abonnement Unibet Coolblue
pi_179002819
Kuddewakers gaan een grote rol spelen bij de verdediging van schapen tegen wolven in Nederland. Dankzij deze honden kunnen wilde dieren en mensen in vrede leven.

Russische docu met beelden van kuddewakers tegen wolven in het wild:

Maar welke hond geniet jullie voorkeur? De kangal of de alabai?

Kangal:




Alabai:


pi_179005812
Dit soort honden zijn in mijn optiek niet verantwoord in de meeste gebieden in Nederland. Wat doet zo'n hond als Henk en Hermien en de kinderen hun Diezeltje gezellig uit gaan laten naast of bij de kudde..? Mijn voorkeur zou -als ik schapen hield in wolvengebied- uitgaan naar een goede omheining, en twee of drie kuddebewakers met een zo 'mild' mogelijk karakter. Misschien Pyrenese berghonden of Kuvasz ofzo.
Afschrikken is goed genoeg, ze hoeven in dit land geen hele roedel wolven de strot af te bijten.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_179007326
Heb 12 jaar Kangals gehad, heerlijke honden, flinke afstanden lopen en ontzettend trouw aan gezin. Enige nadeel, ze zijn er te schattig uit, mensen denken dan meteen dat het sociale honden zijn waar hun over het paard getilde hond even mee moet spelen, met alle gevolgen van dien en het lullige is, je kan je grote kangal van 60 kg nog zo goed aan de riem hebben, het is dan allemaal jou schuld dat de andere hond flink te grazen is genomen, dat die los liep en totaal niet luisterde maakt dan niets meer uit.

Dan komt het punt erbij, mijn kangal reu sprong met gemak over hekken van 2 meter, was geen probleem hoor, wat als het gezin gezellig met de honden op pad gaat en de hond ziet ze als indringer? Gehoorzaamheid staat niet erg hoog bij deze rassen. Is beetje lastig uit te leggen he als er 2 van deze honden op Nero springen en bij het gezin meteen voor hoofd en schouders gaat.

Nederland is niet geschikt om deze beesten echt hun werk te laten doen, krijg je alleen maar problemen mee en als je dan al hekken om de kuddes gaat zetten van 2 meter hoog en meter de grond in, ze zijn gek op graven, dan hou je de wolven zelf ook al bij de kudde weg.
pi_179022528
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 09:46 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Heb 12 jaar Kangals gehad, heerlijke honden, flinke afstanden lopen en ontzettend trouw aan gezin. Enige nadeel, ze zijn er te schattig uit, mensen denken dan meteen dat het sociale honden zijn waar hun over het paard getilde hond even mee moet spelen, met alle gevolgen van dien en het lullige is, je kan je grote kangal van 60 kg nog zo goed aan de riem hebben, het is dan allemaal jou schuld dat de andere hond flink te grazen is genomen, dat die los liep en totaal niet luisterde maakt dan niets meer uit.

Dan komt het punt erbij, mijn kangal reu sprong met gemak over hekken van 2 meter, was geen probleem hoor, wat als het gezin gezellig met de honden op pad gaat en de hond ziet ze als indringer? Gehoorzaamheid staat niet erg hoog bij deze rassen. Is beetje lastig uit te leggen he als er 2 van deze honden op Nero springen en bij het gezin meteen voor hoofd en schouders gaat.

Nederland is niet geschikt om deze beesten echt hun werk te laten doen, krijg je alleen maar problemen mee en als je dan al hekken om de kuddes gaat zetten van 2 meter hoog en meter de grond in, ze zijn gek op graven, dan hou je de wolven zelf ook al bij de kudde weg.
Een kangal zal een mens niet snel aanvallen. Een kangal zal je eerst proberen te verdrijven met blaffen.
pi_179022585
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:34 schreef polderturk het volgende:

[..]

Een kangal zal een mens niet snel aanvallen. Een kangal zal je eerst proberen te verdrijven met blaffen.
Mja dat dacht die postbode in Pekel ook, die inbreker die achter mijn huis kwam ook, mijn kangals sloegen niet aan, die keken net zo lang totdat hij het slot probeerde te forceren.
  zaterdag 12 mei 2018 @ 01:31:37 #6
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_179098909
Vriendin van me heeft twee alabai. Daar kunnen echt geen andere honden bij, ze kan niet eens bezoek ontvangen zonder ze in de kennel te zetten. Nu heeft zij echt een lap grond en vee. Voor minder zou ik zulke honden echt niet nemen hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')