handtam te maken en dan neemt mijn vriendin hem het liefst ook nog met haar mee naar buiten maar in ieder geval willen we de vogel wel zo veel mogelijk buiten de kooi hebben en ergens in de kamer dus nog een speeltak om op te zitten. (uiteraard heel scherp zijn hoe de kat doet). Maar zodra ze daadwerkelijk handtam is en het dus leuk vind om opgepakt/meegenomen te worden is het niet daadwerkelijk traumatisch om elke dag naar de slaapkooi te kunnen. Maar een deken over de kooi is ook voldoende om het beestje te laten slapen ondanks dat er nog wel lawaai is van de tv? Want ze hebben zo'n 8 a 9 uur slaap nodig als ik het een beetje nalees.

Bedankt iig :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:08:51 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179329211
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hier wat info over de (volgens de auteur) vereiste grootte vh verblijf:
http://www.vogelweetjes.nl/image/vogelinfo/sandia_parkiet.html

En nog wat weetjes: http://www.perfectpyrrhura.nl/Weet-waar-je-aan-begint/mobile/
Tweede link hebben we zelf al gevonden inderdaad. Eerste link niet maar in de ideale situatie mag de vogel elke avond wel een paar uur de huiskamer of als het niet echt lekker gaat met de kat een andere kamer gebruiken als 'voliere' en het is nu gewiekt maar zodra die veertjes terug zijn gegroeid laten we het zo.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:08:53 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179329213
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:58 schreef jogy het volgende:
Vandaag had de kat al geen interesse meer dus dat komt wel goed. De grootte van de kooi is een paar maten groter dan werd geadviseerd en het is wel de bedoeling om het diertje handtam te maken en dan neemt mijn vriendin hem het liefst ook nog met haar mee naar buiten maar in ieder geval willen we de vogel wel zo veel mogelijk buiten de kooi hebben en ergens in de kamer dus nog een speeltak om op te zitten. (uiteraard heel scherp zijn hoe de kat doet). Maar zodra ze daadwerkelijk handtam is en het dus leuk vind om opgepakt/meegenomen te worden is het niet daadwerkelijk traumatisch om elke dag naar de slaapkooi te kunnen. Maar een deken over de kooi is ook voldoende om het beestje te laten slapen ondanks dat er nog wel lawaai is van de tv? Want ze hebben zo'n 8 a 9 uur slaap nodig als ik het een beetje nalees.

Bedankt iig :).
Graag gedaan :)

Maar de kat blijft een factor. Of de vogel nu handtam is of niet. Speeltak in de kamer voor de vogel is idd erg leuk, hem/haar los in de kamer laten vliegen en los op je schouder en mee kroelen en "knuffelen/krabbelen/aaien" ook. Maar de kat blijft een factor als die in dezelfde ruimte is. Die moet scherp in de gaten gehouden bliven worden. Je kunt niet tv gaan kijken, een goed gesprek hebben of met de vogel kroelen als de kat ook in dezelfde ruimte is. Tenminste 1 persoon moet de kat scherp in de gaten houden.

Zeker in het begin, maar eigenlijk gewoon altijd. De vogel is nu eenmaal een prooi voor de kat.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:11:20 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179329266
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:08 schreef jogy het volgende:

[..]

Tweede link hebben we zelf al gevonden inderdaad. Eerste link niet maar in de ideale situatie mag de vogel elke avond wel een paar uur de huiskamer of als het niet echt lekker gaat met de kat een andere kamer gebruiken als 'voliere' en het is nu gewiekt maar zodra die veertjes terug zijn gegroeid laten we het zo.
Denk zoals in het linkje staat ook aan de poep. Vogels poepen overal. Hoog bovenop de kast. Op jou. Op de grond. Op je meubels. Overal.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:24:06 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179329553
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Denk zoals in het linkje staat ook aan de poep. Vogels poepen overal. Hoog bovenop de kast. Op jou. Op de grond. Op je meubels. Overal.
Ja dat is bekend. Ook het advies om een pyrrhura vooral niet zindelijk te maken. Het kán wel, ze zijn er slim genoeg voor maar dan kan het snel verkeerd gaan omdat ze niet gemaakt zijn om hun poep op te houden of zo. Ze worden op een gegeven moment wel semi zindelijk, niet als in dat ze op een bepaalde plek poepen maar ze kunnen wel geleerd worden niet te poepen op bepaalde plekken (Personen of bepaalde zaken zoals een tv etc). Dat is ook goed.

En alles rustig aan, geen haast en goed doordacht. De relatief kleine kooi kan ook een beetje interessant gehouden worden door speeltjes vaak te verwisselen en er max drie of vier in te doen en het beestje ook een beetje te laten werken voor 'snoepjes' door ze te verbergen of in een speeltje te doen. Dingen als dat.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:35:35 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179329748
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:24 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja dat is bekend. Ook het advies om een pyrrhura vooral niet zindelijk te maken. Het kán wel, ze zijn er slim genoeg voor maar dan kan het snel verkeerd gaan omdat ze niet gemaakt zijn om hun poep op te houden of zo. Ze worden op een gegeven moment wel semi zindelijk, niet als in dat ze op een bepaalde plek poepen maar ze kunnen wel geleerd worden niet te poepen op bepaalde plekken (Personen of bepaalde zaken zoals een tv etc). Dat is ook goed.

En alles rustig aan, geen haast en goed doordacht. De relatief kleine kooi kan ook een beetje interessant gehouden worden door speeltjes vaak te verwisselen en er max drie of vier in te doen en het beestje ook een beetje te laten werken voor 'snoepjes' door ze te verbergen of in een speeltje te doen. Dingen als dat.
Ik wil je/jullie ook helemaal niet ontmoedigen hoor :N

Wens jullie en de vogel juist een lang, leuk, liefdevol en gezond leven samen toe ^O^

En jullie zullen heus wel nagedacht hebben en jullie ingelezen hebben alvorens de vogel te kopen :Y

Maar je vroeg om tips etc, dus die gaf ik even ;) Onderschat nooit een kat :P

EDIT: Er is hier ook een topic voor vogeleigenaren. Vraag anders in FB even of het gekickt kan worden

EDIT 2: Ik heb al om de kick gevraagd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Whiskers2009 op 22-05-2018 22:41:34 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 mei 2018 @ 23:34:29 #12
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179330736
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik wil je/jullie ook helemaal niet ontmoedigen hoor :N

Wens jullie en de vogel juist een lang, leuk, liefdevol en gezond leven samen toe ^O^

En jullie zullen heus wel nagedacht hebben en jullie ingelezen hebben alvorens de vogel te kopen :Y

Maar je vroeg om tips etc, dus die gaf ik even ;) Onderschat nooit een kat :P

EDIT: Er is hier ook een topic voor vogeleigenaren. Vraag anders in FB even of het gekickt kan worden

EDIT 2: Ik heb al om de kick gevraagd.
Het is allemaal gewaardeerd hoor! :). En bedankt voor de kick request.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')