abonnement Unibet Coolblue
pi_179112031
Waarde leden,

Ik zou om een scala aan redenen mijn voornaam willen laten wijzigen.

Ik heb op deze website al het één en ander aan algemene informatie ingewonnen. De desbetreffende algemene informatie zou ik in dit topic graag toe willen passen op mijn specifieke situatie om aan de hand daarvan een conclusie te kunnen trekken over de haalbaarheid van deze procedure.

quote:
Er is een fout gemaakt bij de geboorte-aangifte (bijvoorbeeld: voornamen vergeten, onjuiste schrijfwijze, spelfout, spijt van gekozen voornamen etc).
De voornaam die ik momenteel draag is onjuist genoteerd toen ik op jonge leeftijd met mijn gezin emigreerde naar Nederland. Van spijt van de door mijn ouders voor mij gekozen voornaam is eveneens sprake.
quote:
De voornaam is verbonden met een emotioneel zwaar verleden (bijvoorbeeld (geestelijke mishandeling, pestijeren, verwaarlozing, depressie etc).
Ik ben als allochtoon opgegroeid in een conservatief en xenofoob dorp. Als één van de weinige allochtonen in het dorp ben je al snel de gebeten hond en is je naam inspiratie voor het maken van talloze smakeloze grappen.
quote:
Een voornaam toevoegen om een bijzondere band met een persoon (ouder, grootouder, zeer goede vriend(in) etc) te versterken.
Ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is op mijn situatie. Ik heb namelijk geen familielid met de naam Willem maar het familiebedrijf heet wel zo net als onze huidige koning en vele andere koningen die hem voorgingen. Als persoon met een voorliefde voor de Nederlandse geschiedenis vind ik dit een zeer mooie bijkomstigheid en de symboliek die ervan uitgaat is eveneens zeer mooi te noemen.
quote:
De voornaam is (al dan niet in combinatie met de achternaam of beroep) bespottelijk of een constante bron van vragen of ergernis.
Mijn huidige voornaam zou ik niet bespottelijk willen noemen maar een constante bron van vragen is het zeer zeker wel omdat ie niet veel voorkomt in Nederland en tevens moeilijk uit te spreken is. De foutieve schrijfwijze is eveneens bepaald niet bevorderlijk.

Wat ik eveneens zeer vervelend vind is het feit dat indien iemand mijn naam opzoekt op het internet er vele links tevoorschijn komen die refereren aan een persoon waar ik niets mee van doen heb maar die wel zeer primitief gedrag vertoont.

Het geheel heeft de nodige ergernissen tot gevolg.
quote:
De voornaam is een normale buitenlandse voornaam, maar in het Nederlands is deze voornaam (erg) vreemd.
Dit is geheel op mij van toepassing. Ik ben één van de weinige mensen in Nederland met deze naam en de enige persoon in Nederland waarbij de naam op deze manier geschreven wordt.
quote:
De voornaam past niet bij een (gewijzigd) geloof.
Dit is eveneens geheel op mij van toepassing. Veel mensen hebben bij het lezen van mijn naam al direct een bepaald beeld van me dat totaal niet conform de realiteit is. Ik wil op geen enkele manier geassocieerd worden met een religie die ik niet langer aanhang en een voornaamswijziging zou daar enorm bij helpen.
quote:
Er is sprake van een van de officiële voornaam afwijkende langdurig gebruikte (roep-)naam.
Ik word vanwege de naam van het familiebedrijf en het feit dat mijn huidige voornaam lastig uit te spreken is al jaren Willem genoemd.

Ik hoop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien maar aarzel vooral niet om om aanvullende informatie te vragen indien dat nodig is.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Willem
pi_179112190
Je hoeft niet aan alle punten te voldoen he
pi_179113529
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 20:55 schreef Allures het volgende:
Je hoeft niet aan alle punten te voldoen he
Klopt maar ik denk dat je zaak er wel beter voorstaat indien je kunt aantonen dat meerdere redenen die in het verleden legitiem zijn bevonden van toepassing zijn op jouw zaak.
pi_179113938
Ik heb ook een collega waar enkel bij de personeelsadministratie geweten is wat zn officiële voornaam is. Collega's, vrienden, klanten weten niet beter dat hij "Pietje'' heet. Ook werkmail ed op pietje.achternaam@bedrijf.com.

Thuis ook alleen officiële post vanuit overheid, telefoon abbo, wgl enz op officiële naam, al de rest is aan Pietje gericht.
pi_179114421
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:30 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Klopt maar ik denk dat je zaak er wel beter voorstaat indien je kunt aantonen dat meerdere redenen die in het verleden legitiem zijn bevonden van toepassing zijn op jouw zaak.
Je kunt beter 1 hele sterke reden hebben, dan een onnodig lange waslijst. Zelf zou ik voor deze gaan:

quote:
De voornaam is een normale buitenlandse voornaam, maar in het Nederlands is deze voornaam (erg) vreemd.
Deze reden moet je in ieder geval niet aandragen:
quote:
Er is een fout gemaakt bij de geboorte-aangifte (bijvoorbeeld: voornamen vergeten, onjuiste schrijfwijze, spelfout, spijt van gekozen voornamen etc).
Dat helpt je om van Joesef Yousef te maken, maar niet om er Willem van te maken.

Voor deze reden moet je met een goed verhaal komen:

quote:
De voornaam past niet bij een (gewijzigd) geloof.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179114436
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:38 schreef Roosgeluk het volgende:
Ik heb ook een collega waar enkel bij de personeelsadministratie geweten is wat zn officiële voornaam is. Collega's, vrienden, klanten weten niet beter dat hij "Pietje'' heet. Ook werkmail ed op pietje.achternaam@bedrijf.com.

Thuis ook alleen officiële post vanuit overheid, telefoon abbo, wgl enz op officiële naam, al de rest is aan Pietje gericht.
Dat is in Nederland niet zo vreemd genoeg mensen waarbij de doopnaam (in het passpoort) helemaal niet overheen komt met je roepnaam.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_179123871
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 21:49 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Je kunt beter 1 hele sterke reden hebben, dan een onnodig lange waslijst. Zelf zou ik voor deze gaan:

[..]

Deze reden moet je in ieder geval niet aandragen:

[..]

Dat helpt je om van Joesef Yousef te maken, maar niet om er Willem van te maken.

Voor deze reden moet je met een goed verhaal komen:

[..]

Dank u zeer voor uw bijdrage.

Zou ik u mogen vragen waarom u me adviseert om mijn aanvraag te staven met het feit dat mijn huidige voornaam in het buitenland gebruikelijk is maar in Nederland niet? Ik ging er namelijk vanuit dat aanhalen dat mijn huidige voornaam een religieuze betekenis heeft waar ik niet langer mee geassocieerd wil worden beter en zwaarwegender is.
pi_179125262
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 00:53 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Dank u zeer voor uw bijdrage.

Zou ik u mogen vragen waarom u me adviseert om mijn aanvraag te staven met het feit dat mijn huidige voornaam in het buitenland gebruikelijk is maar in Nederland niet?
Dat is een feit dat zeer eenvoudig te bewijzen is.
quote:
Ik ging er namelijk vanuit dat aanhalen dat mijn huidige voornaam een religieuze betekenis heeft waar ik niet langer mee geassocieerd wil worden beter en zwaarwegender is.
Zonder verdere informatie is het moeilijk om concreet over jou geval iets te zeggen. Maar in het kort moet je dus kunnen aantonen dat jouw huidige naam je belemmert in het belijden van jouw huidige geloof. Indien jouw huidige geloof geen eisen aan de voornaam van haar volgers stelt, is dat een lastige zaak. Als jouw huidige geloof een vastgestelde lijst hanteerd met acceptabele namen voor haar volgelingen ligt de zaak wat makkelijker.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179126422
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 00:53 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Dank u zeer voor uw bijdrage.

Zou ik u mogen vragen waarom u me adviseert om mijn aanvraag te staven met het feit dat mijn huidige voornaam in het buitenland gebruikelijk is maar in Nederland niet? Ik ging er namelijk vanuit dat aanhalen dat mijn huidige voornaam een religieuze betekenis heeft waar ik niet langer mee geassocieerd wil worden beter en zwaarwegender is.
Het jij Jihad?
5 Ferrari's op videoband!
pi_179131544
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 07:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Het jij Jihad?
Nee maar mensen linken reguliere islamitische namen eveneens al snel aan allerlei dingen waar je niet mee geassocieerd zou moeten willen worden.
pi_179131642
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 01:42 schreef oranjevogel1 het volgende:
Dat is een feit dat zeer eenvoudig te bewijzen is.
Klopt maar is het zwaarwegend genoeg voor de gemiddelde rechter om over te gaan tot het verlenen van toestemming voor een voornaamswijziging?
quote:
Zonder verdere informatie is het moeilijk om concreet over jou geval iets te zeggen. Maar in het kort moet je dus kunnen aantonen dat jouw huidige naam je belemmert in het belijden van jouw huidige geloof. Indien jouw huidige geloof geen eisen aan de voornaam van haar volgers stelt, is dat een lastige zaak. Als jouw huidige geloof een vastgestelde lijst hanteerd met acceptabele namen voor haar volgelingen ligt de zaak wat makkelijker.
Oh, ik had geen idee dat de eisen zo streng zijn als je religieuze overtuiging aanhaalt als reden voor het willen wijzigen van je voornaam.
  zondag 13 mei 2018 @ 14:40:46 #12
403253 Meke
after all this time? always.
pi_179132130
Maar je kúnt overal Willem heten, behalve bij officiele omstandigheden? Ik heet A B, maar al op mijn geboortekaartje stond; wij zijn dolblij met de geboorte van A B, we noemen haar B. Er zijn letterlijk zó weinig mensen die daar moeilijk over doen, ik zeg gewoon overal dat mijn naam B is, alleen als we vliegtickets moeten boeken let ik even goed op dat het goed gaat :D

Dat kun jij toch ook? Je overal Willem laten noemen en dat alleen de overheid weet dat je eigenlijk Alexander heet?

Ik snap wel dat het fijn is als het óók op papier klopt, dus dat zou ik sowieso proberen, maar stel dat het níet lukt, dan kun je alsnog als Alexander door het leven :)
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_179132358
quote:
17s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:40 schreef Meke het volgende:
Maar je kúnt overal Willem heten, behalve bij officiele omstandigheden? Ik heet A B, maar al op mijn geboortekaartje stond; wij zijn dolblij met de geboorte van A B, we noemen haar B. Er zijn letterlijk zó weinig mensen die daar moeilijk over doen, ik zeg gewoon overal dat mijn naam B is, alleen als we vliegtickets moeten boeken let ik even goed op dat het goed gaat :D

Dat kun jij toch ook? Je overal Willem laten noemen en dat alleen de overheid weet dat je eigenlijk Alexander heet?

Ik snap wel dat het fijn is als het óók op papier klopt, dus dat zou ik sowieso proberen, maar stel dat het níet lukt, dan kun je alsnog als Alexander door het leven :)
Tja, het kan uiteraard wel maar het is naar mijn idee toch een beetje net niet wat je zou moeten willen in mijn specifieke situatie.

Het kan wellicht zelfs als misleiding worden gezien indien je ergens solliciteert met je roepnaam en ze vervolgens voor het registeren van je gegevens je ID-kaart nodig hebben en die van een totaal andere aard blijkt te zijn.
pi_179134311
quote:
17s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:40 schreef Meke het volgende:
Maar je kúnt overal Willem heten, behalve bij officiele omstandigheden? Ik heet A B, maar al op mijn geboortekaartje stond; wij zijn dolblij met de geboorte van A B, we noemen haar B.
Ik heet A B, we noemen hem C. Nooit probleem mee gehad
pi_179138586
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:12 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Nee maar mensen linken reguliere islamitische namen eveneens al snel aan allerlei dingen waar je niet mee geassocieerd zou moeten willen worden.
dus ?? verloochen nooit je afkomst!!!!!!!!!!!!!!
5 Ferrari's op videoband!
pi_179139329
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:17 schreef WillemfromtheBlock het volgende:

[..]

Klopt maar is het zwaarwegend genoeg voor de gemiddelde rechter om over te gaan tot het verlenen van toestemming voor een voornaamswijziging?
In beginsel wel, waarom denk je dat dit punt anders in de wet staat?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179142282
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:48 schreef WillemfromtheBlock het volgende:
Het kan wellicht zelfs als misleiding worden gezien indien je ergens solliciteert met je roepnaam en ze vervolgens voor het registeren van je gegevens je ID-kaart nodig hebben en die van een totaal andere aard blijkt te zijn.
Dan kan je toch gewoon op je sollicitatie A B vermelden en dan bij het gesprek aangeven dat je onder de naam C B gaat?

Of ben je bang dat ze selecteren op basis van naam? (dan denk ik niet dat een andere voornaam je veel gaat helpen, ervan uitgaande dat je Achternaam ook "islamitisch" aandoet. Jan-Pieter Tahiri krijgt misschien nog wel meer vragen als naam dan Mohammed Tahiri :P
pi_179143711
quote:
99s.gif Op zondag 13 mei 2018 21:56 schreef CrashO het volgende:

[..]

Dan kan je toch gewoon op je sollicitatie A B vermelden en dan bij het gesprek aangeven dat je onder de naam C B gaat?

Of ben je bang dat ze selecteren op basis van naam? (dan denk ik niet dat een andere voornaam je veel gaat helpen, ervan uitgaande dat je Achternaam ook "islamitisch" aandoet. Jan-Pieter Tahiri krijgt misschien nog wel meer vragen als naam dan Mohammed Tahiri :P
Nee dat niet per se maar ik kan me voorstellen dat het verkeerd over kan komen omdat men denkt dat Willem niet mijn werkelijke roepnaam is maar ik dat alleen beweer om een voet tussen de deur te krijgen omdat ik ervan uit zou gaan dat ze xenofobe trekjes hebben waar niemand van beschuldigd zou willen worden, of het nou klopt of niet.

Mijn achternaam geeft overigens niets weg wat het hebben van een islamitische achtergrond betreft dus dat is geen issue verder.
  zondag 13 mei 2018 @ 23:37:00 #19
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_179144658
Nu willen we natuurlijk wel de voornaam weten he
Sue Me
pi_179145164
Doet me denken aan:
https://uitspraken.rechts(...)NL:RBMAA:2012:BY2910

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179170704
Hier moet ik gepost hebben :D
pi_179181653
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 09:46 schreef Fushia2 het volgende:
Hier moet ik gepost hebben :D
Die keuze is geheel aan jou maar een inhoudelijke bijdrage aan dit gesprek zou in tegenstelling tot deze post van je wel gewaardeerd worden.
pi_183059801
Mijn roepnaam is nergens officieel vastgelegd. In geen enkel officieel document dat ik zelf niet heb ingevuld kwam ik ooit Mijn roepnaam tegen. Mijn doopnamen wel. Misschien kan je een roepnaam gaan gebruiken vanaf nu? Scheelt een hoop gedoe denk ik.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_183064666
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 12:29 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Mijn roepnaam is nergens officieel vastgelegd. In geen enkel officieel document dat ik zelf niet heb ingevuld kwam ik ooit Mijn roepnaam tegen. Mijn doopnamen wel. Misschien kan je een roepnaam gaan gebruiken vanaf nu? Scheelt een hoop gedoe denk ik.
vanwaar de kick?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183070431
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:39 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

vanwaar de kick?
Geen idee. Kwam het topic wegen tegen. Zie nu ook pas dat het een wat ouder topic is :P
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')