Hondenfluitje | vrijdag 18 mei 2018 @ 22:23 |
Goeieavond, Ik kwam er vanochtend achter dat mijn dimlicht aan de bestuurderszijde niet meer werkt. Dus ik vanmiddag meteen een setje lampjes gehaald en na wat gedoe en gepriegel (het is een kleine werkruimte om het maar zo te zeggen) was het gelukt om er een nieuw lampje in te zetten. Maar je raadt het al... het werkt nog steeds niet. Ik wil morgen nog wel even de zekeringen checken, maar het lijkt me eigenlijk vrij sterk dat het daaraan ligt want anders had heel de koplamp het niet meer gedaan denk ik? Groot- en stadslicht werken namelijk wel gewoon. Nu zag ik met het loskoppelen van het stekkertje dat die een klein beetje gesmolten is. Dus lijkt me dat wel een mogelijke oorzaak. Ik zou dit best zelf willen vervangen, maar is dit moeilijk? Ik heb nog nooit in m'n leven iets gesoldeerd (mocht dat nodig zijn). Ook is de werkruimte nogal krap dus. Is dit iets wat je makkelijk zelf kan vervangen? Of zou het ook nog een totaal andere oorzaak kunnen hebben? | |
robijntjestralendwit | vrijdag 18 mei 2018 @ 22:37 |
Wat voor auto? | |
robijntjestralendwit | vrijdag 18 mei 2018 @ 22:39 |
Het kan nl wel je zekering zijn ![]() | |
Fer | vrijdag 18 mei 2018 @ 23:35 |
Grootlicht dimlicht stadslicht links/rechts zijn aparte zekeringen, stadslicht is soms gecombineerd met achterlicht. Ik zou ze eerst nakijken. Daarna met een spanningszoeker de fitting nameten. Nieuwe fittingen zijn te koop, maar zonder soldeerervaring in zo’n krappe ruimte is best moeilijk. | |
Hondenfluitje | zaterdag 19 mei 2018 @ 11:56 |
Het is een Daihatsu Sirion (2007). Ik zal toch maar even de zekeringen gaan nakijken dan. | |
GereDathan | zaterdag 19 mei 2018 @ 12:27 |
Voor 1 koplamp? Dimlicht zal toch wel gezekerd zijn over 2 lampen heen? En waarschijnlijk ook nog gecombineerd met iets anders. | |
GereDathan | zaterdag 19 mei 2018 @ 12:28 |
Meten is weten overigens. Schaf een 12 volt schroevendraaier aan met een draadje en een krokodillen bek en een lampje. Kan je je zekeringen ook eenvoudig mee doormeten. | |
Fer | zaterdag 19 mei 2018 @ 12:30 |
Vrijwel altijd een eigen zekering, juist voor de veiligheid. 12v schroevendraaier ken ik alleen accu. | |
Hondenfluitje | zaterdag 19 mei 2018 @ 17:27 |
Ja zoiets is wel superhandig om te hebben, ik heb het nu op de 'klassieke' manier gedaan met hulp van de handleiding van de auto. Er zijn 4 zekeringen voor de koplampen, 2x links en 2x rechts. De zekeringen voor de koplamp aan de bestuurderszijde zijn allebei gewoon heel. Je kan ze er heel simpel uittrekken met de zekeringentrekker die in het kastje zit. Het stekkertje aan de passagierszijde gecheckt en die is gewoon helemaal intact. Die aan de bestuurderszijde dus licht gesmolten. Dus mijn diagnose is dat die vervangen moet worden en dan werkt de koplamp hopelijk weer. Ik heb alleen 0,0 ervaring met het vervangen van een stekkertje en weet überhaupt de ballen van elektrotechniek. Dus even kijken hoe ik dit ga oplossen, het lijkt me wel het leukste om het zelf te doen dan leer je nog eens wat over je auto. Maar geen idee hoe moeilijk dit is. | |
robijntjestralendwit | zaterdag 19 mei 2018 @ 19:23 |
Vraag een handige vriend of die je wil helpen? Moeilijk is het niet maar handig zijn werkt wel. Zoiets is vaak nog best gezellig om te doen met 2en ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 19 mei 2018 @ 20:13 |
Als de zekeringen goed zijn, maar de lamp toch niet brandt, wordt het tijd voor het gezegde: meten is weten. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 19 mei 2018 @ 20:19 |
Gesmolten stekker is niet goed. Dat had ik een paar maand geleden ook, zelfde symptomen: Grootlicht werkt wel, dimlicht niet, in hetzelfde lampje. Toen maar naar de garage gebracht (Hyundai in dit geval), was voor ¤10 klaar | |
eXplorer1 | zaterdag 19 mei 2018 @ 20:50 |
En gissen is missen | |
Straatcommando. | zaterdag 19 mei 2018 @ 22:19 |
Random getalletjes intoetsen op je boostcontroller ![]() | |
Sounddragon | zondag 20 mei 2018 @ 17:02 |
nee, koplamp. | |
Sigaartje | zondag 20 mei 2018 @ 17:07 |
Daar dacht ik ook aan: gesmolten insteek. Als het geen zekering is, naar de garage, daar zetten ze zo een nieuwe voor je. Is trouwens een Daihatsu-dingetje. Ik heb het ook gehad bij een Daihatsu. | |
Maegrim | zondag 20 mei 2018 @ 18:01 |
Draai het lampje eens om | |
Ridocar | maandag 21 mei 2018 @ 12:39 |
Die mag je even uitleggen. | |
Ridocar | maandag 21 mei 2018 @ 12:40 |
Gewoon op 3 bar zetten, werkt altijd. even dan | |
Yum-Yum | maandag 21 mei 2018 @ 13:30 |
V4 meting uitvoeren ![]() | |
Maegrim | maandag 21 mei 2018 @ 15:24 |
die T10 wedge lampjes werken maar op 1 manier, kan zijn dat ie em even 180 graden moet draaien ![]() | |
Sounddragon | maandag 21 mei 2018 @ 16:50 |
indien LED, een gewone zal het vast wel doen andersom denk ik? | |
GereDathan | maandag 21 mei 2018 @ 21:14 |
Klok en klepel. Ofwel, nonsens. | |
Ridocar | dinsdag 22 mei 2018 @ 18:58 |
Een T10 in een koplicht voor dimlicht? lijkt me sterk. | |
Sounddragon | dinsdag 22 mei 2018 @ 19:01 |
stadslicht wel. Soms. Maar als iets eerst werkte en dan ineens niet meer, ga je geen lampies omdraaien lijkt me. ![]() | |
Maegrim | dinsdag 22 mei 2018 @ 19:21 |
niet goed genoeg gelezen ![]() |