abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 16 mei 2018 @ 10:17:46 #126
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179192260
quote:
3s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:05 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Ja hèhè, is eentje ook wakker geworden. :') Dat is ook waar Abrahamitische religies (en de islam in het bijzonder) om draaien. Waarom denk je anders dat gelovigen zich zoveel beperken in dit leven (in meer of mindere mate afhankelijk van de religiositeit)?
Ook als je niet religieus bent is gematigdheid of bescheidenheid best een mooie eigenschap om naar te streven vind ik.

Juist door jezelf op specifieke zaken te beperken kun je jezelf meer "bildung" geven, iets wat in de huidige maatschappij wel eens mist heb ik het idee. Soms is het prettig als iets niet zomaar voor handen is. Ik haal meer voldoening uit iets zelf uitvogelen dan het te leren door op youtube of wikipedia te kijken. Ook zoiets als ramadan snap ik wel als je het volhoud is het wel een soort van doelstelling die je bereikt hebt ook al was de beperking zelf opgelegd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179192269
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:30 schreef Logic91 het volgende:
bestaande voedselbronnen te verminderen. Het vreemde aan deze verklaring is wel dat het vasten is ontstaan in een periode dat de agricultuur al bestond en voedsel dus op grotere schaal kon worden verbouwd. Agricultuur bestaat al reeds 6000 à 10.000 jaar, terwijl het vasten zelf minder oud is.
Ramadan valt ergens in de maanden april, mei, juni.
Als je kijkt naar landbouw dan zijn dat de maanden die net voor het oogstseizoen liggen (op het noordelijk halfrond) en dus de periode dat de voorraden van de vorige oogst op of het laagst zijn. Geschikt moment om te vasten dus.
pi_179192332
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:17 schreef grimselman het volgende:

[..]

Ramadan valt ergens in de maanden april, mei, juni.
Als je kijkt naar landbouw dan zijn dat de maanden die net voor het oogstseizoen liggen (op het noordelijk halfrond) en dus de periode dat de voorraden van de vorige oogst op of het laagst zijn. Geschikt moment om te vasten dus.
Het verschuift ieder jaar ongeveer een maand, over 6 jaar valt het in de winter.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 16 mei 2018 @ 10:22:50 #129
455560 Logic91
Always stay rational
pi_179192342
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:17 schreef grimselman het volgende:

[..]

Ramadan valt ergens in de maanden april, mei, juni.
Als je kijkt naar landbouw dan zijn dat de maanden die net voor het oogstseizoen liggen (op het noordelijk halfrond) en dus de periode dat de voorraden van de vorige oogst op of het laagst zijn. Geschikt moment om te vasten dus.
Klopt, maar de ramadan wordt ieder jaar vervroegd met een kleine twee weken wegens de islamitische jaartelling. In 1995 begon de ramadan in februari bijvoorbeeld. Dus die verklaring gaat niet helemaal op.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_179192377
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:17 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Yep, overdag niets eten en daarna meer eten in een nacht dan dat mensen die niets te eten hebben eten in een maand.

Mooi zou zijn als ze een maand lang zelf op wat brood en water leefden en dan het belachelijk vele eten wat ze maken in de avonduren zouden uitdelen aan mensen die niets hadden.
Het gaat vooral om bewustzijn he. Als je overdag je eten laat staan dan zorgt dat dat je erover na gaat denken waarom je dat eigenlijk doet. Eten uitdelen gebeurt daarnaast ook door sommige gemeenschappen.
Maar het zal natuurlijk voor veel moslims ook vooral een gewoonte zijn om eraan mee te doen hoor, zo gaat dat met alle periodiek terugkerende rituelen, in alle religies.

Ben op veel islamitische gebruiken best kritisch, maar de vastenmaand vind ik een mooie traditie.
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:21:52 #131
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_179193423
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:02 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Maar de hele dag niets eten om daarna een ziekelijke suikerbom naar binnen te werken is wel gevaarlijk. Waarom denk je dat veel moslims diabetes hebben?

En die mensen sukkelen jaren in de gezondheidszorg, kunnen niet functioneren tijdens een baan en we mogen er niks over zeggen want "geloof".
Ik zei ook: "mits goed aangepakt". ;)
pi_179193490
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:44 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Is het nou wel of niet gezond? Ik heb in de loop der jaren tegenstrijdige beweringen gekregen. Voor beide kanten valt wel iets te zeggen aangezien ze allebei met medische bronnen komen aanzetten. Maar als ik eerlijk moet zijn betwijfel ik of een uur of 19 vasten zonder water überhaupt goed is voor het lichaam aangezien we voor 2/3 uit water bestaan. Lijkt me niet goed voor de nieren.
Natuurlijk is vasten niet gezond.

Het heeft ook geen enkel doel of betekenis.

Je lichaam overdag op een niet productief level zetten om je vervolgens na zonsondergang vol te vreten op een of ander buurtfeestje.
pi_179193609
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 22:03 schreef Hathor het volgende:

[..]

helemaal niet. de moslims onthouden zich 1 maand per jaar 16,5 uur per dag van voedsel, dat doe ik het hele jaar door.
Ze mogen ook niet drinken/roken/sex hebben als t licht is he :p
pi_179193744
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:26 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ja dacht ik dus ook, maar dan roken, drinken en seks erbij. Roken zou de honger toch juist stillen, en van seks krijg je juist weer honger. Per saldo dus meer een maandje zonder lol, dus misschien allerlei verslavingsproblematiek?
Dat is toch de basis van iedere religie, geen lol mogen hebben. En boos zijn dat andere wel lol hebben.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:48:18 #135
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_179193824
Mijn Marokkaanse collega vertelde dat de Ramadan niet vandaag begint maar morgen, woensdag dus.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:54:02 #136
455560 Logic91
Always stay rational
pi_179193953
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

Natuurlijk is vasten niet gezond.

Het heeft ook geen enkel doel of betekenis.

Je lichaam overdag op een niet productief level zetten om je vervolgens na zonsondergang vol te vreten op een of ander buurtfeestje.
Het meest klote aan de ramadan vind ik wel dat je je eet- en slaapritme volledig verstoort. Wat is nou het nut van jezelf gedurende 19 uur te onthouden van voedsel om vervolgens binnen het aantal uren dat je hebt zoveel mogelijk naar binnen te werken? Dat is echt een aanslag op je lichaam. En velen moeten het combineren met school, stage of werk. Ik wil niet eens weten wat voor hormonale veranderingen deze onzin teweegbrengt.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_179194120
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 08:11 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Net zoals het ook niet is om te voelen wat armen voelen, dus dat argument van niet-moslims kan ook van tafel. Ramadan is de 9e maand in de islamitische jaarkalender en is de maand waarin de Koran voor het eerst aan de mensheid is geopenbaard. Het is dus een maand van islam en nog eens islam. En bij geloven komt dan ook stukje extra aalmoes.

Het is niet ongezond. Het is net als met drank, je kan het op een gezonde of op een ongezonde manier gebruiken. Vasten kan goed zijn mits je weet hoe je je moet eten na etenstijd.
Voelen wat de armen voelen? Dat doe jij ook niet hoor. Of lever je je smartphone in voor een maand en slaap je in een modderhutje op de vloer?
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  woensdag 16 mei 2018 @ 12:16:41 #138
117098 Hathor
Effe niet
pi_179194378
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:48 schreef controlaltdelete het volgende:
Mijn Marokkaanse collega vertelde dat de Ramadan niet vandaag begint maar morgen, woensdag dus.
Turken beginnen er geloof ik een dag eerder mee.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_179194602
quote:
11s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:54 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Het meest klote aan de ramadan vind ik wel dat je je eet- en slaapritme volledig verstoort. Wat is nou het nut van jezelf gedurende 19 uur te onthouden van voedsel om vervolgens binnen het aantal uren dat je hebt zoveel mogelijk naar binnen te werken? Dat is echt een aanslag op je lichaam. En velen moeten het combineren met school, stage of werk. Ik wil niet eens weten wat voor hormonale veranderingen deze onzin teweegbrengt.
sommige moslims draaien hun dag en nacht ritme om, dus s nachts leven en overdag slapen. Die hebben geen werk overdag uiteraard.
Lijkt mij beetje valsspelen.
pi_179194657
Ik wens iedereen weer veel succes en sterkte en hoop dat zij zich ontwikkelen tot een beter mens.
pi_179195087
Eens kijken of de dalende trend kan worden doorgetrokken:





pi_179207674
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:08 schreef MevrouwPuff het volgende:

Katholieken nemen echt nog weleens geen vlees en alcohol tussen carnaval en Pasen.
Zijn katholieken serieus te nemen als christenen dan?

Zowel carnaval als pasen zijn zo onchristelijk als wat. En dat vasten is ook niet bepaald ergens op gebaseerd als ze dat al zouden doen.
pi_179207838
quote:
3s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:05 schreef Logic91 het volgende:

Ja hèhè, is eentje ook wakker geworden. :') Dat is ook waar Abrahamitische religies (en de islam in het bijzonder) om draaien. Waarom denk je anders dat gelovigen zich zoveel beperken in dit leven (in meer of mindere mate afhankelijk van de religiositeit)?
Religie, althans voor ware christenen, draait niet om in de hemel te komen.
De Bijbel leert niet eens dat je daar komt.
Beperken in het leven? Ik beperk mij helemaal niet hoor. Je niet mogen klem zuipen noem ik geen beperking hoor.
Andere mensen niet mogen neerknallen ook niet.
Niet mee mogen doen aan alle leugens van deze wereld vind ik ook geen beperking.

Ik doe zeker niet mee met een ramadan, christenen kennen dat niet, maar als gelovige hoor je je bescheiden te gedragen. En dat is alleen maar een goede eigenschap. Niet alleen maar als gelovig persoon. Je helemaal klem zuipen of vet vreten, losbandig leven en ga maar door. Dat is geen vrij leven, dat is gewoon triest.

quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:44 schreef steelhead het volgende:

Dat is toch de basis van iedere religie, geen lol mogen hebben. En boos zijn dat andere wel lol hebben.
Niets van religie weten :N Nooit onderzoek gedaan hebbende :N
pi_179207900
Poorten van de hel zijn weer tijdelijk gesloten.
I´m back.
pi_179207982
Overigens wat uiteindelijk vreemd is in die abrahamistische religies.
Als je iets fout doet, ga je naar de hel.
Die gerund wordt door Satan.
Maar Satan is slecht, toch?
Waarom zou je dan eeuwig branden in de hel als Satan de baas is?
Die is fucking slecht.
Die zou een feestje houden als je als slechte persoon daar komt, zoals terroristen.
Toch?
I´m back.
pi_179209020
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:18 schreef Copycat het volgende:
Let me rephrase that ...
Ik ken veel katholieke carnavalvierders van boven de 40, 50, 60 en zelfs 70 (hoi mams!), maar geen een vast na carnaval/haringhappen. Hell, een askruisje haalt niemand al meer.
Maar katholieken mogen toch ook zelf bepalen hoe ze die 40 dagen vasten? Voor hen is vasten geen doel, maar een middel om dichter bij God te komen. En uiteraard omdat Jezus die periode ook 40 dagen ging vasten.
ROBODEMONS..................|:(
pi_179209195
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 22:17 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens wat uiteindelijk vreemd is in die abrahamistische religies.
Als je iets fout doet, ga je naar de hel.
Die gerund wordt door Satan.
Maar Satan is slecht, toch?
Waarom zou je dan eeuwig branden in de hel als Satan de baas is?
Die is fucking slecht.
Die zou een feestje houden als je als slechte persoon daar komt, zoals terroristen.
Toch?
Ik dacht dat Satan zelf ook vast zat in de hel en hoogstens de eerste 'inwoner' was.
ROBODEMONS..................|:(
pi_179209213
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2018 12:47 schreef spiritusbus het volgende:
Eens kijken of de dalende trend kan worden doorgetrokken:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gaat dit alleen over gedurende de Ramadan?

Stadbussen bekogelen met stenen was voorgaande jaren ook populair. Hopen dat daar ook een dalende trend te zien is.
pi_179209546
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 22:59 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik dacht dat Satan zelf ook vast zat in de hel en hoogstens de eerste 'inwoner' was.
Denk dat-ie toch wel de boss is daar hoor. Prins van het kwaad hè.
Maar nogmaals, waarom dan?
I´m back.
  donderdag 17 mei 2018 @ 00:08:32 #150
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_179210931
Interessante video kwam ik vandaag tegen over vasten.




Ghreline is een (honger)hormoon dat vooral afgescheiden wordt door de maagwand.

Daarom zijn de eerste 2 dagen vasten zo zwaar, je lichaam moet even een knop omzetten. Ik moet zeggen dat ik vandaag ook wat zwakker was en kampte met hoofdpijn. Dit heb ik altijd de eerste 2 dagen waarvan dag 1 het lastigst is. Daarna nergens meer last van.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')