abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 mei 2018 @ 11:57:20 #1
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_179103071
Hallo mede-fokkers,

Mijn vriendin en ik zijn volop bezig met verkoop huidige - aankoop nieuwe woning. Zoals het nu lijkt moet dat zeer binnenkort gelukt zijn. Onze toekomstige woning is behoorlijk groot, oude boerderij, oorspronkelijk gebouwd rond 1900, ruim 20 jaar geleden gerenoveerd, uitgebouwd en behoorlijk opgeknapt.

Ons idee is om deze woning zo energiezuinig/neutraal te maken als maar enigszins mogelijk is. Nu een flinke investering om straks minimale energiekosten te hebben. Qua isolatie valt er niet zo heel veel meer te winnen, althans niet zonder ingewikkelde en lelijke aanpassingen. Waar we het dus in gaan zoeken is in het toevoegen van (het liefst zelfgemaakte) energie aan de woning. Sowieso geen gasaansluiting meer.

Wat we al hebben bedacht:

• 32 zonnepanelen in 2 rijen van 16, oost-west gericht op de schuur (verwachte opbrengst volgens de solaredge designer zo'n 8,5 Mwh)
• Pellet-CV ketel (b.v. BlueBurn 16 of iets dergelijks) als vervanger voor de huidige standaard CV ketel als basisverwarming
• Elektrische boiler (300 liter of zo) voor warm water in badkamer, geen zonneboiler in verband met lastige aansluitingen.
• Quooker voor heet water in de keuken & Inductie kookplaat & elektrische oven
• Daikin multisplit lucht/lucht airco/warmtepomp met binnenunits in de woonkamer, keuken en slaapkamer. Verwarming en verkoeling, met als voornaamste beperking dat beneden het vriespunt verwarming lastig wordt.
• Infraroodpaneel in de badkamer voor bijverwarming op aanvraag. Eventueel nog wat infraroodpanelen op slimme plaatsen elders.
• Honeywell Evohome in combinatie met Domoticz als centrale unit voor intelligent aansturen van het gehele systeem. Zorgen dat de warmtevraag per ruimte kan variëren (boven mag het best aardig koud zijn) en dat de verschillende systemen een beetje aardig samenwerken.

Ons idee is dat we ongeveer 4,4 Mwh overproductie hebben die we zoveel mogelijk zelf willen gebruiken via de lucht/lucht installatie, de boiler, infraroodpanelen en elektrisch koken. Op die manier het verbruik van pellets minimaliseren tot vooral de wintermaanden. De totale investering zal al snel zo'n 25.000 euro bedragen, op sommige onderdelen zitten dan wel weer interessante subsidies.

Zien wij dingen over het hoofd? Klinkt ons plan zinnig?

Vraag: Heeft iemand een idee hoe dik de leidingen zijn bij zo'n lucht/lucht multisplit systeem? Ik heb ergens 6,5 cm gelezen, klopt dat ongeveer?

[ Bericht 3% gewijzigd door mcmlxiv op 12-05-2018 13:06:29 ]
  zaterdag 12 mei 2018 @ 14:37:36 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_179105247
Waarom ben je niet bereid ‘opnieuw’ te isoleren? Is het dak geïsoleerd bijvoorbeeld? Daar kun je doorgaans gauw veel winst behalen. Anders heb je straks een pellet-cv. Lees ik het goed dat je gaat verwarmen met losse units? Hoe is dat qua geluidsniveau?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_179105587
Isolatie van 20 jaar geleden ga je dat nooit mee halen.

Pellets zijn duurder dan hout en de salderingregeling van zonnepanelen gaat ook veranderen.

Je huidige opzet is zeer ondoordacht en gaat je veel geld kosten.
pi_179105693
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 11:57 schreef mcmlxiv het volgende:

Ons idee is dat we ongeveer 4,4 Mwh overproductie hebben die we zoveel mogelijk zelf willen gebruiken via de lucht/lucht installatie, de boiler, infraroodpanelen en elektrisch koken. Op die manier het verbruik van pellets minimaliseren tot vooral de wintermaanden. De totale investering zal al snel zo'n 25.000 euro bedragen, op sommige onderdelen zitten dan wel weer interessante subsidies.
Die overproductie (t.o.v. wat?) is op momenten dat de zon volop schijnt. Op koude, sombere donkere dagen resp. avonden, heb je die productie niet en moet je uit het net trekken.

Ik lees :

1) sommige dingen dubbel: pellet-CV plus warmte pomp plus IR panelen (?).
2) geen opgave van de bestaande bouw (spouw?), isolatie in dak- en vloer?

Hoeveel m3 inhoud, hoeveel m2 vloeroppervlak, hoe is het schuine dak, wat voor vloer? Een eerste inventarisatie van de bestaande toestand lijkt me prio hebben

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-05-2018 15:20:25 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 15:16:01 #5
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_179105929
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 14:37 schreef monsterd. het volgende:
Waarom ben je niet bereid ‘opnieuw’ te isoleren? Is het dak geïsoleerd bijvoorbeeld? Daar kun je doorgaans gauw veel winst behalen. Anders heb je straks een pellet-cv. Lees ik het goed dat je gaat verwarmen met losse units? Hoe is dat qua geluidsniveau?
De woning is op zich redelijk geïsoleerd, meer isoleren zou op onderdelen kunnen, maar is lastig te organiseren zonder grootschalige aanpassingen aan het interieur. Daar hebben we niet zoveel zin in.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 15:16:56 #6
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_179105945
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 14:58 schreef machtpen het volgende:
Isolatie van 20 jaar geleden ga je dat nooit mee halen.

Pellets zijn duurder dan hout en de salderingregeling van zonnepanelen gaat ook veranderen.

Je huidige opzet is zeer ondoordacht en gaat je veel geld kosten.
Vertel, wat is er precies mis mee? Wat is er ondoordacht aan?
pi_179105959
Wat is het gasverbruik op jaarbasis nu? Energielabel bekend?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179105970
Beste is de boel platschuiven en er iets nieuws opzetten.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 15:20:29 #9
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_179106031
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 15:18 schreef Klepper272 het volgende:
Beste is de boel platschuiven en er iets nieuws opzetten.
Natuurlijk. Dank je wel voor je advies
  zaterdag 12 mei 2018 @ 15:30:39 #10
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_179106266
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 15:17 schreef blomke het volgende:
Wat is het gasverbruik op jaarbasis nu? Energielabel bekend?
Gasverbruik ligt rond de 2500 kuub, energielabel is een D. Inhoud van de woning is zo'n 800 kuub.

Woning heeft een moderne gasgestookte CV ketel en nog geen zonnepanelen. Vervanging huidige CV door een pelletketel is sowieso mogelijk. Energieneutraal in de zin van weinig energie nodig lukt nooit bij dergelijke oudere woningen. Simpel zat. Laag temperatuur verwarming eventueel met vloerverwarming is ook een illusie. Dat gaat nooit werken.

Kortom, de basis is een redelijk, maar zeker niet goed geïsoleerd huis, met traditionele "hoog temperatuur" radiatoren. Die basis kunnen we moeiteloos uitbreiden met veel zonnepanelen (op een grote schuur) en een paar minder traditionele aanvullingen qua verwarming op basis van elektriciteit. Infrarood en lucht/lucht (airco) warmtepompen dus.

November t/m februari dus vooral pelletketel, de rest van het jaar lucht/lucht met infrarood.

Zodra de salderingsregels veranderen wordt de mix wellicht anders, maar dat is koffiedik kijken.
pi_179106578
Die salderingsregels gaan veranderen, daar heb je geen koffiedik voor nodig.

Met een beetje pech mag je straks betalen om je overproductie op het net te lozen op bepaalde uren als er veel aanbod is.

[ Bericht 46% gewijzigd door Klepper272 op 12-05-2018 15:51:07 ]
pi_179107150
Overproductie sla je op met eigen Tesla accu. 😊
pi_179109016
In sommige gemeenten is er subsidie om met een energieadviseur (of hoe die mannetjes ook heten) door je woning te lopen en ze advies geven hoe je je huis energiezuiniger kunt maken. Hebben wij gedaan voordat we onze nieuwe woning betrokken en alhoewel we ons wel redelijk hadden ingelezen, had hij toch een aantal punten om over na te denken.

Zeker als je van plan bent zo'n 25K in je woning te steken om het energiezuiniger te maken, vallen de kosten van zo'n persoon in het niet, en kun je het geld veel effectiever besteden.

En je zegt: we hebben geen zin om het beter te isoleren: hier begint het mee, anders stook je alsnog voor niets! En als je er eenmaal woont ga je het waarschijnlijk minder snel doen.
pi_179110503
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 15:30 schreef mcmlxiv het volgende:

Gasverbruik ligt rond de 2500 kuub, energielabel is een D. Inhoud van de woning is zo'n 800 kuub.

Woning heeft een moderne gasgestookte CV ketel en nog geen zonnepanelen. Vervanging huidige CV door een pelletketel is sowieso mogelijk. Energieneutraal in de zin van weinig energie nodig lukt nooit bij dergelijke oudere woningen. Simpel zat. Laag temperatuur verwarming eventueel met vloerverwarming is ook een illusie. Dat gaat nooit werken.
Als ik het zo lees, kan je overwegen de bestaande (HR?) ketel te houden tot ie is afgeschreven en als je er woont, te beginnen met zonnepanelen. PAs in de loop der jaren wordt duidelijk hoe de nieuwe energiemarkt eruit ziet en kan je overstappen op een pellet CV ketel. Een combi van ketel plus warmtepomp zou ik dubbelop vinden; die moderne ketels kunnen prima in laag vermogn moduleren zodat je ook in voor- en najaar met je ketel kunt werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179111126
Energielabel D klinkt bij mij als "matig geïsoleerd" en "nog een halvering in warmte-behoefte te behalen met verbetering van de isolatie".

Ik ben dus net als anderen hier zeer benieuwd waarom verbeteren van de isolatie niet mogelijk zou zijn? Milieuvriendelijk / energieneutraal begint met isoleren, gevolgd door isoleren en isoleren. Daarnaast houdt het in dat je isolerend glas met isolerende kozijnen plaatst. En als laatste ga je de benodigde warmte-opwekking milieuvriendelijk maken en eventueel nog zelf energie produceren om je verbruik te compenseren (of terug te leveren).

Je budget en combinaties van bedachte maatregelen klinken voortvarend, maar met 10k besteden aan installaties en 15k aan extra isolatie bereik je wellicht een veel energiezuiniger huis.

Of nog beter: nu 20k besteden aan isolatie en 5k aan zonnepanelen, en pas als de Cv-ketel echt aan vervanging toe is met het geld wat je intussen aan energiekosten bespaard hebt gaan shoppen voor een alternatieve warmtebron in de markt zoals die dan geldt.
pi_179111154
Voor die elektrische boiler zou ik kijken naar een vrijstaande warmtepompboiler van bijvoorbeeld Panasonic.
Die is zo'n 3x zuiniger in verbruik dan een normale elektrische boiler en er zit volgens mij zo'n ¤1250 subsidie op.
pi_179112033
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 20:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Energielabel D klinkt bij mij als "matig geïsoleerd" en "nog een halvering in warmte-behoefte te behalen met verbetering van de isolatie".

Ik ben dus net als anderen hier zeer benieuwd waarom verbeteren van de isolatie niet mogelijk zou zijn? Milieuvriendelijk / energieneutraal begint met isoleren, gevolgd door isoleren en isoleren. Daarnaast houdt het in dat je isolerend glas met isolerende kozijnen plaatst. En als laatste ga je de benodigde warmte-opwekking milieuvriendelijk maken en eventueel nog zelf energie produceren om je verbruik te compenseren (of terug te leveren).
Mee eens.
Wat men 20 jaar geleden "goed" of voldoende vond met isolatie dat is naar de normen van nu redelijk of eigenlijk slecht te noemen (als je er rekening mee houdt dat je zoveel mogelijk electrisch wilt verwarmen....)
Ik heb zelf een huis van 2011 met een EPC norm van 0.8
Om dat volledig electrisch te verwarmen is ie eigenlijk ook onvoldoende geisoleerd.
pi_179112220
Ik zou eens onderzoeken of een grondwarmtebron haalbaar is. Je hebt neem ik een aan een lap grond, dus ruimte voor put of bodemcollector. Een flinke investering, maar dan is je woning de komende 100 jaar duurzaam.

Pelletkachel, electrisch gestookte boiler en lucht/lucht units is slechts tijdelijk.

Je kan op warme dagen zelfs de bron een beetje opwarmen met warmte uit je woning.
.
  zondag 13 mei 2018 @ 09:54:47 #19
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_179127373
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 20:56 schreef Fer het volgende:
Ik zou eens onderzoeken of een grondwarmtebron haalbaar is. Je hebt neem ik een aan een lap grond, dus ruimte voor put of bodemcollector. Een flinke investering, maar dan is je woning de komende 100 jaar duurzaam.

Pelletkachel, electrisch gestookte boiler en lucht/lucht units is slechts tijdelijk.

Je kan op warme dagen zelfs de bron een beetje opwarmen met warmte uit je woning.
Daar heb ik naar gekeken, probleem is dat LTV verwarming (vloer/muur) eigenlijk ook dan wel noodzakelijk is.
  Moderator zondag 13 mei 2018 @ 10:30:11 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179127911
Ik krijg een beetje de indruk dat je de woning niet heel intensief wilt verbouwen; maar toch energieneutraal wil zijn :?
pi_179127939
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:54 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Daar heb ik naar gekeken, probleem is dat LTV verwarming (vloer/muur) eigenlijk ook dan wel noodzakelijk is.
Lijkt me de enige juiste als je echt klimaatneutraal wil gaan en minimaal stook/onderhoudskosten wil op de lange termijn. Die pelletkachel en lucht/lucht units zijn over 15 jaar wel weer versleten.
.
pi_179129345
LTV verwarming lijkt mij toch ook wel een vereiste als je energiezuinig of zelfs neutraal wilt gaan.....
Vloerverwarming voor de gehele begane grond is qua comfort ook wel lekker ;)
  zondag 13 mei 2018 @ 17:55:07 #23
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_179137100
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 10:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Lijkt me de enige juiste als je echt klimaatneutraal wil gaan en minimaal stook/onderhoudskosten wil op de lange termijn. Die pelletkachel en lucht/lucht units zijn over 15 jaar wel weer versleten.
Een pelletketel is iets anders als een pelletkachel. Zo'n ding kan zeker wel een jaar of 20/25 mee, mits goed onderhouden. Klimaatneutraal zal niet zo snel lukken met een oud huis, maar laag in de stookkosten moet lukken.

Nederland staat vol met oude huizen. Die volledig isoleren, zeker de wat bijzonder gevormde, is volstrekt onhaalbaar. Iets beter isoleren tegen acceptabele kosten kan wellicht lukken, maar uiteindelijk blijf je in zo'n woning gewoon warmte stoppen. Zo goedkoop en duurzaam mogelijk die warmte erin stoppen is dan het maximaal haalbare. Minder convectie, meer stralingswarmte is in een oud huis ook best een idee.
pi_179137544
Oude huizen zijn prima te isoleren kijk maar eens wat er in duitsland de afgelopen 20 jaar is gedaan. Betere isolatie gaat de norm worden en zeker voor de (middel)lange termijn
  zondag 13 mei 2018 @ 18:27:14 #25
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_179137685
Met een huidig verbruik van 2500m3 en een woning uit 1900 wordt dit een prijzig en ingrijpend verhaal :{. Ik sluit mij verder aan bij Ivo1985

quote:
2s.gif Op zondag 13 mei 2018 18:18 schreef machtpen het volgende:
Oude huizen zijn prima te isoleren kijk maar eens wat er in duitsland de afgelopen 20 jaar is gedaan. Betere isolatie gaat de norm worden en zeker voor de (middel)lange termijn
Het kan natuurlijk prima maar daar zit wel een behoorlijk prijskaartje aan. Je moet dan wel heel erg gehecht zijn aan je oude stulpje, verhuizen naar een modernere (post- jaren 90) woning is kostentechnisch vaak veel aantrekkelijker.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 16:18 schreef HPoi het volgende:
Overproductie sla je op met eigen Tesla accu. 😊
De nieuwe Nissan Leaf heeft vehicle to grid functionaliteit _O_

[ Bericht 29% gewijzigd door Revolution-NL op 13-05-2018 20:18:01 ]
pi_179138141
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 18:27 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk prima maar daar zit wel een behoorlijk prijskaartje aan. Je moet dan wel heel erg gehecht zijn aan je oude stulpje, verhuizen naar een modernere (post- jaren 90) woning is kostentechnisch vaak veel aantrekkelijker.
Dat prijskaartje valt ontzettend mee, dat zeggen alleen mensen die er weinig verstand van hebben.
  zondag 13 mei 2018 @ 19:05:08 #27
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_179138251
quote:
2s.gif Op zondag 13 mei 2018 18:56 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dat prijskaartje valt ontzettend mee, dat zeggen alleen mensen die er weinig verstand van hebben.
Een woning uit 1900 all-ellectric LTV én energieneutraal maken gaat gewoon in de papieren lopen als je zegt dat dit niet zo is dan praat je onzin.

Ik sta echter altijd open voor andere inzichten dus ik ben benieuwd naar je kostenraming (serieus) :)
pi_179138835
Full electric is nog nergens voor nodig, zat alternatieven die op hout werken met een buffervat evt aangevuld met collectoren.

Verder is het een kwestie van je huis goed naisoleren. Wat ook niet bepaald rocketscience is.
pi_179138908
Vind dat je ook best aan t milieu mag denken. Pelletkachel mag dan minder schadelijk zijn dan simpele houtkachel maar dan toch liever gewoon stoken op gas. jammer dat ze die pelletkachels nog subsidiëren ook.
Eerst denken, dan typen
  zondag 13 mei 2018 @ 21:43:57 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179141860
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 19:46 schreef Piger het volgende:
maar dan toch liever gewoon stoken op gas
Ik weet niet onder welke steen jij hebt gelegen de afgelopen tijd, maar gas is einde oefening.
Telt niet meer mee als je nu plannen hebt voor een grondige renovatie.
Tot nooit .......
pi_179142299
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 21:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik weet niet onder welke steen jij hebt gelegen de afgelopen tijd, maar gas is einde oefening.
Telt niet meer mee als je nu plannen hebt voor een grondige renovatie.
Gas is helemaal niet einde oefening, er is meer dan genoeg van!
  zondag 13 mei 2018 @ 22:36:50 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179143460
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 21:56 schreef Klepper272 het volgende:
Gas is helemaal niet einde oefening, er is meer dan genoeg van!
Er is genoeg, we halen het alleen niet meer uit de grond.

Als ik alleen nu mijn huis renoveer zou ik geen investeringen doen in gas.
Het afgelopen jaren en dit jaar ook zijn de belasingen in gas flink gestegen en al is er genoeg, over 10 jaar wil je het niet meer moeten betalen.
Tot nooit .......
pi_179147178
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 21:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik weet niet onder welke steen jij hebt gelegen de afgelopen tijd, maar gas is einde oefening.
Telt niet meer mee als je nu plannen hebt voor een grondige renovatie.
Ik zie geen enkele reden om een CV ketel vroegtijdig te vervangen als je enige alternatief een pelletkachel is. Die overigens een stuk prijziger is als je die wilt gebruiken voor je complete warmte voorziening.

Dat veel woningen van het gas af gaan wilt niet zeggen dat dit voor alle woningen geldt en een pelletkachel is allesbehalve duurzaam.
Eerst denken, dan typen
  maandag 14 mei 2018 @ 09:43:59 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179148466
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 07:24 schreef Piger het volgende:
Ik zie geen enkele reden om een CV ketel vroegtijdig te vervangen als je enige alternatief een pelletkachel is. Die overigens een stuk prijziger is als je die wilt gebruiken voor je complete warmte voorziening.

Ik neem niet aan dat hij een goede ketel gaat vervangen en dat vervanging toch al op de rol staat.
Dan zijn een pelletkachel of een wamtepomp een logisch alternatief.
Tot nooit .......
pi_179149564
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 21:43 schreef Speekselklier het volgende:
Ik weet niet onder welke steen jij hebt gelegen de afgelopen tijd, maar gas is einde oefening.
Telt niet meer mee als je nu plannen hebt voor een grondige renovatie.
Er vaart een hele vloot met LNG over de wereld om landen als China en Japan van gas te voorzien. Een bedrijf als Shell verhandelt (op energiebasis) al meer in gas dan in olie. Gas zal nog decennia lang beschikbaar blijven, alleen de (r)overheid zal er zoveel aan willen verdienen (nu Slochteren niet meer die bron voor de overheid is) dat het voor de gewone man onbetaalbaar dreigt te worden.

Hoeveel woningen hebben wel een LPG- of olietank staan, waarmee al decennia lang wordt gestookt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 14 mei 2018 @ 11:16:30 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179149888
Ik bedoelde ook inderdaad dat energiezuinig/neutraal maken zoals in de TT beschreven staat niet samengaat met een aardgas ketel.

Dat in de toekomst er naast pellets en stroom nog andere energiebronnen komen?
Dat denk ik wel, maar aan LPG en LNG heeft de huidige aardgasketel niks.
Tot nooit .......
pi_179150280
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:16 schreef Speekselklier het volgende:
1) Dat in de toekomst er naast pellets en stroom nog andere energiebronnen komen?
2) Dat denk ik wel, maar aan LPG en LNG heeft de huidige aardgasketel niks.
1) Biogas? Syngas uit duurzame bronnen?
2) Kan je dat uitleggen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 14 mei 2018 @ 11:43:54 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179150446
De
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:37 schreef blomke het volgende:
2) Kan je dat uitleggen?
De samenstelling van aardgas is toch anders dan LPG en LNG?
Ik kan toch niet zomaar LPG in mijn aardgas ketel laten lopen of ben ik gek?

(of ga je er vanuit dat we over een paar jaar LNG in ons huis hebben?)
Tot nooit .......
pi_179150492
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:43 schreef Speekselklier het volgende:
De samenstelling van aardgas is toch anders dan LPG en LNG?
Ik kan toch niet zomaar LPG in mijn aardgas ketel laten lopen of ben ik gek?
Brander aanpassen; i.e. andere inspuiters. Verder niet onoverkomelijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 14 mei 2018 @ 11:50:03 #40
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179150583
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Brander aanpassen; i.e. andere inspuiters. Verder niet onoverkomelijk.
En dan allemaal een gastank in de voortuin.
Dat klinkt wel als een leuk alternatief.. :)
Tot nooit .......
pi_179150679
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En dan allemaal een gastank in de voortuin.
Dat klinkt wel als een leuk alternatief.. :)
Leuk voor oud en nieuw. Dat geeft nog eens een knal!
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179150681
Ik geef het op…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 14 mei 2018 @ 12:01:04 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179150919
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:53 schreef blomke het volgende:
Ik geef het op…..
Nou moe, ik geef je juist gelijk!
Als een gasketel voor andere gassoorten kan worden gebruikt (met een blijkbaar kleine aanpassing) dan vind ik dat een serieuze optie.
De overheid doet op dit moment een beetje alsof de gasketel over een paar jaar onbruikbaar is en vies bah is. Als hij ook voor schonere gassoorten gebruikt kan worden snap ik die ophef rond LTV en wamtepompen niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 14-05-2018 12:11:22 ]
Tot nooit .......
pi_179151176
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 12:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nou moe, ik geef je juist gelijk!
Als een gasketel voor andere gassoorten kan worden gebruikt dan vind ik dat een serieuze optie.
De overheid doet op dit moment een beetje alsof de gasketel over een paar jaar onbruikbaar is en vies bah is. Als hij ook voor schonere gassoorten gebruikt kan worden snap ik die ophef rond LTV en wamtepompen niet.
Lees je eens in over de Nordstream gasleiding vanuit Rusland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream

Met menging met stikstof kan dit gewoon in de huidige cv ketel.

Er zijn plannen voor de de bouw van een enorme stikstof fabriek in Groningen.
  maandag 14 mei 2018 @ 13:12:38 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179152359
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 12:13 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Lees je eens in over de Nordstream gasleiding vanuit Rusland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream

Met menging met stikstof kan dit gewoon in de huidige cv ketel.

Er zijn plannen voor de de bouw van een enorme stikstof fabriek in Groningen.
Ja die leiding heb ik over gelezen.

Afhankelijk van de prijs die de russen vragen, een stikstof fabriek in Nederland.
En dan de nederlandse overhead die zijn teruggelopen aardgasbaten in de prijs wil terugzien.

Ik ben bang dat het goedje niet echt betaalbaar is.
Tot nooit .......
pi_179155567
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 12:01 schreef Speekselklier het volgende:
Nou moe, ik geef je juist gelijk!
Nee, dat doe je niet. Elke post waarin ik de mogelijkheden van gas aangeef d.m.v. aanpassingen en de alternatieven voor de warmtepomp, fakkel je af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179157573
LNG kan ook weer het net ingepompt worden, dan merkt je ketel er niks van.

Maar ik blijf erbij dat op dezelfde manier verwarmen maar dan op pellets en stroom in mijn ogen weinig duurzamer is dan gas.

Het opslaan en transporteren van pellets is ook niet efficiënt en daarnaast moet je zo’n apparaat regelmatig schoonmaken.

Nee, als je echt duurzaam wil zijn zijnnombouw naar LTV en een goede (grond)warmtebron de echte langetermijnoplossingen
.
pi_179157722
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 17:06 schreef Fer het volgende:
LNG kan ook weer het net ingepompt worden, dan merkt je ketel er niks van.

Maar ik blijf erbij dat op dezelfde manier verwarmen maar dan op pellets en stroom in mijn ogen weinig duurzamer is dan gas.

Het opslaan en transporteren van pellets is ook niet efficiënt en daarnaast moet je zo’n apparaat regelmatig schoonmaken.

Nee, als je echt duurzaam wil zijn zijnnombouw naar LTV en een goede (grond)warmtebron de echte langetermijnoplossingen
Hoe denk je dat alle elektrische energie wordt opgewekt die voor die warmtepompen wordt opgewekt? Nog afgezien daarvan: stel je hebt een 15kW warmtepomp, heb je (schatting) 4kW elektrische input voor nodig. 5 *106 huishoudens op een koude winterochtend trekken dat uit het net, moet je 20 GWe paraat hebben. Zo'n beetje het opgestelde centrale vermogen in Nederland.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179157892
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe denk je dat alle elektrische energie wordt opgewekt die voor die warmtepompen wordt opgewekt? Nog afgezien daarvan: stel je hebt een 15kW warmtepomp, heb je (schatting) 4kW elektrische input voor nodig. 5 *106 huishoudens op een koude winterochtend trekken dat uit het net, moet je 20 GWe paraat hebben. Zo'n beetje het opgestelde centrale vermogen in Nederland.
Nou nou, ik red het op een koude ochtend momenteel met 6kw, mijn CV komt amper verder dan de laagste modulatiestand (28%).

Daarnaast kun je als echt heel het land over moet naar warmtepompen ook kijken naar diepe aardwarmte en dit via de huidige stadsverwarmingsleidingen transporteren. En tegen die tijd moet je ook kijken of je een bron kan opwarmen in de zomer met warmte uit je woning.
.
pi_179157988
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 17:25 schreef Fer het volgende:
Nou nou, ik red het op een koude ochtend momenteel met 6kw, mijn CV komt amper verder dan de laagste modulatiestand (28%).

En jij bent representatief voor 6 miljoen Nederlandse huishoudens?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179158735
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe denk je dat alle elektrische energie wordt opgewekt die voor die warmtepompen wordt opgewekt? Nog afgezien daarvan: stel je hebt een 15kW warmtepomp, heb je (schatting) 4kW elektrische input voor nodig. 5 *106 huishoudens op een koude winterochtend trekken dat uit het net, moet je 20 GWe paraat hebben. Zo'n beetje het opgestelde centrale vermogen in Nederland.
15kW is nou niet bepaald wat je in een doorsnee rijtjeshuis nodig zult hebben. En in appartementen al helemaal niet.

Een rijtjeshuis met energielabel D (ca 1500m3 gas per jaar) kan al makkelijk toe met 10kW warmte. Met verbetering van isolatie kan dat dalen tot 5kW. Appartementen kunnen vanwege het geringe oppervlak wat grenst aan de buitenlucht met nog veel minder warmte toe, ook in de huidige (matig geïsoleerde) staat. Een redelijke stelregel is dat je voor elke 150 tot 200 m3 gas die je verstookt met een HR combiketel ongeveer 1kW warmtepomp-vermogen nodig zult hebben.

Met een beetje extra isolatie daalt de benodigde hoeveelheid energie al snel verder. Dat doorsnee rijtjeshuis met D-label kan met naisoleren van vloer, dak, gevelpanelen en HR++ of triple-glas en eventueel vullen van de spouwmuren zover dat nog niet is gedaan zo'n 50% zuiniger met warmte omgaan. Dan heb je aan een 5kW warmtepomp genoeg. En dan trek je geen 4kW uit het net op een koude winterochtend zoals jij voorschotelt, maar hooguit 1,5Kw. Bij appartementen kan het per woning nog veel lager liggen, onder de 1kWe.

Alleen bij bestaande grote vrijstaande woningen wordt het lastiger om onder de 10kW warmtebehoefte te komen. Maar dat is slechts een beperkt deel van het woningaanbod.
pi_179162819
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:17 schreef Ivo1985 het volgende:
Een redelijke stelregel is dat je voor elke 150 tot 200 m3 gas die je verstookt met een HR combiketel ongeveer 1kW warmtepomp-vermogen nodig zult hebben.
Apart, vermogen en energie met elkaar vergelijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179164595
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Apart, vermogen en energie met elkaar vergelijken.
Valt mee hoor. Je kan alles gewoon doorrekenen op basis van jaarverbruik, rendement gasketel, graaddagen, koudste buitentemperatuur en gewenste binnentemperatuur.

Of je durft voor ruwe schattingen zoals hierboven uit te gaan van praktijkervaringen (O.a van het Tweakers forum waar men al lange tijd veel dieper in gaat op dit onderwerp).

De warmtebehoefte van het doorsnee Nederlandse rijtjeshuis is ook niet zo ingewikkeld te berekenen. Beukmaat 5,5 meter, 9 meter diep, 6 meter hoge gevels met spouw en een dakhelling van 35 graden.
pi_179169735
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 22:40 schreef Ivo1985 het volgende:
De warmtebehoefte van het doorsnee Nederlandse rijtjeshuis is ook niet zo ingewikkeld te berekenen. Beukmaat 5,5 meter, 9 meter diep, 6 meter hoge gevels met spouw en een dakhelling van 35 graden.
Dan weet je het oppervlak. En het Nusselt getal?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179180542
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 18:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

15kW is nou niet bepaald wat je in een doorsnee rijtjeshuis nodig zult hebben. En in appartementen al helemaal niet.

Een rijtjeshuis met energielabel D (ca 1500m3 gas per jaar) kan al makkelijk toe met 10kW warmte. Met verbetering van isolatie kan dat dalen tot 5kW. Appartementen kunnen vanwege het geringe oppervlak wat grenst aan de buitenlucht met nog veel minder warmte toe, ook in de huidige (matig geïsoleerde) staat. Een redelijke stelregel is dat je voor elke 150 tot 200 m3 gas die je verstookt met een HR combiketel ongeveer 1kW warmtepomp-vermogen nodig zult hebben.

Met een beetje extra isolatie daalt de benodigde hoeveelheid energie al snel verder. Dat doorsnee rijtjeshuis met D-label kan met naisoleren van vloer, dak, gevelpanelen en HR++ of triple-glas en eventueel vullen van de spouwmuren zover dat nog niet is gedaan zo'n 50% zuiniger met warmte omgaan. Dan heb je aan een 5kW warmtepomp genoeg. En dan trek je geen 4kW uit het net op een koude winterochtend zoals jij voorschotelt, maar hooguit 1,5Kw. Bij appartementen kan het per woning nog veel lager liggen, onder de 1kWe.

Alleen bij bestaande grote vrijstaande woningen wordt het lastiger om onder de 10kW warmtebehoefte te komen. Maar dat is slechts een beperkt deel van het woningaanbod.
Best aardig dat wensdenken, maar totaal onrealistisch.
Denk je echt serieus dat 1.5 kW genoeg is bij een koude winterochtend ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')