abonnement Unibet Coolblue
pi_179177652
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem..

De afgelopen jaren merk ik dat mijn taal zo slecht is. Jaren lang heb ik nooit opmerkingen erover gehad van mijn omgeving. Nooit werd ik verbeterd. Op het moment dat ik stage liep met veel autochtonen merkte ik toen pas hoe slecht mijn Nederlands is. Sindsdien probeer ik zoveel op de taal te letten tijdens het spreken, schrijven en typen. Met schrijven en typen kom ik er nog goed van af, omdat ik dat kan laten controlen. Tijdens het praten niet. Tijdens het praten denk ik na over welk lidwoord ik moet gebruiken, of ik dit of deze moet gebruiken enz., maar dan komt het zo verkeerd uit m’n mond. Ik schaam me er echt voor! Dit heeft veel effect op school, maar ook elders.

Hebben jullie misschien tips hoe ik ABN kan spreken?
Ik vind het schandalig van mezelf dat ik als 20+ geen fatsoenlijk Nederlands spreek, terwijl ik hier al mijn hele leven woon.

Ps; oordeel niet over de spelfouten en zinsopbouw in mijn tekst!

Alvast bedankt
pi_179177683
Veel Nederlandse boeken lezen.
pi_179177712
Hoe is het zo gekomen?
pi_179177773
Tegenwoordig noemen we het geen ABN meer, maar Standaardnederlands. :)
En verder is er een mooi subforum over taal: TTK. Daar kan men je ongetwijfeld meer advies geven, naast het belangrijke lezen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179177789
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:01 schreef lolnoob123 het volgende:
Hoe is het zo gekomen?
Ik ben 3-talig opgevoed. Dus daar is het al begonnen. En in mijn omgeving heb ik best veel mensen die niet correct Nederlands spreken, en dat neem je natuurlijk over van elkaar..
  dinsdag 15 mei 2018 @ 16:05:22 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179177802
Me is een speciale eenheid van de politie.

Dat soort ezelsbruggetjes lijken mij wel handig TS.
And so is the past
pi_179177820
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Tegenwoordig noemen we het geen ABN meer, maar Standaardnederlands. :)
En verder is er een mooi subforum over taal: TTK. Daar kan men je ongetwijfeld meer advies geven, naast het belangrijke lezen.
Thanks ;)
pi_179177840
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:04 schreef Babenation het volgende:
Ik ben 3-talig opgevoed. Dus daar is het al begonnen. En in mijn omgeving heb ik best veel mensen die niet correct Nederlands spreken, en dat neem je natuurlijk over van elkaar..
Een meertalige opvoeding is juist geen probleem. Als je vanaf het moment dat je kan praten al in aanraking bent gekomen met 2 of meer talen op dagelijkse basis, dan pik je ze als kind allemaal snel en goed op. Mits de "leraar" de taal natuurlijk correct gebruikt.
Ik denk dat de laatste zin meer invloed heeft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179177887
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:04 schreef Babenation het volgende:

[..]

Ik ben 3-talig opgevoed. Dus daar is het al begonnen. En in mijn omgeving heb ik best veel mensen die niet correct Nederlands spreken, en dat neem je natuurlijk over van elkaar..
Als je 1 van die talen maar matigjes beheerst ben je eigenlijk 2.5-talig opgevoed :P
pi_179177950
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:07 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Een meertalige opvoeding is juist geen probleem. Als je vanaf het moment dat je kan praten al in aanraking bent gekomen met 2 of meer talen op dagelijkse basis, dan pik je ze als kind allemaal snel en goed op. Mits de "leraar" de taal natuurlijk correct gebruikt.
Ik denk dat de laatste zin meer invloed heeft.
Oh echt waar? Ik had juist gedacht dat de meertalige opvoeding de grootste oorzaak is, omdat ik ze alle 3 door elkaar spreek lol. Is het denk je mogelijk om in een korte tijd(1 jaar) mijn Nederlands aan te sterken?
pi_179177965
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:12 schreef Babenation het volgende:
Is het denk je mogelijk om in een korte tijd(1 jaar) mijn Nederlands aan te sterken?
Uiteraard. Als je er de tijd en energie in steekt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179177971
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:09 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Als je 1 van die talen maar matigjes beheerst ben je eigenlijk 2.5-talig opgevoed :P
🤪
pi_179178179
Waarom niet je Nederlands verbeteren met Duolingo of een andere app?
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_179178218
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Waarom niet je Nederlands verbeteren met Duolingo of een andere app?
Ik denk niet dat Duolingo hem veel gaat opleveren.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179178492
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:23 schreef Flitskikker het volgende:
Als je deze artikelen leest, kun je gelijk beter Nederlands dan 80% van de bevolking ^O^

-knippie-

Ook kun je nog een beetje doorklikken en zo nog meer dingen leren die veel Nederlanders zelf niet eens weten.
En/of artikelen opzoeken over dingen waar je moeite mee hebt.
Ik weet niet helemaal hoe spatiegebruik hem gaat helpen met gesproken taal, maar inderdaad, het kunnen toepassen van de regels is iets waar je gewoon doorheen moet.

Werkwoordvervoegingen zijn bijvoorbeeld redelijk logisch (behalve dan sterke en zwakke werkwoorden en onregelmatige werkwoorden als 'willen')

Het probleem met lidwoorden is echter lastiger. Lidwoorden hebben niet zoveel logica, omdat we geen bewust onderscheid meer maken tussen woordgeslachten. Er zijn natuurlijk wel een paar regels, zoals dat verkleinwoorden altijd onzijdig (het) zijn, maar anders dan dat is het iets wat je vooral leert door te doen. En dat is gewoon lastig om opnieuw aan te leren.

Je kan je omgeving even je situatie uitleggen en vragen om je te verbeteren, maar dat kon wel eens een donders zure appel zijn om doorheen te bijten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179178590
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:35 schreef Jordy-B het volgende:
Ik weet niet helemaal hoe spatiegebruik hem gaat helpen met gesproken taal, maar inderdaad, het kunnen toepassen van de regels is iets waar je gewoon doorheen moet.
Het ligt inderdaad ook aan waar TS naar op zoek is, maar het kan wel bijdragen aan het algehele taalgevoel.
pi_179180141
quote:
Je kan je omgeving even je situatie uitleggen en vragen om je te verbeteren, maar dat kon wel eens een donders zure appel zijn om doorheen te bijten.
Ja dit ook, maar ik vind het ook een beetje schaamtelijk om te zeggen.
pi_179180178
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:39 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

Het ligt inderdaad ook aan waar TS naar op zoek is, maar het kan wel bijdragen aan het algehele taalgevoel.
Correct Nederlands spreken, schrijven(typen), en een uitgebreid woordenschat hebben.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 18:08:58 #21
456432 Kamina
Tenacious!
pi_179180574
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:35 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik weet niet helemaal hoe spatiegebruik hem gaat helpen met gesproken taal, maar inderdaad, het kunnen toepassen van de regels is iets waar je gewoon doorheen moet.

Werkwoordvervoegingen zijn bijvoorbeeld redelijk logisch (behalve dan sterke en zwakke werkwoorden en onregelmatige werkwoorden als 'willen')

Het probleem met lidwoorden is echter lastiger. Lidwoorden hebben niet zoveel logica, omdat we geen bewust onderscheid meer maken tussen woordgeslachten. Er zijn natuurlijk wel een paar regels, zoals dat verkleinwoorden altijd onzijdig (het) zijn, maar anders dan dat is het iets wat je vooral leert door te doen. En dat is gewoon lastig om opnieuw aan te leren.

Je kan je omgeving even je situatie uitleggen en vragen om je te verbeteren, maar dat kon wel eens een donders zure appel zijn om doorheen te bijten.
Dit vat het goed samen.
1 + 1 = blauw
pi_179180829
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 17:48 schreef Babenation het volgende:

[..]

Correct Nederlands spreken, schrijven(typen), en een uitgebreid woordenschat hebben.
Ik kan nu wel zeggen dat er een 'e' achter uitgebreid moet, maar ik kan niet uitleggen waarom. :')
Veel boeken lezen kan denk ik wel helpen ja.

Wat was de taal die je het meest hebt gebruikt tijdens je opvoeding?
pi_179180942
Zoek een taalcoach :)
pi_179180971
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:21 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

Ik kan nu wel zeggen dat er een 'e' achter uitgebreid moet, maar ik kan niet uitleggen waarom. :')
Veel boeken lezen kan denk ik wel helpen ja.

Wat was de taal die je het meest hebt gebruikt tijdens je opvoeding?
Ik was nog aan het twijfelen over die ‘e’😩..

Thuis wordt er vooral Frans gesproken
pi_179181022
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:27 schreef madam-april het volgende:
Zoek een taalcoach :)
Goeie, maar volgens mij gaat dat me veel kosten? 😅
pi_179181189
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:21 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

Ik kan nu wel zeggen dat er een 'e' achter uitgebreid moet, maar ik kan niet uitleggen waarom. :')
Veel boeken lezen kan denk ik wel helpen ja.
https://onzetaal.nl/taaladvies/bijvoeglijk-naamwoord

Grofweg, als je een hulpwerkwoord gebruikt, komt er geen 'e' achter. Anders wel.

De rode auto, de auto is rood.
De woordenschat is uitgebreid, de uitgebreide woordenschat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179181283
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:40 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

https://onzetaal.nl/taaladvies/bijvoeglijk-naamwoord

Grofweg, als je een hulpwerkwoord gebruikt, komt er geen 'e' achter. Anders wel.

De rode auto, de auto is rood.
Het ging hier om de buigings-e geloof ik:

https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels/
pi_179181322
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:45 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

Het ging hier om de buigings-e geloof ik:

https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels/
ohja, want de TS heeft moeite met lidwoorden 8)7
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179181477
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 18:32 schreef Babenation het volgende:

[..]

Goeie, maar volgens mij gaat dat me veel kosten? 😅
Er zijn een hele boel vrijwillige taalcoaches.. welke regio woon je? (Mag ook via DM)
  dinsdag 15 mei 2018 @ 19:05:59 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179181817
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 16:00 schreef LurkJeRot het volgende:
Veel Nederlandse boeken lezen.
Ja, dit. Vind ik het beste advies.
The love you take is equal to the love you make.
pi_179186673
Ik denk dat het helpt om veel Nederlandse boeken/kranten te lezen en tv te kijken.

Mijn vriend sprak (en schreef) toen wij net samen waren ook niet heel goed Nederlands. Howel hij Nederlands is had hij vooral veel in het buitenland gewoond. Ik ben hem toen heel actief gaan verbeteren bij iedere fout die hij maakte, en binnen een jaar was het echt al een stuk beter. Maar goed, dan moet je wel iemand hebben die daar op let en taal dusdanig belangrijk vindt dat hij/zij je ook echt verbetert.

Ik merk dat ik het nu soms ook bij collega's doe. Ik sta op mijn werk bekend als taalnazi daardoor. :@
  dinsdag 15 mei 2018 @ 23:01:54 #32
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_179187053
Lezen lezen en lezen.

En vragen aan anderen om je te corrigeren waar nodig.
pi_179187341
Lezen is absoluut heel nuttig, maar om je mondelinge taalvaardigheid echt te verbeteren, is het toch ook wel echt belangrijk om mondeling te oefenen, bijvoorbeeld gesprekken voeren met iemand die je consequent wijst op je fouten en je verbeterd.
pi_179187433
Ts, je geeft aan dat je nog op school zit, dan heb je vast iets van een mentor/slb'er/etc, bespreekt dit probleem daar eens mee.
pi_179188005
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 22:43 schreef lunamatic het volgende:
Ik denk dat het helpt om veel Nederlandse boeken/kranten te lezen en tv te kijken.

Mijn vriend sprak (en schreef) toen wij net samen waren ook niet heel goed Nederlands. Howel hij Nederlands is had hij vooral veel in het buitenland gewoond. Ik ben hem toen heel actief gaan verbeteren bij iedere fout die hij maakte, en binnen een jaar was het echt al een stuk beter. Maar goed, dan moet je wel iemand hebben die daar op let en taal dusdanig belangrijk vindt dat hij/zij je ook echt verbetert.

Ik merk dat ik het nu soms ook bij collega's doe. Ik sta op mijn werk bekend als taalnazi daardoor. :@
Hahah well, i need a taalnazi in my life!
pi_179188061
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 23:22 schreef madam-april het volgende:
Ts, je geeft aan dat je nog op school zit, dan heb je vast iets van een mentor/slb'er/etc, bespreekt dit probleem daar eens mee.
Ik kan je geen Pm sturen omdat ik pas lid ben geworden. Ik heb me aangemeld voor taalsessies op school. Die worden eens in de zoveel tijd gegeven voor maar anderhalf uur met een groot groep mensen. Het helpt niet veel.. maar ik zal maar eens boeken lezen aangezien dat veel geadviseerd wordt. :)
pi_179188467
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 23:58 schreef Babenation het volgende:
... met een groot groep mensen.
'met een grote groep mensen' :+
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 16 mei 2018 @ 06:10:50 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179190202
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 23:58 schreef Babenation het volgende:

[..]

Ik kan je geen Pm sturen omdat ik pas lid ben geworden. Ik heb me aangemeld voor taalsessies op school. Die worden eens in de zoveel tijd gegeven voor maar anderhalf uur met een groot groep mensen. Het helpt niet veel.. maar ik zal maar eens boeken lezen aangezien dat veel geadviseerd wordt. :)
En dan lezen met aandacht voor de taal, want je wil er iets van opsteken. Als je je moet concentreren, is het goed. Als het een beetje moeite kost, ook. Te moeilijk is niet leuk, zoek dan een ander boek. Met oefening gaat het beter.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 16 mei 2018 @ 08:03:14 #39
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179190787
Ik ben een taalnazi pur sang, omdat ik het gewoon zeer onintelligent over vind komen als men taalfouten maakt. Ik moet me soms weerhouden om m'n ogen uit te steken op FOK! :') Er zijn al genoeg tips gegeven wat betreft geschreven taal: consciëntieus zijn op alle platformen waar je typt (zelfs op WhatsApp correcte zinnen schrijven). Maar aangezien jouw probleem bij het spreken ligt, geef ik je de tip mee dat je veel moet lezen, naar het journaal of andere nieuwsprogramma's moet kijken en langzamer moet praten. Kijk niet naar simpele praatprogramma's, roddelnieuws (RTL Boulevard bijvoorbeeld :')) of reality tv, aangezien daar niet de meest snuggere mensen voorbij komen.
  woensdag 16 mei 2018 @ 08:29:10 #40
442280 Prisha
Moonshine!
pi_179190966
Ik herken het. Wat hierboven gezegd wordt: lezen helpt enorm (boeken, tijdschriften, artikelen) en Nederlandse programma's kijken. Klinkt een beetje gek maar hardop lezen wilt ook wel helpen. Die tip heb ik gekregen destijds en het is even wennen maar je hoort dan jezelf de woorden uitspreken en dat doet net iets meer. Het heeft mij enorm geholpen.

Ik woon al weer een behoorlijke tijd in Nederland maar ik heb nog steeds problemen met de lidwoorden en met dingen zoals 'die, dat, dit, deze'. En gezegdes, spreekwoorden en uitdrukkingen blijft ook nog lastig. Ik denk dat dit altijd wel een dingetje zal blijven :)

Het helpt ook echt om de mensen in je omgeving te vragen je te verbeteren als je ergens een fout in maakt. Ik heb gemerkt dat mensen daar total geen problem mee hebben. Vaak wordt het automatisme ook. Collega's, vrienden, familie...ik word hier bijvoorbeeld ook op Fok! ook door een aantal verbeterd en alle kleine beetjes helpen.

Overigens top dat je hieraan wilt werken ^O^
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_179191275
Boeken lezen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_179191584
Wat ik nu zeg klinkt misschien raar. Ik heb bijvoorbeeld de Duitse taal grotendeels geleerd door Duitstalige muziek te luisteren (met name opera's van Richard Wagner). Probleem is alleen dat veel Nederlandstalige muziek behoorlijk kut is.

Verder; de tip om boeken te lezen is een goede.
pi_179191707
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 23:16 schreef madam-april het volgende:
Lezen is absoluut heel nuttig, maar om je mondelinge taalvaardigheid echt te verbeteren, is het toch ook wel echt belangrijk om mondeling te oefenen, bijvoorbeeld gesprekken voeren met iemand die je consequent wijst op je fouten en je verbeterd.
Dit dus. Mondelinge taalfouten zijn wel anders dan schriftelijke taalfouten. Als je er nu bijvoorbeeld achterkomt dat je al 10 jaar een bepaalde fout maakt met een lidwoord, dan ga je die fout mondeling ook nog wel vaak maken, want mondeling weeg je doorgaans niet eerst al je woorden af.
  Redactie Frontpage woensdag 16 mei 2018 @ 10:24:18 #44
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_179192369
In welke talen ben je nog meer opgevoed TS? Zijn dit talen die ver van het Nederlands af liggen of valt dit mee?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 16 mei 2018 @ 11:03:08 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_179193127
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 09:45 schreef Chai het volgende:

[..]

Dit dus. Mondelinge taalfouten zijn wel anders dan schriftelijke taalfouten. Als je er nu bijvoorbeeld achterkomt dat je al 10 jaar een bepaalde fout maakt met een lidwoord, dan ga je die fout mondeling ook nog wel vaak maken, want mondeling weeg je doorgaans niet eerst al je woorden af.
TS heeft net zo goed hinder van zijn achterstand in zijn schriftelijke communicatie.

Mijn redenering is dat een deel van wat je fout doet je net zo goed schriftelijk als mondeling fout doet. Schriftelijk kan TS opzoeken en achteraf verbeteren, voordat bijv. een mail de deur uitgaat. Mondeling is die mogelijkheid er niet, daarom ervaart hij daar meer ongemak. Maar m.i. wil dat laatste niet zeggen dat je dus ook het meeste leert als mensen je gaan corrigeren op je gesproken taal.

Volgens mij moet je weten wat je zwakke punten zijn en moet op de een of andere manier het kwartje gaan vallen. Lezen is zo goed omdat je daar de goede voorbeelden ziet. Al lezende word je ‘gevoed’ met goed Nederlands. En je kunt er ook zelf actief aan de slag: zoek bijv. uitdrukkingen en woorden op die je niet kent. Ten slotte is lezen ook nog goed voor je algemene ontwikkeling.

Ik ga er overigens wel vanuit dat TS een goed taalgevoel heeft en kan profiteren van zijn taalkennis in andere talen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_179193776
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 15:58 schreef Babenation het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem..

De afgelopen jaren merk ik dat mijn taal zo slecht is. Jaren lang heb ik nooit opmerkingen erover gehad van mijn omgeving. Nooit werd ik verbeterd. Op het moment dat ik stage liep met veel autochtonen merkte ik toen pas hoe slecht mijn Nederlands is. Sindsdien probeer ik zoveel op de taal te letten tijdens het spreken, schrijven en typen. Met schrijven en typen kom ik er nog goed van af, omdat ik dat kan laten controlen. Tijdens het praten niet. Tijdens het praten denk ik na over welk lidwoord ik moet gebruiken, of ik dit of deze moet gebruiken enz., maar dan komt het zo verkeerd uit m’n mond. Ik schaam me er echt voor! Dit heeft veel effect op school, maar ook elders.

Hebben jullie misschien tips hoe ik ABN kan spreken?
Ik vind het schandalig van mezelf dat ik als 20+ geen fatsoenlijk Nederlands spreek, terwijl ik hier al mijn hele leven woon.

Ps; oordeel niet over de spelfouten en zinsopbouw in mijn tekst!

Alvast bedankt
Ja, wat wil je nu? Dat mensen je verbeteren of juist niet?
pi_179209113
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

TS heeft net zo goed hinder van zijn achterstand in zijn schriftelijke communicatie.

Mijn redenering is dat een deel van wat je fout doet je net zo goed schriftelijk als mondeling fout doet. Schriftelijk kan TS opzoeken en achteraf verbeteren, voordat bijv. een mail de deur uitgaat. Mondeling is die mogelijkheid er niet, daarom ervaart hij daar meer ongemak. Maar m.i. wil dat laatste niet zeggen dat je dus ook het meeste leert als mensen je gaan corrigeren op je gesproken taal.

Volgens mij moet je weten wat je zwakke punten zijn en moet op de een of andere manier het kwartje gaan vallen. Lezen is zo goed omdat je daar de goede voorbeelden ziet. Al lezende word je ‘gevoed’ met goed Nederlands. En je kunt er ook zelf actief aan de slag: zoek bijv. uitdrukkingen en woorden op die je niet kent. Ten slotte is lezen ook nog goed voor je algemene ontwikkeling.

Ik ga er overigens wel vanuit dat TS een goed taalgevoel heeft en kan profiteren van zijn taalkennis in andere talen.
Het enige wat ik aangeef is dat het, om je mondelinge taalvaardigheid te verbeteren, óók erg belangrijk is om mondeling te oefenen.

Een taal kunnen lezen en schrijven, betekent niet dat je hem ook (goed) kunt spreken. Om een taal goed te leren spreken, zul je het spreken moeten oefenen. Passieve kennis vs actieve kennis.
pi_179214233
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 06:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En dan lezen met aandacht voor de taal, want je wil er iets van opsteken. Als je je moet concentreren, is het goed. Als het een beetje moeite kost, ook. Te moeilijk is niet leuk, zoek dan een ander boek. Met oefening gaat het beter.
Yes! Dank je wel :)
pi_179214238
quote:
6s.gif Op woensdag 16 mei 2018 08:03 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik ben een taalnazi pur sang, omdat ik het gewoon zeer onintelligent over vind komen als men taalfouten maakt. Ik moet me soms weerhouden om m'n ogen uit te steken op FOK! :') Er zijn al genoeg tips gegeven wat betreft geschreven taal: consciëntieus zijn op alle platformen waar je typt (zelfs op WhatsApp correcte zinnen schrijven). Maar aangezien jouw probleem bij het spreken ligt, geef ik je de tip mee dat je veel moet lezen, naar het journaal of andere nieuwsprogramma's moet kijken en langzamer moet praten. Kijk niet naar simpele praatprogramma's, roddelnieuws (RTL Boulevard bijvoorbeeld :')) of reality tv, aangezien daar niet de meest snuggere mensen voorbij komen.
Hahah! Dank je wel voor je tips :)
pi_179214250
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 08:29 schreef Prisha het volgende:
Ik herken het. Wat hierboven gezegd wordt: lezen helpt enorm (boeken, tijdschriften, artikelen) en Nederlandse programma's kijken. Klinkt een beetje gek maar hardop lezen wilt ook wel helpen. Die tip heb ik gekregen destijds en het is even wennen maar je hoort dan jezelf de woorden uitspreken en dat doet net iets meer. Het heeft mij enorm geholpen.

Ik woon al weer een behoorlijke tijd in Nederland maar ik heb nog steeds problemen met de lidwoorden en met dingen zoals 'die, dat, dit, deze'. En gezegdes, spreekwoorden en uitdrukkingen blijft ook nog lastig. Ik denk dat dit altijd wel een dingetje zal blijven :)

Het helpt ook echt om de mensen in je omgeving te vragen je te verbeteren als je ergens een fout in maakt. Ik heb gemerkt dat mensen daar total geen problem mee hebben. Vaak wordt het automatisme ook. Collega's, vrienden, familie...ik word hier bijvoorbeeld ook op Fok! ook door een aantal verbeterd en alle kleine beetjes helpen.

Overigens top dat je hieraan wilt werken ^O^
Thanks! Jij ook bedankt voor je tips :)
pi_179214259
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 10:24 schreef JeMoeder het volgende:
In welke talen ben je nog meer opgevoed TS? Zijn dit talen die ver van het Nederlands af liggen of valt dit mee?
Ik vind van wel.. Voornamelijk Frans
pi_179214294
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 11:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

TS heeft net zo goed hinder van zijn achterstand in zijn schriftelijke communicatie.

Mijn redenering is dat een deel van wat je fout doet je net zo goed schriftelijk als mondeling fout doet. Schriftelijk kan TS opzoeken en achteraf verbeteren, voordat bijv. een mail de deur uitgaat. Mondeling is die mogelijkheid er niet, daarom ervaart hij daar meer ongemak. Maar m.i. wil dat laatste niet zeggen dat je dus ook het meeste leert als mensen je gaan corrigeren op je gesproken taal.

Volgens mij moet je weten wat je zwakke punten zijn en moet op de een of andere manier het kwartje gaan vallen. Lezen is zo goed omdat je daar de goede voorbeelden ziet. Al lezende word je ‘gevoed’ met goed Nederlands. En je kunt er ook zelf actief aan de slag: zoek bijv. uitdrukkingen en woorden op die je niet kent. Ten slotte is lezen ook nog goed voor je algemene ontwikkeling.

Ik ga er overigens wel vanuit dat TS een goed taalgevoel heeft en kan profiteren van zijn taalkennis in andere talen.
Ja idd! Schriftelijk kan ik nog altijd verbeteren, maar mondeling is dat lastig. Lezen als tip is veel voorbij gekomen, dus dat ga ik dan zeker doen! Moet ik specifieke boeken ervoor lezen of kan het elke boek zijn met standdaard Nederlands erin?
pi_179215583
Ik zou vooral een leuk boek kiezen. :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 17-05-2018 10:47:53 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179222280
Het begint met nieuwsgierig zijn en inderdaad veel boeken lezen. Ik heb ook altijd naar Nederlandse kanalen gekeken, dat scheelt ook.
Ik ben in Nederland geboren en van oorsprong Turkse maar ik heb totaal geen accent. Ik heb zelfs een rollende r :D

Toen ik puber was ging ik alles opzoeken waardoor ik de taal ook veel beter begrijp. En op een gegeven moment wordt het helemaal vanzelfsprekend en spreek je de taal vloeiend. Ook de mensen waar je mee omgaat is belangrijk. Als die continu spreken met een accent en nog steeds “die meisje” zeggen, dan neem je dat over.
Loedermoeder
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')