Ja, hoi!

Zoals in een eerder topic te lezen was, heb ik het muurtje tussen de keuken en de woonkamer verwijderd.

De vorige bewoners hebben de boel echter ongelooflijk laten versmeren; dat muurtje en de muur achter het fornuis (en het keukenblok, de afzuigkap en het fornuis zelf) zaten onder een dikke laag aangekoekt vet.
1 muurtje hoefde niet schoongemaakt te worden omdat die toch afgebroken werd, en het andere muurtje heb ik vrij goed met een schuursponsje met ammoniak schoon kunnen krijgen.
De afzuigkap is goed schoon geworden met heel veel poetsdoekjes met RVS-polish en de zijkant van het keukenblok is optisch redelijk oké geworden met vim, hoewel het nog wel beter zou kunnen.
Dan blijft het fornuis nog over. De achterkant heb ik grotendeels schoongekrabd met een spatel en heb redelijk wat troep met een stoomreiniger schoon gekregen, maar veel troep krijg ik er ook niet meer van af.
Alleen de zijkant van het fornuis is echt een hels karwei; die staat richting de woonkamer en is dus flink in het zicht. Met ladingen poetsdoekjes met ammoniak kan ik het vierkante centimeter voor vierkante centimeter wel redelijk schoon krijgen, maar het zit er echt, ÉCHT MUURVAST op. RVSreiniger doet echt helemaal niks en ik wil natuurlijk geen agressieve schuurmiddelen of Brillo schuursponsjes gebruiken.
Het rottige is dat ik ook wat restanten van druppels in het rvs zie; het is een verkleuring wat echt in het metaal zit. Misschien is dat met die polish wel weer schoon te krijgen, maar eerst moet al die aangekoekte vette troep er af. Ik ben er al aardig wat uren mee in de weer geweest.
Iemand tips? RVS cleaner-spray en die gewone ontvettingsspray van de supermarkt doen ook werkelijk absoluut niets.
Ik zit er ook over te denken er gewoon een wandje tegenaan te plaatsen, maar het liefste had ik een (uiteraard hittebestendige) glazen wandje en dat de zijkant van het fornuis gewoon schoon zou zijn.

Maar als die niet schoon te krijgen is, wordt het toch een ondoorzichtig dun wandje.
Op de hele lange termijn gaat de hele keuken er overigens wel uit en komt de (geïntegreerde) kookplaat en oven wel op een andere plaats terecht, maar daar is nu simpelweg gewoon geen geld voor.